Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: sipu - 3.06.2011 kello on 18:49
-
kävästiin isännän kans .. :P :P :P :P uussii kulkimii .. niit niin helppo katel .. niin ainakin yhdes 2010 vuosmallis oli poistetu vararenkas kokonaan .. sit myyjä näytti jotain ensiapulaukun kokost pussukkaa ja sanos , et se on nykysin tällänen .. ei kyl yhtään hyvä ratkasu .. onks teillä sama .....vaiko oikea vararengas kulkimessanne ..niin lähinnä nois tupa-autois ?
-
Taitaa nuo rengasrikot olla nykyään senverran harvinaisia, että osa valmistajista on päätynyt korvaamaan koko tilaa vievän renkaan paikkapullolla ja minikompressorilla.
Vaunussamme ei ole varapyörää ja olenkin varustanut auton peräkonttiin juuri tuon modernin version varapyörästä -> minikompura ja paikkapullo :D .
Ongelma on tietenkin se, että jos ei heti huomaa renkaan hajoamista ja se ehtii mennä ihan palasiksi, niin tuolla paikkaus setillä ei sitten paljon tehdä. Tätä varten lienee nykyään sitten vakuutukset.
..........maailma on muuttunut.
-
Ei sitä tuossa -08 Adriassakaan ole vaan olisi pitänyt hankkia lisävarusteena, autossa on sen tilalla juuri tuollainen paikkauspullo ja kompressori. On tuo renkaan hajoaminen räjähtäen tai muuten rikkoutuminen siten ettei renkaassa saa ilmaa pysymään vaahtopullolla ja kompressorilla niin harvinaista jotta näen sen kuljettamisen mukana turhana lisäpainona tai turhana tilanviejänä.
Henkilöautoonkin olen joutunut tien päällä "rengastöihin" viimeksi 20 vuotta sitten, isän kanssa oltiin moottoripyörämessui lta tulossa ja Järvenpään kohdalla se sitten tyhjeni, ilmeisesti joku oli vaan halunnut löysätä venttiiliä, pelkkä kiristys ja täyttö auttoi.
-
Olisko vain kustannus kysymys.
Kilpailu on kovaa ja auton hinta täytyy saada
mahdollisimman alas.
-
Varustauduin tuohon rengasrikkoon laitattamalla "mömmöt" valmiiksi renkaaseen.
http://rengasrikko.fi/info.htm
Aine oli paras (ja ainoa joka piti ilmat sisällä ilman ongelmia) Moottori lehden testissä 2008
Tosin nettikirjoituksessa ainetta ei mainita lainkaan, lehdessä se sen sijaan oli.
Tuolla kerroin enemmäkin:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=31645390
Vaihdoin jo renkaat uusiin ja laitatin taas aineet niihinkin.
Hiukan vaihdossa asentaja murisi, mutta olin jo tilatessa maininnut asiasta, eikä tilauksen vastaanottaja pitänyt sitä minään ongelmana.
Vaihtoon mennessäni toinen kaveri (toinen töiden vastaanottaja) väitti sitä kielletyksi maantieliikenteessä, joten kävinpä katsastuskonttorill a juttelemassa aiheesta.
Katsastajan mielestä ei siitä mitään kieltoa ole, päin vastoin kaikki turvallisuutta lisäävä on hyväksi hänen mielestään, eivätkä he sitä paitsi näe renkaan sisään, sanoi hän.
-
Olisko vain kustannus kysymys.
Kilpailu on kovaa ja auton hinta täytyy saada
mahdollisimman alas.
Henkilöautoissa ainakin vararenkaan tila on järkevämpää suunnitella hyötykäyttöön kuin pitää siellä vararengasta.
Aika harvassa on ne autoilijat myös täällä orgissa joilta rengas on hajonnut niin pahasti ettei se matka voisi jatkua paikkauspullolla. Ja tunnen monia autoilijoita joilla on vararengas mutta niin on myös paikkauspullo jonka he käyttävät ensin jotta pääsee renkaanvaihtoon kotiin asti tai jopa suoraan rengasliikkeeseen.
-
Täällä yksi epäonninen,pari vuotta sitten räjähti eturengas Oulun moottoritiellä,siksakkia siinä mentiin,lähellä kotia räjähti toiselta puolelta eturengas,onneksi ostin reissussa vararenkaan paikalle uuden,että kyllä näitä sattuu,lähemmässä tutkimisessa paljastui syy,jokin metalli siru oli ollut tiellä,toinen rengas kesti miltei kotiin asti !! ;D ;D ;D ;D
-
Siinä ei mömmöt auta, kun renkaan kudokset pettää ja tapahtuu räjähdys. Henkilöautoissa ei enää näin tapahdu, vaan raskaissa ajoneuvoissa (500-1000kg/rengas) joissa renkaalle kohdistuu iso rasitus. Niin no, paripyörä kulkimissa on kuusi rengasta, on siinä mistä ottaa vaikka pari "varalle", jos tarve vaatii, ja joskus vaatii. :)
-
Siinä ei mömmöt auta, kun renkaan kudokset pettää ja tapahtuu räjähdys. Henkilöautoissa ei enää näin tapahdu, vaan raskaissa ajoneuvoissa (500-1000kg/rengas) joissa renkaalle kohdistuu iso rasitus. Niin no, paripyörä kulkimissa on kuusi rengasta, on siinä mistä ottaa vaikka pari "varalle", jos tarve vaatii, ja joskus vaatii. :)
Tuossa minun kulkimessa on paineet 4,8 kiloa,ei tarvii paljon viiltoa,kun poksahtaa !!
-
Fiilis kuskeilla on paineita renkaissa, muuten mennään sitten löysemmin. ...Elämä on... ;D ;D
-
Taitaa sen varapyörän poistoon ainakin henkilöautoissa olla syynä pienempi paino jonka kautta pienempi kulutus. Kaikki litran sadasosat käytetään hyväksi.
Itse olen vuosikymmeniä ollut autonasentajan hommissa ja varmaan 90% autoilijoista joilla ei ole varapyörää mukana ovat jääneet tienpäälle. Nykyautot kun tahtovat olla sen verran hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu että jos kumiin osuu vaikka naula ja se tyhjenee hitaasti niin sitä ei huomaa ennenkuin rengas (varsinkin takapäässä) on niin pahoin hajalla että mitkään litkut ja kompurat eivät tilannetta enää pelasta.
Usein naiskuskit ja nykyään enenevässä määrin myös mieskuskit ajavat rikkinäisellä pyörällä niin pitkälle kuin on mahdollista ja sitten tienpäältä soitellaan korjaamoille että tarvis apuja kun autossa ei näemmä olekkaan varapyörää.
-
Ei ollut varapyörää Bravossakaan, vain paikka-ainepullo ja kompressori. Nyt on VW 15" 4*100 jakoinen tilapäispyörä joka käy vaunuun ja peräkärryyn, autoon sitten epäkeskopulteilla. Nykyrenkaat on kupeista aika arkoja, mökin pihalla terävää kivenreunaa vasten psuh ja taas tarvittiin varapyörää, siitä tuuman mittaisesta reiästä ei paikkapullolla selviä.
-
Varapyörä on auton takakopassa. Ei kylläkään koskaan käytetty, edelleen ihan "neitseellinen" rengas.
-
Taitaa sen varapyörän poistoon ainakin henkilöautoissa olla syynä pienempi paino jonka kautta pienempi kulutus. Kaikki litran sadasosat käytetään hyväksi.
Itse olen vuosikymmeniä ollut autonasentajan hommissa ja varmaan 90% autoilijoista joilla ei ole varapyörää mukana ovat jääneet tienpäälle. Nykyautot kun tahtovat olla sen verran hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustettu että jos kumiin osuu vaikka naula ja se tyhjenee hitaasti niin sitä ei huomaa ennenkuin rengas (varsinkin takapäässä) on niin pahoin hajalla että mitkään litkut ja kompurat eivät tilannetta enää pelasta.
Usein naiskuskit ja nykyään enenevässä määrin myös mieskuskit ajavat rikkinäisellä pyörällä niin pitkälle kuin on mahdollista ja sitten tienpäältä soitellaan korjaamoille että tarvis apuja kun autossa ei näemmä olekkaan varapyörää.
Ja jos joutuu tien päällä rengas hommiin, niin se ei monestikkaan onnistu, kun ostetussa palvelussa pultit on isketty kiinni paineilma työkalulla. ???
-
Onneksi olen itse kiristänyt h-auton pultit momenttiavaimella 14 kg. Puolimetrisellä avaimella saa auki.
-
Onneksi olen itse kiristänyt h-auton pultit momenttiavaimella 14 kg. Puolimetrisellä avaimella saa auki.
Joutuu vaan kuljettamaan sitä puolimetristä avaintakin sitten aina mukana
-
Tuossa minun kulkimessa on paineet 4,8 kiloa,ei tarvii paljon viiltoa,kun poksahtaa !!
Riskillä tässä kai sitä sitten reissataan kun paineet edessä on 5.2 ja takana 5.5 !!! :o
-
Joutuu vaan kuljettamaan sitä puolimetristä avaintakin sitten aina mukana
Onneksi se on sellainen teleskooppimallinen, menee pieneen tilaan. ;D
-
Onneksi se on sellainen teleskooppimallinen, menee pieneen tilaan. ;D
Leluja ovat,hylsy halkesi,ostin sitten kunnon avaimen ,on ikuinen takuu,jatkovarsi mukana !
-
Leluja ovat,hylsy halkesi,ostin sitten kunnon avaimen ,on ikuinen takuu,jatkovarsi mukana !
Käytetty jo monta vuotta, ei ole hylsy haljennut. Siis ei ole lelu. ;D
-
Onneksi se on sellainen teleskooppimallinen, menee pieneen tilaan. ;D
Olen vääntänyt (tod.näk.)tuollaisen kahdesti poikki kun pultti oli tiukassa. Välillä smirklasin uuden neliöpään.
-
Normi vararengas autossa tuntuu kyllä mukavammalta kuin joku paikkaussatsi.Harvo inhan noita renkaita nykyään särkyy.Viimeksi vaunusta räjähti rengas vanhuuttaan vuonnna -86.Ja tietysti lauantai-iltana kesäkuussa hieman ennen juhannusta.No soiteltuani kaikki lähiseudun huoltikset ja alan muut liikkeet niin löytyi erään huoltiksen roskiksesta mesen vanne silestone kumilla ja päästiin taas jatkamaan matkaamme.Jotenkin kyllä tuntuu että en lähtis pitemmälle reissulle ilman varapyörää.
-
Olen vääntänyt (tod.näk.)tuollaisen kahdesti poikki kun pultti oli tiukassa. Välillä smirklasin uuden neliöpään.
Tälläkö?
http://www.tunique.in/tuning-kauppa/tyokalut/autotyokalut/pyoranmutteriavain-17-19mm-3050944052.html
-
Tälläkö?
http://www.tunique.in/tuning-kauppa/tyokalut/autotyokalut/pyoranmutteriavain-17-19mm-3050944052.html
Ei tuosta pysty snomaan, että juuri tuo. Mutta samannäköisen, jossa merkintä TÜW.
-
Soommoro!
Mukana vararenkula ja parit paikkapullot.
-
hieman ohi alkuperäisestä ;) mutta mukana kulkee vararengas kaiken varalta ::)
-
isäntä sanoi just tuos ,et ootellaan uusimpii automallei , joskos ne sit taas ois siellä ne vararenkaatkin takas laitettuna ... eipä siin sit muuta ku oottelemaan ..ja ajellaan sinne asti tällä jossa on vararengas jo asennettuna paikoilleen ..ja eilen tuli ufokin katolle jee ... :)
-
^
Joko kuva myös näkyy, kaikki kanavat? ;D
-
^
Joko kuva myös näkyy, kaikki kanavat? ;D
juu ainakin täs meitin pihas .. mut ei ol niin välii vaiks ei f-1 näkyiskään ... luulen kyl, et isäntä siirtää auton vaiks kilometrin päähän .. jos ne ei näy .. sen vert hänt otti pattiin tuo seikka tuuris .. kun sit taas näkyi hyvin uutiset ym ohjelma ,kun ne ajot oli ohitte .. vesalla taitaa olla joku tv-suodatin siel tuuris ,ku kisat ei näkyn .. ;D ei sil sisä- anteenil eikä ufollakaan ... ;D
-
Ja jos joutuu tien päällä rengas hommiin, niin se ei monestikkaan onnistu, kun ostetussa palvelussa pultit on isketty kiinni paineilma työkalulla. ???
Noin on. Vaihdatin renkaat autoon ja kun kaikki oli tehty sanoin asentajalle. "Löysää pultit yhdestä renkaasta ristikkoavaimella". Ihmeteli kovin eikä alkanut hommaan. Sanoin etten maksa mitään ennenkuin pyörät irtoaa käsivoimin. Jotain mumisten yritti avata. Viimein uskoi ja teki mitä pyysin.
-
Tälläkö?
http://www.tunique.in/tuning-kauppa/tyokalut/autotyokalut/pyoranmutteriavain-17-19mm-3050944052.html
Tuo avain kestää!
-
Tuo avain kestää!
Juuri tuollaisen sain poikki hylsyn juuresta,hitsasin uuden pätkän,sitten halkesi hylsy !! ;D ;D ;D ;D
-
Perinnön kautta tuli taottu ristikkoavain jolla olen avannu kaikki pultit mitkä on kiinni ollut.
Kerran olin helteessä naapurin Esan motoripyörän takapultin kanssa kun väännettiin 2 lisäpätkää mutkille ja ihmeteltiin millä kerpeleellä avataan.
Sitten muistin auton perältä sen kuuluisan avaimen ja pantiin pönkkä toiseen päähän ja kaveri hyppäs 120 kg painolla toiseen päähän nin johan parskahti auki.Se on tuo mutterin kartio ja alumiini tosi paha yhdistelmä.
Väitän ettei olis avautunu ilman tuota perintöavainta. :)
Kaiken muun olen hauberilla ja ristikolla avanna.
-
Siinä ei mömmöt auta, kun renkaan kudokset pettää ja tapahtuu räjähdys. Henkilöautoissa ei enää näin tapahdu, vaan raskaissa ajoneuvoissa (500-1000kg/rengas) joissa renkaalle kohdistuu iso rasitus.
En uskaltaisi lähteä tielle jos epäilisin vähänkin renkaiden kantavuutta, käytän aina kunnon kiekkoja, enkä edes ala etsimään halvimpia. Nykyisissä takarenkaissa on vielä pelivaraa kuormitusindeksiin n. 250kg/rengas, edessä enemmän.
Jos jonkun renkaan rakenne pettää saa Michelin etsiä kyllä siihen syyn :).
Tietysti renkaan sivun voi ajaa rikki johonkin jolloin "mömmöt" eivät auta.
lisäys: kuormitusindeksin mukaan 1120kg/rengas yht = 2240kg taka-akselilla kuormaa n.1750kg
-
En uskaltaisi lähteä tielle jos epäilisin vähänkin renkaiden kantavuutta, käytän aina kunnon kiekkoja, enkä edes ala etsimään halvimpia. Nykyisissä takarenkaissa on vielä pelivaraa kuormitusindeksiin n. 250kg/rengas, edessä enemmän.
Jos jonkun renkaan rakenne pettää saa Michelin etsiä kyllä siihen syyn :).
Tietysti renkaan sivun voi ajaa rikki johonkin jolloin "mömmöt" eivät auta.
Samoin, vaunun renkaiden kantavuus on 437kg/rengas, joten 4x437 = 1748kg. Vaunun kokonaismassa rek.otteen mukaan 1340kg. Jää vielä 408kg. pelivaraa. ;D
-
Tuota teleskooppimallista avainta on myös kärkkäisellä...aina kin ollut kaupan Kamasa merkkisenä.
Kamasa tools on kuitenkin lähes ammattitason välineistöä, että uskoisin kestävän vähän hankalammassakin tapauksessa. Hintakaan ei kuitenkaan huimannut, jonkin verran enempi ku noi perusvermeet, muttei kuitenkaan niin jotta tukka nousis pystyyn.