Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: JukkaP - 25.03.2016 kello on 13:05

Otsikko: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: JukkaP - 25.03.2016 kello on 13:05
Fiat Ducato 2.3 MultiJet 150 Euro 5 moottorilla käyttöohjekirjassa suositellaan ACEA C2 öljyä. Olen yrittänyt ymmärtää kelpaisiko ACEA C3.
Netistä löytämäni tiedon mukaan ACEA C3 saattaisi olla jopa parempaa. Suomessa kun ei ole huippuhelteitä, polttoaine on matalarikkistä ja ACEA C2 sallimat lisä-aineet voivat teoriassa haitata hiukkasloukkua.

ACEAn taulukosta http://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf löytämäni erot:
1. 150 asteen lämpötilassa C2 sallitaan olevan ohuempaa, kuin C3
2. TBN ei ole määritelty C2:ssa. Nesteen dokumentin mukaan se olisi kuitenkin samaa luokkaa kuin A1/B1:ssä, eli yli 8.0 mg KOH/g, C3:ssa se vaaditaan olevan yli 6.0 mg KOH/g
3. Fosfori C2:ssa pitää olla alle 0.090 % m/m ja C3:ssa se pitää olla 0.070...0.090 % m/m
4. C3 polttoainetalous sallitaan olevan huonompi kuin C2 (mutta ei ole pakko :)
5. DI diesel Piston cleanliness & Ring Sticking value C2:lla sallitaan olevan huonompi, kuin C3:lla (mutta ei ole pakko :)

Mitäs asiantuntijat sanovat, onko kuitenkin jotain syitä valita nimenomaan ACEA C2?
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Leader dog - 25.03.2016 kello on 13:26
Tuulilasi:

Edellisellä sivulla kysyjä halusi tietää kuinka suuri osa tulee palamattomasta tuhkasta muodostuu moottoriöljystä ja kuinka suuri osa tulee diesel-öljystä.

Jos otetaan esimerkiksi nykyaikainen Longlife-moottoriöljy ACEA C3 -luokituksella. ACEA C3 määrittelee sulfaattituhkan max. rajaksi 0,8 p%. Nykyaikaisen dielsel-polttoaineen max. raja sulfaattituhkalle on 0,001 p%. Tästä jo selviää, että pahimmallaan moottoriöljystä tuleva tuhkamäärä voi olla 800 kertainen. Tämä siis LL-öljyillä.

Kuvitellaan, että auto kuluttaa vaikkapa 8.0L / 100km. Normaali VW-konsernin huoltoväli on 30 000km / 2v. Kuvitellaan, että auto pääsee myös hyvin lähelle tuota 30tkm ennen huoltoa. Huoltovälillä polttoainetta kuluu noin 2400L. Jos auto kuluttaa vaikkapa litran öljyä tuolla huoltovälillä.

Syntyvä tuhkamäärä huoltovälillä:

Dieselistä: 0,00001 x 2400L x 0,800 kg/L (dieselin tiheys) = 0,0192kg = 19,2g
Öljystä: 0,008 x 1,0L x 0,850 kg/L (öljyn tiheys) = 0,0068kg = 6,8g

Yhteens: 26,0g

Normaali VW-konsernin DPF vetää noin 60g tuhkaa jonka jälkeen menee vaihtoon. Eli ei edes kolmea huoltoväliä, mutta paljon on kuulunut myös VW-konsernin öljynkulutuksesta juttua. Mitäpä jos auto kuluttaakin vaikka 0,5L / 2000km. Lukemat ovat aivan erilaiset!

Tottkai todelliset määrät ovat pienempiä, koska kaikki autot eivät ole öljysyöppöjä ja jotkut käyttävät esim. Nesteen Pro Dieseliä, joka palaa lähes tuhkattomasti. Lisäksi tuo laskettiin laaturajojen maksimeilla. Todelliset arvot ovat pienempiä. Esim. Mobil 1 ESP Formula 5W-30 sulfaattituhkan määrä on 0,6 p%. Tästä huolimatta kannattaa näitäkin pohtia jos auto todella kuluttaa moottoriöljyä.

Hiukkasloukkujen regenerointi polttaa nokea, ei tuhkaa. Näitä kahta ei kannata sekoittaa.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ps. Itselläni on käytössä Mobil 1 ESP 5W-30 .
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: mobileman - 26.03.2016 kello on 02:41
Tuosta opiskelemaan:
https://www.neste.fi/suositustaulukko/st_taulukko.aspx?path=2589;2655;2656;3314;13454;13458&lang=fi#

Ja sitten vähän seikkaperäisemmin:
https://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2706;3182;3306;3308&page=3308&field=FileAttachment&version=13
Sivut 16-18


Laita vaan esim tuota Nesteen City Pro C2 5W-30, siinä on kuiteski psa-konsernin luokitukset haettuna ja käy 100% varmasti tuohon 

Alla city pro c2:sen tarkka tuotekortti:

NESTE CITY PRO C2 5W-30
Täyssynteettinen polttoainetta säästävä ACEA C2 -luokan moottoriöljy

SAE 5W-30
ACEA C2
API SN, SM/CF
PSA B71 2290 hyväksyntä
Renault RN0700
Suositellaan käytettäväksi kun vaatimuksena on Fiat 9.55535-S1

Neste City Pro C2 5W-30 on polttoainetta säästävä täyssynteettinen moottoriöljy. Se on kehitetty erityisesti Toyota, Honda, Mitsubishi, Subaru, Citroën ja Peugeot autoihin, joissa käytetään dieselpartikkelisuo dattimia ja pakokaasujen jälkikäsittelyjärje stelmä vaatii ACEA C2 -luokan öljyn käyttöä. Dieselpartikkelisuo dattimen (DPF) toiminta vaatii ns. Low SAPS öljyn käyttöä jossa on matala sulfaattituhka-, fosfori- ja rikkipitoisuus.

Neste City Pro C2 5W-30 öljyä suositellaan sellaisiin henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joissa vaatimuksena on API SN/CF moottoriöljy, tarkista sopivuus auton ohjekirjasta tai maahantuojan edustajalta.
Suositellaan käytettäväksi kun vaatimuksena on Fiat 9.55535-S1.

TYYPILLISET ANALYYSIARVOT   5W-30         
Tiheyskg/m3 15oC   852         
LeimahduspisteoC (COC)   215         
JähmepisteoC   -39         
Viskositeetti-indeksi   170         
ViskositeetticSt/ 40 oC   57,5         
ViskositeetticSt/ 100 oC   10,3         
ViskositeetticP/ oC   4800         
Sulfaattituhka (p-%)   <0,8         
Fosfori (ppm)   700-900         
Rikki (p-%)   <0,3         

Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 26.03.2016 kello on 08:02
Minä olen laittanut kaikkiin Mobil1 5-50. Agri, AutoUnion ja Fiilis. 25e/l halvimmillaan.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: turhapuro - 26.03.2016 kello on 09:18
Minä olen laittanut kaikkiin Mobil1 5-50. Agri, AutoUnion ja Fiilis. 25e/l halvimmillaan.
Hintahan on kohdallaan ;)
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: HiTec - 26.03.2016 kello on 09:43
Liekö tuolla moottorin kannalta suurta väliä käyttääkö C2 vai C3 öljyä, jälkimmäistä vaan tuntuu olevan aika paljon paremmin tarjolla eri valmistajilta. Pääasia lienee tuo tuhkaisuus, ettei se pääse FAP:ia tukkimaan, josta pahimmillaan ottaa sitten fööni ja venttiilitkin kipeää jos oikein huono tuuri käy = jo varsin iso korjauslasku pelkästään "säästämällä" väärässä öljyssä :-X

Itse olen tässä ihmetellyt tuota kaikkien öljyjen ihmelientä, Mobil Delvac MX. Tuohan on wanha perinteinen dieselin moottoriöljy, mutta tänä päivänä sitä kipataan moottoripyöristä lähtien vähän kaikkeen mikä vaan polttomoottorilla liikkuu. Ja ihan hyvin toimii :o Henk.koht. kokemustakin tuosta toki jo on parista prätkästä ja hyvin tuo tuntui toimivan tuossa ex. Ducato 14 -alustaisessammekin, mutta nuo nykyiset FAP:it laittaa kyllä hieman miettimään, vaikkakin tuolle öljylle E9 luokituskin on kyllä haettu ???
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Alan - 26.03.2016 kello on 09:50
Minä olen laittanut kaikkiin Mobil1 5-50. Agri, AutoUnion ja Fiilis. 25e/l halvimmillaan.

Oletkos tutkinut, mitä se vaatii. Touranin kone korkkaisi heti, jos tavallista Mobil 1:tä laittaisi. On varmaan yleisin syy VW dieselien rikkoutumiseen.

Varmaan 25 euroa 4 litraa?
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: joo o - 26.03.2016 kello on 10:19
Minä olen laittanut kaikkiin Mobil1 5-50. Agri, AutoUnion ja Fiilis. 25e/l halvimmillaan.

Täälläpäin monet huoltokorjaamot käyttää juuri tuota Mobil 5-50. Sitä on autoissani ja saman tapaista olen laittanut traktoreihini vuosi kymmenet tynnyristä (olisko 10-30)
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: pamaus - 26.03.2016 kello on 10:19
Nuo  C2 5W-30 öljyjen hinnat ovat laskeneet tasaisesti. Alkaa saada jo 35 e/ 4 ltr. Tuota olen käytänyt Toyotassa.

Tuota c2 öljyä kannattaa käyttää, jos autossasi on hiukkassuodatin.

https://www.tokmanni.fi/mobil-1-esp-formula-5w-30-4-l-/5055107436097/dp?nosto=TOK-productpage-center-bottom1

Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: HarriOlavi - 26.03.2016 kello on 10:25
Oletkos tutkinut, mitä se vaatii. Touranin kone korkkaisi heti, jos tavallista Mobil 1:tä laittaisi. On varmaan yleisin syy VW dieselien rikkoutumiseen.

Varmaan 25 euroa 4 litraa?

Niin, minä olen nykyisin aina sekaisin / tietämätön mikä on oikea öljynlaatu eri autoihin. Epätietoisena ja sekaisin etsin tietoa. Loppujen lopuksi olen ongelmani jättänyt huoltoliikkeen sanan varaan kun vaihdatan öljyt liikkeellä.

Ainakin Gastrol öljyä kehuttiin kun vaihdatin edelliseen Ford Transit 2.2 tdci ( 2009 ) autoon. Olin ajanut jotain 8000 km:ä kun mittaritauluun syttyi huoltovalon kuva. ( Saksa) Fordin huoltoliikkeessä selvisi että öljyt oli tiensä päässä.

Kun huollatan / katsastutan ensikuussa kulkimen, on sama arpominen päässäni, mitkä ovat oikeat öljyt moottoriin ja vaihdelaatikkoon? Kun katselee öljyfirmojen mainoksia, tuntuu kaikki olevan sellaisia jotka käy ihan mihin vaan öljyä tarvitsevaan laitteeseen, noin kärjistettynä todeten. ......Että näin.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: joo o - 26.03.2016 kello on 10:49
Täällä uusia ja käytettyjä Ford Transitteja myyvä liikeen huolossa käytetään Mobil 5-50 moottoriölyä. Sitä on myös minun Transiitin 2.2 tdci  koneessa vm. -12. Kun sen hiljakkoin ostin antoivat moottorille ja vaihdelaatikolle vuoden takuun (yksityiskäyttö). Mikä lukee paperilla.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: jus66si - 26.03.2016 kello on 12:22
Ducatossa on meillä mobil delvac 15 w40 ESP MX viime kesän ja syksyn oli
Teboilin Super HPD 15 w 40 Hyvin on molemmat toimineet.

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_engine-oils_mobil-delvac-mx-esp-15w-40.aspx

Ja mondeossa mobil super FE. Muuta en ole siinä koskaan käyttänytkään ja onko tuo nyt ollut meillä jo valovuosia. Kilsoja 250 000 ja kerran vuodessa vaihto.



Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: aaoulusta - 26.03.2016 kello on 12:47
Mitäs Sprinttereissä on käytetty?  nykyisessä Gastrol
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: HarriOlavi - 26.03.2016 kello on 15:32
Ducatossa on meillä mobil delvac 15 w40 ESP MX viime kesän ja syksyn oli
Teboilin Super HPD 15 w 40 Hyvin on molemmat toimineet.

http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/heavydutyoils_products_engine-oils_mobil-delvac-mx-esp-15w-40.aspx

Ja mondeossa mobil super FE. Muuta en ole siinä koskaan käyttänytkään ja onko tuo nyt ollut meillä jo valovuosia. Kilsoja 250 000 ja kerran vuodessa vaihto.

Kävisikö tuo kyseinen öljy nykyiseen, aikuisen ikään ehtineelle Fiat Ducato 2,5 TD:n koneeseen?  ( vuosimalli 1991)
Tekstistä päätellen kuulostaa ihan hyvältä.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Weicco - 26.03.2016 kello on 15:56
Castrol Edge (http://www.castrol.com/fi_fi/finland/products/cars/engine-oils/castrol-edge/product-range.html) on ollut käytössä. Ei varmaan kalleimmasta eikä halvimmasta päästä oleva öljy. Ebaysta tilaamalla ja kotiovelle tuotuna on halvempi kuin hakisi esim: Motonet tai muu vastaava. Hyvin osaavat suomi kauppiaat hinnoitella tässäkin asiassa tuotteensa.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: K.E.V - 26.03.2016 kello on 16:05
Castrol Edge vaihdetaan Bilian Essential huollossa. Eihän tuolle litrahintaa paljoa tule, jos ostaisin erikseen Motonet auttaa asiassa. En nyt sentään maailmalta öljyjä tilaa  ;)
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Weicco - 26.03.2016 kello on 16:11
Ei siinä paljon piilian essentialit auta jos on sellainen kuljin mitä ei siellä huolleta. Ei kaikki autot ole volvoja varsinkaan reissu vehkeet.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.03.2016 kello on 16:13
Seuraava öljy mikä tulee jyllikseen,niin Kendal Thumb
http://www.kendall.fi/jalleenmyyjat_ja_korjaamot/
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Topelius - 26.03.2016 kello on 16:57
Toyotan huollossa oltiin tarkkana juuri tästä öljystä.  Näihin autoihin joissa on hiukkaasuodatin pitää olla juuri tuo c2 öljy.  Tilasin juuri saksasta  Castrollin Magnatec 5w30 c2 öljyä hintaan noin 7e/l. Motonetissä sama öljy 18e/l

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=181700760710&globalID=EBAY-DE&alt=web
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: K.E.V - 26.03.2016 kello on 17:58
Ei siinä paljon piilian essentialit auta jos on sellainen kuljin mitä ei siellä huolleta. Ei kaikki autot ole volvoja varsinkaan reissu vehkeet.
No ei ole. Puhuin omasta kukkineesta kuten toisetkin.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Topelius - 26.03.2016 kello on 18:14
Castrol Edge (http://www.castrol.com/fi_fi/finland/products/cars/engine-oils/castrol-edge/product-range.html) on ollut käytössä. Ei varmaan kalleimmasta eikä halvimmasta päästä oleva öljy. Ebaysta tilaamalla ja kotiovelle tuotuna on halvempi kuin hakisi esim: Motonet tai muu vastaava. Hyvin osaavat suomi kauppiaat hinnoitella tässäkin asiassa tuotteensa.
Tuon saman olen huomannut.  En tiedä miksi nuo c2 öljyt ovat joillain merkeillä huomattavasti kalliimpia täällä Suomessa kuin muualla Euroopassa.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 18:19
Mää käytän ACEA C 3:sta hiukkasloukkuautois sa.
Ilman hiukkasloukkua olevissa tavallista, mutta täyssynteettistä.
Vanhemmissa autoissa mineraaliöljyä.

Ranskattariin aina Totalia, koska se kuulostaa feminiiniseltä.
Retkuiluautoon Mobilia, koska se on Der Auto. Kuulostaa maskuliiniselta öljyltä.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Alan - 26.03.2016 kello on 18:19
Castrol Edge (http://www.castrol.com/fi_fi/finland/products/cars/engine-oils/castrol-edge/product-range.html) on ollut käytössä.

Ei saa laittaa tuota pumppusuutinkoneese en 2.0 TDI. VW:n luokka ei täsmää. Sulla ilmeisesti eri.

Castrolia tuppasi syömään litran verran per 10-15 tkm, on ihan tavoiteltu ominaisuus kai. Vaihdoin Mobil 1 ESP -öljyyn niin jo väheni syönti, enää ei tarvi noin 10 t vaihtovälillä lisätä. 302000 mittarissa.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Leader dog - 26.03.2016 kello on 18:26
Mobil Formula 1 Formula ESP 5w-30 Ebayssä:


http://www.ebay.de/itm/4x-5-L-20-LITER-MOBIL-1-ESP-FORMULA-5W-30-MOTOR-OL-MOTOREN-OL-VW-503-01-BENZIN-/400981556744?hash=item5d5c5cfe08:m:m5Ei2yIfnUGfRS9dL9f sSsw

+ jarrujen puhdistus spray
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.03.2016 kello on 18:49
Mobil Formula 1 Formula ESP 5w-30 Ebayssä:


http://www.ebay.de/itm/4x-5-L-20-LITER-MOBIL-1-ESP-FORMULA-5W-30-MOTOR-OL-MOTOREN-OL-VW-503-01-BENZIN-/400981556744?hash=item5d5c5cfe08:m:m5Ei2yIfnUGfRS9dL9f sSsw

+ jarrujen puhdistus spray
Vanhin poika 2V tojo huolossa ja tekivät testin jossa mobil ja kendal ja jättivät yöksi pihalle -30 arvatkaa kumpi tuli ulos purkista....
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 18:51
Vanhin poika 2V tojo huolossa ja tekivät testin jossa mobil ja kendal ja jättivät yöksi pihalle -30 arvatkaa kumpi tuli ulos purkista....
Veikkaan, että Mobiili...
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.03.2016 kello on 18:54
Veikkaan, että Mobiili...
Kendal Thumb
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 18:57
Kendal Thumb
No voi hitsin hitsi...taas veikkasin väärin. :-[
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.03.2016 kello on 19:00
No voi hitsin hitsi...taas veikkasin väärin. :-[
Älä välitä Thumb Harlikka käytää jenkeissä ;) :D
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 19:08
Älä välitä Thumb Harlikka käytää jenkeissä ;) :D
Pitäiskös mun vaihtaa tuohon Willys Jeeppiin Kendaalit? Kuukostais niin jenkkimäiseltä.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Leader dog - 26.03.2016 kello on 19:14
Pitäiskös mun vaihtaa tuohon Willys Jeeppiin Kendaalit? Kuukostais niin jenkkimäiseltä.

Itse laittaisi Guffit tai Penzzoilit Jeeppiin, etenkin jos papereissa lukee Willys, joka lienee jo hieman arvokkaampaa vuosikertaa.

Harlikkaan sensijaan voi ja kannattaa hakea osia sieltä Jenkkilästä, niin kuin itse teen.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Leader dog - 26.03.2016 kello on 19:17
Vanhin poika 2V tojo huolossa ja tekivät testin jossa mobil ja kendal ja jättivät yöksi pihalle -30 arvatkaa kumpi tuli ulos purkista....

Tuo emppiirisen testin tuloksista en osaa sanoa, mutta teillä päin Tojo-liike on käyttänyt ilmeisesti lapsityövoimaa.... :P
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 26.03.2016 kello on 19:34
Tuo emppiirisen testin tuloksista en osaa sanoa, mutta teillä päin Tojo-liike on käyttänyt ilmeisesti lapsityövoimaa.... :P
Kyllä on täys ikänen-85 ja -87 Thumb
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: JukkaP - 26.03.2016 kello on 21:35
Kiitos kommenteista. Päädyin Mobil 1 ESP Formula 5W-30, joka on ACEA C2/C3 luokitettu ja kun Puuilosta vielä sattui saamaan edullisesti 32,90 €/4 l pönttö.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Topelius - 26.03.2016 kello on 21:37
Hinta on ainakin kohdillaan Puuilossa
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Hymer B 664 - 26.03.2016 kello on 21:46
Eiköhän se ole sama mitä öljyä harlikassa on -30 asteessa.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 22:09
Hinta on ainakin kohdillaan Puuilossa
Kaiketi nuo Mobilin tuoteväärennökset on jo poistettu halpakaupoista...

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001065865.html
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/rikosepaily-suomessa-myyty-vaarennettya-moottorioljya-autoilijoille/5688306
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/miten-voi-tunnistaa-vaarennetyn-moottorioljyn/5691732
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: JukkaP - 26.03.2016 kello on 22:34
Onneksi oli tuttu uutinen: "Yhtiön mukaan tuoteväärennösepäil y koskee seuraavaa tuotetta: Mobil 1 Peak Life 5W-50 4L kannuerää vuoden 2014 loppupuolella. Tämä tuote tunnetaan myös nimellä Rally Formula."

Varmuudeksi kysäisin vielä kassalta, joka vakuutti, että aitoa on, mutta miten näistä lopulta voi olla varma.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Naussi - 26.03.2016 kello on 22:36
Ja tosiasia on, että näitten tihennettyjen vaihtovälien ja huippuöljyjen käyttäjä ei siitä mitään hyödy. Se hyöty tulee sitten moottorin elinkaaren päässä. Matkailuautoissa se moottori kait ehjänä viimeiseen asti. (jakohihnan katkeilut ei tähän kategoriaan). Eli ei mitään hyötyä.
Omaan koppiautoon menee 9.7 litraa öljyä, joten siinä alkaa hinta näyttelemään suurta osuutta. Toki laatuluokitus ja se että tietty öljy edes psyy koneessa merkkaa hinnan lisäksi.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: Aakku - 26.03.2016 kello on 22:41
Ja tosiasia on, että näitten tihennettyjen vaihtovälien ja huippuöljyjen käyttäjä ei siitä mitään hyödy. Se hyöty tulee sitten moottorin elinkaaren päässä. Matkailuautoissa se moottori kait ehjänä viimeiseen asti. (jakohihnan katkeilut ei tähän kategoriaan). Eli ei mitään hyötyä.
Omaan koppiautoon menee 9.7 litraa öljyä, joten siinä alkaa hinta näyttelemään suurta osuutta. Toki laatuluokitus ja se että tietty öljy edes psyy koneessa merkkaa hinnan lisäksi.
Kyllä mulla ainakin hiukkasloukkuautois sa pakosta lyhennettiin vaihtoväliä....

Vanhemmat autot meneekin ehkä sillä 30 tuhannen väleillä, mutta ei välttämättä uudet. Öljyhän ei näissä uusissa aina vähene vaan saattaa lisääntyä ajan mittaan.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: volvo - 26.03.2016 kello on 22:56
Ja tosiasia on, että näitten tihennettyjen vaihtovälien ja huippuöljyjen käyttäjä ei siitä mitään hyödy. Se hyöty tulee sitten moottorin elinkaaren päässä. Matkailuautoissa se moottori kait ehjänä viimeiseen asti. (jakohihnan katkeilut ei tähän kategoriaan). Eli ei mitään hyötyä.
Omaan koppiautoon menee 9.7 litraa öljyä, joten siinä alkaa hinta näyttelemään suurta osuutta. Toki laatuluokitus ja se että tietty öljy edes psyy koneessa merkkaa hinnan lisäksi.
samaa mieltä vanhempien autojen kanssa, saman tyypistä öljyä mitä ohjekirjassa sanotaan. turha sinne on laittaa mitään "huippu öljyjä" kun ne ei enää toimi odotetulla tavalla. uudet autot taas asia erikseen kun osien pinnoitukset on tehty toimimaan uusien öljyjen kanssa tai toisinpäin.
Otsikko: Vs: Kysymys moottoriöljyjen eroista
Kirjoitti: HiTec - 27.03.2016 kello on 09:14
uudet autot taas asia erikseen kun osien pinnoitukset on tehty toimimaan uusien öljyjen kanssa tai toisinpäin.

Eikös noiden LL-öljyjen kanssa ollut juuri tätä, ohuet eco-öljykalvot on suunniteltu laakeroituja keinuvipuja varten ja tuollasta öljyä kun menet kippaamaan wanhempaan kalustoon liukupinnoilla, niin nokka-akselin tuho on melko totaalista :-X