Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: EKajaani - 24.05.2011 kello on 18:12
-
Primus 2470 suojakopan ruuvi ei aukea. Vastamutteri, tai mikä lie, pyörii mukana ja ruuvi ei tule ulos. Mitä tälle olisi tehtävissä ja minkälaisilla murtovälineillä saisi kopan auki? Tarvetta olisi hehkujännitteen mittaamiseen ja mahdollinen hehkun vaihto.
Olen kovasti kiitollinen asiantuvasta neuvosta!
-
Hehkun jännitteen saat mitattua ilman mustanboksin irrotusta suoraan siitä isosta kiiltävästä ruuvista. Se on suorassa yhteydessä hehkutulppaan.
Tässä kuvaa sen rakenteesta. Ja Linkkikirjastosta löydät lisää.
http://personal.inet.fi/koti/rokker3/Primus2470/imagepages/image10.html
http://karavaanari.org/index.php?action=links
-
Hehku on todennäköisesti entinen, jos suojakopan ruuvi ei aukea, koska ruuvissa ei ole vastamutteria. Ruuvi kiinnittyy hehkuun.
-
Hehku on todellakin entinen kun on alkanut ydin pyöriä ja katkaissut langan, jos ei aiemmin ollut jo poikki. Olet hieman lirissä nyt ja joudut rikkomaan mustan poksin ison ruuviosan.
Kampea se irti siten, että ruuvin muovireuna murtuu, sen saa jälkeenpäin korjattua.
-
Vai tällainen tapaus - ruuvi yhteydessä hehkuun! Kiitos vastauksista ja kuvista!
Tuskin hehku ei ole katkennut, koska ruuvin irrotus yrityksen jälkeen poltin käynnistyi akun ollessa latauksessa, muuten ei.
Pari hapettunutta liitintä löytyi.
-
Ruuvin juuttumiselle löytyi selitys. Suojakoppa oli asennettu siten, että holkkimainen ruuvi meni ohi hehkun kierteen ja vain holkin kylki
vastasi kierteeseen ja siinä pyöri tyhjää. Asia selvisi tirkistys reiän poraamisella kanteen. Koppa irtosi pelkällä vetämisellä.
-
Ruuvin juuttumiselle löytyi selitys. Suojakoppa oli asennettu siten, että holkkimainen ruuvi meni ohi hehkun kierteen ja vain holkin kylki
vastasi kierteeseen ja siinä pyöri tyhjää. Asia selvisi tirkistys reiän poraamisella kanteen. Koppa irtosi pelkällä vetämisellä.
Sinulla kävi tuuri, ettei tarvinnut rikkoa poksia. ;)