Karavaanarin keskustelufoorumi
Karavaanarin keskustelut => Karavaanarin olohuone => Aiheen aloitti: Johnny88 - 6.11.2015 kello on 00:15
-
Olen tässä kuumeisesti etsinyt uudempaa vaunua. Alde ja lattialämmitys on ollut yksi kriteeri. Mietiin kuinka nuolla puhallinsysteemeill ä tarkenee jos on pikku pakkasia? Minnekkää kausipaikalle en ole talveksi vaunua viemässä vaan ajatuksena on ollut jos lähtis keväthangille, eikä ole muutenkaan tarkoitus vaunuilla -30C keleillä. Ainaki halvempia näyttää olevan nuo Trumalla varustetut vaunut, mutta onko se oltava alimmillaan nollakeli että tarkenee?
-
Meillä on ollut molempia, nykyään 3,4kw Truma autossa ja sillä tarkenee hyvin -20c pakkasilla. Lämmintä autossa pidetään runsaat 20c.
Lämmitykseen vaikuttaa moni asia ei ainoastaan se että tuotetaanko se lämpö ilmakierrolla tai vesikierrolla. Ilmalämmitys on nopeampi ja äänekkäämpi, vesikiertoisessa yleensä mahdollisuus lämmittää myös sähköllä.
Molemmilla hyvät puolensa ja käyttö ratkaisee tietty paljon, itse valitsisin vesikiertoisen jos tapana olisi yöpyä sähkön ulottuvissa, ihan mukavuussyistä. Toki sillä on etunsa myös autossa jos siinä on lämmönvaihdin ja pystyy hyödyntämään koneen hukkalämpöä, vaunussa tuota ei kuitenkaan ole.
Kyllä Trumalla pärjää ja ihan hyvin kaiken lisäksi.
-
Truman ilmalämmittimiä on useina eri mallisina, sekä eri tehoisina käytössä. Minulla on kokemusta 12 vuoden talvikäytöstä Truman C 6002 mallista. Kylmin pakkasjakso jossa olemme olleet, oli -32 astetta läpi vuorokauden. Kaasua kyllä kului lämmittämiseen. Lämmitin kävi jatkuvasti pienimmällä teholla, ja aina välillä otti käyttöön keskimmäisen tehon. Sisälämpötila oli säädetty +22 asteeseen, jonka lämpötilan termostaatti piti tasaisena. Autossa oli kaksoispohja ja mattoina thermomatto http://www.tapettijamatto.com/category.php?id=130 Näiden ansiosta ei lattia tuntunut kylmältä paljaan jalan allakaan.
Sellaisissa -20 asteen kahta puolta olevissa pakkasissa yövyttiin paljonkin. Kertaakaan noilla reissuilla ei lämmittimen tehorajat joutuneet koetukselle.
S-mallin kamina lämmittimistä, eikä näistä uusista E-mallin lämmittimistä ole kertynyt omakohtaisia kokemuksia.
Tulevana talvena saan tuntumaa, jos todellisia pakkasia tulee, Alde 3000 tuottamaan lämpöön.
-
-35 auton ulkopuolella kylmimmillään viime talvena.
-
Pikkupakkanen näkyy olevan venyvä käsite. Meikäläinen on ajatellut tuommoista kun on lämpimämpää kuin miinus 10 että on pikkusen pakkasta, mutta että -35 ;)
-
Asiaan vaikuttanee moni asia.
Vanhoissa keskieurooppavaunui ssa oli truman kaminamallinen S3002 ilman puhaltimia. Ohuet eristeet ja pistelämmitin tuskin ovat kovin miellyttävä yhdistelmä.
Uudemmissa vaunuissa S3002:n yhteydessä on puhallin ja ilmaputkisto, joten lämpö leviää jo merkittävästi paremmin. Yhdessä parantuneen eristyksen kanssa lopputulos on jo ihan hyvä.
Minkä ikäisestä vaunusta on kyse? Moni asia vaikuttaa, ei pelkkä lämmittimen tyyppi.
-
Niin, S 3002 kaminassa on sama teho (3.4kW) kuin C(ombi) 3400:ssa - loppuhan on putkistosta kiinni kunhan sellainen on kamina perässä..
Erotuksena on, että vedenlämmitys ei vie tehoja tuvan lämmityksestä :D
-
Kiitoksia vastauksista. Kyllä tässä alkaa aloittelijankin tieto kasvaa pikkuhiljaa kun esitän täällä tyhmiä kysymyksiä ja saan hyviä vastauksia. Ensimmäinen vaunuhankintani meni niin vihkoon, että kausi jäi kesken, nyt kaikki tieto on tervetullutta :)
Onko kenellekäkään kokemusta Wilk merkkisisestä vaunusta? Tuntuisi löytyvän saksan ja suomen maalta hyviä vaihtoehtoja kohtuullisella hinnallakin.
-
Ei kauhean yleinen, varaosien saanti voi olla haastavaa. paitis yleislaitteisiin,
-
Olisi nyt kiikarissa eräässä liikkeessä 2005 vuoden Knaus Eifelland? Lämmittimenä toimii Truma Ultraheat? Lattialämmityksestä ei ole mainintaa. Tarkeneekohan vai täytyykö olla peitonalla lusikassa kiukkuisen emännän kans? Näyttää nuota trumiakin olevan kymmeniä eri malleja, 10C on mulla muutenkin pakkasraja reissaamisen suhteen.
-
Vois noin yleisesti sanoa, jotta n.540 alle olevissa vaunuissa on Trumatic S 3002 kaminalämmitin ja yli tuon mitan Trumatic S 5002 kaminalämmitin. Tuolla ensin mainitullakin lämittimellä kyllä saat vaunuun lämpötilaksi vaikka 25 plusastetta tuolla sinun ulkolämpötilalla.
Voit myös käyttää sähkölämmitystä yhdessä kaasulämmityksen kanssa, mutta kaasulämmityksen teho saa olla vain 4.
http://www.kumijamatto.fi/parvekematto-1-0-m-lampoeristetty.html voit laittaa lattialle ko. mattoa tai ostaa http://www.kumijamatto.fi/parvekematto-1-0-m-lampoeristetty.html .
http://www.monitampere.fi/lampomatto.php jälkimmäisen linkin piti olla tämä.
-
Ei ole Truma vaunuissa lattialämmitystä , mikäli ei jälkikäteen tai tehtaalla verkkovirralla/muuntajalla toimivaa mattoa ole liimattu lattiaan.
-
Vois noin yleisesti sanoa, jotta n.540 alle olevissa vaunuissa on Trumatic S 3002 kaminalämmitin ja yli tuon mitan Trumatic S 5002 kaminalämmitin. Tuolla ensin mainitullakin lämittimellä kyllä saat vaunuun lämpötilaksi vaikka 25 plusastetta tuolla sinun ulkolämpötilalla.
Voit myös käyttää sähkölämmitystä yhdessä kaasulämmityksen kanssa, mutta kaasulämmityksen teho saa olla vain 4.
http://www.kumijamatto.fi/parvekematto-1-0-m-lampoeristetty.html voit laittaa lattialle ko. mattoa tai ostaa http://www.kumijamatto.fi/parvekematto-1-0-m-lampoeristetty.html .
http://www.monitampere.fi/lampomatto.php jälkimmäisen linkin piti olla tämä.
^ Mitä tuolla tarkoitat?
-
Vanhan muisti vähän petti, muistelin omaa käyttöä vuosia sitten, mut käyttöohjeessa näköjään puhuttiinkin sähkölämmityksen puhalluksen tehosta 3. Sähköhän poistuu käytöstä, kun lämmitin kuumenee tarpeeksi yli kuumenemisen estämiseksi.
-
Hobby 460 2005 vaunun käyn viikonloppuna kättelemässä. Pitänee käydä maaliskuussa testaamassa Riihivuorella tarkeneeko. Lattialämmitys vaunuun on asennettu. Kerron sitten kannattiko vai eikö kannattanut ;D
-
Jatkoa edelliseen kysymykseen. Vaununi on vielä keskisuomessa liikkeen hallissa. Olen suunnitellut hakevani vaunun pois kun tiet alkaa olla tai on suurinpiirtein asfalttia eikä lunta/jäätä. Samalla olis tarkoitus käydä uutta ostosta testaamassa. Uskaltaako vettä laittaa tankkeihin vai jäätyykö ks. mallin vaunussa ja mitä asioita tulee ottaa huomioon etten hölmöyksissäni saa vahinkoa aikaan? Kovilla pakkasilla en ole lähdössä..
-
Tankkaa vedet kun vauno on jo lämmin ja tyhjennä niin kauan kun se on lämmin. Kyllä vesiä siis voi käyttää, jätevesien kansaa voi olla eri asia. En tiedä miten tuossa viemäröinti on toteutettu, pakkasilla kannattaa eristämätön ja kylmä harmaavesisäiliö pitää tyhjänä, eli ulostuloputken alle astia tai muu vedenkerääjä. VC harvemmin jäätyy.
-
Myö käytetään vettä sillai talvella, jotta jätevedet laitetaan weskiin joka tyhjennetään liki päivittäin, kulkimen normi viemäriin ei laiteta mitään jäätymään ja hyvin on pärjätty näinkin. Lämmittimenä meillä(kin) on Truma (mallia en just nyt muista, mut ilmaputket siin on) ja hyvin on pärjätty jopa yli -30 lämpötiloissa.
Ainoa mikä Trumassa on huonoa on se ettei niitä putkia oikein tahdo saada imuroitua joten jos kärsii pahasta huone/siitepöly allergiasta niin silloin kait se Alde on parempi
-
Ainoa mikä Trumassa on huonoa on se ettei niitä putkia oikein tahdo saada imuroitua joten jos kärsii pahasta huone/siitepöly allergiasta niin silloin kait se Alde on parempi
Oisko paineilma mitään?
-
Oisko paineilma mitään?
Itsellä on 28 mm halkaisialtaan letkupätkä jonka saa imurin letkuun kiinni.
Sen aina silloin tällöin pukkaan suutimista sisään, aika vaivatta menee pitkällekkin. Toisin pisin putki menee keskipenkin alta
takatalliiin eli pää-osa putkista on metrin puolentoista mittaisia.
-
^
Tuohon kun virittäisi jonkinlaisen harjan mukaan, niin olisi hyvä. Kovin karkea ja ahdas ei saa systeemi olla ettei revi rikki.
-
Tuohon kun virittäisi jonkinlaisen harjan mukaan, niin olisi hyvä. Kovin karkea ja ahdas ei saa systeemi olla ettei revi rikki.
Sellaista valkoista suodatinmattoa, tai vastaavaa letkun ympärille siivu...