Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: surffimobiili - 13.04.2016 kello on 20:39

Otsikko: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: surffimobiili - 13.04.2016 kello on 20:39
Tervehdys!

Viikonloppuna tuli perheeseen uusi jäsen, Ducaton -97 alustalla oleva retkeilyauto. Ikäähän tuolla on, mutta ensi kesänä olisi tarkoitus lähteä sillä pitkälle reissulle Eurooppaan. Keväällä on hyvin aikaa rakennella tuota mieleiseksi ja mielenkiinnolla odotan miten sen varustus käytössä toimii.

Ensimmäinen itseäni askarruttanut asia tuli vastaan heti sähkökytkentöjä tutkiessani. Nämä asiat eivät ole itselleni vieraita, mutta vastaavaa kytkentää en ollut ennen nähnyt. Auton takaosassa olevaa hupiakkua oli ladattu ohjaamon tupakansytyttimen kautta suoralla johdolla, jossa ei ollut edes sulaketta. Onko tällainen normaali käytäntö? Ainakin omasta mielestäni tuo tuntuu hurjalta...

Hupiakkuun on mitä ilmeisemmin kytketty verkkovirtalaturi, joka vaikuttaa auton alkuperäisvarusteel ta. Tällä lataa akkua kivasti, mutta auto tulee hyvin todennäköisesti olemaan pitkälti verkkovirran tavoittamattomissa. Näin ollen olisi enemmän kuin hienoa, jos auton hupiakkua saisi ladattua auton käydessä.

Mietin akkujen väliin "älykästä" erotusrelettä, joka lataisi hupiakkua auton käydessä. Osaatteko sanoa mistä kannattaisi vetää latausjohto hupiakulle. Jotenkin pitkän johdon vetäminen konehuoneelta asti ei tunnu mielekkäältä. Löytyisikö sähköä lähempää? Tällä hetkellä tupakansytyttimelle menevät latausjohdot taisivat olla noin 2,5mm2, mutta nuo eivät taida millään riittää?

Kiitoksia kommenteista jo etukäteen...
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kimi - 13.04.2016 kello on 20:42
Kerro tarkemmin, Ducatoja on kaikilla käytössä.
Mikä laturi hupipuolella on ja millainen sähkökeskus. Kulkeeko ajoakulta hupiakuule johdot tai itse asiassa ajoakulta hupipuolen laturille. Sitä kautta se latausvirta yleensä kulkee
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Ossi66 - 13.04.2016 kello on 21:07
Tuo tupakansytytinpisto rasiasta lataus taitaa olla ihan ainutlaatuinen viritelmä.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: surffimobiili - 13.04.2016 kello on 21:36
Auto on Swift Mondial. Autossa on Power Management System PMS4 niminen laturi. Tässä on mallikuva siitä http://tinyurl.com/z4f7afo

Kimi, sinun pointtisi on hyvä. Noinhan se järkevästi olisi toteutettu, tarkastan huomenna. Tässä on vastaavan automerkin isomman mallin sähkökaaviota ja ainakin siellä näyttäisi olevan relekytkentä hupiakulle http://tinyurl.com/hp6gx9k

Joo, vaikutti kyllä todella hurjalta tuo sytkärin kautta tehty virranotto ilman sulakkeita. Pitääkin ensitöikseen poistaa se kokonaan.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: mike - 13.04.2016 kello on 22:00
Mä otin aikanaan jääkaapin 12volttisen tuohon käyttöön, piti vaan muistaa se katkaisija pitää päällä että latasi. Latasi siis vaan käynnissä ja hyvin toimi rimorissa.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: tsahkali - 14.04.2016 kello on 10:27
Luulisi, että jos lataus onnistuisi helposti, se olisi tehty...
Vaan ei hätää, kunnon erotusreleitä saa halvalla, eikä  tarvi vetää kuin se yxi johto: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=15488
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kalavaanari - 14.04.2016 kello on 15:15
Ei tuo ihan outo systeemi ole, siis käyttää tupakansytyttimen pistorasiaa. Tässä Ctekin valmistuote auton akun lataukseen.
Noissa 12v pistokkeissa sulake on tuossa pistokkeen sisällä.

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1604#.Vw-JNzDRh7w
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kimi - 14.04.2016 kello on 15:19
Ei tuo ihan outo systeemi ole, siis käyttää tupakansytyttimen pistorasiaa. Tässä Ctekin valmistuote auton akun lataukseen.
Noissa 12v pistokkeissa sulake on tuossa pistokkeen sisällä.

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1604#.Vw-JNzDRh7w

Tuohon suuntaan paljon turvallisempi ja virta paljon pienempi. Akkuliikkeet käyttää noita akkuvaihdon ajan, ei mene elektronikka sekaisin kun saa virtaa koko ajan.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Ossi66 - 14.04.2016 kello on 15:31
Tuohon suuntaan paljon turvallisempi ja virta paljon pienempi. Akkuliikkeet käyttää noita akkuvaihdon ajan, ei mene elektronikka sekaisin kun saa virtaa koko ajan.

Ei se virta kulje kaikissa vehkeissä tuohon suuntaan - 12V pistorasiat on (mun) autossa can väylän takana eli virta/yhteys katkeaa kun virta-avain menee 0-asentoon.  Peräkontin pistorasia antaa virtaa edelleen jos siellä on jokin kulutuslaite kytkettynä virtojen katkaisun aikaan, mutta jos ei ole, sieltä ei saa virtaa kuin avaimen virtalukossa käyttämällä.  ;)
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kalavaanari - 14.04.2016 kello on 15:56
Tuohon suuntaan paljon turvallisempi ja virta paljon pienempi. Akkuliikkeet käyttää noita akkuvaihdon ajan, ei mene elektronikka sekaisin kun saa virtaa koko ajan.

Miten se on eri asia ja vaarallisempi?
Molemmissa tapauksissa samaa sähköä, sama sulake välissä ja akku perässä (monesti saman kokoinenkin).
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kimi - 14.04.2016 kello on 16:04
Toisessa tilanteessa auton laturi on voimanlähteenä ja toisessa akkulaturi. Johtojen ja sulakkeiden mitoitus on pienemmälle virralle, ei 100A laturin käyttöön.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: surffimobiili - 15.04.2016 kello on 13:27
Konehuoneessa tosiaan oli akun vieressä pari relettä ja sinne meni vähän paksumpaa johtoa. Näin ollen hupiakun tulisi latautua laturin kautta auton käydessä, kuten täällä esitettiinkin. En tiedä onko tässä laitteessa jotain hämminkiä, kun on joku oma viritelmä tehty. Seuraavaksi pitääkin mittailla toimiiko tehtaan järjestelmä :)
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Mautoilija - 17.04.2016 kello on 13:27
Todennäköisesti tupsyt johto on ajoakun lataukseen tarkoitettu.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Aakku - 17.04.2016 kello on 13:39
Mulla oli tällainen visio..

Jos starttiakku nyykähtäisi, niin ottaisin virtaa perältä hupiakulta inverteriin ja siitä älylaturilla vaikka tupsyn kautta starttiakulle.
Tupsyssä on jatkuva virta. En ole joutunut kuitenkaan moista viritystä kokeilemaan, vaikka verkkovirran ulkopuolella yleensä aina liikuskelen
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: kimi - 17.04.2016 kello on 13:41
Aspuolen laturille tulee starttiakun kaapelit ja omista navoista sitte hupiakku on kiinni siinä. Tuosta varmasti yhdistäisin nuo jos pitäisi siirtää hönkää starttiakulle
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: HiTec - 17.04.2016 kello on 13:42
Miksi moisia virittelemään, itselläkin kun noilla akuilla on luokkaa metri fyysistä etäisyyttä ja sekin kaikki ohjaamon sisätilassa = kaapelit kiinni ja auto hupiakun potkulla startaten Thumb
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Aakku - 17.04.2016 kello on 13:52
Miksi moisia virittelemään, itselläkin kun noilla akuilla on luokkaa metri fyysistä etäisyyttä ja sekin kaikki ohjaamon sisätilassa = kaapelit kiinni ja auto hupiakun potkulla startaten Thumb
No se oli sellainen visio...

Mulla ne akut ovat eri päissä autoa, joten tarvitsisin aika pitkät ja suht kalliitkin kaapelit (n. 6m). Nämä laturit ym. härpäkkeet on jo valmiina. Siinä on se hyvä puoli vielä, ettei tarvitse edes autosta ulos kömpiä.
Toki latausjohdot tulee autosta hupiakulle kiinteästikin, mutta ne ovat siellä kaapiston sisällä, jolloin joutuis puoli autoa tyhjentämään ja seiniä ruuvaamaan irti. Nyt inverterin avulla homma hoituisi mitään muuttamatta minuutissa kenkiä kastelematta.
Tässä retkuiluautossa ei auton oma verkkolaturi lataa sitten ajoakkua, joten sitäkään ei voine suoraan hyödyntää.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 17.04.2016 kello on 14:35
Eikö miinukset oo rungossa valmiiksi niin +navat yhteen peräkkäin kytketyillä kaapeleilla, siis paksuilla eikä millään naruilla ja varottava ettei katkokohta osu missään vaiheessa johtavaan runkoon. Toinen asia antaako hupi akku tarpeeksi nopiaa virtaa ettei kärsi.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: HiTec - 17.04.2016 kello on 14:37
Tässä retkuiluautossa ei auton oma verkkolaturi lataa sitten ajoakkua, joten sitäkään ei voine suoraan hyödyntää.

Niin no allekirjoittaneella tuo maasähköinen laturi lataa molemmat akut, ihan samalla tavalla kuin auton omakin laturi ajossa tekee. Mutta jos hätätilassa ajoakku on sippi ja latausmahdollisuutt a ei ole, niin... 8)
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Aakku - 17.04.2016 kello on 14:46
Eikö miinukset oo rungossa valmiiksi niin +navat yhteen peräkkäin kytketyillä kaapeleilla, siis paksuilla eikä millään naruilla ja varottava ettei katkokohta osu missään vaiheessa johtavaan runkoon. Toinen asia antaako hupi akku tarpeeksi nopiaa virtaa ettei kärsi.
Kuulostaa jo ihan MacGyverin touhuilta.... :)
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: ose - 17.04.2016 kello on 17:18
Omassakin on tuo erotuskytkin, auki olen pitänyt kun kerran oli kaikki kolme akkua tyhjänä. Toki se ei saa paneelista eikä verkosta latausta nykyisellään. Miten uudelleenkytkentä, jännitteet pitänee olla suurinpiirtin samassa?
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: surffimobiili - 14.05.2016 kello on 20:19
Nyt kun auto seisoi pari viikkoa, niin ei lähtenyt käyntiin ilman akun lataamista. Eli edellinen omistaja lienee käyttänyt tuota suoraa johtoa hupiakulta starttiakun tukena. Sinänsä ymmärrettävää, mutta olisi voinut edes sulakkeet laittaa johtoihin :)
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: Jgahpir - 15.05.2016 kello on 00:23
Nyt kun auto seisoi pari viikkoa, niin ei lähtenyt käyntiin ilman akun lataamista. Eli edellinen omistaja lienee käyttänyt tuota suoraa johtoa hupiakulta starttiakun tukena. Sinänsä ymmärrettävää, mutta olisi voinut edes sulakkeet laittaa johtoihin :)

Jännite-ero kahden lepäävän akun välillä on niin pieni, ettei siinä kovin suurta virtaa kulje, ennenkuin jompaankumpaan akkuun tulee laturin 14,4V, tai sitten toisen jännite laskee esim startin yhteydessä. Käynnistäessä siis se piuha ainakin irti.
2,5 neliön johto kestää 16 amppeeria, mutta ne sytkäliitokset on kovilla.
Normilatauksessa 16A enempää akku tuskin ottaa vastaan vaikka olisi tyhjä.

Varmaan kannattaa akut uusia ennen retkeä.
Ja hyvällä asialla olet, täällä on sellainenkin tarina, missä akku räjähti, kun verkkolaturi oli hajalla.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: mondialisti - 25.06.2017 kello on 11:29
Päivää kaikille ja Juhannuksen jälkeistä elämää vietetään. Tuossa aiemmin oli kuva http://tinyurl.com/z4f7afo joka on samanlainen kuin omassakin. Nyt kysynkin mikä tarkoitus tuolla kytkimellä 12V on?
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: mjo33400 - 25.06.2017 kello on 20:43
Päivää kaikille ja Juhannuksen jälkeistä elämää vietetään. Tuossa aiemmin oli kuva http://tinyurl.com/z4f7afo joka on samanlainen kuin omassakin. Nyt kysynkin mikä tarkoitus tuolla kytkimellä 12V on?

Kytkee latauksen päälle.
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: mondialisti - 4.07.2017 kello on 21:23
Niin silloin kun ajetaan tai auto on käynnissä niin lataa mökkiakkua?  Maasähkölläkö lataa aina oli kytkin missä asennossa tahansa?
Otsikko: Vs: Käynnistysakku + hupiakku, vaarallinen kytkentä omassa autossa?
Kirjoitti: mjo33400 - 4.07.2017 kello on 21:47
Pyöreä valo palaa silloin kun ollaan verkkosähkössä kiinni. Kytkimen valo palaa silloin kun kytkin on käännetty 12V asentoon, jolloin lataa verkosta. Kuvaa kun katsoo tarkasti niin näkee, että pyöreälle valolle tulee jännite suoraan sulakkeelta ja kytkimelle sulakkeen jälkeen, josta johdot piirilevylle.

(https://karavaanari.org/kuvat/1499193970.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1499194212.jpg)