Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: jarper - 15.12.2015 kello on 23:20
-
Jätin Dometicin 7290L jääkaapin asuntoautossa päälle (230V) lämpimään talliin, pari päivää jääkaappi olikin tallissa kylmänä, eli jotain vikaa tuli. Ilmeisesti 12V:n puolikin oli samalla vikaantunut kun ainoa millä kaappi enää jäähtyi oli kaasu. (tosin en ole 12V puolta kokeillut viikkoihin) Sulakkeet kävin läpi, myös ohjekirjan kertoman jääkaapin sulakkeen starttiakun vieressä sekä verkkovirran automaattisulakkeen, eikä näissä vaikuttanut olevan vikaa. 12V ja 230V puoli toimiikin Burstnerissa jääkaappia lukuunottamatta ihan ok.
Onko jotain mitä voisin vielä itse tutkia/kokeilla vai vienkö kaapin suosiolla Jyväscaravanille ihmeteltäväksi? Kaappia en ole irroittanut ja oma tietotaito ei ainakaan ilman neuvoja riitä sähköpuolen mittauksiin.
-
Jääkaappiin valo tul(l)ee 12V systeemistä, palaako valo siis ja onhan 12V-systeemin kytkin päällä?
-
Jääkaappiin valo tul(l)ee 12V systeemistä, palaako valo siis ja onhan 12V-systeemin kytkin päällä?
Valo kyllä palaa kaapissa ja 12V on kytketty päälle.
-
Olethan tietoinen, että 12V:lla jäähtyy vain auton käydessä. Ohjaus toimii 12V:lla hupiakusta.
-
Olethan tietoinen, että 12V:lla jäähtyy vain auton käydessä. Ohjaus toimii 12V:lla hupiakusta.
Muistelin että tuo 12V olis toiminut kun auto on kytketty 230V, mutta ilmeisesti siis muistan väärin. Eli tuo 12V puoli voikin kyllä sitten olla kunnossa..
Jos oletetaan että sulakkeet on kunnossa, niin onko se "230V heating element" se todennäköisin vian aiheuttaja? Muita mahdollisia syitä? Rele?
-
Ei tossa paljoa vaihtoehtoja ole 230V piirissä;
- Tuleehan jääkaapin pistorasialle sähköä?
- 230V vastus palanut
- Energiavalintakytkin krenaa
- johtoliitos huono
- Mikähän tuo V85 on,
lämpörele ? E: sehän on termostaatin kärjet (http://www.amazon.fr/DOMETIC-THERMOSTAT-ELECTRIC-1500MM-241219020/dp/B00CZP8ABO)
(http://karavaanari.org/kuvat/1450249771.jpg)
E2: kaappihan samaa sukua omani kanssa.. jos työkalut pysyy käsissä ja yleismittaria osaat käyttää; etupaneli nuppeineen pois ja mittaamaan tuon termarin kärkien toiminta. Siitä eteenpäin pistorasian piikkiä (L) vastaan mittaamaan - jos katkos, niin vastus tai valintakytky tod. näk särki.. näihin ei tartte kaappia irroittaa. Voi olla ahtaassa välissä tuo termarin koskettimet..