Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Raksaus - 16.10.2015 kello on 11:45

Otsikko: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Raksaus - 16.10.2015 kello on 11:45
Kävin katsastamassa auton ja auto jäi kiinni useastakin kohdasta. Käsijarru oli tehoton, jonka kyllä tiesinkin. Vetoakselin suojakumi pitää uusia. Ja edessä oli jarrutehot epätasapainossa. Etuakselilla vasen 4,5 kN ja oikealla 2,9 kN. Ero oli 33% ja sallittu ero oli 30 %. Katsastusmiehen mukaan piti mennä pelkillä herkistelyillä. VEin auton AD korjaamolle, josta annettiin arvioksi 200 € työlle ja osille. Alkoivat tekemään hommia ja soittivat, että pitääkin uusia palat, levyt ja työsylinterit ja hinta-arvio koko hommalle pelkästään jarrujen osalta 565 €. Pelkistä osista kuulemma noin 450 €. Kuinka paljon tässä nyt typerää huijataan? Kuulemma siis vasemmalla puolella nuo olivat pahasti jumissa. Onko minulla siis muuta vaihtoehtoa kuin kaivaa kuvetta?
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: kimi - 16.10.2015 kello on 11:51
Itse olen tuollaisen kerran korjannut ja siinä oli ongelmana myös etujarrujen epätasaisuus. Siinä ongelma löytyi toisessa jarruletkussa, oli hapertunut sisältä ja esti nesteen virtaamisen toiselle puolelle. Päällepäin hyvän näköinen letku oli kyseessä.
Pieniä palkeita letkun sisäpinnalla jotka paineen alla tukki letkun.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2015 kello on 12:20
Jarrulevyt 30€/kpl http://www.autonosat24.fi/fiat/ducato-lava-alusta-280/14370/10132-jarrulevy
Jarrupalat 20€ http://www.autonosat24.fi/fiat/ducato-lava-alusta-280/14370/10130-jarruhihna-pala
Jarrusatula 60€/kpl http://www.autonosat24.fi/fiat/ducato-lava-alusta-280/14370/10907-jarrusatula-pidike-kannatin

Eli mitä tuosta tulee etupäähän yhteensä 200€ kaikki osat. Taakse sama homma on karvan halvempi, sylinterit taakse kun maksaa vain 10€/kpl Thumb

Kokonaan toinen juttu onkin sitten mitä sieltä oikeasti pitää korjata, mikä siellä oikeasti on vikana. Nykyisin niin hyvin helposti harrastetaan just tuota osien vaihtoa ihan pokkana. Tokihan se kuntoon tulee noinkin, siitä ole kyse, mutta halvemmallakin aika usein kyllä pääsisi :-X
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: jus66si - 16.10.2015 kello on 13:30
Laitatat sen auton siellä vaan ja pyydät yksityiskohtaisen laskun.  Eli joka osa numeroineen ja työ ja alvi eriteltynä. Saat korjatun auton ja viet heti katsurille. Jos ei pelaa joku, niin reklamaatiota sitten kehiin. Ja ennen kun annat laittoluvan, sano että haluut nähdä vanhat osat. Ettei saa heittää heti romulootaan.  Hirveen paha on mennä kylmiltään sanoon kun ei tiedä millaisia vikoja siellä on mekaanikon eteen on tullut.
Joskus voi tulla oikeasti yllätyksiä, jotka voi olla hintavia ja työläitä korjata. Olettasin että tuossa laitossa kuitenkin työ maksaa enemmän kuin osat. AD:llä on myös erämaksu jos en väärin muista.


Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: honkte - 16.10.2015 kello on 15:14
Mutta toisaalta ei kannata säästää 60 € osassa jos se poikii saman remontin ensi tai seuraavana vuonna!
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: 0yxxy0 - 16.10.2015 kello on 19:22
Minä varmaan tekisin omalla kohdalle niin että ensin käsittelisin ruosteenirroitus aineella jumivan sylinterin (jos syyllinen puoltoon) ja muutama kerta sylinteriä ulos ja sisään. Jos heitto ei korjaantuisi sitten vasta palat, kiekot ja sylinterit.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Aippe - 16.10.2015 kello on 19:34
Minä varmaan tekisin omalla kohdalle niin että ensin käsittelisin ruosteenirroitus aineella jumivan sylinterin (jos syyllinen puoltoon) ja muutama kerta sylinteriä ulos ja sisään. Jos heitto ei korjaantuisi sitten vasta palat, kiekot ja sylinterit.

Aika monta on tullut tuolla keinolla tullut tehtyä katsastus remontti.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2015 kello on 20:22
Minä varmaan tekisin omalla kohdalle niin että ensin käsittelisin ruosteenirroitus aineella jumivan sylinterin (jos syyllinen puoltoon) ja muutama kerta sylinteriä ulos ja sisään.

No tätäpä just, vaan kuinka monen vähäkään suuremman korjaamon luulisit hommaan vaivautuvan. Ja asiakas kun ei useinkaan tekniikasta tiedä, niin osat vaihtoon vaan ja kunnostuskelpoiset jätelaariin :-X
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: 0yxxy0 - 16.10.2015 kello on 20:38
Eikä korjaamo uskalla kyllä antaa takuutakaan että menee katsastuksesta läpi.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: HiTec - 16.10.2015 kello on 21:01
Eikä korjaamo uskalla kyllä antaa takuutakaan että menee katsastuksesta läpi.

Kuitenkin tunteja poltettu tuohon elvyttämiseen ja jos se ei onnistukaan, niin... Eli ymmärrän toisaalta myös yrittäjän riskinkin, halu tehdä työtä jolle uskaltaa antaa jonkinmoisen takuunkin => mieluummin polttaa ne tunnit asentaen uutta ja varmasti toimivaa, kuin ottaa riskin joskos ehkä elvytyskin auttaisi :-X
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: uppotukki - 16.10.2015 kello on 22:21
tämänpäivän merkkikorjaamot on osanvaihto paikkoja ,tosin yksityset korjaamot sentään osaa viellä korjatakki.kuitenki jarruosat yleensä aika erullisia ,joten vanhoja ei paljon kannata rassailla, kun jonkin ajan päästä sama homma on eressä .
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Raksaus - 16.10.2015 kello on 23:03
Kävin tuossa iltapäivästä vielä paikanpäällä. Yksi jarrusylintereistä oli kuulemma niin jumissa etteivät olleet saaneet sitä lainkaan liikkumaan. Mystistä toki oli se, että se oli sillä puolella jossa oli sitä jarrutehoa liikaa tuon tasapainon kannalta. Toisella puolella taas oli jarrulevyt jokseenkin syöpyneet. Tätä ihmetteli vähän asentajakin, mutta arveli siis vian olevan tuossa jarrulevyssä ja paloissa.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Raksaus - 30.10.2015 kello on 12:26
ETeen  vaihdettiin jarrupalat ja levyt ja toiselle puolelle tuo satula. Ksäijarru kiristettiin myös. Käsijarru säädettiin myös uudestaan.

Katsastuksesta meni jarrut läpi, muutoin paitsi käsijarru tuotti edelleen ongelmia. Eli kuulemma voimaa oli hädintuskin 1,2 kN ja pitäisi kuulemma olla viisi? Tuloksena kuitenkin hyväksytty ja korjauskehotus käsijarrulle. Mutta ihmettelen tuota tehovaatimusta, koska muistaakseni etujarrujen tehokaan ei tainnut olla kuin 4,5 ja toisella puolella 3,0 kN ja käsitykseni mukaan tehot olisi riittänyt, mutta ero oli liikaa. Vai lasketaanko nämä yhteen? Muttoin kuulostaa kummalta että käsijarrussa pitäisi olla melkein tuplasti enemmän tehoa kuin itse jarruissa? Eihän sillä ole muuta merkitystä kuin pitää auto paikallaan parkissa jota vielä auttaa jos on vaihde päällä.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: kimi - 30.10.2015 kello on 12:29
Jarruvoimat perustuvat nykytekniikkaan ja ABS jarrujen myötä käyttöjarrun voima on pienempi kuin käsijarrun. Käsijarrulla pitää teoriassa saada aikaan pyörien lukkiutuminen
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Raksaus - 30.10.2015 kello on 12:42
Tuo selittää tietenkin osan, tosin 80 luvun lopulla taisi ABS olla henkilöautopuolella lähinnä isoissa mersuissa. Ducaton jarrujen lukkiutuvuudesta en tiedä tosin siitäkään. Ei ole ollut vielä tarvetta testata. Samoin kuin nollasta sataan arvo on tällä hetkellä noin puoli vuotta and counting.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: MM - 30.10.2015 kello on 15:17
Katsastin juuri vm. -90 Ducaton. Esillä olevan pöytäkirjan mukaan etuakseli 6,0, taka-akseli 3.6 ja käsijarru 3,4 kN  paremmalla puolella ja heitot hyvinkin sallituissa rajoissa. Kokonaisjarruvoimav aatimus 5,2 / 5,2 kN , jota katsastusmies lienee tarkoittanut puhuessaan viidestä. Tuli minullekin huomautus käsijarruvivun liian isosta liikkeestä ja takaiskareiden pienestä vuodosta. (Matkailuautoja ei kuulema enää laiteta iskaritestiin muovirakenteiden särkymisvaaran takia).

Kyllä sinun käsijarruun pitäisi saada vielä paljonkin lisätehoa.  Olisiko pieni vuoto tai hihnojen säätö.  Takajarrut kannattaisi varmaan avata.  Se ei ole vaikeaa, kun rummut irtoavat ilman napoja. Osatkin ovat melko halpoja.

Kerron samalla, että kesällä jouduin reissussa vaihtamaan jarruputket taakse.  Putkien kiinnitykseen käytetyn kittimällin alle oli  piiloon syöpynyt ruoste, joka puhkesi.  Ducaton etujarruissa on kuitenkin toiset hieman pienemmät jarrumännät omassa piirissään, joilla auto pysähtyi, kun vain uskoi ja painoi poljinta lattiaan ja veti käsijarrusta. Tytär toi sitten Motonetista toisella autolla osat.  Ei sillä varajärjestelmällä voi kuitenkaan ajaa.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: 88k5 - 30.10.2015 kello on 15:48
Henkilöautolta vaadittava jarruvoimateho on ihan laskettavissa http://www.autotieto.net/ha_alusta/lainsaadanto.htm

Esimerkiksi. omamassa 3000kg, kok.massa 3500kg;
- käyttöjarruilta vaadittavalla 58% hidastuvuudella väh. 4.27kN per kulma (keskiarvona eli yhteensä väh. 4x tuo), mutta kuitenki etupainoisena..
- seisontajarru taasen 16% kokonaismassasta (tai 20% omamassasta) eli 2.35kN (tai 2.94kN) per takapyörä
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: Ruutiukko - 31.10.2015 kello on 09:17
Katsastuksesta meni jarrut läpi, muutoin paitsi käsijarru tuotti edelleen ongelmia. Eli kuulemma voimaa oli hädintuskin 1,2 kN

Tuohon käsijarruun saattaa saada vähän enemmän pitoa kun otat rummut auki ja tarkastat että jarrujen automaattisäätö toimii kunnolla, eli se peltinen säätövipu ottaa kunnolla kiinni siihen säätöhammaspyörään. Jos tuo ei toimi kunnolla niin ei ole hyvää pitoa varsinkaan käsijarrussa. Samalla kun rumpu on irti, niin pese jarrupinnat asetonilla rummusta ja jarrukengistä. Käsijarrua ei kannata tuon jälkeen säätää vielä ihan "tappiin" jos säädössä on ollut ongelmia, vaan kannattaa ajaa ja jarrutella kunnes automaattisäätö on säätänyt kengät kohilleen, vasta sen jälkeen ohjekirjan mukainen käsijarrun säätö.
Jos on tarvetta osien vaihtoon, niin rummut ja muut jarruosat eivät isoa kustannusta aiheuta. Turvallisuus ennen kaikkea.
Otsikko: Vs: Jarruremontti Ducato -89
Kirjoitti: tsahkali - 31.10.2015 kello on 11:45
Ne rummut on hyvä avata välillä muutenkin, saapi laakereihin kunnon rasvat. Varsinkin jos ovat alkuperäiset.