Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: kipa76 - 12.12.2015 kello on 00:35
-
moi vaan kaikille.
tuli tuossa hommailtua eka matkailuauto, -91 pösö j5 2.5td jossa on tuota loota ongelmaa joka nyt ei tunnu olevan mitenkään erikoista näissä vehkeissä...
elikkä vaihteet ei rusahtele tai pompi pois päältä vaan laatikko ääntää yli 60 vauhissa veto päällä.
laakeri vika ilmeisesti on?
oisko tuo kallis remppa ja oisko täällä ketään joka tekis "edullisesti" , ei tuommosenaan luultavasti kannate hirveesti ajella?
-
Tossa ensihätää vähän tietoa ,mistä kyse. ::)
Vaihteiston runkolaakerit ja synkkat laulavat vaihto kunnossa todennäkösesti.
Varmuudella voi vain sanoa ainoastaan. Avaamalla vaihteiston posken, rattaat pois ja kokeilemalla ensio ja toisio akselista ,onko klappia poski laakereissa samalla tarkistaa laakereiden pidätin levyn pinnan, onko laakerin kairaus jälkiä silmämääräisesti.
Käytännössä ei petä laakerit, mutta väljistyvät joka johtaa siihen että vaihde jumittuu ja ajaminen mahdotonta sen jälkeen . ::)
Halvin vaihtoehto ,vähän ajettu vaihto loota.
Tuolla kuvia I alustaisen Ducaton lootan sisuskaluista ja purkamisesta.
Jossain vaiheessa tulee kuva sarja laakeroinnista ja lootan niputuksesta.
http://karavaanari.org/index.php/topic,14831.0.html
http://karavaanari.org/index.php/topic,14903.0.html
-
paljonkohan nuo vaihto lootat maksaa?? äkkiseltään löysin pari jotka oli kunnostettuja ja toinen oli melkein 2000e, aika kallis.
-
paljonkohan nuo vaihto lootat maksaa?? äkkiseltään löysin pari jotka oli kunnostettuja ja toinen oli melkein 2000e, aika kallis.
Kysäseppä Hintun autopurkaamolta he kunnostavat noita laatikoita.
-
Uudet laakerit ja synkat ja muut hälpäkkeet. 700e-1000e .Jo pelkästään 5 synkka korjaus asetelma maksaa jos täytyy vaihtaa 360e . Työt päälle vielä.
-
soittelin tuossa alan korjaamolle ja kerroin mikä on vaivana ja uskalsi sanoa vian jonka jo unohin, mutta joku perän ratas ja töineen korjaus vain 800e! aika edullisen kuulonen...
oli sitä mieltä että se ois aikalailla varma vika noilla oireilla ja noita vaivoja useita korjattu.
vaihteet ei kuitenkaan rusahtele vaihtaessa.
-
Vain jos vika johtuu poske sarjasta. 5 korjaussarja 360e ja tivari . Työt 2h 1/2 .X64e/h . Siitä se todellinen hinta muodostuu. :).
Mutta todellisuudessa vain posken avaamalla ja 5 rattaiden/synka laiteen edestä purkamisella ja tarkastelulla runkolaakereiden kunnon toteamisella voidaan sanoa lootan kunnosta jotakin, jos loota pitää ääntä selvästi..
Toi mitä Aippe ehdottaa kannattaa kuunnella ,
-
joo täytyy katella kaikki vaihtoehdot läpi ja ei mulla tuon kans niin hirmu kiire ole kuhan kevääksi... ja sehän tulee kyllä nopeesti loppupeleissä.
-
nyt taas vähä tätä asiaa miettiny ja ois tarjolla citroen c25:sen laatikko joka on myös 2.5td ja -91 vuosimallia, sopiiko se tuohon pösöön?
-
Niinku aikasemmin mainitsin riippuu vaihdelaatikon tyypistä.Milloin auton alustan lähtenyt tehtaan tuotantolinjalta,toi 91 malli ei kerro kyllä yhtään mitään.
Onko auto 88-91-luvun alkupuolelta vai onko se 92 -93 luvun loppupuolelta tullut I-alusta ja tietysti auton valmistenumeron mukaan voi hakea tietoa .Tarkotan siis vaihdelaatikko 91 ja viiva 93 malli. Niinku olen aikaisemmin laittanut valokopio kuvat sulle vaihteisto siirtotanko mekaanisista joka kytkeytyy vaihteistoon. Nämä kaikki on huomioitava kun vaihdelaatikko lähdetään vaihtamaan .Tietysti jos osaat hakea ja tulkita vaihteisto lohkosta tyypi valmistusnumeron. Sen mukaan vai valita oikea vaihto vaihteisto autoosi ;D.
-
nyt taas vähä tätä asiaa miettiny ja ois tarjolla citroen c25:sen laatikko joka on myös 2.5td ja -91 vuosimallia, sopiiko se tuohon pösöön?
jos koko autoo hakemass ni pakettina pitäs mennä oli kumpi vaan
-
nyt taas vähä tätä asiaa miettiny ja ois tarjolla citroen c25:sen laatikko joka on myös 2.5td ja -91 vuosimallia, sopiiko se tuohon pösöön?
jos noissa on jo lähtiessään heikko laatikko niin itse panostaisin sen alkuperäisen remontointiin. vaihtolaatikko on kuitenkin käytetty eikä tiedä paljonko on kilometrejä jäljellä.
vanhaan kun teettää remontin tietää ainakin että se on kunnossa ja sillä on kohtuullinen kilometriennuste.
jos hinnat vaan menee yhtään järkevästi puoltaen kunnostamista vanhalle.
-
Olen Bliz ehdottomasti samaa mieltä kannattaisi laakeroida vanha vaihteisto. Sillä voi saada samanlaisen rahina purkin tilalle kun lähtee vanha vaihto lotta vaihtamaan. 8).Eikä tule niin paljon turhaa säätöä vaihteiston valinnan suhteen. Kun miettii että O. Hellsten AB.
antaa 6 kuukautta ainoastaa tehdas korjatulle vaihteistolle takuuta. Tämä kertoo I alustaisen vaihteiston kestävyydestä paljon.
-
nyt taas vähä tätä asiaa miettiny ja ois tarjolla citroen c25:sen laatikko joka on myös 2.5td ja -91 vuosimallia, sopiiko se tuohon pösöön?
Alfa Merin kirjan mukaan vm -91 2,5 TD moottorina on Peugeot J5 ja Citroen C25 autoissa käytetty vain yhtä moottorityyppiä CRD93LS / U25 / 673. Muuten samanlaisessa Ducatossa on ollut useampia moottoreita. Tuossa moottorissa lokissa oleva nokka-akseli vaatii kytkinkoppaan oman rakenteen, jonka takia Ducaton vaihteiston kytkinkoppa ei käy, mutta Pösö ja Sitikka olisivat vaihtokelpoiset.
Tästä on mainittu tälläkin palstalla ja lisäksi Suomi-24 -palstalla joku kertoo kysyneensä asiaa Tamgearsilta ja saaneensa tällaisen vastauksen. En yritä vieraana linkittää tähän kuvia, mutta netistä löytyy purkamon ilmoituksesta kuva jo myydystä Pösön kytkinkopasta, jota voi verrata vaikka Veli Nummelan lähettämään Ducaton kopan kuvaan.
Vaihteiston siirtotangon malli muuttuu kirjan mukaan heinäkuun jälkeen 1990 valmistetuissa Pösöissä, Sitikoissa ja Fiateissa, joten molemmat varmaan ovat jo puoliksi vaijerilla toimivia. Ja jos ei olekaan, liitoksen osat voi sovittaa vanhasta tai käyvät siltään. Ei tangon kiinnityksessä vaihteistoon juuri ole eroa.
-
taas tähän asiaan... ois tässä alkukevään aikana aikomus antaa loota kaverille korjattavaksi ja tulikin mieleen että mikä ois tuohon lootaan paras mahollinen öljy, red line?? ja jos tuota red lineä niin MT-90 vai MTL?
ja kannatteeko laittaa lisäaineita, esim. RVS vai oisko se jo hukkaan heitettyä rahaa?
niin ja paljon tuommosen lootan öljytilavuus on ja olen kuullu että pitäs laittaa vähä "liikaa" öljyä??
-
koitin netistä katella kumpi noista red line ööleistä ois sopiva mutta en saanu varmuutta. ja öljy tilavuus selviää kyllä ku täyttää mutta oisko se ylitäyttö tarpeellinen??
-
Eiköhän tuo ole ihan selvä juttu että lootaan ylitäyttö pakollinen,muusta en tiiä
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
-
Eiköhän tuo ole ihan selvä juttu että lootaan ylitäyttö pakollinen,muusta en tiiä
Sent from my iPad using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)
joo tuon mieki olen kuullu, mutta olen selaillu nettiä ja ettiny mikä ois hyvä öljy tuohon ja red line varmaan on hyvä mutta niitäki oli ainaki pari vaihtoehtoa ;D
-
Loota ensin muuten kuntoon, siten tossa määrät ja öljy mitä käytät.
Thumb. 2L x Modil MOBILUBE GX 80W-90 GL-4 .Unohda muut , toimii kun junan vessa
https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l
-
Loota ensin muuten kuntoon, siten tossa määrät ja öljy mitä käytät.
Thumb. 2L x Modil MOBILUBE GX 80W-90 GL-4 .Unohda muut , toimii kun junan vessa
https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l
ok. mietinki että pitäskö olla 75w-90 vai tuo 80w-90 mutta nythän se selvis, kiitos.
tuota red lineä mietin ku se kuulemma tosi hyvä öljy mutta itte en ole ikinä sitä mihinkään laittanu varmaan siksi ku on aika kallista ;D
saas nähä mitä kaikkea vikaa lootasta löytyy, enskuussa pitäs hakea auto talvi säilöstä, irrottaa loota ja antaa kaverille tutkittavaksi
-
Jos tekee RVS käsittelyn, se lisäaine ajamalla lämmitetään puhtaisiin teräspintoihin. Kannattaa kysyä mikä öljy sen kanssa sopii, halvempikin varmaan kelpaa. Tarkoitus on että puolen vuoden käsittelyn jälkeen vaihdetaan taas, vaikka ne Redline 90 huippuöljyt.
-
Itse en öljyistä mitään tiedä, mutta minulla oli -89 mallin Ducato 2.5 TD.
Sen laatikkoon varoitettiin pistämästä mitään muuta kuin GL-4 luokan öljyä, ellei halua vaihto-ongelmia. Liian liukkaat öljyt aiheuttaa kuulema ongelmia vaihdetta vaihdettaessa (synkat eivät toimi?)
Alkuperäinen öljyn määrä oli 1,2 l, mutta se muutettiin 1,95 litraksi, joten 2 litraa on siihen sopiva määrä, mikäli on kyse samanlaisesta laatikosta.
-
taidampa laittaa tuota mobilin 80w-90 gl4 ööliä ja täytyy miettiä laittaisko tuota RVS sekaan, ei se varmaan pahaa siellä tee??
-
taidampa laittaa tuota mobilin 80w-90 gl4 ööliä ja täytyy miettiä laittaisko tuota RVS sekaan, ei se varmaan pahaa siellä tee??
Ellei tuo RVS liukasta liikaa?
-
RVS kannattaa mielestäni laittaa. Kesällä ajoin omaa huolimattomuuttani laatikon kuivaksi tai puolitin öljymäärän. Alkoi kuullostamaan vanhalta kaupungin bussilta tuon jälkeen ja vaihteetkaan ei ollut täysin paikoillaan, eli hiukan vinoon pitii hämmentää esim 3-4 vaihdettaessa. Sain tilattua Trondheimiin RVS putkilon norjan edustajalta ja laitoin öljyjen sekaan.
Äänet hävisi miltei kokonaan ja vivuston liikeradat palautui paikoilleen.
Ajattelin tuon laatikon irrottaa ennen seuraavaa pitempää reissua ja samalla tehdä kytkinrempan. Tai no, irrottaa laatikon ja mahdollisesti antaa jonkun muun avata se.
RVS käsittelyn olen antanut koneelle, perälle ja polttoainejärjestel mälle. Haittaa noista en ainakaan ole huomannut.
-
itte en ole noihin ihme aineisiin koskaan uskonu mutta nyt tuli mieleen että vois testata
-
RVS ja Forte on aineita joihin mielestäni voi luottaa. Muut on sitten mitä on ja jotkut varmasti ok, toiset taas rahan hukkausta
-
Synkroniongelmaisii n tai jo ennenkin red line mtl.
Mulla kun joskus oli tollanen vankkuri missä oli tuo eka ducato alustana niin ei ilman rusahtamista saanut kakkosta sisään vaikka kuinka varovasti koitti. (jo ostotilanteessa) Niin aattelin siinä kohtaa että koitetaanpa nyt tuotakin mikä on jo aiemmin todettu urheilullisessa rääkissä toimivaksi.
Ja todellakin toimi tässäkin, oikein jos huudatti ykkösellä mitä kulki ja sitten koitti nopeasti vaihtaa niin rusahti, muuten kaikki normaalit vaihdot todella nätisti. Ajelin tuolla aika pitkästikin kun ei ollut mitään järkeä tehdä lootaremppaa.
Vaikka ei vielä olisikaan synkronikulumaa niin tuo ehkäisee sen kun synkronit nappaa kunnolla kiinni ja kulumaa ei sitten tule.
-
just juttelin uuden naapurin kans jolla ollu -90 ducato joskus pari vuotta sitte ja sillä rusahteli 1-2 vaihtaessa ja 4-5 vaihtaessa ja vielä kaiken lisäksi piti ääntä 5 vaihteella, eli muuten sama ku mulla mutta mulla ei rusahtele...
se oli laittanu red linet ja rutina loppui kuulemma kokonaan ja lootan huutaminen oli vähentyny tosi paljon!
mutta sillä oli kyllä lootassa ollu kuulemma öljyä vain vähä yli litra jäljellä ku oli sen tyhjentänny.
taijjan ittekki koittaa eka vaihtaa vaan uudet hyvät öljyt jos tyhjentäessä ei tule metallia öljyn seassa.
-
Sälli käytti rata-autoissa seosta jossa 50% Redline MT 90 ja 50% Schockproof Gear Oil myös Redline. Oli tuolla poistunut alkaneet laatikkoäänet ekassa autossa ja seuraaviin ei tullut ongelmia.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590076/Red-Line-HeavyShockProof-946ml
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590071/Red-Line-MT-90-Vaihteistooljy-946ml
-
täytyypä kirjotella tännekki miten tämä asia edenny...
laskin öljyt lootasta pois ja ei ollu metallia öljyn seassa ja öljyä tuli ulos vaan noin litra...
oli ajatuksena aiemmin että loota menis remppaan mutta eräs kaveri joka näistä jotain tietää sanoi että koita alkuun vaihtaa öljyt ja tehä se ylitäyttö ku ei ollu sitä metallia vanhan öljyn seassa, no näin tehtiin, lootaan 2l öljyä ja RVS lisäaine kaveriksi.
öljyn vaihdon jälkeen ajelemaan ja ääni oli tosi paljon vaimeampi ja nyt ajellu noin 500km ja 5vaihteella ääntä ei kuulu ku tietyssä vauhissa tosi vaimeasti ja samoin 4 vaihteella ja muutenki loota tuntuu jotenki helpommin käytettävältä.
ilmeisesti siellä oli liian vähä öljyä ja sitte vielä se rvs saattanu auttaa jonkuverran?
ois pitäny eka ajella pelkillä uusilla öljyillä ja myöhemmin lisätä se rvs niin vois sanoa onko tuo ihme aine maineensa veronen... nyt en voi varmaksi sanoa kumpi asia tuohon auttoi
-
ois pitäny eka ajella pelkillä uusilla öljyillä ja myöhemmin lisätä se rvs niin vois sanoa onko tuo ihme aine maineensa veronen... nyt en voi varmaksi sanoa kumpi asia tuohon auttoi
Viime kesänä ajoin omaa tyhmyyttäni laatikon puolikuivaksi, oli yksi pultti jäänyt kiristämättä ja öljyä oli tihkunut pois. Öljynvaihdon yhteydessä siis tuo. Reissussa täytin öljyä ja tilasin RVSää seuraavaan kaupunkiin (Tromssaan). Vaimon mukaan laatikon ääni oli lähinnä verrattavissa vanhaan loppuunajettuun HKLn bussin laatikkoon. Kummasti hiljeni kun RVSää lisäsi ja laatikko miltei äänetön nyt.
Kytkinremppa jossakin vaiheessa tulossa ja silloin laatikko auki ja katsotaan mitä pitää uusia.