Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Projektit => Aiheen aloitti: velnum - 4.03.2016 kello on 20:05

Otsikko: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 4.03.2016 kello on 20:05
Kevät on tulossa kauhea matkailuauto kuume tulossa. :P

Vaihdelaatikon niputus menossa ,laakerit synkat vaihdettu . Kysymys kuuluu  ykkös ja kakkos vaihteen siirto koura kiinnittyy työntötankoon, joka kierrelukitaan pulttila on varustettu erikois jousi ricalla.Jostakin syystä toiset työntö tankkot kiinitys kourat olevat pultit on varustettu perinteisellä laatta rikalla.
Tuli lähemmin mieleen onko epähuomiossa mahdollisesti tullut purkaessa  kadotettua kyseiset jousi rikat.

(http://karavaanari.org/kuvat/1457114767.jpg)

 Mites  Mjerica tai aippe, rölli  muistatteko  omasta loota remontista niputuksesta oiko noissa kaikissa erikois jousi pricat, voihan noi tietysti  kierrelukite ainella ankkuroida.Ja tietysti vedetään momettiin.
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: Rölli - 4.03.2016 kello on 20:58
valitettavasti niin kauan aikaa jott ei muista moista yksityis kohtaa, rapannu vaan asiakkaitten vehkeitä ja ei oo ite semmosta koskaan omistanu (onneks), ni ei oo tarttunu silleen mieleen
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: MM - 4.03.2016 kello on 23:31
Korjaamokirjan vaihdelaatikko-osan sivulla 23 oleva teksti viittaisi siihen, että jousiprikka olisi vain 1. - 2. vaihteen siirtäjässä, koska se mainitaan sen kokoamisohjeen jälkeen.  Tekstin voi kyllä lukea toisinkin.  Ja kun katsoo sinun videotasi akseleiden purusta, niin näyttää siltä, että noissa toisissa pulteissa on tavalliset prikat, jotka sinä laitat heti takaisin paikalleen.
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: Aippe - 5.03.2016 kello on 08:02
En nyt jaksa muistaa onko siinä prikkoja mutta jos ehdin niin voin vilkaista huomenna irrallaan olevasta lootasta joka pitää avata muutoinkin tilanteen.
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 5.03.2016 kello on 10:36
 :) Moi mieheen kaikille.  Tosiaan videossa oli näköjään hyötyä ,eipä käynnyt mielessä hyödyntää (vieras  Thumb). Kiitos aippe etukäteen, hyvä kuitenkin että katsot sillä jos oma laatikko on joku aikaisemmin purkannut ja jäänyt epähuomiossa pois  .Niin nyt saa varmistuksen löytyykö kyseiset jousi prikat toisesta lootasta. Thumb
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: kimi - 5.03.2016 kello on 11:28
Oletko katsonut onko Tamgearsin sivuilla räjäytyskuvaa laatikosta
http://www.tamgears.com/
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 5.03.2016 kello on 16:24
Tamgearsin sivuilla räjäytyskuvaa laatikosta ei ole niin tarkka . Niistä puuttuu kokonaa levy että erikois jousipirika. Sekä synka mekannikan
asennus kummin päin kuuluu asentaa. Sillä toisioakseli myös pystyy kokoamaan myös virheelisesti jos ei ole huolellinen. 8)
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: Aippe - 5.03.2016 kello on 17:17
Tamgearsin sivuilla räjäytyskuvaa laatikosta ei ole niin tarkka . Niistä puuttuu kokonaa levy että erikois jousipirika. Sekä synka mekannikan
asennus kummin päin kuuluu asentaa. Sillä toisioakseli myös pystyy kokoamaan myös virheelisesti jos ei ole huolellinen. 8)

Tämä pitää paikkansa. Onneksi käytetyssä akselissa voi päätellä kasaus järjestyksen.
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 5.03.2016 kello on 18:38
  :) Moi, kävi kanssa mielessä että kun löytyisi nimenomaan vaihteistolle tarkoitettu testipenkki joltakin korjaamolta suomessa  ,missä voi varmistaa   vaihteisto moitettoman toimivuuden  kasauksen jälkeen. Sen tiedän että O. Hellsten AB löytyy, mutta on pommin varma etteivät testaa ulkopuolella kasattuja lootia.
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: Aippe - 6.03.2016 kello on 13:56
  :) Moi, kävi kanssa mielessä että kun löytyisi nimenomaan vaihteistolle tarkoitettu testipenkki joltakin korjaamolta suomessa  ,missä voi varmistaa   vaihteisto moitettoman toimivuuden  kasauksen jälkeen. Sen tiedän että O. Hellsten AB löytyy, mutta on pommin varma etteivät testaa ulkopuolella kasattuja lootia.

Avasin lootan ja kaikkien siirtäjien pidinruuvien alla oli jousi prikat.

(http://karavaanari.org/kuvat/1457265367.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 6.03.2016 kello on 16:39
 :) Miten arvasin joten kävi epäily mielessä, onneksi tuli laitettua varmistuksena kierrelukite ainetta pultteihin,  ennenkuin vedin pultit momenttiin. Mulla oli noissa muissa siirtäjien kiinike pulttejen alla normaalit levy pricat ja ainostaan 1-2  siirto kouran pidikkeessä olevassa pultissa oli levy sekä erikois jousiprikka.
Joku on todennäköistä avannut lootan aikaisemmin jättänyt osan erikoisjousi ricat pois.Tosi paljon kiitos avusta aippe. Thumb
Otsikko: Vs: Fiat ducaton 2L pensa 90/I alustainen, vaihteiston niputus
Kirjoitti: velnum - 7.06.2016 kello on 14:23
 :) Nyt on tullut vaihdelaatikolla ajettua remontin jälkeen pari tuhatta kilometriä ,näyttää toimivan aivan moitteettomasti.Huo masin että uusien synkron renkaiden vaihdon jälkeen kannattaa totutusajoa  suorittaa.Laakereid en ja Syncro renkaiden vaihdon jälkeen huomasin että vaihdelaatikko  edelleen jonkin verran ääntää ,täysin äänettömäksi näköjään ei saa, ilmeisesti on ja näyttää olevan tyypillistä ykösalustaiselle vaihdelaatikolle jopa uutena .Öljynä tulee nyt käytettyä Mobira 85-90  vaihteistoöljyä 1.8l ja Forte  DIFF AND GEAR TREATMENT 200ml
yleensä olen aika epäileväinen noiden lisäaineiden suhteen.Selkeitä hyötyjä näköjään  on, vaihteen siiro on jouhevaa  ja vie ääntä  selkeästi  pois.