Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: Kotilo - 17.12.2015 kello on 19:21
-
Heippa taas.
Nyt on ollut niin harmaata ettei oo ollu paljoa tekemistä, ja kun kesällä kaasupullon liitin vuoti kahteen kertaan tyhjäksi, löysäksi jääneen käsin kierretyn liittimen takia niin piirsin kuvat ja jyrsin cnc:llä iltapuhteina avaimen liittimen kiristämiseen. On kevyt ja kerrassaan helppo käyttää. Kovin ei kannata kiristää kun tuntuu olevan pullon tiiviste kovin pehmeää. Käyttääkö väki työkaluaja kiinnitettäessä pulloa säätimeen?
-
En käytä muuta, kuin pikkuisen avitan paineenalentimella sekä kiristystä että tarvittaessa irtiottoa.
-
Ihan käsin olen mutterin kiristänyt, ennen lopullista kiristystä kääntäny paineensäädintä vastasuuntaan ja lopullisessa sitte yhtäaikaa kiinni. Aina on tähän asti pitäny
-
Ihan käsin olen mutterin kiristänyt, ennen lopullista kiristystä kääntäny paineensäädintä vastasuuntaan ja lopullisessa sitte yhtäaikaa kiinni. Aina on tähän asti pitäny
Sama konsti ja on riittänyt.
-
Kaksi edellistä vastausta, toimin samoin ja avaus toimii samalla lailla.
-
Just noin kuin edellä on monet kertoneet. Helppo ja vaivaton ja työkalut on aina käsillä.
-
Just noin kuin edellä on monet kertoneet. Helppo ja vaivaton ja työkalut on aina käsillä.
Eikä mee liian tiukkaan. : Thumb
Mutta hienon avaimen olet tehnyt. Thumb Nyt kun sinulla on ne kuvat CNC:lle valmiina, niin voisit tehdä meille kohmelosormille tuollaiset samanlaiset, niin ei oltaisi kateellisia. :laugh: Tonhan voisi tehdä alumiinin puutteessa vaikka muovista.
-
En käytä muuta, kuin pikkuisen avitan paineenalentimella sekä kiristystä että tarvittaessa irtiottoa.
Mulla tuo ei ole enää ollut mahdollista siitä lähtien (2007->) kun on letkurikko venttiilit systeemissä ja säädin seinässä kiinni. Eikä korkeapaineletkun vihreästä napista arvaa lähteä vääntämään - eikä tarviikkaan kun auton mukana tuli muovinen truman avain. Thumb
(http://www.youcancaravan.co.uk/images/regulator-spanner-23mm-grey-plastic-p1947-3200_zoom.jpg)
-
auton mukana tuli muovinen truman avain. Thumb
(http://www.youcancaravan.co.uk/images/regulator-spanner-23mm-grey-plastic-p1947-3200_zoom.jpg)
Sama avain löytyy myös täällä. Tuo oli auton mukana, itse asiassa oikein kaksin kappalein, liekkö vahingossa laitettu tuplana.
-
Työkaveri tulosti minulle 3D-tulostimella muovisen avaimen. Ihan käypänen ja kätevä, varsinkin kun ei ole kaasun ulosottoa ja pitää vaihdella letkua pulloon. Ketjun aloittaja tehnyt hienon avaimen. Thumb
-
Olen kiristänyt/löysännyt aiemmin kerrotulla tavalla 25 vuotta painesäätimestä auttaen ja kiristänyt (tarvittaessa) loput siirtopihdeillä. Joissain vanhemmissa vaunuissani oli ilmeisesti heikot tiivisteet. Ehkä väärien kiristystapojen vuoksi.
Eräänä kesänä käteen jäi muutaman euron muovinen avain karavanliikkeessä käydessäni. Se toimii.
Kaasupullokotelossa ei saa haista kaasu yhtään.
-
Tila on niin ahdas, että on vaikea saada kiristettyä käsin riittävästi. Käytän varovasti kevytrakenteisia pihtejä, en välttämättä aina (etummainen pullo on helpompi).
Muovisen avaimen sain kerran Jyväs Caravanista. Onnistuin rikkomaan sen melkein heti, ei ollut laatu siinä kohdallaan.
-
Niin. Siis minulla on sellainen vihreä nappi josta ei oikein tohdi vääntää ja sitten letkukin alkaa kampeamaan liitintä auki. Siis säädin on kaasupullokotelon katossa kiinni. Siksi tein avaimen ettei sormin saa liitosta pitäväksi. Uutta avainta pitää vielä lyhentää 1 cm jotta ei osu kaasukotelon kattoon. Kyllähän avaimia tulee koneesta kunhan 3mm kovaa alumiini levyä saisi jostain. Otaniemen Protoshop kun sulki ovensa niin en ole löytänyt vielä uutta materiaalien ostopaikkaa.
Kesällä kaasu haisi tuon tuosta pullokotelossa kun käsin yritin liitintä kiinni. Katsotaan nyt kuinka ensi kesänä käy.
-
Niin, ei minua koskaan 70-luvulta alkaen ole ohjeistettu tiukkaamaan sormitiukkuutta kireemmälle pulloliitintä.. muistelen jostain ihan lukeneenikin. Nyky m-autossanikin joskus olen haistavinaani kaasun, jos käyn painelemassa useampaan kertaa sitä pullon puoleista vihreätä nappia, kun myös säätimen nappi "lauennut" eli kaasu käytössä loppunut..
Myös talven jäljiltä kun pulloventtiili ollut kuukausia kiinni, vihr. nappia auki pitänyt paine vajunnut korkeapaineletkussa, tulee nappia joskus turhaankin paineltua.. Ihan normia on pullon sulkeminen reissunpäätteeksi, vaikka viikon päästä jatkuisikin..
Tuota työkalua tarvitsen juuri tuon kaapin tilanahtauden takia kun yhden käden hommaksi menee.. Itse asiassa näissä autojen ahtaissa kaapeissa saa pulloja pyöritellä, että kankea korkeapaineletku menee jouhevasti kaarella, ilman liitospintaan kohdistuvaa vääntöä. Sormin sen mutterin pitää helposti pyöriä, ja malliltaankin on sellaiseksi tarkoitettu..
-
Minulla oli jonkun aikaa auto, jossa oli letkurikkoventtiili . Tulin tulokseen, että kaasukaappi haisee aina kaasulle, koska korkeapaineletkuuun jää paineista kaasua pulloventtiilin sulkemisen jälkeen. Ja kun letku irroitetaan pullon vaihtoa varten, nin kaasu tupsahtaa kaappiin ja tarttuu jonkun verran sen seinämiin. Siis haisee aina.
Minullakin on mielikuva, että jossakin, jos ei ihan kielletä, niin ainakin suositellaan vain käsin kiristämistä. Ettei venttiilin tiiviste vioittuisi.
-
Pieni sylkäiseminen vielä kumitiivisteelle varmistaa ettei se lähde pyörimään tai mene kurttuun ;)
Sitten käsipelissä vain kiinni.
Vuodonilmaisin spraypullo vielä kaasukaapissa jotta joka kerta tarkastan kun letkun kanssa touhaan.
-
Pieni sylkäiseminen vielä kumitiivisteelle varmistaa ettei se lähde pyörimään tai mene kurttuun ;)
Sitten käsipelissä vain kiinni.
Vuodonilmaisin spraypullo vielä kaasukaapissa jotta joka kerta tarkastan kun letkun kanssa touhaan.
Ruokaöljyä kait on suurinpiirtein kaikilla matkailuvälineen ruokakaapissa. Sormenpään kastelu ja pyyhkäisy tiivistepintaan.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1376145076.jpg)
Tuommoset työkalut askartelin vesileikkurilla, muovinen tarkotettu kiinteeksi letkun päähän ja alumiininen vain irto avain. Käsin kyllä kiristelen ja joskus pakkasella pitää avaimella aukasta. Tuo muovipipari on ideana parempi mutta ei toimi, kaasupullojen venttiilien korkeus pullon reunaaan vaihtelee liian paljon. Ei ole kyllä ollu mitään ongelmaa tiiveydessä vaikka käsin kiristelen enkä mitään vettä taikka rasvaa kumirenkaaseen laita.
-
Hienoja ovat vesileikatut kappaleet. Minulla on itse tehty CNC jyrsin, vuosi meni sitä tehdessä. Tein uuden kappaleen mutta hieman lyhyempänä. Nyt ei osu kaasukotelon kattoon eikä mee kierre liian kireälle.
-
Hienoja ovat vesileikatut kappaleet. Minulla on itse tehty CNC jyrsin, vuosi meni sitä tehdessä. Tein uuden kappaleen mutta hieman lyhyempänä. Nyt ei osu kaasukotelon kattoon eikä mee kierre liian kireälle.
Riittävän lyhyt varsi on just hyvä estämään teräsmiesmomentit Thumb
Nyt menee raakasti offitopicin puolelle, mutta onko koneesta mitään kuvaa taikka videota missään. Siksi tässä kyselen kun on emcon cnc sorvin ohjauksen vaihto viimemetreillä ja vierelle pitäisi kyllä ihan pakolla jyrsin saada, pienille jutuille olisi tilausta.
Hommeli on pidemmällä mutta jotain kuvaa ny edes, näkee mittasuhdetta, mahtuu auton takalaatikkoon.
http://youtu.be/4RlziOWknYc
-
No joo menee vähän sivuun aiheesta mutta linkkinä video missä kone jonka olen tehnyt käytetyistä koneen osista, lähinnä romuttamolta ostettua tavaraa jota olen jalostanut.
https://www.youtube.com/watch?v=IyG4AUM7epM
-
JOtainhan se joutilaalla teettää... ;D