Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Punkampperi - 19.09.2015 kello on 21:03

Otsikko: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 19.09.2015 kello on 21:03
Tuolla moottorilla Ducato-alustainen matkailuauto vm.2001 ollut pari vuotta. Marssivauhdissa lämmöt on alamäkiä lukuunottamatta aina melkein punasella. Suomen 80-rajoituksella pysyy jotenkin kurissa vaikka lappu lattiassa koko ajan nelosella-vitosella. Tollasta kuutta-seittemääkumppiä kun ajelee niin lämmöt on sitten jo paljon mittarin keskiväliä alempana.

Kysymys kuuluu: onko nämä tällaisia ja kestääkö nämä nuo reippaat lämmöt. Ajattelin laittaa nyt ensin moottoriöljyn jäähdyttimen jos tuo edellinen ei kuulu asiaan.

Väkisinvaihtamiseen olen tottunut, olemattomaan voimaan suhteessa auton painoon olen tottunut mutta ajonopeuden määräytymiseen moottorinlämpöjen mukaan en totu.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: T-Cat - 19.09.2015 kello on 21:06
Onhan termostaatti vaihdettu?
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: tsahkali - 19.09.2015 kello on 21:14
Mittailepa ensin, mitä ne lämmöt oikeasti on, ettei ole jännite tai anturiongelmaa.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 19.09.2015 kello on 21:21
Termostaatti vaihdettu, mittarinanturi vaihdettu koska oli rikki ja lämmöt tosiaan tuntuvat olevan korkeella koska kusasee paisuntasäiliön aika tyhjäks kun ensimmäisen kerran lämmöt käy mittarin mukaan korkeella.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: kimi - 19.09.2015 kello on 21:51
Onko sinulla pohjapanssari. Nostaa joillakin lämpöä reilusti
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: volvo - 19.09.2015 kello on 22:07
kaikki helpot vaihtoehdot olet jo kokeillut. jos on mahdollisuus pesisin syylärin sisältä ja ulkoa paine pesurilla, varsinkin ulkoa sinne kennojen väliin kertyy yllätävän paljon ötökkää ja pölyä joka tukkii kennot. ja onhan noita järjestelmän pesuaineita mitä kannattaa kokeilla(jos et ole kokeillut).
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: mike - 19.09.2015 kello on 22:17
Lähteekö flektit pyörimään missään vaiheessa? Siis jäähdyttimen flektit niitä pitäs olla kaks, ensin lähtee toinen ja sit kun lämpö nousee tarpeeksi niin myös toinen lähtee. Eikä sammu vaikka virran katkaisee vaan sitten vasta kun lämpötila laskee tarpeeksi.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 19.09.2015 kello on 22:51
Syyläri on uusi (vanha oli rikki) ja flekti toimii normaalisti ainakin tyhjäkäynnillä, ajossa en ole kurkkinut. Flektien anturikin on uusittu koska vanha oli rikki.
Edit.: Pohjapanssaria ei ole.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: tsahkali - 19.09.2015 kello on 22:51
kaikki helpot vaihtoehdot olet jo kokeillut. jos on mahdollisuus pesisin syylärin sisältä ja ulkoa paine pesurilla, varsinkin ulkoa sinne kennojen väliin kertyy yllätävän paljon ötökkää ja pölyä joka tukkii kennot. ja onhan noita järjestelmän pesuaineita mitä kannattaa kokeilla(jos et ole kokeillut).

Jos ei ennestään ole rikki, niin painepesurin jälkeen on varmasti!!  :o
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: tsahkali - 19.09.2015 kello on 22:56
Syyläri on uusi (vanha oli rikki) ja flekti toimii normaalisti ainakin tyhjäkäynnillä, ajossa en ole kurkkinut. Flektien anturikin on uusittu koska vanha oli rikki.
Edit.: Pohjapanssaria ei ole.

Mielenkiintoista... .  Mitens vesipumppu, onko iskussa?

PS. Aikoinaan kytkin molemmat flektit sen alemman anturin perään.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: volvo - 19.09.2015 kello on 23:06
Jos ei ennestään ole rikki, niin painepesurin jälkeen on varmasti!!  :o
onko komeuksia?
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 20.09.2015 kello on 00:34
Ehdotuksia on tullut tilanteen parantamiseen ja kiitos niistä...

Kysymys kuitenkin edelleen kuuluu että onko joku repinyt tuolla koneella kampperia jonka pitäisi olla noilta osin kunnossa ja yli 90km/h nopeuksissa lämmöt alkaa karata??
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: velnum - 20.09.2015 kello on 10:21
Mites toi syyläri eihän vaan ole viron korvaava ohut halpasyyläri ,sen kanssa saa olla tosi tarkkana kun lähtee vaihtaamaan  .Meinaa onko lamelli  ja tilavuus neste pintaa syylärissä  mikä pystyy  jähdyttämään  . Sillä kone alkaa varmasti poikimaan jos käy liian kuumana pitkään jatkuvasti.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: tsahkali - 20.09.2015 kello on 11:56
onko komeuksia?

Jäähdyttäjät ei tahdo kestää edes verkoston painetta, saati sitten painepesuria, senverran ohuita on lamellit nykyään.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 20.09.2015 kello on 21:04
Motonetista ostin Valeo-merkkisen syylärin kun vanha hiuhan mehi. Isompi malli oli kahdesta vaihtoehdosta ja kriittisiltä osin samanlainen kuin alkuperäinenkin.

Edelleen onko jollain ollut kyseisellä koneella revittäessä lämpöongelmia vaikka kaiken pitäisi olla OK??
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: jus66si - 20.09.2015 kello on 21:32
http://www.koneviesti.fi/Tietolaari/fi_FI/tietolaari/_files/77405864305364922/default/Sylinterikannen%20tiivisteremontti.pdf






Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: velnum - 21.09.2015 kello on 19:10
Toi vaelon tekemä syyläri on laadukas. Lähtisin tarkistus lämpömitauksesta  ensin purkamaan tota vikamääritystä  .Niiku tsahkali  tossa kommentoi aikaisemmin. ::)

Toinen asia , tarkistus mittautaisin onko pakokaasua jäämiä jäähdytinnesteessä havaittavissa ::) .
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 9.05.2016 kello on 21:31
Tässä käynyt sää sen verran lämpimällä että on päässyt katselemaan moottorin lämpömittaria savustaessa mualimaa. Alkutalvesta ajattelin vaivautua sen verran että keittelen termostaatin kattilassa mutta huomattuani että Motonet myy edullisesti Gates-merkkistä termostaattia (merkki hyväksi havaittu oikeissa autoissa), kulutin liinoja kyseisen puodin sattuessa kohdalle.
Vaihtaessani kyseistä käikälestä löytyi moottorin vesitilan puolelle edelliseltä vaihtajalta unohtunut ylimääräinen tiivisterengas joka oli lahjakkasti kietoutunut termostaatin jousen väliin.
Tilanne parani näemmä vähänsen, edelleen on lämmöt marssivauhdissa korkeella mutta ei ihan punaselle meinaa karata.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: resu - 12.05.2016 kello on 14:38
Mulla kans oli joskus-01 1,9td 66kw Dethleffs alkovi.Lämmöt nousi kesähelteellä 1 tai 2 pykälää yli 90 asteen ylämäissä,Muuten lämmöt oli 90c.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 12.05.2016 kello on 20:56
Mulla kans oli joskus-01 1,9td 66kw Dethleffs alkovi.Lämmöt nousi kesähelteellä 1 tai 2 pykälää yli 90 asteen ylämäissä,Muuten lämmöt oli 90c.
Ok. Huojentavaa kun joku tunnusti.
Oon noissa oikeissa autoissa, jotka tosin on jo osa museoikäisiä, tottunut siihen että ne käy samanlämpösinä oli sitten 40 astetta pakkasta tai lämpöä.
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: tsahkali - 13.05.2016 kello on 19:09
Ok. Huojentavaa kun joku tunnusti.

Wanha juttu. Meillä teki vielä niin, että kun puhaltimet meni päälle, niin jännä mittarilla putosi ja näytti että kone jo kiehuu....   :laugh:
Otsikko: Vs: PSA 1.9 TD moottorin lämmöt
Kirjoitti: Punkampperi - 7.10.2016 kello on 19:10
Tapaus sulkeutunut.

Kylmäkäynnistyksen huononnuttua riittävästi perehdyin tähän kylmäkäynnistysonge lmaan ja näyttäisi olleen että mm. uuden sylinterinkannen vaihdon jälkeinen venttiiliensäätö on jäänyt tekemättä ja imuventtiilit kantoivat.
Meteli kopissakin vaimeni eikä putkesta oikein missään tilanteessa tule enää näkyvää saastetta sekä lämmöt pysyvät kurissa.