Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: retkeilijä - 27.01.2016 kello on 12:16
-
Kyselen Ducato 2,0 JTD:n lastutuksesta. Millaisia kokemuksia siitä on? Mistä kannattaisi hankkia? Onko jollain kenties myynnissä?
Minulla on pihatien pituus 100m (vauhtia ei saa) ja siinä nousua 10m. Keskellä rinnettä on P-tasku, johon peruutan kulkineen parkkiin.
Kun lähden reissuun ajan m-auton pihaan ja silloin tulee ongelmaa johon suurempi vääntömomentti voisi auttaa. Pienemmillä moottorin kierroksilla vetävät etupyörät eivät sutisi niin helposti ja eikä kytkin rasittuisi.
Muuten olen tyytyväinen tehoihin tuon kevyen (2510kg/3000kg) auton kuljettamiseen 2-hlö kuormalla.
Lisätty vahvennettu sana: ... pienemmillä moottorin kierroksilla ...
-
Peruuta se mäki ylös.
Aika erikoista hakea vetäville pyörille parempaa pitoa siten että lisätään tehoa ja vääntöä .
-
Peruuta se mäki ylös.
Aika erikoista hakea vetäville pyörille parempaa pitoa siten että lisätään tehoa ja vääntöä .
Alavääntöä minä ymmärsin että tuolla lastulla haetaan. Mäkilähtö alitehoisella on ymmärtääkseni ongemana eikä pito ja lastuttamalla tilanne helpottuu jossain määrin. Paras tietty kun ohjelmallisesti muuttaa auton omaa älyä eikä käytä boxia tuohon.
-
Alavääntöä minä ymmärsin että tuolla lastulla haetaan. Mäkilähtö alitehoisella on ymmärtääkseni ongemana eikä pito ja lastuttamalla tilanne helpottuu jossain määrin. Paras tietty kun ohjelmallisesti muuttaa auton omaa älyä eikä käytä boxia tuohon.
"""Kun lähden reissuun ajan m-auton pihaan ja silloin tulee ongelmaa johon suurempi vääntömomentti voisi auttaa. Pienemmillä kierroksilla vetävät etupyörät eivät sutisi niin helposti ja eikä kytkin rasittuisi. """"
Minusta tuossa on ongelmana nimenomaan vetopyörien sutiminen joka ei taatusti lastuttamalla vähene.
-
Väännöstä alakierroksilla on nimenomaan puutetta. Sutiminen ei ole ongelma, vaan vääntö pienillä kierroksilla. Suuremmilla kierroksilla ja hieman luistattamalla kytkintä auto nousee eikä sudi.
Lisäys
Tuolla olisi aika suuri väännön lisäys. http://www.teholastu.com/tuotteet.html?id=15786/ (http://www.teholastu.com/tuotteet.html?id=15786/)
"Alkuperäinen teho: 62kw |84hp / 192Nm. Teho virityksen jälkeen: 82kw |112hp / 247Nm."
Miten mahtaa olla alimmilla kierroksilla? Ja olisi helppo asentaa itse.
-
http://rica.nl/chiptuning.php?v=10-459-950
Tuolla on käyriäkin
Suomessa
http://rica-tuning.fi/
Tuo ei siis ole pelkkä syötön huijaus vaan auton purkki ohjelmoidaan uudelleen.
Paikkoja
http://www.autoexpertti.net/
-
Tämä velho on toinen alan veteraaneista Suomessa.
http://www.turbotec.com/index.php
Leppävedellä, Jyväskylästä Laukaan suuntaan.
-
^
Oho mikä hinta edellisessä 620 €
Ja hinta 119 € kun saksasta
http://www.tuningkit.de/chiptuning/fiat/ducato/ducato./2-0-jtd-62kw/index.php (http://www.tuningkit.de/chiptuning/fiat/ducato/ducato./2-0-jtd-62kw/index.php)
Mutta kokemuksia kaipaisin.
-
Ollaan ihan metässä kun verrataan pumpunhuijausboksej a ja ohjelmointeja. Jatka etsimistä ;)
-
Ollaan ihan metässä kun verrataan pumpunhuijausboksej a ja ohjelmointeja. Jatka etsimistä ;)
Molemmilla muutetaan alkuperäisiä asetuksia, miksi vain toinen on 'huijausta'?? ::)
-
Se on että ecu saadaan toimimaan väärin vääristelemällä anturitietoja on huijausta. Itse en noita purkkeja laittaisi yhteenkään autoon.
Harrastemielessä on tullut tehtyä itse noita remappauksia omiin ja vähän muidenkin autoihin.
-
Se on että ecu saadaan toimimaan väärin vääristelemällä anturitietoja on huijausta. Itse en noita purkkeja laittaisi yhteenkään autoon.
Harrastemielessä on tullut tehtyä itse noita remppauksia omiin ja vähän muidenkin autoihin.
Millaisia huonoja kokemuksia niistä on? Onko (viritys)huijaus ollut liian "suuri" ?
-
Vielä yksi vaihtoehto. Ainakin Sprinterissä on toiminut todella hyvin jo monta vuotta.
http://www.ltr-racing.fi/
http://www.ltr-racing.fi/fiat.html
Hinnat. http://www.ltr-racing.fi/hinnasto.html
-
En mistään löydä yhtä toimittajaa joka on tehnyt yleisimmin käytettyihin asautoihin softan. Siinä huomioitu nimenomaan alavääntö ja jatkuvasti painavana käytettävä auto. Laitan tänne jos/kun löydän sen toimittajan.
Hinta siinäkin luokkaa 600€
Jossain aikaisemmassa keskustelussa olen tuon maininnut mutta sen löytäminen voi olla hankalaa.
-
Millaisia huonoja kokemuksia niistä on? Onko (viritys)huijaus ollut liian "suuri" ?
Ei minulla ole niitä mitään kokemuksia, haluan että auton laitteet toimivat niinkuin ne on suunniteltu.
Enpä oikein usko että joku softaa erityisesti "huomioisi" as:t ei ne pakutkaan yleensä tyhjänä ajele.
-
Enpä oikein usko että joku softaa erityisesti "huomioisi" as:t ei ne pakutkaan yleensä tyhjänä ajele.
Nimenomaan asautoihin markkinoivat tuota, ohjelmalla pyritään vaikuttamaan eniten pienimmillä kierroksilla ja ei haeta huippuja ylärajoilla. Toki sama softa sopii pakuihin mutta ei esim välttämättä hlöautoihin. Eikö esim Fiatissa käytetty 1,9 kone ole sama kun Saabilla henkilöautoissa.
Tuossa yksi. http://www.voimaa.com/fin-fin/moottorioptimointi/pakettiautot-matkailuautot/
-
Nimenomaan asautoihin markkinoivat tuota, ohjelmalla pyritään vaikuttamaan eniten pienimmillä kierroksilla ja ei haeta huippuja ylärajoilla. Toki sama softa sopii pakuihin mutta ei esim välttämättä hlöautoihin. Eikö esim Fiatissa käytetty 1,9 kone ole sama kun Saabilla henkilöautoissa.
Tuossa yksi. http://www.voimaa.com/fin-fin/moottorioptimointi/pakettiautot-matkailuautot/
Kuullostaa todella typerältä että alavääntöä aletaan nostamaan poikkeuksellisen paljon ja sitä pidetään hyvänä asiana voimansiirron kannalta tuo on todella perseestä saa toki kytkin kauppiaille töitä.
Tuo linkkisi paja käyttää ennen ja jälkeen lastutusta dynossa eri korjauskerrointa...
-
Molemmilla muutetaan alkuperäisiä asetuksia, miksi vain toinen on 'huijausta'?? ::)
Siis toisella annetaan vastusvirityksellä vääriä arvoja aivoille. Taas ohjelmoidulla purkilla muutetaan suihkauksien pituutta ja määrää , ihan kuten tehtaatkin ohjelmalla nostavat omiaan.
Tämä Rica:n tuote on EU päästökelpoinen
-
Eikös tuo Adrian sport mallikin ole vain ohjelmoidulla lastutuksella tehty tehokkaampi versio. Näin ainkin aikonaan mulle väitettiin.
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Eikös tuo Adrian sport mallikin ole vain ohjelmoidulla lastutuksella tehty tehokkaampi versio.
Sport on yksi mallisarja muiden joukossa, ei tarkoita siis moottoritehoa.
-
Sport on yksi mallisarja muiden joukossa, ei tarkoita siis moottoritehoa.
Kiitti tiedosta, oon näköjään puhut potaskaa kirkkain silmin. Ei näköjään kannata kaikkia Sport mallin omistajia uskoa.
-
Kiitti tiedosta, oon näköjään puhut potaskaa kirkkain silmin. Ei näköjään kannata kaikkia Sport mallin omistajia uskoa.
Mut on siinä hienommat teipit, ainakin jonkun mielestä, joten onhan se sitten menevämpi.
Varmaa kulkee normin 140 päälle ainakin 2 km enemmän.
Elit et ole väärässä ollut. ;)
-
Siis toisella annetaan vastusvirityksellä vääriä arvoja aivoille. Taas ohjelmoidulla purkilla muutetaan suihkauksien pituutta ja määrää , ihan kuten tehtaatkin ohjelmalla nostavat omiaan.
Toinen antaa 'aivoille' väärän tiedon, jotta syöttöä lisättäisiin, toisessa taas 'aivoille' kerrotaan etukäteen, jotta tietyillä tiedoilla pitääkin syötön olla isompi.
Tulos on siis sama, sillä lisää tehoa ei saada kuin lisäpolttoaineella. Saadaanko jommaalla kummalla tapaa lisäteho sitten jotenkin 'sivistyneemmin', sitä emme tiedä. (Softan vääntäjät kyllä väittävät niin.... )
Voortin kuuluisa 'alaväännön lisäys' on toteutettu niin, että teho lisätään niin kauan kuin poljinta painetaan. Heti kun poljin on ylhäällä, kierrokset putoavat, jollei itse paina kaasua.
-
Toinen antaa 'aivoille' väärän tiedon, jotta syöttöä lisättäisiin, toisessa taas 'aivoille' kerrotaan etukäteen, jotta tietyillä tiedoilla pitääkin syötön olla isompi.
Tulos on siis sama, sillä lisää tehoa ei saada kuin lisäpolttoaineella. Saadaanko jommaalla kummalla tapaa lisäteho sitten jotenkin 'sivistyneemmin', sitä emme tiedä. (Softan vääntäjät kyllä väittävät niin.... )
Voortin kuuluisa 'alaväännön lisäys' on toteutettu niin, että teho lisätään niin kauan kuin poljinta painetaan. Heti kun poljin on ylhäällä, kierrokset putoavat, jollei itse paina kaasua.
Ei se ny ihan noinkaan mene. Itsellä Rican softa ja tuo vääntökäyrän siirtyminen reippaasti alemmas on ihan kiveen kirjoitettu.
Samoin menee vähän vähemmällä.
Enkä ole huomannut sun olevan mukana mittaamassa.
Lisäteho saadaan optimoimalla palotapahtuma
(http://karavaanari.org/kuvat/1454063337.jpg)
-
Ei se ny ihan noinkaan mene. Itsellä Rican softa ja tuo vääntökäyrän siirtyminen reippaasti alemmas on ihan kiveen kirjoitettu.
Samoin menee vähän vähemmällä.
Enkä ole huomannut sun olevan mukana mittaamassa.
Lisäteho saadaan optimoimalla palotapahtuma
(http://karavaanari.org/kuvat/1454063337.jpg)
Näin on. Huijaamalla anturitietoa koneelle annetaan vain enemmän soppaa - kuin kone olisi kylmä - muuttamalla mitenkään ajoituksia, turbon paineita tai ottamalla kierroslukua huomioon.
Optimoimalla säädetään sitten kaikkia arvoja sen mukaan mitä siltä ohjelmalta halutaan (tehoa, vääntöä, polttoaineen säästöä...)
-
Kumma kyllä voimaa comilta löytyy softa 2,8 idTD koneeseen (-99) vaikka siinä on mekaaninen pumppu.
-
Kai se on sitten hupina siellä välissä. MIKÄLI siinä pumpussa ei ole sähköistä ohjausta :)
-
Millaisia huonoja kokemuksia niistä on? Onko (viritys)huijaus ollut liian "suuri" ?
Pahimmillaan ECU kärähtänyt kun on noita pilipali purkkeja laitettu väliin, ei siis ihan riskittömiä leluja.
Jos meinaat lastutuksen, moottorin optimoinnin, ohjelmoinnin tai miksi sitä nyt haluaa kukakin sanoa, teettää niin katso että saat autosi alkuperäisen softan esim.sähköpostiisi kryptaamattomana , siis .bin muodossa. Siksi että a) se on sinun ja b) JOS sitä tarvitaan myöhemmin, esim syystä tai toisesta auton alkuperäiseksi muuttamisesta niin se myös sitten onnistuu muuallakin kuin merkkiliikkeessä 200€/h...
Lisäänpä vielä että itse luen nuo piuhojen väliin tulevat purkit samaan sarjaan kuin hirvipillit, polttoainetta säästävät magneetit ym.asiatavaran. Jos joku niistä kokee avun saavansa niin en toki väitä vastaan, onhan niitä kaikenmaailman taikavarpujakin joilla kaivot löytyy jne.
-
Asiaa. Ehkäpä pohjoinen vastaa....
-
Pahimmillaan ECU kärähtänyt kun on noita pilipali purkkeja laitettu väliin, ei siis ihan riskittömiä leluja.
Jos meinaat lastutuksen, moottorin optimoinnin, ohjelmoinnin tai miksi sitä nyt haluaa kukakin sanoa, teettää niin katso että saat autosi alkuperäisen softan esim.sähköpostiisi kryptaamattomana , siis .bin muodossa. Siksi että a) se on sinun ja b) JOS sitä tarvitaan myöhemmin, esim syystä tai toisesta auton alkuperäiseksi muuttamisesta niin se myös sitten onnistuu muuallakin kuin merkkiliikkeessä 200€/h...
Tämä on hyvä huomio, itsellä noita softauksia niin 30% on varmaan tapauksia että softattu paikassa X ja softaus on ollut täyttä paskaa, esim ei ole ymmärretty lainkaan mitä on tehty ja muutettu mm kylmäkäynnistysrika stuksia ja tadaa auto käynnistyy helvetin huonosti :D
Usein olen alkuperäisen softan onnistunut hankkimaan muita reittejä, mutta aina ei ole onnistunut ja asiakas ei ole saanut softaa edes softauksen tehneeltä firmalta
Mutta tässä pitää huomioida se että iso osa softaus paikoista (suomessa varmaan motorbit & turbotec & harinen + pari hassua varmaan ainoat jotka oikeasti tekee itse) ja loput käyttävät ns "slave" työkaluja ja noitten kanssa usein se alkuperäinen softa tallentuu ainoastaan kryptattuna, samaten se laitettu softa on kryptattu ja tuo "softaaja" ei edes itse pääse siihen kryptaamattomaan käsiksi.
-
Ei se ny ihan noinkaan mene.
Tuosta ei nyt selviä, mitä oikein väität mutta Voortin oma modaus menee juuri niinkuin sanoin. Vai oletko 'ollut paikalla'?
-
Kyllähän noita kikkoja käyttää jotkut paljonki yks yleisimpiä on että muutetaan kaasupolkimen karttaa niin että pienempi painallus lisää pyyntöä enemmän, tuolla saa auton tuntumaan tehokkammalta vaikka todellisuudessa ei koskettaisi mihinkään muuhun.
-
Kävin pyörittämässä m-autoa pikkupakkasessa ja kylmä moottori ravisti kylmää koria aikalailla. Enemmän kuin kesältä muistinkaan. Tyhjäkäynti on mielestäni liian pieni, kierroslukumittarin mukaan vajaa 800 r/min. Kun kierroksia lisää 850:een, käynti muuttuu miellyttävämmäksi, eikä kori hajoa. Mikä lienee kierroslukumittarin tarkkuus.
Tuossa Fiat 2,0 JTD moottorissa säädetään tyhjäkäyntikierroks ia ilmeisesti ohjelmallisesti ja silloin ruuvimeisselini ei riitä?
Kysyn asiaa täältä ensin, ennen kuin menen jututtamaan korjaamomiehiä. Osaan sitten keskustella heidän kanssaan eivätkä pysty huijaamaan niin helposti. ;D
Tai ohjelmoijaa jututtamalla voisi samalla saada moottoriin hieman lisää vääntöä edullisesti. :)
-
Oliko kone kunnolla lämmin. Miten diesel ja ilmansuodatin?
Oma Transit ravisteli kunnolla ja pitkä vaihdekeppi tärisi itsekseen. Minulla riitti RVS käsittely ja koneen käynti oli ihan erilainen.
Muistan ottaneeni videota ravistavasta koneesta niin että pullo seisoi puolitäynnä sen päällä koneen käydessä ennen ja jälkeen käsittelyn, niistä näki miten huima ero oli. En löytänyt sitä muistikorttia mistään, jos löydän julkaisen
Kyllä sen pitää nätisti käydä tehtaan asettamalla nopeudella, jos ei niin jossain likaa tai tukos.
-
Jäi kysymättä oliko auto seissyt kauan. Seisontajakson jälkeen moni tekninen vempain ei toimi kunnolla. Jos jatkaa tuota kunnon käyttöönoton jälkeen niin siihen kannattaa panostaa. Ja onko tankki täynnä vai vajaa, vajaa tankki kerää kondenssia ja siitäkään se kone ei tykkää, pystyykö polttoainesuodattim en tyhjentämään?
-
Kävin pyörittämässä m-autoa pikkupakkasessa ja kylmä moottori ravisti kylmää koria aikalailla. Enemmän kuin kesältä muistinkaan. Tyhjäkäynti on mielestäni liian pieni, kierroslukumittarin mukaan vajaa 800 r/min. Kun kierroksia lisää 850:een, käynti muuttuu miellyttävämmäksi, eikä kori hajoa. Mikä lienee kierroslukumittarin tarkkuus.
Tuossa Fiat 2,0 JTD moottorissa säädetään tyhjäkäyntikierroks ia ilmeisesti ohjelmallisesti ja silloin ruuvimeisselini ei riitä?
Kysyn asiaa täältä ensin, ennen kuin menen jututtamaan korjaamomiehiä. Osaan sitten keskustella heidän kanssaan eivätkä pysty huijaamaan niin helposti. ;D
Tai ohjelmoijaa jututtamalla voisi samalla saada moottoriin hieman lisää vääntöä edullisesti. :)
Kävikö kone nätisti ja normaalisti vai oliko koneen käynnissä jotain epämääräistä? Omaa autoa, kun tuossa talvella käytin niin alkuun tuntui, että koko laitos leviää siihen paikkaan, mutta kone kävi nätisti niin annoin olla käynnissä ja lämmettyään korin tärinät loppui ja auto oli samanlainen, kuin kesällä. Itse arvelin, että tukikumit oli vähän jäykät, niin otti kori resonanssia enemmän.
-
Kävikö kone nätisti ja normaalisti vai oliko koneen käynnissä jotain epämääräistä? Omaa autoa, kun tuossa talvella käytin niin alkuun tuntui, että koko laitos leviää siihen paikkaan, mutta kone kävi nätisti niin annoin olla käynnissä ja lämmettyään korin tärinät loppui ja auto oli samanlainen, kuin kesällä. Itse arvelin, että tukikumit oli vähän jäykät, niin otti kori resonanssia enemmän.
Olipa mukavaa kuultavaa ;D
Juuri tuollaista oli koekäyttöni, moottori pyöri kuin kone mutta kori tärisi. Kun lisäsin kierroksia kaasuttaen tärinä loppui. Kun sama jatkui pitkät kolme minuuttia sammutin koneen. Se ei ilmeisesti ennättänyt lämmetä juurikaan.
Samaa tärinää mutta lievänä, oli hieman syyskylmillä. Siksi kiinnostaisi hieman suurempi tyhjäkäyntinopeus. Moottori on uudenkarhea n.70 tkm ajettu.
-
Kävin pyörittämässä m-autoa pikkupakkasessa ja kylmä moottori ravisti kylmää koria aikalailla. Enemmän kuin kesältä muistinkaan. Tyhjäkäynti on mielestäni liian pieni, kierroslukumittarin mukaan vajaa 800 r/min. Kun kierroksia lisää 850:een, käynti muuttuu miellyttävämmäksi, eikä kori hajoa. Mikä lienee kierroslukumittarin tarkkuus.
Tuossa Fiat 2,0 JTD moottorissa säädetään tyhjäkäyntikierroks ia ilmeisesti ohjelmallisesti ja silloin ruuvimeisselini ei riitä?
Kysyn asiaa täältä ensin, ennen kuin menen jututtamaan korjaamomiehiä.
Ihan hyvältä tuo nopeus tuntuu. Mutta, nykysoftat on yleensä sellaisia, että kierrokset pysyy korkeammalla,kunnes kone vähän lämpiää. Paljonhan se ei tyhjäkäynnillä lämpiäkään.
Kysy siis, onko tällaista päivitystä mahdollista tehdä.
-
Tuosta ei nyt selviä, mitä oikein väität mutta Voortin oma modaus menee juuri niinkuin sanoin. Vai oletko 'ollut paikalla'?
Mulla oli pari vuotta Racechip saksalaisen tehoboksin edustus Myynti sujui hyvin, vaan kun ropellipäät kysyy yhtä toisen jälkeen, niin heivasin homman, kun katekaan ei ollut ihmeempi.
Toistasataa ostaneelle lähetin kyselyn,miltäs tuntui. Palaute oli 99% positiivinen. Nimet ja kommenit löytyy, eikä senkoommin ole valituksia tullut. www.r,acechip,com. Nyt mulla on racechip pro, ja uskommaton väännön lisäys, ja jopajopa o,5 l löpöä vähemmän kulutusta.
Kirjasin kommentit, joten näyttöä on.
Multa löytyis ehkä pari(2 kpl) vielä hyllystä, alta satkun voisin noista kahdesta / kpl luopua, postikuluineen . Avaamattomissa paketeissa ovat, mutta vain Ducatoille sopivat.
Yv:nä lisätietoa
-
No niin. Saatetaan tämä aloittamani keskustelu onnelliseen loppuun.
Moottorin ravistaminen on korjautunut merkittävästi. Syitä jotka vaikuttivat olivat ainakin: Akku oli talven jäljiltä hyvin tyhjä ja suuritehoinen laturi otti tehoja koneesta, sää on lämmennyt, irralliset tavarat siirretty pois ohjaamon hyllyistä, kolisevaan luukkuun lisätty kumitiivistettä, auto ei enää kenota vaan on tasaisella.
Kone pyörii siististi sanoivat AD-korjaamon miehet.
Ja auto pelaa ja kulkee kuin toteutunut unelma talven jälkeen. :D
Vaihdettu uudet liukkaat öljyt, moottori diagnoosissa vikoja 0. Vielä vaihdetaan polttoainesuodatin.
Aloituksen aihe moottorin optimointi on tarpeeton, ostan mieluummin tehokkaamman läppärin jossa vääntö riittää. ;D
ps. Otimoinnista löytyi vanhempi keskustelu, jossa oli paljon asiaa ja kokemusta.
http://karavaanari.org/index.php/topic,3707.0.html (http://karavaanari.org/index.php/topic,3707.0.html)
Kiitokset. Kyllä minusta vielä automies tulee, ellen kuole ennemmin. ;)
Joo, tuo illmansuodattimen kotelo on avattava, kun yrittää saada kädet mahtumaan tuonne polttoainesuodattim een.
v
-
Katsoitko ilmansuodattimen vielä? Kannattaa, säännöllisesti. Etenkin kun mahdat viihtyä sorateillä.