Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: HarriOlavi - 12.01.2016 kello on 20:50

Otsikko: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 12.01.2016 kello on 20:50

Onko koskaan ollut tutkimusta mahdollisesta kosteusprosentin määrästä ( kosteus-,vesivahinko) myytävissä / käytössä olevista matkailuautoista / matkailuvaunuista?  :-\ :-\
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: pamaus - 12.01.2016 kello on 21:23
En usko, että on. Vakuutusyhtiöillähä n voi olla vaikka ja mitä omia korvaustutkimuksia vaunujen lunastus asioista, mutta ne eivät ole julkisia.

Kosteusmittauksetha n ovat vapaaehtoisia, eikä niistä pidetä yhteistä kirjaa.

Ja puhdas veikkaus on, että aika monella yli 10 vuotiaalla vaunulla on sellainen tekemättä.

Lisäksi suurin merkitys merkistä riippumatta on sillä, missä kulkimia säilytettään talvella.

Suuri merkitys on jo sillä, onko vaunu talvella Pyhä tunturilla rinteenjuureessa vaiko Salorannassa Turussa.

Puhumattaakaan siitä, jos vaunu on aina säilytetty talvisin katoksessa tai vaunu on aina taivasalla.

Tuollaisen vanhan käytetyn hyvän kulkimen löytäminen on kyllä täysin tuurista kiinni. Pitää nähdä aikaa ja vaivaa, kun käytettyjä kulkimia meinaa ostaa.

Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: kimi - 12.01.2016 kello on 21:31

Lisäksi suurin merkitys merkistä riippumatta on sillä, missä kulkimia säilytettään talvella.

Puhumattaakaan siitä, jos vaunu on aina säilytetty talvisin katoksessa tai vaunu on aina taivasalla.


Nuo väitteet vaatii mielestäni perustelut. Ulkokäyttöön nämä on tehty ja oleellisinta taitaa olla ettei lumikuorma kasva isoksi ja että tuuletus toimii.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: pamaus - 12.01.2016 kello on 21:40
Nuo väitteet vaatii mielestäni perustelut. Ulkokäyttöön nämä on tehty ja oleellisinta taitaa olla ettei lumikuorma kasva isoksi ja että tuuletus toimii.

Olet oikeassa, ulkokäyttöön nämä vehkeet on tehty.

Ja se lumikuorma on oleellinen tekijä. Toinen oleellinen tekijä on jää. Varsinkin jos on keliä, että jää katolla sulaa ja jäätyy vuoronperään. Saumoissa ei suurta halkeamaan saa olla kun jää tekee jo tehtävänsä. Lisäksi butyylit kovettuvat ajan saatossa, ja se yhdistettynä jäähän ja veteen, ei ole vaunujen saumoille kovinkaan hyvä juttu. Kovasti tahtoo olla vanhoissa vaunuissa kulmat kovilla, kun ei ne kulmalistat mitään ihmeellisiä ole. Hyvin ovat parantuneet viime vuosina nämä vaunujen kulmalistat.

Ja jos toinen vaihtoehto on, että vaunun katto on koko talven kuiva, niin veikkaan, että vuosien saatossa runko on kuivempi, kuin sen vaunun, joka on aina seissyt vesisateessa. 

Tähän toki ei ole mitään tieteellistä tutkimusta, mutta omat vehkeet ovat aina suojassa, kun niillä ei reissata, eikä niihin ei ole kosteusongelmia syntynyt. Lisäksi katon puhdistaminen on helpompaa.

Jos vanhan vaunun kulma vuotaa talvella, niin puu kyllä kastuu eikä se kuiva ja alkaa lahoamaan ja pahimmassa tapauksessa alkaa homehtumaan. Mutta jos vaunu on suojassa, niin ei sitä vuotoa pääse niin paljon syntymään. Ja kesällä on jopa mahdollista, että puu kuivaa, vaikka pientä vuotoa olisikin vanhassa vaunussa, joka on suojassa, kun sitä ei käytetä.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: ihaa - 12.01.2016 kello on 21:52
Tähän toki ei ole mitään tieteellistä tutkimusta, mutta omat vehkeet ovat aina suojassa, kun niillä ei reissata, eikä niihin ei ole kosteusongelmia syntynyt. Lisäksi katon puhdistaminen on helpompaa.

Mulle ainakin on kosteusmittaaja sanonut että kosteusprosentti on suurempi niillä autoilla/vaunuilla jotka ovat olleet taivasalla, vaikka ne kuivia olisivatkin verrattuna niihin jotka ovat olleet suojassa. Voi toki soittaa ja kysyä suoraan Best Caravan Kuopioon ja Caravan Larvantoon ellei usko, noissa olen Adriaa käyttänyt kosteusmittauksessa ja molemmissa asentajat ovat itse tuon sanoneet.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Aakku - 12.01.2016 kello on 21:58
Olen muutamana talvena katsellut noita myytäviä vaunuja ja autoja....

Niissä on lumikuormat päällä niin kauan, kunnes keväaurinko sulattaa. Miten ihmeessä ne myytävät siellä liikkeessä kestää, kun kotosalla on lähes aina kosteusongelmia?
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: pamaus - 12.01.2016 kello on 22:08
Olen muutamana talvena katsellut noita myytäviä vaunuja ja autoja....

Niissä on lumikuormat päällä niin kauan, kunnes keväaurinko sulattaa. Miten ihmeessä ne myytävät siellä liikkeessä kestää, kun kotosalla on lähes aina kosteusongelmia?

Jos ne on uusia vaunuja  ;D

Takaisin asiaan. Siis vaunuthan on tehty ulkokäyttöön. Ja jos vaunu on hyvin hoidettu ja huolettu, niin ei ongelmia pitäisi syntyä, vaikka se vaunu seisoo aina pihalla. Ja tietysti mitä uudempi sen vähempi ongelmia noin teoriassa.

Mutta kun vaunulle alkaa ikää karttumaan esim 25 vuotta, jolloin puhutaan kalustosta, joka on vuosimalli 1991, niin kyllä siinä jo riski kasvaa, että vaunun kulmat ovat jossakin vaiheessa kastuneet. Mutta jos vaunu vm 1991, joka on aina ollut tallissa, niin riski siitä, että vaunu olisi läpimärkä,on pienempi kuin vastaavasti, jos vaunun on ollut yhtäjaksoisesti 25 vuotta ulkona.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 12.01.2016 kello on 22:29

 Suuret kiitokset vastauksista.  Thumb

Jatkoa aloitukseen...
 
Onko kenelläkään tietoa olisiko joku / jotkut lasikuiduttaneet matkailuvaunun katon, kääntäen lasikuidutuksen sivulle, yhtenäisen kattolistan / seinän päälle. Matkailuvaunun katon vedenpitävyys on mielestäni kaiken a ja o.
Siis toimiiko lasikuiduttaminen edellä mainitulla tavalla?  :-\ :-\

Omakohtaista kokemusta lasikuiduttamisesta on mm, pesuhuoneen seinien / suihkutilan / lattian lasikuiduttamisesta .  :)

Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Yrjö - 12.01.2016 kello on 22:51
  ^ Epäilisin että alumiinin suuret lämpötila laajenemiset/supistumiset repii lasikuidun irti?
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Oulaa - 12.01.2016 kello on 23:23
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/tripcar/1417431

tuossako se harvinainen saumaton katto-ja korirakenne sitten vain on
vuosi sitten oli joku harvinainen merkki Ford:in alustalla kanssa nettikaravaanissa jossa oli jokasuuntaan kupera katto ja saumaton rakenne mutta nyt en sitä mallia löydä mistään

luulisi tuon Tripcar:in olevan kuiva sitten
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Johnny88 - 13.01.2016 kello on 01:46
Itse ostin 1kk sitten liikkeestä vm.2005 Hobbyn, joka oli minulle todella ISO sijoitus. Vaikka kokematon olenkin, uskalllin kyseisen vaunun ostaa koska siihen oli tehty kosteus ja tiiviystarkastus. Toivottavasti voi luottaa siihen että ostohetkellä on ollut kuiva. Nyt vaunu on hallissa odottamassa kevättä. :)

Olen myös miettinyt onko muita isoja riskitekijöitä saumojen vuotamiselle kuin talvisäilytys?
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: TLP - 13.01.2016 kello on 06:47
Itse ostin 1kk sitten liikkeestä vm.2005 Hobbyn, joka oli minulle todella ISO sijoitus. Vaikka kokematon olenkin, uskalllin kyseisen vaunun ostaa koska siihen oli tehty kosteus ja tiiviystarkastus. Toivottavasti voi luottaa siihen että ostohetkellä on ollut kuiva. Nyt vaunu on hallissa odottamassa kevättä. :)

Olen myös miettinyt onko muita isoja riskitekijöitä saumojen vuotamiselle kuin talvisäilytys?

Ei varmasti mene hukkaan, mikäli vetäset saumoihin uudet butyylit nyt kevättalven aikana  Thumb
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Topelius - 13.01.2016 kello on 06:53
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/tripcar/1417431

tuossako se harvinainen saumaton katto-ja korirakenne sitten vain on
vuosi sitten oli joku harvinainen merkki Ford:in alustalla kanssa nettikaravaanissa jossa oli jokasuuntaan kupera katto ja saumaton rakenne mutta nyt en sitä mallia löydä mistään

luulisi tuon Tripcar:in olevan kuiva sitten
Falcon oli aikoinaan myös samanlainen. 
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Ossi66 - 13.01.2016 kello on 07:43
Ei varmasti mene hukkaan, mikäli vetäset saumoihin uudet butyylit nyt kevättalven aikana  Thumb

10-11 vuotiaaseen butyylien vaihto on hätävarjelun liioittelua. Meidän edellinen oli myydessä 8-vuotias, siihen vaihdoin viimeiseksi huolloksi oven aukipitimen, jonka alla butyyli oli aivan yhtä elastista kuin vasta tuubista puristettu.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Oulaa - 13.01.2016 kello on 07:50
Minä ostin kanssa auton liikkeestä jossa oli mukana paperi kosteusmittauksesta jossa mukana oli seloste että kosteusvaurio oli ollut ja se on asiallisesti liikkeessä korjattu .
Myyjä näytti vielä missä kohtaa tapetissakin oli sävyero ja kuinka laaja osa oli korjattu .
Kas kummaa hän ei esitellyt toisella seinällä olevaa vauriota joka oli peitetty astiakaapin kokoisella levyllä jonka saumat piiloutuivat kaapin taakse .
Vaihtaessani auton seuraavaan ko.vauriot esiteltiin minulle kehdessakin liikkeessä ja kuinka kosteat ne nyt ovat .
Minä  :o :o :o :o :o koska autohan oli koko meillä olemisen ajan säilytyksessä katoksessa .
Koska arvo ei laskenut vaihdossa älyttömästi vaihdoin sitten auton uudempaa jossa oli joka vuodelta määräaikaishuolloss a suoritettu mittauspöytäkirja . No siinä autossa ei esiintynyt mitää kosteusvauriota.
Pari kuukautta kaupan jälkeen soitti entisen autoni uusi omistaja ja totesi että nyt vettä valui katolta lattialle asti ja auto menee kattoremonttiin .
Kaikki muistatte viime kesän alun kun vaihtoautot seisovat ulkosalla ,vaikka kauppias sanoi että vaihdokki menee heti korjaukseen ,ei sitä tuossa kunnossa voi myydä ::) :-\ 
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Johnny88 - 13.01.2016 kello on 22:45
Onneksi ostamassani vaunussa oli tehty kosteusmittaus/pöytäkirja eri liikkeessä josta sen ostin. Toivottavasti olisi tehty asianmukaisesti.

Itse olen kans miettinyt kun katsoo tässä lähistölläkin isoja vaunuliikkeitä, jossa kalusto makaa pihalla välillä metrin lumikerroksen alla. Jos kaikkia talvisäilytysneuvoj a kuuntelee, eihän sitä uskalla ostaa edes vuodenkaa vanhaa käytettyä vaunua/autoa liikkeestä :D
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 13.01.2016 kello on 23:11
Onneksi ostamassani vaunussa oli tehty kosteusmittaus/pöytäkirja eri liikkeessä josta sen ostin. Toivottavasti olisi tehty asianmukaisesti.

Itse olen kans miettinyt kun katsoo tässä lähistölläkin isoja vaunuliikkeitä, jossa kalusto makaa pihalla välillä metrin lumikerroksen alla. Jos kaikkia talvisäilytysneuvoj a kuuntelee, eihän sitä uskalla ostaa edes vuodenkaa vanhaa käytettyä vaunua/autoa liikkeestä :D

Aika vähän on aiheeseen liittyviä kannanottoja.... :-\

Samoin jatkokysymykseen, lasikuiduttamisen ajatukseen.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: seppoko - 13.01.2016 kello on 23:21
Aika vähän on aiheeseen liittyviä kannanottoja.... :-\


Tuskinpa sellaista tutkimusta kukaan on tehnyt. Johan sen kertoo, ettei siitä ole tullut vielä tietoa. Ja kukahan sellaisen olisi tehnytkään.


Samoin jatkokysymykseen, lasikuiduttamisen ajatukseen.

Eikä liene kuidutettukaan. Jo siitä syystä, että jos ei mitään ota pois, niin paino nousee ihan jonkun verran, ja seki aivan väärään paikkaan.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 00:05
Tuskinpa sellaista tutkimusta kukaan on tehnyt. Johan sen kertoo, ettei siitä ole tullut vielä tietoa. Ja kukahan sellaisen olisi tehnytkään.

Eikä liene kuidutettukaan. Jo siitä syystä, että jos ei mitään ota pois, niin paino nousee ihan jonkun verran, ja seki aivan väärään paikkaan.

Ajattelin ensikesänä lasikuiduttaa auton katosta  kokeilumielessä katto-,ja seinäliittymän kulmat. Katon päälle noin 10 cm:n kaistat molemmin puolin. Jos lasikuitu
irtoaa, voi katonpuolelta tiivistää Sikalex massalla ja kateruuveilla kiristää kattopeltiin.
Reunalistan kun lasikuiduttaa seinälle laskevan listan alalaidan taitoksen alle. Mikäli irtoaisi rakenteesta, ei ole vaaraa että lähtee irti juuri listanmuodon takia. Toki voi laittaa myös kateruuvilla kiinni. Lasikuituhan ei muuta muotoaan.

Laitoin viimevuonna autoon Espanjasta ostetun kautsun testimielessä.. Kuten varmaan tiedätte se on kumimainen, siveltimellä levittävä massa. Kerroksia voi laittaa useamman tai niin paljon kuin haluaa. Kautsua käytetään  Espanjassaterasseil la, tasakatoilla, jne. Kulutuksen kestävää ainetta.

Laitoin alkukesästä taloyhtiön edustajan luvalla kahden sisäkäynnin lattiaan (porraskäytävät) testimielessä koska "liikennettä on riittävästi" asuntoihin on noiden lattioiden kautta. Tänään viimeksi katselin onko kuluneisuutta havaittavissa. Ei mitään, oli aivan kuin eilen tehty.

http://www.nettiväri.fi/tuotteet.html?id=90/
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: ------- - 14.01.2016 kello on 07:04
Ajattelin ensikesänä lasikuiduttaa auton katosta  kokeilumielessä katto-,ja seinäliittymän kulmat. Katon päälle noin 10 cm:n kaistat molemmin puolin. Jos lasikuitu
irtoaa, voi katonpuolelta tiivistää Sikalex massalla ja kateruuveilla kiristää kattopeltiin.
Reunalistan kun lasikuiduttaa seinälle laskevan listan alalaidan taitoksen alle. Mikäli irtoaisi rakenteesta, ei ole vaaraa että lähtee irti juuri listanmuodon takia. Toki voi laittaa myös kateruuvilla kiinni. Lasikuituhan ei muuta muotoaan.

Laitoin viimevuonna autoon Espanjasta ostetun kautsun testimielessä.. Kuten varmaan tiedätte se on kumimainen, siveltimellä levittävä massa. Kerroksia voi laittaa useamman tai niin paljon kuin haluaa. Kautsua käytetään  Espanjassaterasseil la, tasakatoilla, jne. Kulutuksen kestävää ainetta.

Laitoin alkukesästä taloyhtiön edustajan luvalla kahden sisäkäynnin lattiaan (porraskäytävät) testimielessä koska "liikennettä on riittävästi" asuntoihin on noiden lattioiden kautta. Tänään viimeksi katselin onko kuluneisuutta havaittavissa. Ei mitään, oli aivan kuin eilen tehty.

http://www.nettiväri.fi/tuotteet.html?id=90/

Nyt tuli sulle ropleema, kun katossa on myös läpi vientejä. Miten ne kuidutat? Lasikuitukin vettyy. Oletkos miettinyt ulkonäkö seikat.. Moni kampe tuhotaan luovan hulluuden vuoksi. Eiköhän ne tehtaat ole osanneet tiivistämisen suunnitella. Jos tarvesta on tiivistellä niin lista pois ja uutta massaa.

Vaikuttaa trollilta..
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: ihaa - 14.01.2016 kello on 07:41
Nyt tuli sulle ropleema, kun katossa on myös läpi vientejä.

Eikös tässä nyt ollut kyse siitä että katon reunasta seinän yli tulisi jonkinlainen kaistale sitä lasikuitua, ei koko katon alalle...

Katon päälle noin 10 cm:n kaistat molemmin puolin.

Ulkonäöllisesti sitten olen samaa mieltä, mielenkiintoista olisi nähdä sitten se lopputulos.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 09:11
Nyt tuli sulle ropleema, kun katossa on myös läpi vientejä. Miten ne kuidutat? Lasikuitukin vettyy. Oletkos miettinyt ulkonäkö seikat.. Moni kampe tuhotaan luovan hulluuden vuoksi. Eiköhän ne tehtaat ole osanneet tiivistämisen suunnitella. Jos tarvesta on tiivistellä niin lista pois ja uutta massaa.

Vaikuttaa trollilta..


Kyllä olen aivan vakavissani.

"Moni kampe tuhotaan luovan hulluuden vuoksi." Ei yhteiskunta tule tuhoutumaan, jos epäonnistun, "palaa" ainoastaan minun omat, rehellisesti hankitut rahat. Myös elinkeinoelämä saa osaltani rahallista vastinetta. (materiaalit kustannukset) Thumb Itse vastaavasti kokemusta lisää entisten lisäksi. Thumb

Jos tehtaat olisivat tiivistyksen hoitaneet kunnolla, niin tuskin aika-ajoin vesivahingoista / vaurioista kirjoitettaisiin?

Ylempänä kirjoitin lasiluidun käytön kokemuksestani. Lisäksi 80-luvulla minulla oli ent.myymälä autosta rakennettu matkailuauto jossa oli sauna, johon oli lattia kuidutettu kokonaan ja seivät puoliväliin lasikuidusta,(yläosa / katto paneelia) mielestäni hyvä systeemi, ei mitään ongelmaa.
Vuosia on ollut saatavana lasikuidutukseen laaja skaala erilaisia värejä. (pesuhuoneiden lattioihin saa "karhennuksen" liukastumisen estämiseksi) Ulkonäkö ei tule olemaan ongelma.
Lasikuidutuksen voi myös rajata tarkasti.

Kuinka vettyminen voi olla  ongelma, onhan olemassa lasikuituveneitä  ja kuidutettuja puuveneitä? Olosuhteet ovat aivan toista luokkaa.

Miksi läpiviennit olisi ongelma, nehän tukevat kokonaisuutta.(kattoluukut, antennit,ilmaventiilit)
En ole koko kattoa lasikuiduttamassa, tai sekin on mahdollista.

Kuidutuksesta johtuva painon lisäys ei ole ongelma vaikka koko katon kuiduttaisi jos verrataan esim, siihen kuinka matkailuautojen katoilla muutoinkin näkee boxeja jotka lienee maximaallisen täynnä tavaraa. Eiköhän tavaramäärä katolla vaikuta ajokäyttäymiseen ja painopisteen muuttumiseen negatiiviseen suuntaan  kuin 1-2 mm, kuidutus kauttaaltaan katossa?

Edellä esille tulleiden perusteilla en löydä mitään syytä miksi ei onnistuisi? Jos joku esittää sellaiset perusteet jotka todistavat kiistattomasti ettei kuidutus onnistu, silloin heitän pyyhkeen kehään.  ;D




Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: Ossi66 - 14.01.2016 kello on 09:26
Ajattelin ensikesänä lasikuiduttaa auton katosta  kokeilumielessä katto-,ja seinäliittymän kulmat. Katon päälle noin 10 cm:n kaistat molemmin puolin. Jos lasikuitu
irtoaa, voi katonpuolelta tiivistää Sikalex massalla ja kateruuveilla kiristää kattopeltiin.
Reunalistan kun lasikuiduttaa seinälle laskevan listan alalaidan taitoksen alle. Mikäli irtoaisi rakenteesta, ei ole vaaraa että lähtee irti juuri listanmuodon takia. Toki voi laittaa myös kateruuvilla kiinni. Lasikuituhan ei muuta muotoaan.



Sieltä ei löydy rimaa noille kateruuveille kuin kulmasta. Pelkkä millin alumiini ei vastaa yhtään sille ruuville.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: 88k5 - 14.01.2016 kello on 09:33
Insinööriä epäilyttää, että kuitukaistaleilla ei saavuteta sitä etua mitä tavoitellaan; vesitiiviyttä..
Laminointi+matto+gel/topcoat-pinta tekee listasta useita millejä paksun.. tarttuvuudella pitäisi tulla vesitiivis ja joustava. Kori/runko elää tärinästä, kosteudesta ja lämmöstä - varsinki jos puuta rakenteessa. Sitten kun se kuitukaistale hiuksenhienosti "korkkaa irti" sileästä kattoalumiinista (voi olla, että maalikin antaa periksi), sitä ei enää millää tiivistetä irroittamatta ja massaa alle - kateruuveilla kiinnitetään vain siksi aikaa, että massa kuivuu, eikä sen jälkeen ole ruuveista rakenteelle virkaa.. Runkorakenteethan ei ole 50 mm leveämpiä, joten sen jälkeen alupellin alla on "pehmeää", ja varsinkaan ruuvi siinä pidä - kovempaa kun painaa lasikuitukasteleen vierestä alupeltiä, niin eiköhän rasahda  :-X Ongelmakohta siirtyy, nyt se on alupellin ja kuidun sauma - kokeile maalata kovalla automaalilla yli; aika satavarmasti siihen tulee "halkeama"..

Niin kuin otsikossa kysytään "käytössä olleista", niin olettaisin, että kaikki käyttävät (asuvat kulkimessa) ihan taivasalla, eikä katoksen alla - säilytys asumattomana on eri asia..
Tehtaalla tiiviysasia on mietitty - ja "elinikä tavoite" ei ehkä ole kymmeniä vuosia.. Ulkopuolisen tiiviyden voi minusta helpostikin uusia, mutta asumisen ja kylmäsiltojen aiheuttaman kosteusrasite sisäkautta rakenteeseen on haastavampi - varsinki kun rakenteen on ajateltu olevan "tiivis", eikä "kuivuva" kuten asuntorakentamisess a.. Ei siis ajattelutapa suunnittelussa ole ollut "ikuinen".

Lasikuidusta vielä sekin totuus, että sekin vettyy - lasikuituveneissä rakenteissa käytetyt märät vaneriosat kuidun sisällä ovat oiva todiste siitä - venefoorumeilla siksi kehoitetaan korjaamaan pienetkin pohjakosketukset esim. topcoatilla - "pakkanen ei ole ystävä"  8)
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 09:42
Sieltä ei löydy rimaa noille kateruuveille kuin kulmasta. Pelkkä millin alumiini ei vastaa yhtään sille ruuville.

Sikalex-liima + ruuvi yhdistelmä toiminee mainiosti jos on tarvetta, tai suuri kantaiset alumiinipop-niitit...kyllä varmaan löytyy nykyaikana moninaisimpia kiinnitysmateriaale ja...


Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 10:29
Insinööriä epäilyttää, että kuitukaistaleilla ei saavuteta sitä etua mitä tavoitellaan; vesitiiviyttä..
Laminointi+matto+gel/topcoat-pinta tekee listasta useita millejä paksun.. tarttuvuudella pitäisi tulla vesitiivis ja joustava. Kori/runko elää tärinästä, kosteudesta ja lämmöstä - varsinki jos puuta rakenteessa. Sitten kun se kuitukaistale hiuksenhienosti "korkkaa irti" sileästä kattoalumiinista (voi olla, että maalikin antaa periksi), sitä ei enää millää tiivistetä irroittamatta ja massaa alle - kateruuveilla kiinnitetään vain siksi aikaa, että massa kuivuu, eikä sen jälkeen ole ruuveista rakenteelle virkaa.. Runkorakenteethan ei ole 50 mm leveämpiä, joten sen jälkeen alupellin alla on "pehmeää", ja varsinkaan ruuvi siinä pidä - kovempaa kun painaa lasikuitukasteleen vierestä alupeltiä, niin eiköhän rasahda  :-X Ongelmakohta siirtyy, nyt se on alupellin ja kuidun sauma - kokeile maalata kovalla automaalilla yli; aika satavarmasti siihen tulee "halkeama"..

Niin kuin otsikossa kysytään "käytössä olleista", niin olettaisin, että kaikki käyttävät (asuvat kulkimessa) ihan taivasalla, eikä katoksen alla - säilytys asumattomana on eri asia..
Tehtaalla tiiviysasia on mietitty - ja "elinikä tavoite" ei ehkä ole kymmeniä vuosia.. Ulkopuolisen tiiviyden voi minusta helpostikin uusia, mutta asumisen ja kylmäsiltojen aiheuttaman kosteusrasite sisäkautta rakenteeseen on haastavampi - varsinki kun rakenteen on ajateltu olevan "tiivis", eikä "kuivuva" kuten asuntorakentamisess a.. Ei siis ajattelutapa suunnittelussa ole ollut "ikuinen".

Lasikuidusta vielä sekin totuus, että sekin vettyy - lasikuituveneissä rakenteissa käytetyt märät vaneriosat kuidun sisällä ovat oiva todiste siitä - venefoorumeilla siksi kehoitetaan korjaamaan pienetkin pohjakosketukset esim. topcoatilla - "pakkanen ei ole ystävä"  8)

 Kiitoksi, aivan hyviä pointteja. Thumb

 Täytyy pohdiskella syvällisemmin vaikutuksia.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: "Masi" - 14.01.2016 kello on 10:54
Kiitoksi, aivan hyviä pointteja. Thumb

 Täytyy pohdiskella syvällisemmin vaikutuksia.
Saksassa on firmoja jotka tekee raesade suojauksia matkailuvälineiden alumiinkatoille.
Google varmaan löytää ja saksalaisissa matkailuauto lehdissä niillä on mainoksia silloin tällöin.
saattaisi löytyä haulla juttua reisenmobile tai promobil arkistosta.
Niistä saattaisi saada vinkkiä miten ja mitä sinne katolle laittaa.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteu
Kirjoitti: Ossi66 - 14.01.2016 kello on 13:27
Sikalex-liima + ruuvi yhdistelmä toiminee mainiosti jos on tarvetta, tai suuri kantaiset alumiinipop-niitit...kyllä varmaan löytyy nykyaikana moninaisimpia kiinnitysmateriaale ja...

Mutta lopputuloksena on huomattavasti alkuperäistä butyyliliitosta huonompi lopputulos.

"Alumiinipopniitin" ensimmäinen vika on siinä ettei niitti itsessään ole vesitiivis - reikä keskellä. Toiseksi sen tiivistämiseksi ei mahdu yhtään massaa, joten vuotaa myös niitin ympäriltä.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteu
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 14:46
Mutta lopputuloksena on huomattavasti alkuperäistä butyyliliitosta huonompi lopputulos.

"Alumiinipopniitin" ensimmäinen vika on siinä ettei niitti itsessään ole vesitiivis - reikä keskellä. Toiseksi sen tiivistämiseksi ei mahdu yhtään massaa, joten vuotaa myös niitin ympäriltä.

Niin, ennen niitin asennusta, porauksen jälkeen voi laittaa butyyli-,tai vastaavaa massaa alle. Samoin asennuksen jälkeen reikään tai vaikka kuiduttaa niitin jälkeen päin.

Täytyy tsekkailla erilaisia menetelmiä toiminta tapoja.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: pamaus - 14.01.2016 kello on 14:53
Helpoimmalla pääsee kun ottaa vanha kulmalistan irti, putsaa vanhat butyylit ja kulmalistan, ja laittaa uudet butyylit ja uusilla teräsruuveilla kulmalistan takaisin kiinni. Seuraavat 10 vuotta menee heittämällä.
Otsikko: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: FASTDOHC - 14.01.2016 kello on 14:53
Lisäksi suurin merkitys merkistä riippumatta on sillä, missä kulkimia säilytettään talvella.

Puhumattaakaan siitä, jos vaunu on aina säilytetty talvisin katoksessa tai vaunu on aina taivasalla.

Tuollaisen vanhan käytetyn hyvän kulkimen löytäminen on kyllä täysin tuurista kiinni. Pitää nähdä aikaa ja vaivaa, kun käytettyjä kulkimia meinaa ostaa.

KYLLÄ  Thumb

Itse ostin aikalailla tasan vuosi sitten ensimmäisen oman asuntoautoni, jolle tulee nyt tän vuoden heinäkuussa ikää sellaset 21v.
Auton historiaan mahtuu yhtäsuntoista, mutta olen sen 4 omistaja ja jokaisella omistajalla kun auto on pitempään kuin 3 päivää seissyt, niin se on aina pidetty katoksessa (jos siihen on vain ollut mahdollisuus, esim. kotona), ja pari talvea mahtuu vaan mukaan kun auto on ollut käytössä, muuten aina katoksessa tai muussa vastaavassa  suojassa.
Tämä tuli kyllä todistettua kun autoa menin ekaa kertaa katsomaan, sillä minulla oli mukana "ammattitason" kosteusmittari (kaverilta lainasin).
Ja kyllä, ei ollut edes kosteuden kohoumia missään, ainoastaan takaseinän alareunassa jääkaapin takana oli lievää nousua, mut ei todellakaan hälyyttävä.
Tämän auto ostettuani vaihdoin kaikki ulkona olevat silikoni/saumamassat uudelleen kunnon butyylillä, nyt pitäisi olla vuosiksi kuiva peli alla  8)

Ja kyllähän nämä nimenomaan on ulkokäyttöön tehty, mutta suuremmalla todennäköisyydellä kausipaikalla suoraan taivasalla oleva alkaa vuotamaan sisälle kuin sellainen joka on useimmin katoksessa sateelta ja lumelta suojassa  :)


Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: ------- - 14.01.2016 kello on 22:42
Jos kysyjä on asiasta varma ja tietää mikä on kukkineelle hyväksi, niin suosittelen tekemään niin kuin asian tietää olevan, eikä kysellä.. Kertoo vuoden päästä ylepeänä itse parantaneensa ja koristaneensa kulkimensa. Vaikka kieltämättä lievästi sanottuna karmee tulee lopputulos olemaan.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: kimi - 14.01.2016 kello on 23:03
Jos kysyjä on asiasta varma ja tietää mikä on kukkineelle hyväksi, niin suosittelen tekemään niin kuin asian tietää olevan, eikä kysellä.. Kertoo vuoden päästä ylepeänä itse parantaneensa ja koristaneensa kulkimensa. Vaikka kieltämättä lievästi sanottuna karmee tulee lopputulos olemaan.

Miksi tuomita ennakkoon.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 14.01.2016 kello on 23:09
Miksi tuomita ennakkoon.

Niinpä? Lieneekö hänellä kristallipallo?  ;)  ;) Onko myöskään lukenut aloituksen tekijän kannanotot aloituksen jälkeen?  ;) ;)
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteu
Kirjoitti: Ossi66 - 15.01.2016 kello on 10:06
Niin, ennen niitin asennusta, porauksen jälkeen voi laittaa butyyli-,tai vastaavaa massaa alle. Samoin asennuksen jälkeen reikään tai vaikka kuiduttaa niitin jälkeen päin.

Täytyy tsekkailla erilaisia menetelmiä toiminta tapoja.

Ehdottomasti pitää miettiä etukäteen.

Mieti myös sitä, miten saat tuota butyyliä varmuudella sinne niitin ja pellin väliin, jos reikä on 0,25mm isompi kuin niitti. Jos yksi niitti jää vuotamaan, riittää pilaamaan koko homman.
Ja onhan se melko komee lookki, kun jokaisen kattoon ja seinään laitetun niitin nokkaan vielä pursotetaan nööli butyyliä tai liimamassaa  ;D  :laugh:
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteu
Kirjoitti: HarriOlavi - 15.01.2016 kello on 10:30
Ehdottomasti pitää miettiä etukäteen.

Mieti myös sitä, miten saat tuota butyyliä varmuudella sinne niitin ja pellin väliin, jos reikä on 0,25mm isompi kuin niitti. Jos yksi niitti jää vuotamaan, riittää pilaamaan koko homman.
Ja onhan se melko komee lookki, kun jokaisen kattoon ja seinään laitetun niitin nokkaan vielä pursotetaan nööli butyyliä tai liimamassaa  ;D  :laugh:

 Kiitos positiivisesta ja kantaa ottavasta mielipiteestä. Thumb

Täytyy fundeerata asioita puolin ja toisin. Kuten ai'emmin kirjoitin, "syvällisesti" paneutua asiaan. Huumorimielellä ajatellen, tämä on paljon yksinkertaisempi ratkaista teknisesti jos verrataan jenkkien kuu matkailuun. ;D Thumb

Aina pitää olla ennakkoluuloton asenne ja optimistinen mieli kokeilla rajojaan.  :D :D
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: hartsakoski - 15.01.2016 kello on 10:52
Niitteinä kannattanee käyttää ns.paineen kestäviä niittejä,niissä on suljettu karanpää,eli ei vuoda karan kautta.Käytetään esim.kanavistoissa sen takia ettei tule vuotoa ja ääntä ilman virratessa niitin varren kautta.
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 15.01.2016 kello on 12:21
Niitteinä kannattanee käyttää ns.paineen kestäviä niittejä,niissä on suljettu karanpää,eli ei vuoda karan kautta.Käytetään esim.kanavistoissa sen takia ettei tule vuotoa ja ääntä ilman virratessa niitin varren kautta.

  Hieno vinkki,kiitos!!  Thumb 

Kyllä se tästä... Näin taisi x-presidentti Mauno Koivisto tuumailla erinäisistä asioista valtion päämiehenä ollessaan.  :D

 
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: ------- - 15.01.2016 kello on 16:39
No muutakin tuumasta toimeen kun nyt tietää mitä ja miten tekee. Hyvää yrittää ja priimaa pukkaa. Katsotaan lopputulos. Sori vaan kun olin eri mieltä ideasta. Itselleni kylläkään en tee ja ei tehdä..
Otsikko: Vs: Yli 10 vuotta käytössä olleiden matkailuvaunujen ja matkailuautojen kosteudet?
Kirjoitti: HarriOlavi - 15.01.2016 kello on 18:05
No muutakin tuumasta toimeen kun nyt tietää mitä ja miten tekee. Hyvää yrittää ja priimaa pukkaa. Katsotaan lopputulos. Sori vaan kun olin eri mieltä ideasta. Itselleni kylläkään en tee ja ei tehdä..

1. "Itselleni kylläkään en tee ja ei tehdä.."

2. "No muutakin tuumasta toimeen kun nyt tietää mitä ja miten tekee."
      ___________________ ___________________ ______________
 
1. On selvää kuinka jokainen voi tehdä kulkimelleen aivan mitä vaan lakiasetusten rajoissa ja
   olla  kantamatta huolta toisten asioista onnistuuko vai ei?  ;)

2. Jokainen osaa  päättää pääsääntöisesti sopivan ajankohdan askareilleen, myös minä. ;)

Erimieltä saa olla totta kai. "Jokaisella on oikeus mielipiteen-, ja sananvapauteen johon
sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä."  ;) 
 (11.6.1999/731   12 §  2 luku -Perusoikeudet) 

Olisi mielenkiintoista tietää miksi noin jyrkkä kanta lasikuiduttamiseen?  :-\  Eikö mielipidettä voi ilmaista asiallisesti? :-\  ( katso edelliset kannanottosi)

Toisilta foorumilaisilta olen saanut ja uskon edelleen saavani hyviä vinkkejä mahdollisen projektini toteuttamiseen.  Thumb

Kaikesta huolimatta kaikkea hyvää, onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä.  Thumb