Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => Karavaanarin elektroniikka => Aiheen aloitti: TL29191 - 7.11.2015 kello on 19:20
-
Ajatuksena on laittaa summeri, 5 tai 12 V, varoittamaan autoon kytketystä verkkovirrasta virtalukon ohjaamana.
Tavoitteena on että mitään toimintoa ei olisi päällä ennen kuin virtalukosta käynnistetään autoa verkkovirran ollessa kytkettynä. Jos varoitus olisi valolla se pitäisi sijoittaa kojelautaan, summerin voi sijoittaa minne tahansa.
Virtalukon ohjaama ajastinpiiri 12 V esim. 60 s ajaksi, rele 12 V / 220 V, virtalähde 220 V AC / 12 V DC ja summeri 12 V?
Tai jotain aivan muuta?
-
Ajatuksena on laittaa summeri, 5 tai 12 V, varoittamaan autoon kytketystä verkkovirrasta virtalukon ohjaamana.
Tavoitteena on että mitään toimintoa ei olisi päällä ennen kuin virtalukosta käynnistetään autoa verkkovirran ollessa kytkettynä. Jos varoitus olisi valolla se pitäisi sijoittaa kojelautaan, summerin voi sijoittaa minne tahansa.
Virtalukon ohjaama ajastinpiiri 12 V esim. 60 s ajaksi, rele 12 V / 220 V, virtalähde 220 V AC / 12 V DC ja summeri 12 V?
Tai jotain aivan muuta?
Käsitykseni mukaan tarvitset kaksi relettä, toinen on verkkojännitteellä varustettu käämi ja toinen normaali 12 volttinen virtalukon takaa. Nyt en kerennyt piirtämään kytkentää. Tosta ehkä kannattaa aloittaa, jollain voi olla muukin ratkaisu.
-
Eikös riitä 1 rele, jos 12DCV on käämi ja 1 NO (sulkeutuvat) 230VAC kestoinen kosketin. Eli summeri 230VAC suoraan verkkovirrassa, kosketin välissä..
Edit: esimerkkirele http://www.utu.eu/t/EN145
Edit2. vetohidastettuna http://www.taloon.com/monitoimiaikarele-ezn006-0-1s-10h-1vk-8a-din/S-2707026/dp?nosto=nosto_0000_katsoimyos&openGroup=4337
Edit3: kuva "vakuudeksi" :D
(http://karavaanari.org/kuvat/1446925779.jpg)
-
Eikös riitä 1 rele, jos 12DCV on käämi ja 1 NO (sulkeutuvat) 230VAC kestoinen kosketin. Eli summeri 230VAC suoraan verkkovirrassa, kosketin välissä..
En tähän hätään osaa sanoa, että toimiiko, mutta tästähän on hyvä lähteä asiaa kehittämään. ;)
-
^
Miksi ei toimis :D
Ottaa sen releen ohjauksen virtalukon ACC-asennolta (radiotoiminta), niin ei mitään vetohidastuksia tarvii.. tokihan tuossa aina auton käydessä relekin on vetäneen - 2 wattia palaa tähän mukavuuteen 8)
Radiotahan voi soittaa ilman avaimiakin sen "turva-ajan" Thumb
E; tuossa 230VAC piezosummeri (en kyllä tiedä kuinka meluisa ;D) http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=5730
-
Nyt menee hieman ohi aiheen mutta läheltä liippaa…
Onko jollakin valmista ideaa siihen kun minä taas haluaisin summerin joka soi jos verkkovirta katelkaa. Eli joku mötikkä joka laitetaan pistorasiaan missä on akku ja summeri pärähtää soimaan jos verkkovirta katkeaa pistorasiasta tai mötikkä otetaan irti pistorasiasta. Katkaisin tietenkin millä saa summerin hiljennettyä.
Onko ideoita?
-
Nyt menee hieman ohi aiheen mutta läheltä liippaa…
Onko jollakin valmista ideaa siihen kun minä taas haluaisin summerin joka soi jos verkkovirta katelkaa. Eli joku mötikkä joka laitetaan pistorasiaan missä on akku ja summeri pärähtää soimaan jos verkkovirta katkeaa pistorasiasta tai mötikkä otetaan irti pistorasiasta. Katkaisin tietenkin millä saa summerin hiljennettyä.
Onko ideoita?
Teeppä tästä oma aloitus. Älä sotke tätä aihetta.
-
Viivekytkennän tarkoituksena olisi rajoittaa releen vetoaika esim. 60 sekuntiin. Siksi se on ajateltu sijoittaa virtalukon ja releen väliin. Tässä yksi viivekytkentä:
(http://karavaanari.org/kuvat/1446969401.jpg)
Mietittävä on voitaisiinko kytkin S1, joka käynnistää viiveen, korvata jollakin elektronisella kytkennällä?
Suoraan releelle kytkettävä ja verkkovirtaa käyttävä summeri olisi helpoin vaihtoehto. 220 VAC summerin pitäisi olla voimakkuudeltaan noin 75 db ettei kuulosuojaimia tarvitsisi käyttää. Useat summerit ovat hyvin äänekkäitä.
Tässä olisi yksi 12 V summeri.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=17_1441&products_id=10853
12 V summerin käyttö vaatisi virtalähteen tai lisäksi 220 VAC ohjatun releen, joka kytkisi akkuvirran summerille.
-
Voihan tuo 1 releen kytkentä olla myös 12V summerilla ja 230VAC releellä. Kun töpseli on seinässä, rele vetää ja kytkee summerin soimaan. Mutta kun summerin käyttöjännitteet on virtalukon takana, sepäs ei soikaan jos autossa ei ole virtoja päällä Thumb
Tuohon kytkentään voi sitten lisätä kytkimen, jolla kytkee summerin jatkuvaan 12V ja summeri pärähtää soimaan kun 230VAC rele päästää. Näin summeri pärähtää myös jos 230VAC katkeaa Thumb
Yhdellä kytkennällä sekä-että toiminnot, kytkimen asennosta riippuen 8)
-
Viivekytkennän tarkoituksena olisi rajoittaa releen vetoaika esim. 60 sekuntiin. Siksi se on ajateltu sijoittaa virtalukon ja releen väliin. Tässä yksi viivekytkentä:
(http://karavaanari.org/kuvat/1446969401.jpg)
Mietittävä on voitaisiinko kytkin S1, joka käynnistää viiveen, korvata jollakin elektronisella kytkennällä?
Suoraan releelle kytkettävä ja verkkovirtaa käyttävä summeri olisi helpoin vaihtoehto. 220 VAC summerin pitäisi olla voimakkuudeltaan noin 75 db ettei kuulosuojaimia tarvitsisi käyttää. Useat summerit ovat hyvin äänekkäitä.
Tässä olisi yksi 12 V summeri.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=17_1441&products_id=10853
12 V summerin käyttö vaatisi virtalähteen tai lisäksi 220 VAC ohjatun releen, joka kytkisi akkuvirran summerille.
Miksi pitää olla ajastin mukana? Jos laittaa aiemmin mainitun välireleen verkkopuolelle ja kytkee summerin välireleen koskettimen kautta virtalukon taakse niin summeri huutaa niin kauan kunnes verkko on irroitettu.
HiTec olikin nopeampi.
-
Mietittävä on voitaisiinko kytkin S1, joka käynnistää viiveen, korvata jollakin elektronisella kytkennällä?
Voihan sen...viive liipaistaan ohjauksen laskevalla reunalla, jos kytkentä on perustilassa.
-
No, niin nyt kun on vaihtoehtoja useitakin esillä, niin mikäs tällaisen hälyn tarve on? Ei taida valmiissa autoissa näitä olla.
Pitääkö sen päristä tuon 60s ajan (päästöhid.), vai vasta 60s virtojen kytkennän jälkeen (vetohid.)? Tätä en oikein ymmärtänyt.. :-X Elektroniikkaa tai verkkovirtalaturia suojaamassa, vai liitäntäkaapelin unohtamista...
Jonkun automerkin valomuistihäly vois olla vienoo - sellainen harva *plim-plom*, jos pärinä hevii..
kaikki nuo esim VEKOYn 3VDC-240VAC summerit (mek tai piezo) tuntuivat olevan kamalaäänisiä (75-90dB) :o
-
Miksei vaan laita 230 valoa ohjaamoon joka palaa kun auto maasähkössä. Pieni merkkivalo riittää jossain virtalukon lähettyvillä. Jotain tyyliin kahvinkeittimen virtavaloa tarkoitan
-
Mikä lienee ajatus, miksi tällainen varoitusjärjestelmä pitäisi laittaa?
Jos se on varoitus kaapelista, lienee tuo kimin ehdotus helpoin ja edullisin? Tuollaista saattaisin minäkin harkita lievän ikääntymiseni aiheuttamien haittojen takia.
Mutta jos se olisi varoitus, että eri sähköiset piirit ovat yhtäaikaa toiminnassa, joista minua on muutaman kerran varoitettukin, niin eikö se tule liian myöhään, kun sytytysvirta on ehditty kytkeä? Vai onko se niin, että vasta starttivirta ja/tai latausvirta ovat ne tuholaiset? Ja sen takia pitäisi saada varoitus verkkovirrasta ennen starttausta?
-
Merkkiäänen pitää tulla ennen starttausta. Valolle pitää vetää johdot näköpiiriin, mutta summeri voi olla kaapissa missä on verkkosähkö ja 12 volttia.
-
Miksei vaan laita 230 valoa ohjaamoon joka palaa kun auto maasähkössä. Pieni merkkivalo riittää jossain virtalukon lähettyvillä. Jotain tyyliin kahvinkeittimen virtavaloa tarkoitan
Kun en releistä yms. mitään ymmärrä niin tein omaan retkeilyautoon 12V ledillä merkkivalon ohjaamon seinään turvavyön viereen. Valo on kytketty muuntajan kautta 230V sähköjärjestelmään. Mitään kytkimiä ei ole eli palaa aina kun 230V kytketty.
http://www.muudi.fi/muuntaja-12vdc-8w-mu92 (http://www.muudi.fi/muuntaja-12vdc-8w-mu92) tällainen 7,90€ muuntaja ja tällainen 2,90€ lev-valo.
(http://static3.motonet.fi/img/4/482072/300/482072.jpg)
-
Kyllä niitä helppoja kytkentävaihtoehtoj a on monenlaisia. Jos releen ohjaus tapahtuu 220 VAC virralla niin rele on vetäneenä aina kun verkkovirta on kytkettynä. Kun releen ohjaus tapahtuu 12 VDC:llä virtalukon kautta niin rele on vetäneenä aina kun autolla ajetaan. Verkkovirtaan virtalähteen avulla kytkettynä valo palaa aina ja virtalähde on aina virrallinen kun verkkovirtaa on käytössä. 220 VAC:lla toimiva valo kojelaudassa on hiukan haastava kaapeloinnin ja kytkennän suhteen.
Alkuperäisestä tavoitteesta että mitään toimintoja ei ole toiminnassa jos ainoastaan toinen, verkkovirta tai virtalukko, on kytkettynä, olisi näissä edellisissä vaihtoehdoissa luovuttava.
Viivepiirin lisäämisessä virtalukon jälkeen ainoana tavoitteena olisi virran katkaisu ohjausreleeltä säädetyn ajan, esim. 60 s, jälkeen virran ollessa kytkettynä.
Voi olla pitäydytään jossain helpossa vaihtoehdossa.
-
Pistää sinne pistorasiaan halvan 12V antavan muuntajan ja sen perään irrottavat releen, joka katkaisee startin ohjauksen, niin eipä tule tuplalatausta tai startti imaisee verkkomateriaaleja polvilleen. Eikä muuten liikutakkaan piuha kiinnitettynä ;)
-
Pistää sinne pistorasiaan halvan 12V antavan muuntajan ja sen perään irrottavat releen, joka katkaisee startin ohjauksen, niin eipä tule tuplalatausta tai startti imaisee verkkomateriaaleja polvilleen. Eikä muuten liikutakkaan piuha kiinnitettynä ;)
Taas yksi vaihtoehto lisää, "estetty solenoidiohjaus". Hyvä vaihtoehto. Thumb
-
Onko siis tästä ymmärrettävä, että autoa ei sais käynnistää maasähkön ollessa kytkettynä? Mie en ole kyllä tätä(kään) tajunnut :-\
-
Onko siis tästä ymmärrettävä, että autoa ei sais käynnistää maasähkön ollessa kytkettynä? Mie en ole kyllä tätä(kään) tajunnut :-\
Joissakin tilanteissa käynnistys on rikkonut laturin( Calira ), mutta luulen, että tässä tapauksessa ei haluta verkkojohtoa roikkumaan kyljestä ajon aikana. 25 metrinen häntä ei ole kovin mukava takana tulevalle. ;)
-
25 metrinen häntä ei ole kovin mukava takana tulevalle. ;)
Ennen oli tuokin paremmin, erillinen johtosovittimen pätkä auton kyljessä ja tolppajohdosta kun nyppäsee niin aina irtoaa usein jopa mitään rikkomatta :D