..Ehdottomasti! Sinne hanan sisään jää vettä, ja suljettu tila särkyy veden jäätyessään (laajentuessa) - tärkeämpää kuin kaiken veden poispuhallusyrityks et. Vesihelmiä jää jokatapauksessa..
No iski ajatus joku päivä sitten, että täytyykö hanoista puhallella ilmaa sisään ja myös jättää auki?
..
Olisiko jotain vielä huomioitavaa talvisäilytykseen liittyen?
Kyseessä on Fiat Ducato 2.5 TD vuosimalli 1991
Ehdottomasti! Sinne hanan sisään jää vettä, ja suljettu tila särkyy veden jäätyessään (laajentuessa) - tärkeämpää kuin kaiken veden poispuhallusyrityks et. Vesihelmiä jää jokatapauksessa..
Hanat tyhjene riittävästi kun 1. tyhjentää vesitankin 2. jättää kaikki vesihanat auki, 3. tyhjentää varaajan ja lopuksi/samasta (4.) avaa tyhjennyshana/varoventtiili/pakkasvahdin - mikä systeemissä sitten onkaan alimmassa kohdin.. Tuolla tavoin yleensä systeemi ryystää ilmaa hanoista sisään kun vesi karkaa takaisinpäin..
Se, että putkiin jää hivenen vettä, kunhan on ilmaakin, ei haittaa/riko jäätyessä. Hanassa pienilläkin pisaroilla, ilman ilmatilasta saatavaa laajennusvaraa jäälle, tulee äkkiä entisiä - petollisimpia ovat pallosulku-tyyppiset..
" lopuksi/samasta (4.) avaa tyhjennyshana/varoventtiili/pakkasvahdin." Mistä päin löytynee Ducatosta, sitaatissa olevat vaihtoehdot?
Tuo Truman hanahan toimii myös automaattisesti ilman kylmettyä tarpeeksi.
Luultavasti tyhjeni myös lämminvesivaraaja? (kuljettajan istuimen alla)
Kyseessä on Fiat Ducato 2.5 TD vuosimalli 1991
Off-Topic:Appropoo, nyt vasta huomasin tuon:
Elikkäs tuossa pöntössä on hanat ihan erikseen, sen kyljessä, kaksi punaista vipua. Ne kun kääntää pystyyn, hanat aukeaa ja vedet valuu varaajasta ulos. Näin oli tuossa meitinkin ex. Ducatossa -89, jossa myös oli varaaja kuskin penkin alla. Tuo erillinen pakkasvahti on meillä(kin) vasta tässä nykyisessä autossa, jossa tuo varaajakin on takana, vaatekaapin alaosassa 8)