Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Kimmo75 - 10.04.2016 kello on 10:42
-
Kyselisin siis peltikuorisen matkailuauton kokemus/tietämys mielipiteitä mitä niistä puuttuu tai mitä niihin kaipaisi lisää? Nyt ei kysytä mitä olet mieltä vaan kysytään mitä haluat autossasi olevan lisää tai mitä haluaisit pois. Omat visiot moiseen uteluun syynä ja hommat etenee tämän kesän aikana mutta nytpä kerrankin koetan olla viisas ja etsiä tietoa ennen rakentelua. Ihan kiinnostaa tiedot autosta väliltä: etupuskurista - takapuskuriin.
-
Ensimmäinen ja tärkein varuste on sähkötoiminen liukuovi, esim. Autodek Tampere.
-
Ensimmäinen ja tärkein varuste on sähkötoiminen liukuovi, esim. Autodek Tampere.
Ovesta ajattelen että saranoilla toimiva, sähköllä tai ilman. Kun / jos seuraavan rakennan, on varmasti saranoilla varustettu käyntiovi. Ellei valmiina, niin tilaustyönä onnistuu. Samalla voi huomioida oven korkeudessa myös markiisin asennuksen, ettei tarvitse aivan "katolle" asentaa.
-
Liukuovi osioon jää sellanen perus käyntiväli niin mietin tätä oven muutos juttua ja totesin ettei toinna omalla kohdalla "räjäyttää" projektia liian isoksi. Mutta liukuovet molemmin puolin on taas ollu aivolohkoissa et olisi kiva tempasta ovi auki kun kahvia pöydän ääressä ottaa. Mutta taasen sit olisi yksi kohta lisää mistä kylmyys sisälle pääsisi. Sekään kun ei ole kuin eristyskysymys mutta saumat vetää aina. Kattoo nyt miten tuon ratkaisee tulevaisuudessa. Edellisessä retkuiluautossa oli kaukosäätöinen liukuovi ja olihan se aika noheva ratkasu.
-
Ovesta ajattelen että saranoilla toimiva, sähköllä tai ilman. Kun / jos seuraavan rakennan, on varmasti saranoilla varustettu käyntiovi. Ellei valmiina, niin tilaustyönä onnistuu. Samalla voi huomioida oven korkeudessa myös markiisin asennuksen, ettei tarvitse aivan "katolle" asentaa.
Hmmm... Eikös täkäläisittäin sille ovellekin ole min. korkeus?
Ja peltikoppaiseen ei välttämättä saa markiisia kuin sinne 'katolle'.
-
190cm x 40cm uskosin olevani myös sivuoven lain määräämät
mitat. Tai ainakin alkuperäisen korkeus pidettävä. Sen takia markiisin saa oven yläpuolelle sivuprofiiliin kun on oltava se sisäkorkeus 190cm ni korotettu kattomalli vain vaihtoehto.
-
190cm x 40cm uskosin olevani myös sivuoven lain määräämät
mitat. Tai ainakin alkuperäisen korkeus pidettävä. Sen takia markiisin saa oven yläpuolelle sivuprofiiliin kun on oltava se sisäkorkeus 190cm ni korotettu kattomalli vain vaihtoehto.
Missäs tuollaiset määräykset on luettavissa...?
-
Missäs tuollaiset määräykset on luettavissa...?
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto näillä ohjeilla mennään rakentelussa. Trafi on myös kiristänyt näitä lakipykälien tulkintoja ja jos ei ole kaapistoja ja sisäverhoiluja ja matkailuautolle "tyypillistä" sisustaa ylipäätään niin autoni voi olla enää matkailuauto. Tämä on minusta hyvä sillä nyt kitketään ne "turhat" veronkierto jnejne syystä tai toisesta tehdyt härpäkkeet. Mutta joo aiheeseen takas ja otan neuvoja vastaan mitä pitäis olla toisin peltikoppa versiossa.
-
^
Kyllä nuo kiristyneet pykälät tiedän...
Oli puhetta sivuovesta ja sen korkeudesta. Pykälät puhuu sisäkorkeudesta.
Asiassa on sen verran perää, että Trafi ihan oikeasti suunnitteli sivuoven korkeuden nostoa, jotta saataisiin lähes kaikki ns. veronkiertopakut verollisiksi. Samoin suunniteltiin WC huonetta pakollisiksi.
Siinä olisi mennyt lähes kaikki peltikuoriset matkailuautotkin verolle.
-
Niin olis menny uusiks monenmoista mallistoa kertalaakista. Mutta niinhän se menee et keksitään laki jota kansalainen soveltaa ja sitten kiristetään lakia jotta kaikki soveltaminen loppuu ja loppuu kyllä sit koko tuote. No sitä odotellessa mutta pössl ja muut taitaa älähtää ensin.
-
Oli puhetta sivuovesta ja sen korkeudesta. Pykälät puhuu sisäkorkeudesta.
Tuossa linkissä puhutaan sisäkorkeudesta mutta kyllä sille ovellekin on omat määräyksensä. Ainakin ollut.
En nyt jaksa etsiä....
-
Kyllä ne peltikuoristen pakettiautojen sivuovet sellaisenaan käy matkailuautoonkin. Yleensä aihiona on korotettu malli, jossa sivuovikin on jo valmiiksi tavallista pakettiauton ovea korkeampi. Samoin takaovet ovat näissä malleissa korkeita.
Ei Trafin määräyksissä muistaakseni ole koskaan ollut asuinosan ovelle minimimittoja.
Trafin ohje:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjP2fWv74TMAhUBjiwKHcp0AbQQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trafi.fi%2Ffilebank%2Fa%2F1414581759%2F7164bd6ffbb40a6ab36e2c08844697ec%2F16062-Trafin_ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin.pdf&usg=AFQjCNFrhglj0FIjuAYXImlnYdG_BmClkg&sig2=hiO5ubl4uI1EO9YxjA-y5Q&cad=rja (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjP2fWv74TMAhUBjiwKHcp0AbQQFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.trafi.fi%2Ffilebank%2Fa%2F1414581759%2F7164bd6ffbb40a6ab36e2c08844697ec%2F16062-Trafin_ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin.pdf&usg=AFQjCNFrhglj0FIjuAYXImlnYdG_BmClkg&sig2=hiO5ubl4uI1EO9YxjA-y5Q&cad=rja)
-
Isompi on parempi, etenkin leveämpi.
-
Ei Trafin määräyksissä muistaakseni ole koskaan ollut asuinosan ovelle minimimittoja.
Ainut mikä on et asunto-osassa olevassa käytävässä jos on ovia niin ovien mitta oltava 190x40. Ei koske käytävän sivussa olevia ovia (suihku,wc,vaatekomero) vaan kulkusuunnassa olevia = vaikka takaosan makuuhuone. Matalakattoiset eivät vissii millää merkillä pysty täyttämään sisäkorkeus ja joissakin malleissa joutuu soveltamaan et pääsee just ja just siihen 190cm korkeuteen. Ite ku oon hattu päässä sen 173cm ni hyvin Oon pärjännyt ja tikkailla aina ylemmäs :D
-
Tämä on hyvä avaus.
Tuoreena matkailuautomiehenä en vielä ymmärrä tätä ovikeskustelua lainkaan.
Tällä talvireissulla olen avannut sivuoven kaksi kertaa, pakkasin siinä sisällä pulkan, ettei tavarat kastu ja nostin sen pihalle.
Tähän aikaan kun kulkee joka ovesta, on melkoinen kura lattialla.
Niin että voisit tietysti avata vähän omaa käyttöäsi, liikutko yksin, pusikossa jne
Tilaa noissa on niin vähän, että kannattaa miettiä myös käyttö tarkkaan, eikä suotta yrittää tehdä liian monikäyttöautoa. Hiljaisen lattialämmityksen ottaisin itse jos valita voisi.
-
Jo tehtyjä:
Hommasin Thulen telineen vetokoukkuun, että saa fillarit ja sukset mukaan.
Keittiön tiskipöydän taakse panin pleksin, ettei aukeava sivuovi jäähdytä koko kämppää.
Sivuoven päälle panin kourun,ettei vesi tipu sisään, kun ovi on auki.
Truman pakoputkeen panin muovilisäkkeen, ettei kondenssivesi jäädy vessan kasettiluukun saranoihin.
Vessan oven halkaisin ja tein siitä taitto-oven, kun se ei mahtunut käytävälle aukeamaan.
Seuraavat jutut ovat pohdinnassa:
Pöytä on pyörähtävine lisäpaloineen sopiva ruokaillessa, mutta vie turhaa tilaa, kun sitä ei käytetä. Pitäisi kehitellä jotain, että pöydän saa helposti piiloon tai kapeammaksi kun se ei ole käytössä.
Tavaratila on kapea ja pitkä ja sisäpuolelta hankalasti käytettävissä. Tuosta voisi kehitellä jonkinlainen kasetin, niin pääsisi tavaroihin helpommin käsiksi.
Takaistuimet ovat epämukavat 90 asteen kulmassa ja käytävän puolelta puuttuu sivutuki.
Lahden messuilla näkemässäni jossain Ranskalais-autossa oli nerokas ratkaisu. Kun vessan ovi suljettiin, niin sisään meni koko vessan kokoinen kasettikaapisto ja kun ovi avattiin, niin kaapisto tuli ulos ja normaalikokoinen vessa oli taas käytössä. Toinen näkemäni hyvä ratkaisu oli, että takasängyn saa vinssattua ylös, kun se ei ole käytössä. Näinhän näitä retkiautoja mielestäni pitäisikin suunnitella. Kun tilaa on vähän, niin tehdään sellaiset systeemit, että kun jotain tarvitaan niin sen saa helposti käyttöön ja muulloin sitä voi käyttää johonkin toiseen tarkoitukseen.
-
Tämä on hyvä avaus.
Tuoreena matkailuautomiehenä en vielä ymmärrä tätä ovikeskustelua lainkaan.
Tällä talvireissulla olen avannut sivuoven kaksi kertaa, pakkasin siinä sisällä pulkan, ettei tavarat kastu ja nostin sen pihalle.
Tähän aikaan kun kulkee joka ovesta, on melkoinen kura lattialla.
Niin että voisit tietysti avata vähän omaa käyttöäsi, liikutko yksin, pusikossa jne
Tilaa noissa on niin vähän, että kannattaa miettiä myös käyttö tarkkaan, eikä suotta yrittää tehdä liian monikäyttöautoa. Hiljaisen lattialämmityksen ottaisin itse jos valita voisi.
No sitten tarkemmin lisää kun auto on pihassa mutta pusikossa ajetaan siis: offroad ja huonoilla teillä ja hyvillä teillä. Nukkumapaikat 3 henkilölle ja taka tavaratila erikseen muusta asunto-osasta jossa kaikki tarvittava mukana mitä tarviin eli taka sänky Poikittain (180x120) noin puolessavälissä auton korkeudesta takana ja alapuoli tavaratilaa, ei yhteyttä asunto-osaan tavaratilasta. Mutta siis periaate kuin kaikissa näissä pössl jnejne autoissa. Tässähän tulee hyviä idiksiä kuten toi vessan ovikin Thumb sisäkäytävän tilaksi laskeskelin 50cm lain 40cm sijaan jotta sais edes hitusen enemmän tilaa kulkea ja tää hölömö korkeuslaki aiheuttaa laittamaan sen lattialämmitys maton TAI miten toiminnee toi thermomatto sitten kylmemmillä säillä?
-
Tämä on hyvä avaus.
Tuoreena matkailuautomiehenä en vielä ymmärrä tätä ovikeskustelua lainkaan.
Onnea uudelle hankinnalle. Kerro nyt hyvä mies mihin päädyit.
-
Saataisko vielä lisää ideoita ja mielipiteitä?