Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Jaaha - 17.09.2015 kello on 19:57

Otsikko: Vaunun rekisteriotteen rengaskokovaatimus muuttui katsastuksessa
Kirjoitti: Jaaha - 17.09.2015 kello on 19:57
Katsastin juuri tunti sitten vaununi ja olin vaihtanut renkaat pykälää parempiin kuin tehdas renkaat oli. Ne oli Li 98 ja ostin uudet C-renkaat 102/100 alle.
Vanhassa rekisteriotteessa oli vaatimuksena renkaat jotka olivat alkuperäiset LI 98 ja varmaankin tyyppihyväksytty Soliferi 560:een Ruotsissa.
Uuteen rekisteriotteeseen tulikin vaatimukseksi nuo mun uudet paremmat C 102/100 renkaat.
Onkohan muille muutettu katsastuksessa samalla tavalla renkaat ominpäin otteeseen jos on ostanut kantavammat vaan onko ne aina rekisteriotteessa näkyvissä mitkä sattuu olla alla silloisella katsastus hetkellä??
Mun järjen mukaan nyt ei voi laittaa alle enää niitä alkuperäisiä LI 98.
A-katsastus asema oli kyseessä jossa kävin ja kotona vasta aloin silmäilee uutta rekisteriotetta.

Kyllä mäkin ne kilot tiedän vaikka ne Ruotsin tehtaalla ei niitä tiedäkkään kun Soliferit lähti linjalta LI 98 renkailla.
Jos joku haluaa parannella ne alkuperäiset kantavuudet niin ne muutetaan katsastuksessa heti papereihin minimi vaatimukseksi.
Tästä oli kyse. Onko muille tapahtunut näin?




Muutettu otsikkoa aiheeseen sopivaksi
- Alan
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: volvo - 17.09.2015 kello on 20:39
oliko rekisteröinti katsastus?
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: ose - 17.09.2015 kello on 21:07
Oman Solikan kokonaispaino nousi 1090 kilosta 1300 kiloon yhdellä katsastusreissulla pyytämättä. Renkaisiin ei tullut muutosta..
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Ruutiukko - 18.09.2015 kello on 05:23
Minä kysyisin sitä asiaa ko. katasatusmieheltä. Häneltä saa oikean vastauksen.
Lieneekö ehkä taustalla jokin trafin, lakiin/asetuksiin perustuva seikka, vaiko vain joku kömmähdys.
Ois ihan kiva kuulla mitä se katsastusmies kommentoi.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Jaaha - 18.09.2015 kello on 06:00
Kyseessä normaali katsastus. Juu täytyy kysyä kun kerkeän käymään konttuurilla paperit mukana.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: K.E.V - 18.09.2015 kello on 08:01
No ei kukaan vastuuntuntoinen ihminen aja EI-C renkailla  :(
Kyllä minun 2007 Soliferissa oli ihan tehtaalta tullessaan C-renkaat, vaihdoin ne kylläkin eurooppalaisiin C-renkaisiin . Saman olen tehnyt Polarissakin.
Ei uskalla pitkään Maokumeilla ajaa  ;D
Eikä kumpaankaan vaunuun vaihtunut mitään vaatimuksia paperiin vaikka renkaat vaihtuikin.

Edit: kevyet kopit ja telit ei kai C:tä kaipaa kun 13" ei helposti saa C:eenä. Mutta 14 ja 15" löytyy joka kaupasta ja hintaero ei päätä huimaa tavallisiin, ainakaan useimmilla  ;)
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Aakku - 18.09.2015 kello on 08:40
No ei kukaan vastuuntuntoinen ihminen aja EI-C renkailla  :(
Kyllä minun 2007 Soliferissa oli ihan tehtaalta tullessaan C-renkaat, vaihdoin ne kylläkin eurooppalaisiin C-renkaisiin . Saman olen tehnyt Polarissakin.
Ei uskalla pitkään Maokumeilla ajaa  ;D
Eikä kumpaankaan vaunuun vaihtunut mitään vaatimuksia paperiin vaikka renkaat vaihtuikin.
No ei se nyt ihan noinkaan mene....

Mulla oli aikoinaan paku, johon uutena sai valita kantavuuden. Otin pienellä kantavuudella ja sain ajaa mukavilla pehmeillä henkilöauton renkailla. Hyvin kesti renkaat alla ja kuluivat tasaisesti. Ottaisin vieläkin pakuun pienen kantavuuden ja mukavat renkaat, mutta se ei nykyisin onnistu. Pakko käyttää C renkaita kovilla paineilla, vaikka ajelisin vain terveisiä
Li 98 kantavuus 750kg ja Li 102 kantavuus on 850kg. Tarkoittanee siis sitä, että eroa akselille tulee 200kg.

Vaunussa nyt voi kumistella vahvempikin rengas, kun siellä ei ajon aikana ketään istu.

Tuo Trfin merkintä otteessa voi johtua siitä järjestelmästä, joka arpoo tiedot jostakin saman mallin tiedoista. Yhteen aikaan neuvottiin ottamaan kopio vanhasta otteesta. Varsinkin vetopainot saattoivat katsastuksen yhteydessä muuttua.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: K.E.V - 18.09.2015 kello on 08:42
Vaunussa nyt voi kumistella vahvempikin rengas, kun siellä ei ajon aikana kestään istu.
Niin, en ymmärrä miten se paku tähän vaununrenkaisiin liittyi  :-X
Ei mun transporter ainakaan ole kova c-renkailla vaikkei kyydissä ole hirveätä jöötiä koskaan.

Tuo Trfin merkintä otteessa voi johtua siitä järjestelmästä, joka arpoo tiedot jostakin saman mallin tiedoista. Yhteen aikaan neuvottiin ottamaan kopio vanhasta otteesta. Varsinkin vetopainot saattoivat katsastuksen yhteydessä muuttua.
Jokin 560 solkku on kokonaispainoltaan yli tuon 1500 kiloa jolloin tuo kepoisempi ei riitä painoihin. Toisaalta kaatuuko maailma tai yhteiskuntasopimus vaikka käyttääkin noita 102 renkaita vaikkei paperissa ole merkintää. Tuppaa nuo kuormaukset usein olle reissussa maksimissaan vaunuissakin.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Aakku - 18.09.2015 kello on 08:47
Niin, en ymmärrä miten se paku tähän vaununrenkaisiin liittyi  :-X
No se liittyy siihen mainitsemaasi vastuuntuntoon...

En nimittäisi vastuuntunnottomaks i henkilöä, joka ajaa laillisilla renkailla, vaikka C merkintää ei olisikaan.

Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: K.E.V - 18.09.2015 kello on 08:51
No se liittyy siihen mainitsemaasi vastuuntuntoon...

En nimittäisi vastuuntunnottomaks i henkilöä, joka ajaa laillisilla renkailla, vaikka C merkintää ei olisikaan.
No sillä että voi aiheuttaa ylipainoiseksi lastatulla kopillaan missä ala-arvoiset lisut alla vahinkoa muillekin tienkäyttäjille .
Itsellä meni reissussa Loiren laaksossa aikoinaan lisu atomeiksi hajoittaen muutakin. Muistaakseni Weiccolla ja Topeliuksellakin on noita hajonnut. Tuntemattomista puhumattakaan.
Tuon tapahtuman jälkeen korkea CEE pysyy ääniaalloilla. Tallissa ja kausipaikalla sama kai mitä alla on.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Aakku - 18.09.2015 kello on 08:59
No sillä että voi aiheuttaa ylipainoiseksi lastatulla kopillaan missä ala-arvoiset lisut alla vahinkoa muillekin tienkäyttäjille .
Itsellä meni reissussa Loiren laaksossa aikoinaan lisu atomeiksi hajoittaen muutakin. Muistaakseni Weiccolla ja Topeliuksellakin on noita hajonnut. Tuntemattomista puhumattakaan.
Tuon tapahtuman jälkeen korkea CEE pysyy ääniaalloilla. Tallissa ja kausipaikalla sama kai mitä alla on.
No tuon ylipainonko vuoksi pitää asentaa C renkaat...
Sehän se onkin vastuuntuntoista.

Ps. Muuten tuo Transporter onkin hiljainen rengasääniltään. C renkaan kovuuden tuntee lähinnä kuoppaisella tiellä.
Mulla ei ole kokemusta uusista Transportereista. Töissä ainoastaan vanhoja Caravellejä, joista uusin lienee jotain 2010 mallia.
Silti vanhempi T4 malli menee pehmeämmin jostain syystä. Tosin sekin on Caravelle.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: K.E.V - 18.09.2015 kello on 11:16
Ei tartte ylipainon takia. MUTTA kun nuo vaunut kulkee siellä kantavuuden äärirajoilla niin on perusteltua käyttää c-renkaita vaikka osallistujien lompakkoa kuin ahistaa :D
Verrattuna pakuun missä terveisiä kyydissä ja 50 kmh mutkaisia kyläteitä kerran kesässä.
Toisaalta leimahenkilö voi olla erimieltä tuosta jälkimmäisestäkin Thumb
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Jaaha - 18.09.2015 kello on 11:22
Kannattaa joskus vilkasta vaunussa mitä akselisto kestää. Mulla lukee max.1500kg akselissa ja nyt nämä uudet C renkaat 102/100 kestää 1700kg.
Pääasia että renkaat kestää vaikka akseli ei kestäisikään.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: james_III - 18.09.2015 kello on 11:34
Kyseessä normaali katsastus. Juu täytyy kysyä kun kerkeän käymään konttuurilla paperit mukana.

Konttorilta selvii, ei olisi eka kerta kun ajoneuvon/vaunun tiedot on muuttunu ilman todellista muutosta. Uuteen tietojärjestelmääns ä kun tietoja ajoivat, oli aika yleistä että vetopainot/renkaat/massat muuttu. Vanhalla paperilla ne sai takasin, syy oli ainakin sillon semmonen että inssit oli merkkaillu kovin kirjavasti tietoja papereihin ja ne ei menny ongelmitta uuteen järjestelmään.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: HiTec - 18.09.2015 kello on 11:36
Itsellä oli tuossa aikaisemmin paku, jonka etuakselille riitti nippa-nappa ha-renkaat, mutta taakse pitikin sitten laittaa C. Kulumisero renkaissa oli todella merkittävää, enkä nyt usko että 1.9d vaparilla nyt silleen tuota etukumia poltellaankaan :D Vaan kun eteenkin laitoin lopulta C:t, niin tuo kuluminenkin hidastui merkittävästi ja nyt nuo renkaat kestivät vuosikausia, koviksi saakka. Omassa, rauhallisessa ajossani eroa en kuitenkaan huomannut kummankaan eturenkaan puolesta/vastaan 8)
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: jip59 - 19.09.2015 kello on 00:14
  13" ei helposti saa C:eenä. Mutta 14 ja 15" löytyy joka kaupasta ja hintaero ei päätä huimaa tavallisiin, ainakaan useimmilla  ;)
Mun mielestä noita 13" C saa nykypäivänä helpommin kuin ennen. Meinaan kun tasalattiaisten trailerien tuonti saksasta on räjähdysmäisesti lisääntynyt ja niissä on yleisin koko juuri 13". Siis kolmiakselisiakin matalia sileälavaisia kärryjä joissa on vallan tajuton kantavuus.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: 99 - 19.09.2015 kello on 00:51
Mun mielestä noita 13" C saa nykypäivänä helpommin kuin ennen.

Tämä on täysin totta. Aikoinaan 2000-luvun alkupuolella oli täysi tuska löytää solikkaan 13" C renkaita, mutta viime kesänä Hobbyyn löytyi lähimmän rengasliikkeen hyllystä.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: K.E.V - 19.09.2015 kello on 07:59
Joo. Aikoinaan niitä piti oikein etsiä eikä silti löytynyt. Telivaunua ei ole ollut tällä vuosituhannella.
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: HiTec - 19.09.2015 kello on 09:57
Merkillisen pieniin renkaisiin tosiaan nuo peräkärryt on nykysin menossa. Tuossa meilläkin pyörii yksi "nakkikiska" telikärryssä, jossa on 195/50-10 98N renkaat alla. Siis tosiaan 10" :o Sen verran erikoisen näköiset oli kumit tuossa kärryssä, jotta piti käydä oikein chekkaamassa mitä siellä alla pyörii, siksi nuinkin tarkka "raportti" tuon kärrin renkaista :D

(http://ssl.delti.com/tyre-pictures/Kenda/K399LoadStar.jpg)
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: 88k5 - 19.09.2015 kello on 10:43
Onhan 13" tätä päivää.
Tässä kuussa ostin uuden 2.1tn venetraikun - alla pyörii 4 kpl 185/70R13 86T.  Vähän hirvitti, että kestääkö.. :)
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: JPS - 19.09.2015 kello on 15:58
Ostin pari viikkoa sitten omaan vaunuuni uudet 13" C renkaat ja ihan hyllytavarana oli vianorilla.
Tasapainotettuna ja alle laitettuna pikkuisen vajaa 70€/kpl,merkki oli gt radial.
Uudet vanteet vaunuun ostin vannetukusta noin 50€ kpl
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.09.2015 kello on 16:07
Ostin pari viikkoa sitten omaan vaunuuni uudet 13" C renkaat ja ihan hyllytavarana oli vianorilla.
Tasapainotettuna ja alle laitettuna pikkuisen vajaa 70€/kpl,merkki oli gt radial.
Uudet vanteet vaunuun ostin vannetukusta noin 50€ kpl
Kitkat vai nastat?
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: JPS - 19.09.2015 kello on 16:09
Jäi mainitsematta että kesärenkaista oli kyse
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 19.09.2015 kello on 16:11
Jäi mainitsematta että kesärenkaista oli kyse
Mistä sais 13tuuman renkaat c nastoilla?
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Aakku - 19.09.2015 kello on 16:23
Minäpäs ostin peräkärryyn hyvät pyörät, eli uudet renkaat uusilla vanteilla... :)

GT Radial Kargomax ST-4000
155x13 LT 84
Kesärenkaat M+S merkinnällä
"Trailer use only"
Hinta oli jotain 75€ kipale

Kyllä on hjuvat Muulin alla.... :)


Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: jamppa508 - 19.09.2015 kello on 16:34
Mistä sais 13tuuman renkaat c nastoilla?
http://vianor.fi/renkaat/pakettiauto/nastarenkaat/maxxis/maxxis-presa-spike-ma-slw/
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: kettunen - 20.09.2015 kello on 10:53
Mistä sais 13tuuman renkaat c nastoilla?
Mäntän Rengaspiste, www.rengaspiste.fi
Terv. Toivo
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Ossi66 - 20.09.2015 kello on 11:07
Mistä sais 13tuuman renkaat c nastoilla?

TyökaluÄssä / IKH
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: Aakku - 20.09.2015 kello on 11:18
TyökaluÄssä / IKH
Mitäs tuo merkintä IKH:n renkaissa ihan oikeasti meinaa...?

"Huom! Vain perävaunu käyttöön!"

Onko rakenne jotenkin epäkuranttia?
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: kimi - 20.09.2015 kello on 11:25
Mitäs tuo merkintä IKH:n renkaissa ihan oikeasti meinaa...?

"Huom! Vain perävaunu käyttöön!"

Onko rakenne jotenkin epäkuranttia?

Suomessa ei saa käyttää matalaa nopeusluokkaa autonrenkaassa

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/onko-renkaan-nopeusluokka-suhteessa-auton-suorituskykyyn

"Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta.Liikennemini steriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus."
Otsikko: Vs: Ei ymmärrä.
Kirjoitti: arska100 - 20.09.2015 kello on 11:35
Mistä sais 13tuuman renkaat c nastoilla?
Ootko kysynyt Trailconilta?
Otsikko: Vs: Vaunun rekisteriotteen rengaskokovaatimus muuttui katsastuksessa
Kirjoitti: Alan - 20.09.2015 kello on 11:38
Mulla tonnin venetrailerissa alla Barumit, 155/13. En kyllä vedä lähiramppia tai katsastusta kauemmas vaihtamatta renkaita C -luokkaisiin, muistaakseni noiden kantavuus oli nippanappa riittävä, mutta ei vakuuta minua. Onhan noilla ikääkin sen 7 vuotta, vaikka vedetty onkin max 1000 km. Myyn ne aikanaan halvalla, mutta en vaunun alle.