Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: VAT 69 - 20.02.2016 kello on 13:56
-
Jos kuorma-autolla ( jolla ei ole talvirengas pakkoa) vedetään as. vaunua vielä tämän kuluvan helmikuun aikana,
niin täytyykö vaunussa olla alla talvirenkaat.
nim. tiedossa aukkoja (mustia).
-
En tiedä, mutta sen tiedän ettei vaunulle ole vastaavaa helpotusta kuin kuorma-autolle.
-
Jos kuorma-autolla ( jolla ei ole talvirengas pakkoa) vedetään as. vaunua vielä tämän kuluvan helmikuun aikana,
niin täytyykö vaunussa olla alla talvirenkaat.
nim. tiedossa aukkoja (mustia).
riippuu vaunusta jarruton kevytperävaunu ei tartte ja yli 3500 kilonen puoliperävaunu ei tartte va työntö jarrulla varustettu normi asuntovaunu tarttee
-
Näillä tiedoilla eteenpäin, kiitoksia.
-
Jos kuorkki vetoautossa on nastat, niin vaunussakin pitää olla. Jos veturissa kesikset tai kitkat, välttää vaunussa kitkat.
Talvirenkaat O2 luokan kärryssä pitää olla autosta riippumatta, paitsi nastasääntö.
-
Vihdoinkin ,,,
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3143401/Raskaan+liikenteen+talvirengaspakko+voimaan+vuodenvaihteen+jalkeen
-
Jos kuorkki vetoautossa on nastat, niin vaunussakin pitää olla. Jos veturissa kesikset tai kitkat, välttää vaunussa kitkat.
Talvirenkaat O2 luokan kärryssä pitää olla autosta riippumatta, paitsi nastasääntö.
Löytyiskö tähän joku lakipykälä myös...?
Olis kiva kerrata noita sääntöjä.
-
Löytyiskö tähän joku lakipykälä myös...?
Olis kiva kerrata noita sääntöjä.
Ajoneuvolaki ja ajoneuvoasetus
-
Jos kuorkki vetoautossa on nastat, niin vaunussakin pitää olla. Jos veturissa kesikset tai kitkat, välttää vaunussa kitkat.
Talvirenkaat O2 luokan kärryssä pitää olla autosta riippumatta, paitsi nastasääntö.
Mites ku puu-autossa on etuset nastoja ja loput 7 akselia mitä sattuu ja edelleen ajellaan menemää tammikuun katsastuksella ?
-
Mites ku puu-autossa on etuset nastoja ja loput 7 akselia mitä sattuu ja edelleen ajellaan menemää tammikuun katsastuksella ?
Tuota minäkin tuumailin...
Vaikuttaako siihen sitten, jos vetoauto on N2, tai N3? Vai vaikuttaako jos perävaunu on O2, O3, tai O4?
Itse olen ajellut sellaisella N3 vetoautolla, jossa nastat ohjaavissa ja perässä O4 perävaunu ilman nastoja.
-
Järjen käyttökin lienee edelleen sallittua...
Tärkeintä kokonaisuudessa on kuiutenkin, että raskaalle liikenteelle saadaan jotain suitsia.
Pahimmillaan olen nähnyt Tapojärven mäessä 12 rekkaa, kolmastoista seisoi mäen alla tasaisella.
Yksi oli niin keskellä tietä, että piti sivuuttaa hangen kautta!
-
Lainaus :on joulu-helmikuun aikana käytettävä ajoneuvon vetävillä akseleilla talvirenkaita. Myös raskaanliikenteen talvirenkaiden urasyvyysvaatimus kasvaa. Talvirenkaiden käytön ja urasyvyyden lisäämisen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuu tta ja raskaan liikenteen sujuvuutta.
Eli ihan yleinen tapa tämä on ollut iät ja ajat täällä Pohjoismaissa .
On vapaasti pyörivän akselin ja ohjaavan akselin sekä vetävän akselin renkaat ollut saavavissa aina.
Ja tämän vuoksi kulutuspinnatkin ovat erilaisia ja pohjoismaisissa autoissa tätä rengastusta käytetäänkin ,olosuhteidemme pakostakin .
Lähinnä ns "talvirengaspakko " tulee rajoittamaan ulkomaisten autojen käyttöä koska heillä on vetävälläkin akselilla pitkittäiskuviollis ia ns: kesärenkaita .
Kuvassa (http://www.goodride.fi/wp-content/uploads/goodride_kollaasi_ka.jpg) oikealla ohjaavan/vapaasti pyörivän akselin ja keskellä ja vasemmalla vetävän akselin / MS-merkinnällä olevat renkaat.
Suomalaisessa rekkaliikenteessä ei tule tapahtumaan minkäänlaista muutosta ainakaan renkaiden käytön suhteen ,uskoisin .
Joillakin on nastoitettuja eturenkaita. Ja joihinkin Hki-Oulu linjaa ajaviin autoihin joutuu vaihtamaan takarenkaat ,ehkä.
-
Selvisikö se jo....
Jos vetoauto on yli 3500kg ja piikeillä, niin pitääkö kärryssä olla piikit?
-
Selvisikö se jo....
Jos vetoauto on yli 3500kg ja piikeillä, niin pitääkö kärryssä olla piikit?
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090&ved=0ahUKEwja4MfBzJTRAhVGjywKHVORAkcQFggXMAA&usg=AFQjCNE7LrFfuzPQyz0SQizBy4VeC9ZYTQ&sig2=Q775_4bYd-P3pp4Euwx2fw
https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257&ved=0ahUKEwjB0YbVzJTRAhWF1SwKHVNBAeEQFggXMAA&usg=AFQjCNGntKTUryap0TEmcZUNdmpZ9E5DsQ&sig2=4U_eT0Hy6c713Py2Vzl1Hw
-
Selvisikö se jo....
Jos vetoauto on yli 3500kg ja piikeillä, niin pitääkö kärryssä olla piikit?
jos se on henkilöautoksi rekisteröity, mennään niiden säännöillä.
-
jos se on henkilöautoksi rekisteröity, mennään niiden säännöillä.
Ok
Elikä vetoauton rengassäännöt ovat samat kuin raskaissa, mutta perävaunun rengassäännöt menee kevyen eli M1 luokan mukaan.
Menikö näin?
-
Ok
Elikä vetoauton rengassäännöt ovat samat kuin raskaissa, mutta perävaunun rengassäännöt menee kevyen eli M1 luokan mukaan.
Menikö näin?
Tuo minun matkamökki on M1 luokan ajoneuvo vaikka onkin 4500 kg kokonaispainoltaan.
-
Sori kun kirjoitin äsken vääriä tietoja .
O2 luokan perävaunussa on talvirengaspakko riippumatta siitä millä sitä vedät.
Jos vetoautossa on liukuesteet on O2 luokan vaunussakin oltava liukuesteet.
Nuin se minusta lukee ihan selvästi asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä.
-
laita nyt jonkinlainen aika arvio, koska tämä selvitys olisi valmis Thumb :D
No pikku vinkki,niille jotka pelkää liukautta,niin etusiin nastat,näkee mistä mennyt ojaan :D Taakse talvi renkaat,ja 5 Akseliseen kärryyn ei mitään, Ja veturiin ketjut,Niillä pärjää Thumb ;) :D Siellähän se vaunu tulee perässä ;) Thumb
-
No pikku vinkki,niille jotka pelkää liukautta,niin etusiin nastat,näkee mistä mennyt ojaan :D Taakse talvi renkaat,ja 5 Akseliseen kärryyn ei mitään, Ja veturiin ketjut,Niillä pärjää Thumb ;) :D
Ei ainakaan vielä Suomessa ole näkynyt 5Akselisia vaunuja. Otsikossa puhutaan vaunuista.
-
Sori kun kirjoitin äsken vääriä tietoja .
O2 luokan perävaunussa on talvirengaspakko riippumatta siitä millä sitä vedät.
Jos vetoautossa on liukuesteet on O2 luokan vaunussakin oltava liukuesteet.
Nuin se minusta lukee ihan selvästi asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä.
No niinpäs lukeekin...
Talvirengaspakko koskee O2 luokkaa, mutta ei O1, O3, tai O4 luokkaa
Samoin nastamääräys koskee vain O2 luokkaa
"Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
"Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset."
-
Jatketaan tässä asiallisesti.
Lämpimät kommentit ja niihin kirjoitetut vastaukset siirretty Hiekkalaatikkoon. Nukkumaan kannattaa mennä, jos väsyttää.
-
"Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
Jos varovaisesti vielä tiedustelisin...
Tuossa yllä mainitaan, että M1 luokan autossa pitää olla talvirenkaat.
Olenko ymmärtänyt oikein, että yli 3500kg matkailuauto on M1 luokkaan kuuluva? Mikäli niin on, niin tuo pykälä sotii jotenkin yli 3500kg ajoneuvojen talvirengasmääräyks iä vastaan.
Tähän asti olen luullut että nämä C kortilla ajettavat matkailuautot eivät edellytä talvirenkaiden käyttöä.
Olenko lukenut tuon pykälän jotenkin väärin?
-
ei enää tarvitse miettiä asiaa, kun kaikilla on talvirengas pakko. Thumb
-
Jos auto on M1 luokan auto niin tuon mukaan siinä on talvirengaspakko,oli paino mitä lystää .
Ensimmäinen lausehan sen sanoo .
Sillä tavalla minäkin sitä tulkitsin...
Kuitenkin mulle on monikin yli 3,5 tonnisen matkailuauton omistaja sanonut, että ei olisi ollut talvirengaspakkoa. Ovatko sitten puhuneet paskoota mulle?
Eipä silti, tämä vuoden alustakin tuleva muutos edellyttää talvirenkaita vain vetäville akseleille näillä raskailla.
-
No niinpäs lukeekin...
Talvirengaspakko koskee O2 luokkaa, mutta ei O1, O3, tai O4 luokkaa
Samoin nastamääräys koskee vain O2 luokkaa
"Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm."
"Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset."
Finlex:issä lukee näin . Erilailla kuin Aakun lainauksessa :-\ :-\
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
-
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005017208.html
-
Finlex:issä lukee näin . Erilailla kuin Aakun lainauksessa :-\ :-\
2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:
Mulla oli vanhentunut tieto poimittuna Finlexistä...
Tämä ylläoleva pitänee kutinsa ja selkiinnytti mullekin nää jutut.
-
Mulla oli vanhentunut tieto poimittuna Finlexistä...
Tämä ylläoleva pitänee kutinsa ja selkiinnytti mullekin nää jutut.
Finlexistä kun jotain lainaa olisi hyvä kertoa myös mistä säädöksestä lainaus on. Lisäksi on syytä huomata, että finlexissä on ajantasaisen lain lisäksi myös vanhoja säädöksiä. Joskus tarvitaan niitäkin kun esim. haetaan muutosta muutaman vuoden takaisiin asioihin tai vaikkapa veroihin.
-
^
No mistäs mahtais löytyä tämä Valtioneuvoston Asetus uusista talvirengasmääräyks istä...?
Itse en ole löytänyt, kuin näitä lööppilehtien juttuja, jotka aina ovat toisen käden tietoja.
-
^
No mistäs mahtais löytyä tämä Valtioneuvoston Asetus uusista talvirengasmääräyks istä...?
Itse en ole löytänyt, kuin näitä lööppilehtien juttuja, jotka aina ovat toisen käden tietoja.
Kyseessä on Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 16 pykälän muuttamisesta. Alkuperäinen säädös on asetus 1257/1992
http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908fa80506df2 (http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908fa80506df2)
16. pykälään lisättiin uusi 6. momentti. Edellisen kerran tätä pykälää on muutettu 2002.
-
Kyseessä on Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen 16 pykälän muuttamisesta. Alkuperäinen säädös on asetus 1257/1992
http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908fa80506df2 (http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908fa80506df2)
16. pykälään lisättiin uusi 6. momentti. Edellisen kerran tätä pykälää on muutettu 2002.
Kiitos...
-
Kiitos...
Yllättävän hankalaa tuo oli löytää. Liikenneministerön, SKAL:n ja Autorengasliiton sivuilla asia uutisoitiin mutta ilman mitään viittauksia varsinaiseen asetukseen. Jostain syystä sitä en löytänyt Finlexin säädöskokoelmasta, jossa oli joukko tuoreempiakin säädöksiä ja niiden muutoksia.
Yllä Oulaan lainaus Finlexistä on siis tämän saman asetuksen (asetus ajoneuvon käytöstä tiellä) 3. luvun 16 pykälän 2. momentti. Asetuksen 3. luku käsittelee renkaita ja nastoja.
-
Eli matkailuautoissakin M1 luokka yli 3500 kg kokonaismassaltaa on vetävällä akselillä oltava talvirenkaat ,joulu-helmikuussa.
Useissa tapauksissa siis eturenkaissa ;)
-
Eli matkailuautoissakin M1 luokka yli 3500 kg kokonaismassaltaa on vetävällä akselillä oltava talvirenkaat ,joulu-helmikuussa.
Useissa tapauksissa siis eturenkaissa ;)
Tuollaista siellä on kirjoitettu....
"Kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä
sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-,
tammi- ja helmikuun aikana käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä
akseleita, talvirenkaita,..."
-
Tuollaista siellä on kirjoitettu....
"Kuorma-autossa, linja-autossa ja kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautossa sekä
sellaisessa traktorissa, jonka rakenteellinen nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, on joulu-,
tammi- ja helmikuun aikana käytettävä vetävillä akseleilla, lukuun ottamatta ohjaavia vetäviä
akseleita, talvirenkaita,..."
:o :(