Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: roadkipsi - 12.12.2015 kello on 21:27
-
Kertokaapa viisaammat, että onko turha haaveilla tuon vaunun ostosta b-kortilla? kokonaismassa lienee 1400kg. Millä sitä voisi vedellä b-kortilla vai voiko ollenkaan? Pikku e-kortin suoritus ei liene kovin vaikeaa?
Kiitos! Aloittelijan matikka loppuu.
-
Kaikilla missä kokonaispaino ei nouse yli 2100 kiloa. Esim Volvo S60 taitaa jäädä juuri alle. Toiset tietänee muista merkeistä.
-
Kaikilla missä kokonaispaino ei nouse yli 2100 kiloa. Esim Volvo S60 taitaa jäädä juuri alle. Toiset tietänee muista merkeistä.
Tai vetomassa ylitä auton painoa.
-
Tai vetomassa ylitä auton painoa.
Tämä on muuttunut, nykyään riittää että yhdistelmän kokonaispaino on enintään 3500kg.
-
Tämä on muuttunut, nykyään riittää että yhdistelmän kokonaispaino on enintään 3500kg.
B-luokan ajoneuvolla maksimi kokonaispaino on se auton 3500kg ja 750kg perässä.
Jos taas jarrullista (+750kg) vetää niin yhdistelmän kokonaispainoraja on tuo 3500kg, eli tässä tapauksessa se.
Tuollahan nuo on aika selkeästi sanottu:
http://www.trafi.fi/autoilu/ajokortit/ajokorttiluokat
-
Kiitos. No mitenkäs sitten kun vaunu on lastattu tarpeistolla, syö vetoautolle jäävän massan kiintiötä. Eikö ole niin että jos laillisesti haluaa ajella, vetoautolle jää niin vähän sallittua painoa, esim. 1800kg, jos 300 kiloa vaunun1400kgn kokonaismassan päälle kamoja ja kosteutta, että taitaa käydä vähiin sopivat vetoautot? Audi a4 2005 avant paunaa esim. 2 tonnin hujakoilla.
-
Ei kumpikaan syö toiselta kun lasketaan papereista raskaimmat painot (kokonaispaino kummastakin eli kuormat päällä)
-
Tämä on muuttunut, nykyään riittää että yhdistelmän kokonaispaino on enintään 3500kg.
Onko noin...
TRAFI:n sivuilta
"Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg."
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
-
Kokonaismassa esim. v70ssä 2130kg. Aika tiukoille kyllä menee tuon vaunun veto jos poliisi.puntarille pakottaisi. Vai onko käytäntö, että jos paperien mukaan ei rajat ylity niin toveri sinisissä antaspi.mennä?
-
Kokonaismassa esim. v70ssä 2130kg. Aika tiukoille kyllä menee tuon vaunun veto jos poliisi.puntarille pakottaisi. Vai onko käytäntö, että jos paperien mukaan ei rajat ylity niin toveri sinisissä antaspi.mennä?
Tämän takia ehdotinkin S60 kun se on kevyempi.Kiitos. No mitenkäs sitten kun vaunu on lastattu tarpeistolla, syö vetoautolle jäävän massan kiintiötä. Eikö ole niin että jos laillisesti haluaa ajella, vetoautolle jää niin vähän sallittua painoa, esim. 1800kg, jos 300 kiloa vaunun1400kgn kokonaismassan päälle kamoja ja kosteutta, että taitaa käydä vähiin sopivat vetoautot? Audi a4 2005 avant paunaa esim. 2 tonnin hujakoilla.
Eihän sen vaunun kokonaismassan päälle enää tule kiloja, ne olisi ylikuormaa vaunussa mistä saa omat rapsut ;)
-
Kyllä v70 vaatii h-auto kortin,ei saa ajaa traktorikortilla.
-
^^
Kyllä kait ne korttivaatimukset katsotaan edelleenkin paperipainoista. Ylikuormiin on sitten eri sanktiot.
Ulkomailla voi sitten olla toisin.
-
Volvo s60 voisi siis olla hyvä vetoauto tuohon.
-
Kyllä v70 vaatii h-auto kortin,ei saa ajaa traktorikortilla.
luin huonosti ,vai enkö ymmärtänyt ,no en ;D
-
Mun V70 kokonaispaino on 2160, joten sillä saa vetää B-kortilla max. 1340kg.
Kortin riittävyys tosiaan aina papereiden kokonaispainosta ja jos ne ylittyy, ei selviä pelkällä sakolla. Vaunu jää kortittoman kuskin vetämänä tienvarteen ensimmäiseen turvalliseen paikkaan ja matka jatkuu vain kortillisen kuskin avustuksella tai laillisella vetoautolla.
Ja luonnollisesti kokonaispaino on aina kokonaispaino, jota ei laillisesti voi ylittää - paitsi aisapainolla ;)
-
Mun V70 kokonaispaino on 1160, joten sillä saa vetää B-kortilla max. 1340kg.
Eikös tois sodi tuon Trafin ohjeen kanssa, vai onko tuo Volvo paku...?
TRAFI:n sivuilta
"Jarrullinen O2-luokan perävaunu: vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg. Jos vetoautona on pakettiauto, perävaunun massa voi olla 1,5 x vetoauton kokonaismassa, kuitenkin enintään 3 500 kg."
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
-
Trafin sivuilta löytyy säännösten viidakko.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajo-oikeus_ja_ajokorttiluokat#bluokka
B-luokka, johon kuuluvat
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
-
Onko se tosian noin vakea ummärtä. Thumbd Thumbd
-
Uteliaisuuttani etsin ja tällainen pykälä löytyi lakikirjasta. Tässä ei puhuta kyllä pakusta mitään, elikä Trafin sivuilla lienee painovirhe.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
5 LUKU
32a§
"Jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;"
-
Onko se tosian noin vakea ummärtä. Thumbd Thumbd
No kerroppa sinä, kuinka se menee.... :)
-
Uteliaisuuttani etsin ja tällainen pykälä löytyi lakikirjasta. Tässä ei puhuta kyllä pakusta mitään, elikä Trafin sivuilla lienee painovirhe.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
5 LUKU
32a§
"Jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;"
Trafin sivuilla on viimeisin tieto. Tämä pykälä muuttui ihan hiljattain. Siitä poistui juuri auton kokonaismassa ylittäminen. Vain siis paperien kokonaismassat ratkaisee.
-
Trafin sivuilla on viimeisin tieto. Tämä pykälä muuttui ihan hiljattain. Siitä poistui juuri auton kokonaismassa ylittäminen. Vain siis paperien kokonaismassat ratkaisee.
Saattaa olla, mutta Trafin tiedot eivät ole lakipykäliä, vaan ovat yleensä mitä sattuu...
Trafin sivuilla tuo rajoituskin on edelleen ja sekin väärin, kun puhutaan pakettiautoista.
Tuo minun kaivamani pykälä löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä, joka on päivätty 6.6.2013
Mielenkiintoista olisi saada linkki pykälään, jossa ilmenisi jokin muutos. Linkki Trafin sivuille ei ole lakitekstiä.
-
Mun V70 kokonaispaino on 1160, joten sillä saa vetää B-kortilla max. 1340kg.
Tarkistappa uudemman kerran se kokonaispaino.
Johan V70 painaakin sen +1600kg :o
-
Siinä on numeraalivirhe , etunumero vaihtunut 2160 oikea
-
Toinen ruotsalaisvalmiste Saab 9-3 menee myös max. 2100kg (vetomassa 1600kg).. Sedani jopa dsl-automaattina
http://www.automerkit.fi/autotieto/saab/merkki/2001-saab-9-3-sedan-2009-2012/
Oma dsl-farkku menee 20kg yli.. ilmeisesti bensana ja biopowerina farkku jää hilkun alle..
-
Siinä on numeraalivirhe , etunumero vaihtunut 2160 oikea
Luonnollisesti näin.
-
Just tuli mieleen että jos paino menee hivenen yli ja halua siitä laillisen niin muutos katsastaa se auton vaikka 4paikkaiseksi niin saa sen auton kokonais painon putoamaan jos suostuvat siihen ei luulisi olevan ongelma.
Ei hän se penkki sieltä fyysisesti mihinkään lähde eli pystyy sillä 5päällä ajamaan ja siitä tuskin sakkoja saa.
Tämä ei ole tutkittua/kysyttyä mutta oletus minkä voi joku kysyä kun asioi konttorilla.
-
Just tuli mieleen että jos paino menee hivenen yli ja halua siitä laillisen niin muutos katsastaa se auton vaikka 4paikkaiseksi niin saa sen auton kokonais painon putoamaan jos suostuvat siihen ei luulisi olevan ongelma.
Ei hän se penkki sieltä fyysisesti mihinkään lähde eli pystyy sillä 5päällä ajamaan ja siitä tuskin sakkoja saa.
Tämä ei ole tutkittua/kysyttyä mutta oletus minkä voi joku kysyä kun asioi konttorilla.
Ei onnistu.
-
Ei kai tämä Kimmon kysymys (Voisiko b-kortilla vetää Solifer Finlandia 610 - vaunua?) ole sukua ekaluokkalaisten kysymykselle voiko yksi ihminen työntää junaa? vastaushan on: kyllä voi, mutta juna ei liiku. Minä vetäisin tuota vaunua autolla, kortilla vetäessä voi olla liikkuminen huonoa.
-
Kaikilla missä kokonaispaino ei nouse yli 2100 kiloa. Esim Volvo S60 taitaa jäädä juuri alle. Toiset tietänee muista merkeistä.
Ja että auossa on suurin sallittu jarrullisen kärryn vetopaino yli tuon 1400kg.