Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: TeamFullboost - 14.04.2016 kello on 20:32
-
En tiedä, soveltuuko tämä projektikertomut tänne, mutta kun kyllä tästä piti tulla vaunu.... :D
Tuli joskus tommonen vanha sprite hankittua. Tarkotus oli että siitä tulisi puskaparkki / kosteuskorjauksen harjoituskappale, ennen tuota meidän päävaunun korjausta. Toisin kävi.
-
Vaunu haisi sen verta nokkaan ja sisustaa purkaessa, tuli mieleen että ei tästä. Joten puukkosaha kauniiseen käteen ja vaunun kierto ympäri ja kattotaljalla hattu pois!
-
Pojat sai leikkiä luvan kanssa ja loppu kierrätettiin asiallisesti jätteenpolttolaitok selle ???
-
Nyt oli helpompi hengittää ja pohjavanerin katselua, perkule sehän on oikeesti jotain eristekamaa. Luulin että on oikeeta vaneeria. Noh muutama pultti pois ja "vaneri" pois
-
Rungon suunnitelua.... Runkohan oli ruosteessa akselin molemmin puolin. Noh sinne sitten liimailtiin "korjauspalat" Reunoille rhs:sää lisää ja keskelle myös yksi.
Poikkirivat tuli 120cm jaolla että saa pohjavanerit nätisti.
-
Seuraavaksi muotoilun kukkasia! Mietin monta kertaa että kuinka lokarit tekisi. En sitten keksinyt mitään hienompaa tapaa kuin rhs: putkee jiiriin ja liimailua. Noh ottaa se hieman taivutusta vastaankin ja ei noi nyt niin paljoa painoa tuo lisää. Samalla liimailtiin asialliset D lenkit reunoihin.
-
Koska rahaa on liikaa niin runko vaan maalattiin ja levytettiin. Kyllähän tuommoinen olisi jo kannattanut sinkitä.
-
Nykytilanne.
Kärry muutoskatsastettu. Kokonaismassa 950kg. Kantavuutta reilu 600kg. Lava 200 * 460. Aisa tilan kanssa pitkää tavaraa menee 5.6m ilman ylitystä. Nyt sitten väkertämään moduulipaljua tuon päälle. Tästä ei tullut puskaparkki vaunua. Onneksi seuraava on jo kiikarissa :)
-
Hyvä selonteko ja runko uusiokäyttöön. Thumb
-
Näkipä nyt, miten tuokin homma tehdään, kun kärryn alustoiksi mahtaa monet vaununraadot mennä. Hyvää työtä vielä. Thumb
-
Juu. Kärry käytössä tietysti noi yksiakseliset rungot on vähän turhia kun ei saa kantavuutta. Mutta toimii meidän käytössä hyvin. Lokareiden väliin jäi 130cm niin mahtuu eurolavat yms matkaan.
Paljua on ollaan suunniteltu päässä ja excelillä hieman katsottu tilavuuksia, materiaalin tarvetta ja lämmitysaikoja eri polttimilla.
Suunnitelmissa olisi semmoinen palju, minkä pystyisi jättämään seisomaan yksikseen ja sen pystyisi noukkia kyytiin ilman apuja. Toinen vaihtoehto on trukilla pois nostettava vaihtoehto. Pelkäksi paljukärryksi tämä ei jää.
Palju:
- Minimissään 4 henkilölle.
- RHS runko
- Lasikuidusta kuuppaosuus, muotoillut penkit
- lämmitys +30kw dieseleberi / öljypoltin + tunnelman luojaksi puupesä.
- vähintään pois nostettavissa kärrystä.
- Pystyttävä täyttää omilla sähköillä / genulla vaikka keskellä metsää.
- Ylivuotosysteemi, missä ylivuotanut vesi kerätään tankkiin ja pumpataan takaisin paljuun kun kylpiä määrä muuttuu. Ei tuu sitä ärsyttävää tilannetta jossa vettä enään napaan saakka :)
-
Mikä se tuo kärryn veturi on kun en tunnista?
-
Odotellaan jos joku muu tunnistaa :laugh:
-
Valot on Roverista, konepellin muoto Subarusta. :-[
-
t-cat timantit ovat ikuisia :)
-
ja ratti oikealla puolella. japanin tuonti, mutta kallistuisin subarun puolelle mallista ei mitään hajua ;)
-
t-cat timantit ovat ikuisia :)
No höh, on mullakin ollut timantti. Mallia en kyllä tunnista.
-
No höh, on mullakin ollut timantti. Mallia en kyllä tunnista.
Japanin malli Mitsubishi SpaceRunnerista, eli RVR. Tekniikkana on neliveto automaatti 240hp bensaturbo
-
No nyt selkis tämäkin ja voi laittaa nukkumaan ilman että pitää miettiä mikä malli oli kyseessä. :)
-
Nyt meni yli hilseen...... :o
Sanot että 'muutoskatsastettu'. Miten nuo muutokset runkoon sai läpi pelkällä muutoksella??
-
No nyt selkis tämäkin ja voi laittaa nukkumaan ilman että pitää miettiä mikä malli oli kyseessä. :)
Pidin itseäni jo taitamattomana, kun en minäkään tunnistanut. Vaan nyt ei hävetä, kun oli noin vaikea. :)
Tuli mieleen AMC Pacerin re-inkarnaatio. :laugh:
-
^
Usko tai älä, kaverilla rakenteilla AMC Pacer , kavennetulla perällä, isolohkolla jne. Just maalailee korin osia.
On ilmestys :D
Tuo Mitsu muistuttaa jotakin Spacestaria tms. Venakoilla ollut tuota muistuttavia täälläkin, eri koneella varmaankin
-
Nyt meni yli hilseen...... :o
Sanot että 'muutoskatsastettu'. Miten nuo muutokset runkoon sai läpi pelkällä muutoksella??
Muutoskatsastamalla ? Jossain asemilla on vielä maalaisjärkeä jäljellä. Kunhan on riittävän tukeva ja ulkomitathan tietysti hieman muuttuu tehdessä. Nykyiset mitat otteessa. Ei ne nykysäännöt päde korjauksiin ja noin vanhoihin vaunuihin.
-
Muutoskatsastamalla ? Jossain asemilla on vielä maalaisjärkeä jäljellä. Kunhan on riittävän tukeva ja ulkomitathan tietysti hieman muuttuu tehdessä. Nykyiset mitat otteessa. Ei ne nykysäännöt päde korjauksiin ja noin vanhoihin vaunuihin.
Maalaisjärkeä minäkin kannatan... Vaan oli silti yllätys, kun on katsellut ja kuunnellut niitä vaatimuksia, joita konttoreita on tullut.
-
Maalaisjärkeä minäkin kannatan... Vaan oli silti yllätys, kun on katsellut ja kuunnellut niitä vaatimuksia, joita konttoreita on tullut.
Onko tässä nyt justiin se ero, onko konttorilla käyttö pelkkä rekisteröidyn perävaunun muutoskatsastus vai rekisteröimättömän uudelleenrekisteröi nti jolloin se saatetaan tulkita uudeksi omavalmisteperävaun uksi?
-
Onko tässä nyt justiin se ero, onko konttorilla käyttö pelkkä rekisteröidyn perävaunun muutoskatsastus vai rekisteröimättömän uudelleenrekisteröi nti jolloin se saatetaan tulkita uudeksi omavalmisteperävaun uksi?
Ei, ei ole... Jos rekisteriote löytyy, kyseessä on muutoskatsastus. Kaikki vaan ei hyväksy runkoon MITÄÄN muutoksia. Jos niitä tekee kyseessä on sitten omavalmiste ja sitten byrokratia kukoistaa! >:( Rungon päälle kyllä saa tehdä vaikka minkälaisen lavan, leveyden puitteissa, kunhan kiinnittää ALKUPERÄISIIN kiinnityspisteisiin . Se vaan syö kantavuutta, kun joutuu tekemään tuplaosia.
-
Onko tässä nyt justiin se ero, onko konttorilla käyttö pelkkä rekisteröidyn perävaunun muutoskatsastus vai rekisteröimättömän uudelleenrekisteröi nti jolloin se saatetaan tulkita uudeksi omavalmisteperävaun uksi?
Jos, olisi tuo jälkimmäinen, niin valmistajalta (alusta/aisa+vetopää/jarrut) pitäisi saada todistuksia. Yksittäishyväksyntä nä (joka maksaa ~300€ yhdenmakaisuuden täyttymisestä/mittaamisesta).. jos jossain korpikonttorilla saa omavalmisteena, niin varmasti narahtaa seur. katsastuksessa, jos etelään tuo. Syksyllä selvittelin viimeks venetraikun tekemistä/tuomista..
Eli eikös tuo ole edelleen merkkinä Sprite? Korimuutoksellako "umpi" sana vaihtunut "lava", ajoneuvolaji edellee "perävaunu" ;)
-
Kauheeta ämpylöintiä, ne tekee jotka tekee ja ne puhuu jotka puhuu :o
Kilvissä olevasta muutettiin. Rekkariin tuli nykyiset massat ja mitat. Merkki on edelleen Sprite. Onhan noita tehty ja edelleen tehdään paljon esim kelkkakärryiksi. Kelkkafoorumeilta löytyy monia projektikertomuksia . Varusteet yms vaatimukset menee ensirekisteröinnin perusteella. Esim tuossa on ihan tehtaalta saakka aisa hitsattu runkoon, joka olisi nykypäivänä nou nou. Tässä ei ole mitään pimeetä ja menee katsastuksessa kaikissa paikoissa lävitse, kun kaikki on otteessa.
Se on nyt vaan todettu, että ammattitaidoton katsuri sanoo trafin pelossa varmuuden vuoksi aina ei.
Eikö edelleenkin saa tehtyä tietyllä aisatyypillä (suora aisa alusta perään ja kiinnittyy pulteilla akseliin??) omavalmiste kärryn ilman mitään todistuksia. mutta tosiaan loppuko se 2006 kun viimeset kunno omavalmisteet sait rekkariin helposti.
Mutta tosiaan pysytäänkö aiheessa ?
-
Ei, ei ole... Jos rekisteriote löytyy, kyseessä on muutoskatsastus. Kaikki vaan ei hyväksy runkoon MITÄÄN muutoksia.
Ne ammattitaidottomat katsurit ei hyväksy ;) ja edelleen riippuu ihan vuosimallistakin hyväksyttävät muutokset.
-
Onko niin että jos vaunussa on katsastus voimassa ja tekee lavetin niin menee muutos katsastuksella edelleekin läpi?
-
Hieno homma, että onnistui. Ei ole muilta pois se, ja varmasti on turvallinen kärry. Turvallisempi kuin Sprite oli. ;)
Jos saa olla utelias, niin miten tuo Mitsu on Suomeen ja sulle päätynyt? Japani ei ole ihan tavallinen omatoimituontimaa, ite siellä syksyllä kiinnostuneena kattelin vanhempaa kalustoa.
-
Nyt mennään pahasti ohi aiheen taas.
Kyllä japanista tuodaan paljonkin autoja. Liikenteessä kun bongaat tehokkaampia japanilaisia niin useassa ratti oikealla, sieltä ne on tuotu. Käytettyjen hinnat siellä kohillaan
-
Mitsu on itse tuotettu roro rahdilla hankoon. Ostettu huutokauppa järjestelmästä. Netin kautta voit seurata huutokauppaan tulevat autot ja antaa maks hinnan mitä olet valmis maksamaan. Riippuen jenin kurssista yms rahti 1000, sen pään kulut 700e. Suomessa Tulli + alvi +satamamaksut + autovero maksuun. Katsastus tappelut ja muutokset siihen päälle sit.
Halvin auto mikä on sieltä ostettu on ollut huutokaupassa 250e, Suomen kilvissä myin 8.5ke hintaan. Täällä leikitään 25 vuotta vanhoilla autoilla ja romutuspalkkioilla Thumbd
-
Nyt mennään pahasti ohi aiheen taas.
Kyllä japanista tuodaan paljonkin autoja. Liikenteessä kun bongaat tehokkaampia japanilaisia niin useassa ratti oikealla, sieltä ne on tuotu. Käytettyjen hinnat siellä kohillaan
Kai tiedät miksi Japanista viedään paljon autoja pois. Yli 3v vanhoja, laivakaupalla Australiaan, pikkupaateilla Siperiaan ;)
-
Kai tiedät miksi Japanista viedään paljon autoja pois. Yli 3v vanhoja, laivakaupalla Australiaan, pikkupaateilla Siperiaan ;)
Tiedän.
Keskustelun aloittaja voisi avata aiheesta uuden ketjun koska noita kuitenkin jonkin verran tuodaan.
-
Kauheeta ämpylöintiä, ne tekee jotka tekee ja ne puhuu jotka puhuu :o
Mutta tosiaan pysytäänkö aiheessa ?
Olen kerran sanonut katsurille, että tämä homma ei ole oikein ruodussa, kun minä teen sitä mihin minulla on pätevyys ja sinun pitäisi katsastaa, vaikkei sinulla ole pätevyyttä... Siihen sitten päälle trafin, osin direktiivien vastaiset tulkinnat, niin soppa on valmis.
Itse kaipaan vain selvää linjaa asioihin, ilman mitään 'tulkintoja'. Ja jos rakenteita aletaan tehdä 'varman päälle', niistä saattaa tulla liian jäykkiä ja vikaantumisherkkiä.
Se, milloin runko on ensirekisteröity, ei mielestäni mitenkään vaikuta sallittuihin muutoksiin.
Tämä kaikki liittyy aiheeseen?
-
No tästä katsurin trafin ja tulkinta peloista voi tehdä oman aiheen. Itse kuusi japanintuontia autoo kilvittäneenä olen huomannut asian. Parempi selvittää asiat katsurille valmiiksi ja tehdä kerrasta hommat oikein. Helpompi sille katsurille, kun se loppujen lopuksi hän päättää, ei trafi. Mutta tosiaan kärry on kilvissä ja kaikki otteessa joten ei ole aihetta jauhaa enempää tässä. Tee vaikka uusi aihe asiasta.