Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Oulaa - 30.10.2015 kello on 23:32
-
No joo !
Ei taida Mersu ja Solikka olla kavereita keskenään .
Vedin vaunun kotiin ja sumuvalo kun paloi Mersussa kun laitoin töpselin kiinni .
No oli se kotiin nyt tuotava kuitenkin .
Mikäs kytkentä se tämä on ?
-
Mersun rasiaan tulee mersusta ihan oikein sumarin sähkö. Solikasta tulee akkusähkö pistokkeeseen ja siten rasian kautta mesen sumariin. Solikan edellinen omistaja on ladannut kakkosnavan kautta solikan akkua.
Oletan.
-
Jotain tuollaista arvelinkin .
Onkos se tarkoituskin olla näin että kakkosnavasta ladataan vaunun akkua .
Onhan se laitettava releohjatuksi jos tuonkin jatkuvan virran tuosta ettei akut ole yhteydessä kun auto sammutetaan.
-
Vaihda 13 napainen molempiin. Saat järkevämmät sähvöt vaunuun
-
Sun "uus" vaunu on ajalta jolloin ei vielä takasumuvaloja tunnettu, silloin oli yleinen käytäntö ladata vaunun akkua kakkos nastan kautta.
sun tapauksessa voit toki tehdä relekytkennän autoosi, mutta kyll mäkin suosittelisin siirtymistä nykyaikaan ja parempaan 13 napaiseen pistokkeeseen..
Mutt pääasia ett vaunu latautuu Thumb
-
Noita on myös toisinpäin: Autossa on jatkuva virta vedetty koukun sumari-nastaan, jotta sitä vaunua saadaan ladattua ja sitten siihen kytketäänkin uudempi, sumarillinen nyyttikärry => kärryn sumari tillittää jatkuvasti ::)
Li kyllä täältäkin tulee suositus vaihtaa tuohon uuteen. Ovat kuulemma kestävämpiä jo liittiminäkin, vähemmän esim. hapettumisista johtuvia ongelmiakin. Eikä tartte voimaa painaa ja nitkutella liitintä paikalleenkaan, siihen vaan "huulille" ja pyöräyttää niin liitin vetää itse itsensä varmasti kiinni Thumb
-
Nyt pitää lähteä opiskelemaan miten nuo maadoitukset (http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13jaeger.jpg)hoidetaan .
Onko tarkoitus että vaunun akun maadoituskin tuodaan omalla johtimella vetoauton runkoon .
Solikassa lienee yksi musta maajohto ,jopa.
Voi jehna ,meneekö vaununkin johtimet uusintaan että riittää piuhoja ja akun latausjohto pitänee olla aika tukevaa että edes latausta tapahtuu kunnolla.
-
Niin kävi minullakin kun vaihdoin vm. -11 outlanderiin. Vanha solkku laittoi sumarin palamaan ja joku rele tillitti takaosassa. Katsoin tarpeettomaksi ladata autosta vaunun akkua koska melkein aina on sähköpaikka. Kun lähden pitemmällle reissulle otan toisen akun varalta mukaan. Eli nykäsin vaunun liittimestä latausjohdon pois.
-
Vanha solkku laittoi sumarin palamaan ja joku rele tillitti takaosassa.
Itsellänikin aikoinaan kävi noin lomareissuun faijan mersua lainatessa, pika"korjauksena" laitoin takasumarin päälle niin ongelma oli ratkaistu.
-
Akun lataus on tarpeellinen oikeastaan vain puskaparkkilaiselle . Kun ollaan valtakunnanverkossa niin silloin latautuu sivussa. Mutta monella puskalaisella onkin siten muut konstit lataukseen. :)
-
Nyt pitää lähteä opiskelemaan miten nuo maadoitukset (http://www.autosahkohuhtanen.fi/userData/autosahko-huhtanen-8f7s/pictures/matkailuvaunupistokkeet/13jaeger.jpg)hoidetaan .
Onko tarkoitus että vaunun akun maadoituskin tuodaan omalla johtimella vetoauton runkoon .
Kyllä nuo maat kannattaa myös uusia, sillä se virtapiirihän muodostuu kahdesta johtimesta, plus ja maa. Eli jos sulla akkua ladataan 5A ja tuohon lisätään vaunun valoista 10A (parkit + jarruvalo + vilkku), tarkoittaa se tuohon yksinäiseen, pitkään maa-naruun siis jo 15A virtaa = häviöitä :-\
-
Joissakin väyläohjatussa autossa voi polttaa älylaatikon kun tunkee pistorasiasta 12v boksiin päin.
Ihanan halpaa kuulemma ;D
-
Akun lataus on tarpeellinen oikeastaan vain puskaparkkilaiselle . Kun ollaan valtakunnanverkossa niin silloin latautuu sivussa. Mutta monella puskalaisella onkin siten muut konstit lataukseen. :)
Puskissapa hyvinkin :D
Mun kausipaikka on tuossa talon päässä katoksessa .
Aivan hirveä hinku olisi heti nyyyyyyt päästä tuonne (http://www.kelikamerat.info/kelikamerat/Lappi/Sodankylä/tie-4/vt4_Postojoki) jonnekkin ,ennenkö ihan arktinen talvi tulee ;) ;)
Eipä taida montaakaan leirialuetta olla tuollapäin nyt auki :o
Talvirenkaat Solikkaan vaan jostain ,vaikka lainaksi .
-
Sun "uus" vaunu on ajalta jolloin ei vielä takasumuvaloja tunnettu, silloin oli yleinen käytäntö ladata vaunun akkua kakkos nastan kautta.
sun tapauksessa voit toki tehdä relekytkennän autoosi, mutta kyll mäkin suosittelisin siirtymistä nykyaikaan ja parempaan 13 napaiseen pistokkeeseen..
Mutt pääasia ett vaunu latautuu Thumb
Anteeksi ehkä aiheeton kysymykseni mutta kysyn silti. Jos tuon auton laturilta nastaan 2. latausvirrsn niin siirtyykö se
vaunussani akulle? Just nyt ei jaksa lähteä opaskirjasta sähkökaaviota lukemaan. Illalla kyllä, viinin kera ;)
-
Anteeksi ehkä aiheeton kysymykseni mutta kysyn silti. Jos tuon auton laturilta nastaan 2. latausvirrsn niin siirtyykö se
vaunussani akulle? Just nyt ei jaksa lähteä opaskirjasta sähkökaaviota lukemaan. Illalla kyllä, viinin kera ;)
jos sun vaunussa ei oo sumuvaloa niin paljomahdollista, monessa vanhassa vaunussa oli diodi siin latauspiuhassa jotta virtaaeikulkisivaun usta autoon päin.
ja jos sulla on autossa takasumuvalo niin se on kytketty myös koukunpistokkeen kakkosnapaan mikäli kaikkki on tehty oikeen
-
^
Hyvä. On autossa sumari mut vaunussa ei. Täytyypä tutkia asiaa,kiitti rölli. Thumb
-
Ensirekisteröintipä ivä ratkaisee saa/voiko 7-nap. pistokkeessa 2. navassa kulkea "jatkuva +12V" vai onko se valjastettu takasumarille (pykälien mukaan - eihän kukaan laittomuuksia..);
- autot 1/1994-> nykypäivään; takasumari, ja aiemmin "vapaa" (eli vaikka vaununakulle +12V)
- perävaunut 10/1994-> nykypäivään; takasumari ja aiemmin "vapaa"
Mutta niin kuin mainittu 13-nap. pistoke-töpsöliparilla ei moista murhetta ole. Ihan luvallista vaihtaa vaikka kuinka vanhaan kulkineeseen.
Pakolliseksi 13-nap. tulee vuodesta 2011-> autoissa ja vaunuissa..
-
Ensirekisteröintipäivä ratkaisee saa/voiko 7-nap. pistokkeessa 2. navassa kulkea "jatkuva +12V" vai onko se valjastettu takasumarille (pykälien mukaan - eihän kukaan laittomuuksia..);
- autot 1/1994-> nykypäivään; takasumari, ja aiemmin "vapaa" (eli vaikka vaununakulle +12V)
- perävaunut 10/1994-> nykypäivään; takasumari ja aiemmin "vapaa"
Mutta niin kuin mainittu 13-nap. pistoke-töpsöliparilla ei moista murhetta ole. Ihan luvallista vaihtaa vaikka kuinka vanhaan kulkineeseen.
Pakolliseksi 13-nap. tulee vuodesta 2011-> autoissa ja vaunuissa..
Ai jaa.Tämän mukaan minulla se sitten olisi valjastettu sumarille. Parilla vuodella menee vaunu yli tuon 94.
Pitää selvittää Thumb
-
Ai jaa.Tämän mukaan minulla se sitten olisi valjastettu sumarille. Parilla vuodella menee vaunu yli tuon 94.
Pitää selvittää Thumb
Ostitko vaunusi käytettynä? Olisko edellinen omistaja tehnyt kytkentöjä omiin tarpeisiinsa?
-
Ai jaa.Tämän mukaan minulla se sitten olisi valjastettu sumarille. Parilla vuodella menee vaunu yli tuon 94.
Pitää selvittää Thumb
Jos siellä takavalaisimessa on sumuvalo, sen pitää toimia että läpäisee katsastuksen huomautuksetta.
-
Jos siellä takavalaisimessa on sumuvalo, sen pitää toimia että läpäisee katsastuksen huomautuksetta.
Mun Saara on vuodelta -04. Viime vuonna katsastuksessa ensimmäisen kerran huomautettiin takasumarin toimimattomuudesta. Ennen tämän vuoden katsastusta ajattelin, että pitää vaihtaa polttimo, kun oli merkintä rek.otteessa. No, polttimo oli ehjä, kun ei ole koskaan palanut. Oli "tolpan väli" ilman lankaa. Pitihän se korjata.
Siis kuusi(6) katsastusta meni ilman huomautusta.
-
Voi jehna ,meneekö vaununkin johtimet uusintaan että riittää piuhoja ja akun latausjohto pitänee olla aika tukevaa että edes latausta tapahtuu kunnolla.
Tein tuo latauksen aikoinaan "mjo 33400"ohjeen mukaan, eikä oo tarvinnut katua. :D
http://karavaanari.org/index.php/topic,1660.0.html
Muut johdot käy vanhat, paitsi pakki valo on mukava tuolla pimeässä puskassa, eikä kamerakaan ole taakaksi.
Hätäapuna katkaise ja eristä vaunun pistotulpalta sininen johto navalta 2.
-
Ostin käytettynä ja ei ole sumarille paikkaa valaisimessa, saatikka poltintakaan.
Katsastukset on menenneet läpi ilman minkäänlaista ihmettelyä.
-
Ostitko vaunusi käytettynä? Olisko edellinen omistaja tehnyt kytkentöjä omiin tarpeisiinsa?
Ed.omistaja teki mökin vaunusta käsin eli ei vetoja ja sitä edellinen oli asfaltti firma Lemminkäinen.
Ei omia kytkentöjä ja Lemminkäinen oli vaunun huollattanut sekä katsastanut.
-
Nyt on kolmetoistanapaiset töpseli ja tulppa .
Sittenkö se on oltava adapteri autossa seitten napaisia varten vielä :-\
Mukava kömpiä kaluston alle sähköhommiin tässä kuussa kun hellettäkin pukkaa vielä.
Onko sillä nyt seksuaalista merkitystä vaikka lataus vaunuun kytkeytyy heti kun virran laittaa päälle tai jos releen saisi kytkeytymään vasta kun auto on käynnistynyt.
Ja miten sen toteuttaisi että pienellä viiveellä kytkeytyis käynnistymisen jälkeen ?
-
i jos releen saisi kytkeytymään vasta kun auto on käynnistynyt.
Ja miten sen toteuttaisi että pienellä viiveellä kytkeytyis käynnistymisen jälkeen ?
Heräte latausvalosta, niin alkaa lataamaan vasta kun lataus toimii.
-
Nyt on kolmetoistanapaiset töpseli ja tulppa .
Sittenkö se on oltava adapteri autossa seitten napaisia varten vielä :-\
(http://karavaanari.org/kuvat/1446478984.jpg)
Kesällä laitoin kolmannen pistorasian peräkameralle.Kyllä katsastusmies ihmetteli asiaa, ei kummemmnin kommentoinut.
http://karavaanari.org/index.php/topic,1660.0.html
Viesti 7.
-
Heräte latausvalosta, niin alkaa lataamaan vasta kun lataus toimii.
Jos auto tuoreempaa tyyppiä/ei halua lähteä sorkkimaan laturin D+:aa omilla "piireillä", voi laturin mukaan lähdön nuuskia vaikka tällä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481355/LED-Huomiovalojen-johtoohjainsarja-12V
..mikä sitten rykäsee pistorasian navan kuumaksi releen välityksellä. Joku näppärä voisi piirtää vastaavan kytkiksen releelle, jollain satiaisella..
-
Analogiakytkimellä vois ohjata relettä, niin ei haistelu sekoonnu.
-
Koukullehan tulee jo jatkuva 12V, niin tuollainen parin euron "nuuhkija" siihen, joka ohjaa 12V relettä, joka varsinaisesti kytkee ne virrat sinne vaunupistokkeelle
http://www.ebay.com/itm/151664762318
(http://i.ebayimg.com/images/g/bLwAAOSwqu9VQJ7i/s-l1600.jpg)
Eli DRL-lähtöihin suoraan sen releen käämi ja tuo "headlight" jätetään kytkemättä Thumb
-
Jos auto tuoreempaa tyyppiä/ei halua lähteä sorkkimaan laturin D+:aa omilla "piireillä", voi laturin mukaan lähdön nuuskia vaikka tällä
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481355/LED-Huomiovalojen-johtoohjainsarja-12V
..mikä sitten rykäsee pistorasian navan kuumaksi releen välityksellä. Joku näppärä voisi piirtää vastaavan kytkiksen releelle, jollain satiaisella..
Tuon laitoin edelliseen mersuuni kun asensin koukun. Ei kiinnostanut vetää D+ johtoa edestä ja akku oli takana, helppo homma oli.
(http://karavaanari.org/kuvat/1446491429.jpg)
-
Koukullehan tulee jo jatkuva 12V, niin tuollainen parin euron "nuuhkija" siihen, joka ohjaa 12V relettä, joka varsinaisesti kytkee ne virrat sinne vaunupistokkeelle
http://www.ebay.com/itm/151664762318
(http://i.ebayimg.com/images/g/bLwAAOSwqu9VQJ7i/s-l1600.jpg)
Eli DRL-lähtöihin suoraan sen releen käämi ja tuo "headlight" jätetään kytkemättä Thumb
Tuohan on hyvä ,vaikka onkin aika kallis 8)
Nuota tilataan muutama ,ihan justiinsa.
-
Tuon laitoin edelliseen mersuuni kun asensin koukun. Ei kiinnostanut vetää D+ johtoa edestä ja akku oli takana, helppo homma oli.
(http://karavaanari.org/kuvat/1446491429.jpg)
Aion laittaa perävaunujeni valot kaikki ledeiksi niin ei kait rarvitse enään releillä syöttää vaunun valoja
-
Entäs sitten kun kytket lainakärryn perään tai olet vaihtamassa kalustoa...
Eikö kannata laittaa samoin töin homma kuntoon kun alkaa...
-
Entäs sitten kun kytket lainakärryn perään tai olet vaihtamassa kalustoa...
Eikö kannata laittaa samoin töin homma kuntoon kun alkaa...
Juurikin näin Thumb
Uudemmissa autoissa on vielä lisäksi omat kinkkinsä niiden auton omien takavalojen kanssa, niistä kun ei saa 200mA suurempia virtoja lähteä haaroittelemaan => useimmiten kärryn valoille tarvitaan ns. yleismallinen relekasa tai sitten ihan autokohtainen oma BSI:nsä 8)
-
Entäs sitten kun kytket lainakärryn perään tai olet vaihtamassa kalustoa...
Tämähänä on pitokampe 8)
Olettehan te nyt minut nähneet ::)
-
Tämähänä on pitokampe 8)
Olettehan te nyt minut nähneet ::)
.
No jo vaen arvoon, vuen aenai pijät. Toene suattaa olla jo vaekeempikkii arvoomalla suaha oekee. ;)
-
.
No jo vaen arvoon, vuen aenai pijät. Toene suattaa olla jo vaekeempikkii arvoomalla suaha oekee. ;)
Voipi ollanni ja voipi olla olemattakii :-*
-
Aion laittaa perävaunujeni valot kaikki ledeiksi niin ei kait rarvitse enään releillä syöttää vaunun valoja
Muista vikkuihin vastukset
-
Muista vikkuihin vastukset
Mukavaa kun ekat polttimot tuli Kiinasta niin on väärä kanta :o
Tilasin huolimattomasti,kait.
Enkä ottanut niitä kuin kaksikymmentä kappaletta :-*
-
Mukavaa kun ekat polttimot tuli Kiinasta niin on väärä kanta :o
Tilasin huolimattomasti,kait.
Enkä ottanut niitä kuin kaksikymmentä kappaletta :-*
Luulin että vaihdat ihan lailliset ledivalaisimet perävaunuihin - muista sitten laittaa katsastukseen E-hyväksytyt polttimot, niin ei tule sanomista ;)
-
Muista vikkuihin vastukset
Ei noita vastuksia tarttee kuin autojen kanssa, jotka tunnistaa perävaunun virtojen perusteella.
-
(http://i29.photobucket.com/albums/c281/oula/WP_20151119_001_zpsfs69oxyu.jpg)
Saisikohan nuo johdot olla tuolla alustassa rauhassa nyt.
Oli auton johtosarja saanut ihan riittävästi siipeensä ,oli suojavaippa kulunut jo ihan pois paikoitellen.
Siinähän se valoisa aika meni kun suojasi sen uudelleen.
-
Noiden (http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/pdf/OHJE_13_JA_7_NAP_pieni.png) lisäksi Mersusta tuli musta johto
(http://karavaanari.org/kuvat/1448022465.jpg)
tommosen mokkulan kautta siihen kakkosnapaan takasumuvalon kanssa
nyt laitoin takasumarin valkoisen johdon minne se kuuluukin töpselissä niin autossa lakkasi takasumari toimimasta
nyt jätin tuon mokkelon pois eikä siihen tulleeseen mustaan johtoon tule virtaa vaikka päällään seisosi
Mersun johtosarja oli muuten juurikin tuon oikean luettelon mukainen
-
Noiden (http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/pdf/OHJE_13_JA_7_NAP_pieni.png) lisäksi Mersusta tuli musta johto
(http://karavaanari.org/kuvat/1448022465.jpg)
tommosen mokkulan kautta siihen kakkosnapaan takasumuvalon kanssa
nyt laitoin takasumarin valkoisen johdon minne se kuuluukin töpselissä niin autossa lakkasi takasumari toimimasta
nyt jätin tuon mokkelon pois eikä siihen tulleeseen mustaan johtoon tule virtaa vaikka päällään seisosi
Mersun johtosarja oli muuten juurikin tuon oikean luettelon mukainen
Voisko se musta johto olla se auton takasumuvalolle menevä virtajohto? ;)
-
Voisko se musta johto olla se auton takasumuvalolle menevä virtajohto? ;)
Pakkohan se on aamulla mennä kokeilemaan ,jos lumisade hellittäisi vähän.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1448450677.jpg)
Tätä tuotteiden laatua, huoh >:(
Millä tätäkään tarkastat ostaessa että edes reijät ovat oikeissa kohdissa .
Ei kestänyt kierteet kahta kertaa kiristää ruuvia .
No eihän tuo töpseli Kiinalaisella töpselitehtaalla maksa ko kymmenen senttiä korkeintaan.
-
Kiitos hyvien ohjeiden ,nyt tulee lataus vaunulle hyvin.
Autossa kun on 14V jännitettä niin varttitunnissa vaunun akun 12,4V nousi 13,6V:iin .
Voi jehna kun nyt pääsisi jo pian ajelemaan pitempään.
-
Kiitos hyvien ohjeiden ,nyt tulee lataus vaunulle hyvin.
Mittaappa ampeerit, ja kerro:
http://karavaanari.org/index.php/topic,1660.45.html
-
Mittaappa ampeerit, ja kerro:
http://karavaanari.org/index.php/topic,1660.45.html
Ei tullut akulle kuin yksi amppeeri autosta .
Mutta tarviikokaan jos akku oli täysi .
Laitoin nyt vaunun lämmitykseen.
Vaunun valaistus otti 0,4A.
Lämmitys kun käynnistyi oli kulutusta hetken 3A ja sitten tasoittui 0,7A.
Että valaistussa lämmitettävässä vaunussa on kulutusta heti kokonainen amppeeri .
Eikö tuolla 70AH akulla sitten pärjää aivan hyvin vaikka kuinka pitkään pusikossakin .
-
Ei tullut akulle kuin yksi amppeeri autosta .
Mutta tarviikokaan jos akku oli täysi .
Laitoin nyt vaunun lämmitykseen.
Vaunun valaistus otti 0,4A.
Lämmitys kun käynnistyi oli kulutusta hetken 3A ja sitten tasoittui 0,7A.
Että valaistussa lämmitettävässä vaunussa on kulutusta heti kokonainen amppeeri .
Eikö tuolla 70AH akulla sitten pärjää aivan hyvin vaikka kuinka pitkään pusikossakin .
jos nuo ainoat virran syöpöt ni noin kolme vuorokautta on järkevä, jos akun yetää iha piippuun ni jopa viis.. riippuen hieman lämmityksen tarpeesta
-
Ei tullut akulle kuin yksi amppeeri autosta .
Mutta tarviikokaan jos akku oli täysi .
Muutaman puskapäivän jälkeen tulee enemmän?
-
Muutaman puskapäivän jälkeen tulee enemmän?
Joo,nyt kuormitan akkua niin pitkään ettei lämmitys enää käynnistyniin katsotaan sitten luvut uudelleen.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1465999659.jpg)
Tilkka vetta ja WD-40 öljyä ja sähkö saa esim jatkuvanvirran johdon syöpymään poikki .
Ristus vie hyttiinkö nää pitää asentaa että vuojen kestäisivät.
-
Samanmoisessa kunnossa oli minunki auton pistokkeet, kolme vuotta olleet paikallaan. Uudet piti laittaa
-
Just ton takia ostan ne kalliit Volvon marmoritiskiltä. Massaan valettu tökkeli, ei ole ikinä ongelmaa. Tietysti ostaessa kallimpi, mutta kumpi loppujen lopuksi.
-
Just ton takia ostan ne kalliit Volvon marmoritiskiltä. Massaan valettu tökkeli, ei ole ikinä ongelmaa. Tietysti ostaessa kallimpi, mutta kumpi loppujen lopuksi.
Sama vika ;) Ja ei yhtään hapettumaa,kolme vuotta sitten vaihdettiin,Volvolla pistoke :D Ja jakopään osat Volvolta,lasinpyyhkijät Volvolta,jokohan tuli kehastua Volvoa tarpeeksi,mutta vanhahan toi näköjään jo on joten keväällä kaupoille ;) :D
-
Sen halpiksen kun painaa täyteen sikaflexiä, niin se kestää paljon pitempään... 8)
-
No saahan keitonkin lämmitettyä kattilaa hankaamalla....
-
Sen halpiksen kun painaa täyteen sikaflexiä, niin se kestää paljon pitempään... 8)
Ensin pitää holkittaa johtojen päät, sitten kytkeä uudelleen. Tämän jälkeen sikaa tms. niin luulis kestävän. Tinata niitä johdon päitä ei pidä, ei kestä. Sitä en tiedä onko tässäkään järkeä mutta kestänee. :D
-
No saahan keitonkin lämmitettyä kattilaa hankaamalla....
Pitääkö Herran jatkuvasti jauhaa paskaa?
Edit: eipä laitella ihmisten nimiä tänne, ellei asiasta ole erikseen sovittu ko henkilön kanssa.
-
Varmaan ne Volvon pistokkeet passaa joka vehkeeseen.. Kiinassa nekin ladotataan, kuten muutkin pistokkeet.. Lisätään truutalla massa vaan, minkä jokainen pystyy tekemään jos haluaa..
-
Sama vika ;) Ja ei yhtään hapettumaa,kolme vuotta sitten vaihdettiin,Volvolla pistoke :D Ja jakopään osat Volvolta,lasinpyyhkijät Volvolta,
Saahan sitä maksaa jos haluaa. Samat osat saa kotiovelle paljon halvemmalla kun vaan hieman viitsii harrastaa. ;)
-
Varmaan ne Volvon pistokkeet passaa joka vehkeeseen.. Kiinassa nekin ladotataan, kuten muutkin pistokkeet.. Lisätään truutalla massa vaan, minkä jokainen pystyy tekemään jos haluaa..
Anteeksi vaan, kyllä tuo johtonippu minkä viimeksikin ostin on ihan ruottissa tehty, se ei kyllä ole pääasia vaan se toteutus.
Eli taaskin puututtiin sivuasiaan, ei siihen miten ja millä toteutuksella on jokin valmistettu.
Mutta sehän on tyypillistä.
-
Kyllä voisivat tarvikeliikkeetkin ottaa parempia osia myyntiin.
Minä ainakin yritän ostaa rahalle vastinetta ,siis kohtuudella.
Se mikä merkki Kiinalaisella töpselitehtaalla valetaan osaan ei yksin vielä laatua nosta mutta on kait niitä useampia valmistajia.
Mutta siis ruuttaatteko te tuon töpseli taustan sikaa täyteen vai mitä teette.
Minoon yrittäny laittaa sillä kumilla töpselin taustan tiiviiksi ja alapuolelle pieni reikä kosteuden poistoon ja WD:tä ruiskassu kun muistaa siitä reijästä.
-
Varmaankin syynä se että ostajat haluaa sen halvimman.
-
Varmaankin syynä se että ostajat haluaa sen halvimman.
Minä haluan sen halvimman, jonka viimeksi ostin Tokmannilta, kun oli pyhänä auki....
Vanha halpis oli 10 vuotta ja otti nokkiinsa, kun takapuskurin yhteydessä irroteltiin väänneltiin johtonippua.
Investoin vielä uuteen 1€ suojakumiin taakse, joten pitäsi taas mennä sen 10 vuotta. Liittimiin laitoin sellaista sähkölaitteisiin tarkoitettua öljyä ja pohjassa olikin pieni vesireikä valmiina. Ostin nyt toisenkin pistorasian, mutta avattuani vanhan yli 20 vuotta käytössä olleen, niin olikin kristallin kirkkaat liittimet. Ompahan varalla hyllyssä, jos sunnuntaiaukioloist a luovutaan.
Minkälainen patentoitu systeemi mahtaa sitten Volvolla olla? Kuva olis kiva.
-
Kyllä voisivat tarvikeliikkeetkin ottaa parempia osia myyntiin.
Käy jossain raskaankaluston pajalla, kyllä ne neuvoo mikä on hyvä ja myyvätkin.
-
Käy jossain raskaankaluston pajalla, kyllä ne neuvoo mikä on hyvä ja myyvätkin.
Ne on mun käsittääkseni hiukka erilaisia pistokkeita....
Nato pistokkeet musta ja valkoinen ovat 7 napaisia, mutta eri järjestys pinneissä.
Sitten on 15 napainen nykyisin yleisessä käytössä ja taitaa jossain olla VBG pistokekin.
Mikähän järki siinäkin on kun pitää olla miljoona eri systeemiä ja sitten adaptereilla vielä koitetaan sovitella.
-
Anteeksi vaan, kyllä tuo johtonippu minkä viimeksikin ostin on ihan ruottissa tehty, se ei kyllä ole pääasia vaan se toteutus.
Eli taaskin puututtiin sivuasiaan, ei siihen miten ja millä toteutuksella on jokin valmistettu.
Mutta sehän on tyypillistä.
No johtonippuja vaihdetaan, mutta monenko vuoden välein?
Niin kasattu tai jatkojalostettu. Kuka liekkään tavaran toimittajan valmistusmaan?
Voin minäkin tilata komponentteja ympäri maapalloa ja teen siitä koplingin ja dataa Made in Finland.
Se on hyvä juttu kun näytät omalla esimerkillään miten asiassa kuin asiassa pysytään, eikä rönsyillä..
-
Minä haluan sen halvimman, jonka viimeksi ostin Tokmannilta, kun oli pyhänä auki....
Minkälainen patentoitu systeemi mahtaa sitten Volvolla olla? Kuva olis kiva.
Minä taas haluan sellaisen minkä kanssa ei tartte leikkiä kun 8 viikkoa vuodessa liikkeellä vaunun kanssa.
Ei siihen tarvitse mitään patenttia että valaa takapuolen massaa täyteen ettei kosteus pääse sinne, tuon toki voi tehdä jälkikäteenkin , en vaan tiedä mistä aineet.........
Edit: Itsellä kokemusta "johtotehtävistä" jonkin verran. -70 luvulla jo teimme erikoispaikkoihin kaapelipäätteitä mihin laitettiin kaapelimassa sulatettuna taustapuoli täyteen ja myös"pulloja" kaapeleihin millä estettiin kosteuden meneminen päätepaikasta kaapelia pitkin eteenpäin.
-
Minä taas haluan sellaisen minkä kanssa ei tartte leikkiä kun 8 viikkoa vuodessa liikkeellä vaunun kanssa.
Ei siihen tarvitse mitään patenttia että valaa takapuolen massaa täyteen ettei kosteus pääse sinne, tuon toki voi tehdä jälkikäteenkin , en vaan tiedä mistä aineet.........
Itselläni ei ole ollut ongelmia sähköjen kanssa vaikka mitä pistokkeita omissa ajoneuvoissa käyttänyt olen. Hieman vaikka jotain vaseliini sprayta ruiskuttaa. Harva se viikko kun jotain kärryä autolla vedän.
-
Minä taas haluan sellaisen minkä kanssa ei tartte leikkiä kun 8 viikkoa vuodessa liikkeellä vaunun kanssa.
Ei siihen tarvitse mitään patenttia että valaa takapuolen massaa täyteen ettei kosteus pääse sinne, tuon toki voi tehdä jälkikäteenkin , en vaan tiedä mistä aineet.........
No joo, ihan hyvä se varmaan on...
Tarkoitin vain sitä, että mun kohdallani on ollut niin hyvä tuuri, että yli 10 vuottakin on mennyt leikkimättä halpis pistokkeilla.
Tuo massan lisäys voi olla hieman kaksipiippuinen juttu. Itse mieltäisin sen niin, että jos pistokkeen tunkee täyteen jotain ainetta, niin saattaapi käydä niin, että sinne mahdollisesti pesiytyvällä kosteudella ei olekaan mahdollisuutta haihtua ulos.
Mulla on kyllä sellainen pakkomielinen tapa suihkuttaa aina välillä CRC:tä tai vastaavaa liittimen pinneihin. Tapa on varmaan iskostunut rahtipuolelta. Siellä se kuuluu sellaiseen jatkuvaan perushuoltoon.
-
Tuolla Rangerin perässä on ollut rasia toistakymmentä vuotta ja vielä se pelaa. Tuskin sisällä on muuta kuin johdot.
Uuden jos tarvii, niin HUOLELLISESTI ihan täyteen Sikaa, niin ei mene kosteus ja kestää kauemmin kuin auto
(Jos on 230V pistokkeita, jotka joutuu välillä sään armoille, niin toimii niissäkin)
-
Itselläni ei ole ollut ongelmia sähköjen kanssa vaikka mitä pistokkeita omissa ajoneuvoissa käyttänyt olen. Hieman vaikka jotain vaseliini sprayta ruiskuttaa. Harva se viikko kun jotain kärryä autolla vedän.
Itsekin laitan kontaktipinneihin wd-40 tms aika ajoin. Mutta tuo taustapuoli on se missä aiheen aloittajalla oli ongelma, samoin useilla vuosien mittaan . Katkoksia , oikosulkuja , vuotovirtoja kirjoituksista päätellen.