Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: rantaesa - 23.01.2016 kello on 19:59
-
Kyseessä tämmönen -2000 mallin ducato alusta , nyt kun on ollut kovat pakkaset pariviikkoa ja auto seisonut pihalla niin jostakin termostaatin luota on tippunut jäähdytysnestettä vaihteiston kylkeen ja siitä pohjasuojalle, ei paljon mutta kuitenkin että näkyy märkänä . Termostaatin luona letkuissa näkyy olevan tehdasklemmarit joita ei voi kiristää. Onko tässä nyt kysymys metallin supistumisesta kovassa pakkasessa jolloin raudan kutistuessa liitos käy väljänä ? Kesällä ja alle -20c pakkasella vuotoa ei ole ja kaikki on kuivana. Huomasin tämän ensikerran viime talvena jolloin oli muutama päivä kovia pakkasia , tippoja oli ilmestynyt vaihteiston kylkeen, nyt enemmän kun oli pitkä pakkasjakso. Nestettä ei tarvitse lisätä , niin isosta vuodosta ei ole kyse. Onko kellään ollut vastaavaa ? Konehan on se vanhempi 2.8 tdi , onko niissä ollut tällaista pakkastiputusta tyyppivikana ja kannattaako tuolle alkaa tekemään mitään , klemmarit on melko ahtaassa paikassa. Kuulin että näitä klemmareita on vaihdettu jonkinlaisiin teräksisiin jousiklemmareihin joissa on jatkuva jännitys päällä ja ne kirii itsestään lämpötilan vaihteluissa eikä tällaista tiputtelua pääse syntymään. Onko perrää ? Entäs jäähdyttimen nestemäiset paikkausaineen esim. crc :n valmiste , olisiko apua tällaiseen pakkasella ilmenevään tiputteluun ? Näiden käytöstä jotkut varoittelevat mutta käytin nestemäistä paikkausainetta edellisessä matkailuautossani ongelmitta , siinä kun alkoi esiintyä glykolin tuoksua kabiinissa heti kun takuu meni umpeen ja aine kyllä korjasi sen.
-
Jos sieltä tulee tippa silloin tällöin, on ehkä parasta olla tekemättä mitään.
Äläkä laita mitään mömmöjä nesteen sekaan. Paitsi että ne 'paikkaavat' pieniävuotoja, ne asettuvat kaikille pinnoille ja huonontavat lämmön siirtymistä.
-
Enempi uskoisin tuossa olevan kyse kumin kutistumisesta pakkasessa kuin metallin.. ei kannata tehdä mitään, jos ilmojen lämmettyä pitää. Klemmareiden kiristäminenki on vähän kaksjakonen homma - +80C lämmöissä kuristaa ihan kudoksia myöten vuosikymmenien päästä. Oikeastaan letkun vaihto vain auttaa kun se kumiletku muistuttaa kimmoisuudelta muovia klemmarin alla...
Kovalla pakkaskelillä rupeaa pitämään kun kone hiukan lämpenee.. vanhuksen tiputtelua sanoisin ;D
-
Joo kyllä ne on ihan "pölykuivat" letkuliitokset normaaleilla ilmoilla . Taidanpa antaa olla ja hyväksyä tuon ominaisuutena. Kuuluu tätä ilmenevän muissakin merkeissä paketti ja henkilöautopuolella .
-
Jos haittaavasti tiputtaa, eikä letkuissa näy murtumia. Ostat vaan aban tai vast. letkunkiristimen ja ruuvaat sen auki kokonaan ja asennat kuin pannan letkun suuaukon puoleiseen kohtaan sen vanhan kiristimen kaveriksi putken ympärille ja sitten "suljet" klemmarin ja kiristät passeliin tiukkuuteen. Älä siis irrota sitä vanhaa paikallaan olevaa. Vaan vain varmistat sillä aban kiristimellä ja pääseet tuonne kesäkuukausille jolloin voit korjata ja vaihdella osia ilman että näpit jäätyy.
-
Sälli tänään viestitti että S-max teki tuon saman viikolla. Olivat Levillä ja pakkasta ihan reilusti. Oli tuo loppunut sään lämpenemisen myötä ja todettiin että letku ja klemmari kannattaa vaihtaa joskus jos tuo jää heille vielä.
-
Tuo minun kapine ei tiputa kireimmilläkään pakkasilla jos olet yötä siinä , nähtävästi ohjaamosta karkaa lämpöä konehuoneeseen senverran että siellä on lauhempi keli kuin ulkona. 8)
-
Mullakin kolmesta kulkineesta on nesteet vuotaneet viimeisen kahden viikon aikana:
- Passatista vuoti webaston letkun liittimet. Olisi ollut toisesta päästä sopivan kokoista letkua laittaa tilalle, mutta oli joku ihme suppariletku joka oli toisesta päästä 5 mm pienempi. Varmaankin kallis merkkiä Webasto. Siirtelin, kääntelin ja kiristelin klemmareita sitten.
- Typhoonin välijäähyn pumppu vuotaa. No big deal näissä lämpötiloissa ja uusi pumppu onkin jo odottelemassa vaihtoa muutenkin.
- Oldsinkin alla on lammikko. Pakosarjan pultit ovat aina vähän fuskanneet, mutta nyt on joku vähän isompi vuoto. Ihmettelen kun saan lämpöiseen.
- Piironki-Fiatista en tiedä kun on lämpöisessä 200 km päässä.
No ei tämä liittynyt asiaan juuri mitenkään.
-
Mulla oli kans -83 ducatossa sillai että -25 kylmemmässä jotku letkut pikkasen vuoti, en tehny niille mitään. Tuossa uudemmassa tulee kans jostain hyvin vähän, annan senkin olla niin ei ala vuotamaan enempää..
Töisä vuotaa uudehko pyöräkone ja uudehko tr alleen nestettä. OT, sorry
-
- Passatista vuoti webaston letkun liittimet. Olisi ollut toisesta päästä sopivan kokoista letkua laittaa tilalle, mutta oli joku ihme suppariletku joka oli toisesta päästä 5 mm pienempi. Varmaankin kallis merkkiä Webasto. Siirtelin, kääntelin ja kiristelin klemmareita sitten.
Varmaan merkkiä 'Volkkari'. Sinne nysän päälle jos sais pari kerrosta liimallista sukkaa, vois laittaa suoran letkun.
-
Mutku minusta näytti että se lähti Volkkarin (pienempään) letkuun liitetystä T-haarasta ja päätyi Webaston isompaan liittimeen. Arvelin että olisi lisätty Webaston asennuksen yhteydessä. Noh, niin tai näin, niin kikkasi varmaan toimisi kyllä. Eipä ollut niin isoa sukkaa liimalla eikä ilman tarjolla. Vulkanoituvaa teippiä kyllä, mutta siihen en uskaltaisi luottaa.
Tai sitten supparimuhvi.