Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: pertti - 13.09.2015 kello on 11:09
-
Elikkäs auton vaihtoo suunnittelen volvo v70, mutta hirmu pulma tuli eteen tuon vaihteiston kans että kumpi on parempi? Vaunua vedetään vain n.3000km kesässä eikä automaatista oo mitään kokemusta
-
Tämä sellainen juupas eipä kysymys.
Vastaan omasta puolesta.
Minulla on V70 manuaali ja oikein hyvin iso LMC tulee perässä 4 vaihde ja 85 km/h menee sujuvasti vakionopeus päällä, kulutus 10 ltr luokkaa sadalla.
Volvossa on mielestäni hyvin toimiva manuaali, menee kovalla pakkasellakin vaihteet hienosti päälle.
Kaksoismassapyörän ja kytkimen joutuu joskus vaihtamaan, vm -05 facelift mallista eteenpäin ilmeisesti lujempaa tekoa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2256.0
-
Täältä pinnat automaatille ehdottomasti! Ei kytkin ongelmia, helppo perittää hitaasti! Jaksaa vetää hyvin painavampaakin vaunua ( autotraileria). Ajaessa mäkistä maastoa en kyllä käyttänyt isointa vaihdetta mutta tasaisella kyllä.
-
Mulla s80 yli rippikouluikänen autom. ajettu lähes 450tkm, vaunu matkavarustuksella varmaan 1400kg ei ollut ongelmia vedon kanssa 3 kepistä päälle ja nopeus ylös ja vakkari päälle ei hyytynyt eikä pykältänyt pienemmälle Pulkkilan mäessä eikä Oulu-Kuusamo mäkiinkään. Laatikon öljyt vaihdettu säännöllisesti 50tkm välein. Varmaan huollolla suuri osuus automaattilaatikon toimivuuteen.
-
Tuossa juttua Volvon automaatista.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39919.0
Kumpikaan Volvon oli se automaatti tai manuaali ole ikuinen. Molemmilla huollettuina voi kuitenkin ajella useita satoja tuhansia kilometrejä.
-
Automaatti ja vielä parempi jos on Geartronic toiminne, eli "keppivasemmalle ja +/- vaihtomahdollisuus.
Tuollaisella on kiskottu paljon, tänäkin vuonna yli 10.000km vaunua
-
Automaatti, tänäkin kesänä 3000 kilsaa vedettynä.. Matka ajossa useimmin lukitsen 5-vaihteelle.
-
Niin että kumpi. Mulla on toinen automaatti ja toinen manuaali. Volvossa on niin hieno manuaalilaatikko että huvikseen sitä vaihtelee. Massapyörän vaihto noissa vanhemmissa manuaaleissa on joka tapauksessa edessä 150-250000 km:n jälkeen, eikä ole halpa remontti. Automaattii toimii kyllä ilman muuta ongelmitta.
Polttoainekulutukse ssa minimaalinen ero. Tulevaisuudessa meillä tulee olemaan molemmat automaatteja, vaikka eivät ne autuaaksi teekkään.
Siitäkään en ole vakuuttunut että olisivatko Volvoja. :-\
-
Automaatti ja vielä parempi jos on Geartronic toiminne, eli "keppivasemmalle ja +/- vaihtomahdollisuus.
Tuollaisella on kiskottu paljon, tänäkin vuonna yli 10.000km vaunua
Sama loota mulla,ei valittamista.Elikkä ääni automaatille...
-
Itse lähtisin ajatuksesta, "miksi manuaali", jos toimiva automaattikin on saatavissa? Ei (minusta) se kepillä hämmentäminen niin mukavaa ole?
Omassa (V70) momentinmuuntimella varustettu automaatti ja eipä voi moittia. Aina käytössä sopiva välitys ja saa keskittyä olennaiseen.
Kuitenkin. Ei ole yhtä oikeaa ratkaisua, makuasioita. Ei kannata kiistellä.
Edit; vielä, kun moottorissa riittävästi vääntöä, niin ajaminen on yhtä juhlaa!
Elikkäs auton vaihtoo suunnittelen volvo v70, mutta hirmu pulma tuli eteen tuon vaihteiston kans että kumpi on parempi? Vaunua vedetään vain n.3000km kesässä eikä automaatista oo mitään kokemusta
-
Mikä on halutun Volvon ikähaarukka?
Mulla on tuo -05 manuaalina ja vaunua vedän nelosella. Koskaan ei ole tarvista vaihtaa normaalissa maantieajossa.mitta rin mukaan 85 ja vaikkari päälle.
Kaksoismassa ollut löysää jo 280tkm lukemasta lähtien eli jousissa pientä kuoleentumista,mutta vielä samalla mennään yli 440tkm mittarissa.
Jos meinaa laittaa -06 kuusvaihteisen automaatin, remontti voi olla kohdalla alle 300tkm, jos öljyjä ei ole vaihdettu aina säännöllisesti.Uude mmat kestää paremmin. Tuo tieto Volvomyyjiltä.
-
Ääni automaatille Thumb
Hienosti toimii vaunun kanssa.
-
Vm 03- 05 mittarilukema +400tkm ku ei meinaa olla vähemmän ajettuja tuon ikäisiä ja tuoreemmatsit menee yli budjetin
-
Vm 03- 05 mittarilukema +400tkm ku ei meinaa olla vähemmän ajettuja tuon ikäisiä ja tuoreemmatsit menee yli budjetin
Mullakin ajettu 224000km -07 ei kallis...
-
Mullakin ajettu 224000km -07 ei kallis...
No siinähän on Pertille halpa volvo ;)
-
No siinähän on Pertille halpa volvo ;)
En myy vielä hyvää peliä ;)
-
Mikäli automaatin ostat , käy Essential huollossa Volvolla. Maksaa n 150€ ja samalla päivittävät lootan softan Volvo 2.0 moodiin ILMAISEKSI.
Mukavammin vaihtaa karavaanarin käytössä , ei yritä tökkää isompaa 4>5 heti 80 viivalla.
-
Minulla voisi olla ylimääräinen V70, laitan yv.
-
En myy vielä hyvää peliä ;)
Minusta tuo sun viesti oli myyntitarjous - ja halvalla. En muuten ymmärrä sillä mitään asiayhteyttä aiheeseen. Järjetöntä leveillä rahoillaan tällaisessa ketjussa.
-
Paljon ajettua en ottaisi automaattina. Mukava käytössä mutta foorumit täynnä ongelmia. Manuaali melko riskitön, paitsi se kaksoismasapyörä on kallis. Itsellä 590 tkm ajettu manuaali, laatikko on täysin kunnossa.
-
Paljon ajettua en ottaisi automaattina. Mukava käytössä mutta foorumit täynnä ongelmia. Manuaali melko riskitön, paitsi se kaksoismasapyörä on kallis. Itsellä 590 tkm ajettu manuaali, laatikko on täysin kunnossa.
Mulla pihassa toinen volvo 600tkm ajetulla automaattilaatikoll a. Hammastankovikasena jäi varaosa autoksi, mutta automaattilaatikko toimi moitteetta.
-
Mulla pihassa toinen volvo 600tkm ajetulla automaattilaatikoll a. Hammastankovikasena jäi varaosa autoksi, mutta automaattilaatikko toimi moitteetta.
Yksilöitä tietysti on, mutta onko orkkis laatikko? Edellisessä Volvossa oli automaatti, ajettu n 300tkm. Vaunu perässä ja ei ongelmaa.
-
Minusta tuo sun viesti oli myyntitarjous - ja halvalla. En muuten ymmärrä sillä mitään asiayhteyttä aiheeseen. Järjetöntä leveillä rahoillaan tällaisessa ketjussa.
Ymmärsit väärin,ei ollut myynti ilmotus,ja tarkoitin jotta ei vanhemmat volvot enää paljon maksa,enkä ole leveillyt rahoilla!
-
Automaatti volvo on hommattu ja vaunua koevedetty 300km laatikko toimi hienosti ja voimaaki on riittästi ;D
-
Hyvä valinta. En oikeastaan keksi kuin pari syytä miksi manuaali (korjauskustannukset ja kiinnijäämistilanne) pitäisi hankkia. On se vaan niin helppoa ja mukavaa automaatilla. Mä en jaksa edes lukita mitään vaihteita. Sillä mennään mitä laatikko tarjoaa (no kutosta se ei vaunun kanssa edes tarjoa alle satasen vauhdissa).
-
Automaatti volvo on hommattu ja vaunua koevedetty 300km laatikko toimi hienosti ja voimaaki on riittästi ;D
Käy ihmeessä http://www.bilia.fi/huolto/volvo-essential-huolto
mm
Essential-huolto koskee vanhempia Volvo-malleja: S40/V40 (vm. 96–04), S40 & V50 (vm. 04–08), V/S70 & XC70 (vm. 97–08), S80 (vm. 99–08), S60 (vm. 00–08), XC90 (vm. – 08 asti).
Ja jos tuntuu voiman puute vaivaavan niin siihenkin on apuja ;)
-
Automaatti volvo on hommattu ja vaunua koevedetty 300km laatikko toimi hienosti ja voimaaki on riittästi ;D
Jos tuon merkkinen laatikko, Aisin AW 55-50. Kannattaa vaihdattaa öljyt huuhtelemalla 80 tkm välein.
-
Aisinin laatikkoa ei ajamalla rikki saa, öljyjä kannattaa huuhtelemalla vaihdella, helppo homma. Tuossa laatikossa on kuluva osa venttiilipöytä, eikä sen vaihtaminen kummoinen homma ole. ( kaksoismassan vaihto jopa kalliimpi ) Thumb
-
Aisinin laatikkoa ei ajamalla rikki saa, öljyjä kannattaa huuhtelemalla vaihdella, helppo homma. Tuossa laatikossa on kuluva osa venttiilipöytä, eikä sen vaihtaminen kummoinen homma ole. ( kaksoismassan vaihto jopa kalliimpi ) Thumb
Kaksoismassa ja kytkinpaketti 1041.70 kotiin toimitettuna - alkuperäisosia. ;)
Ei sillä paljoa automaattilootaa korjailla. ;D
-
Edelliseen liittyen. Katselin omaani tomaattiin venttiilipöytää. Parhain hinta alle 700 suomessa. On aika kallis mielestäni tuo manuaalin kytkyhässäkkä 😇😆
-
Ja vielä ortopedin maksut päälle polven hoidattamisesta kun on joutunut "Singeriä polkemaan päivät pitkät" ;)
-
Kyllä tuon venttiilipöydän vaihtaa paaljon nopeammin kuin kaksoismassan, ei tarvi edes laatikkoa irroittaa. Ohjelmointi päälle niin vieläkin jäädään alle manuaalin korjaushinnan ;D
-
^
Oliko tuo venttilipöytä uusi (ei siis kunnostettu/käytetty), saati OE?
Ebay'ssa kunnostettukin rahteineen taitaa olla 600€.. eihän sitänyt käytettyjä kytkimen osiakaan laiteta ;D
-
Suhteellisen naivia verrata kunnostettua venttiilipöytää loppuunajettuun kytkimeen ja ravistavaan kaksoismassaan.....
-
Väärä tulkinta;ei kunnostettu vs. risa - vaan kunnostettu vs. uusi OEM ;)
-
Joo kyllä näitä kaksoismassoja vaihdelaan kuitenkin enemmän kuin venttilipöytiä, miksiköhän? :)
No joo, jatkakaa Thumb
-
Ameriikan mehulootia purkaneena ja kasanneena, jättäisinkö momentimuuntimen ja öljypumpun koskematta (tai pannat onko?) Aisin tapauksessa - en tiedä kun en ole sekaantunut.. sivusta seurailen. 8)
-
Joo kyllä näitä kaksoismassoja vaihdelaan kuitenkin enemmän kuin venttilipöytiä, miksiköhän? :)
No joo, jatkakaa Thumb
Vaihdellaan joo - kohta munkin volvoon.
Ja nuot mun hinnat on oikeasti sivivalkoisessa laatikossa toimitettavia orggisosia eikä mitään wanna be OEämmiä. Verrataan vaan vastaavia osia eikä mitään korjattuja. ;D
Ja tämä onkin sitten mun volvojen viimeinen kytkinremppa - seuraavaksi vaihdan automaatin :laugh:
ja - Automaatissa pitää sitten laskea näille kilometreille kuluiksi myös neljä öljynvaihtoa - manuaaliin ei turhaan öljyjä vaihdella ;)
-
Ainahan nuo orginaali osat ja tarvikkeet eivät välttämättä eri paikoista tule / tehdä, voivat olla samojakin eri numeroin stanssattuna, tähänkin on törmätty.( vähän aikaa varaosia myyneenä ) No kuitenkin noilla venttiili koneistojen vaihdoilla on ajeltu taas pitkiä matkoja, olkoon sitten korjattuja vaihto-osia tai mitä lie. Manuaali vai automaatti, kumpi parempi, sitä ei tiedä kukaan koska parasta ei ole vielä tehtykkään ja toisaalta kaikki voi hajota tai kestääkkin.
Itse ainakin tykkään automaatilla ajella.
Tuo automaatin öljynvaihto huuhtelemalla ei paljoa maksa mikäli kykenee itse sen tekemään, teetettynä hinta sitten korkeampi, joka tapauksessa kannattaa tehdä.
-
Mikäli automaattilaatikko on kestänyt jossain autossa 200 000 km, niin kehutaan kestävyyttä.
Mikäli manuaalilaatikko hajoaa 300 000 km:ssa, niin valmistajaa haukutaan täysin keskeneräisen tuotteen tekemisestä.
Monelle henkilöauton valinnassa polttoaineenkulutus on tärkeä kriteeri.
Myyntiesitteistä luetaan tarkasti maantiekulutuslukem ia, hyvänä perusteena autonvaihdolle.
Sitten myöhemmin ihmetellään, kun se "pienikulutuksisempi" automaatti viekin litrakaupalla ilmoitettua enemmän sekalaisessa ajossa, meillä Pohjolan olosuhteissa.
Paljon enempi, kuin manuaalivaihteinen vastaavissa olosuhteissa.
Mukavahan toki tomaatti on.
-
Sitten myöhemmin ihmetellään, kun se "pienikulutuksisempi" automaatti viekin litrakaupalla ilmoitettua enemmän sekalaisessa ajossa, meillä Pohjolan olosuhteissa.
Paljon enempi, kuin manuaalivaihteinen vastaavissa olosuhteissa.
Kuinka moni ilmoittaa manuaalin janoisemmaksi?
-
Kyllä sitä omalla ajotavalla voi kulutukseen paljonkin vaikuttaa. Kyllä tuolla 200 heppaisella saa menovettä kulumaan jos oikein polkee mutta sitten jo mennäänkin aika haipakkaa :D
Toisaalta kevyellä kaasulla mennään samoilla lukemilla kuin vanhalla 140hp manuaalilla. Loppupeleissä jos on ajot kiinni siitä kuluttaako litran enemmän tai vähemmän niin kannattaako ajaa enään ollenkaan... :o
-
Kyllä sitä omalla ajotavalla voi kulutukseen paljonkin vaikuttaa. Kyllä tuolla 200 heppaisella saa menovettä kulumaan jos oikein polkee mutta sitten jo mennäänkin aika haipakkaa :D
Toisaalta kevyellä kaasulla mennään samoilla lukemilla kuin vanhalla 140hp manuaalilla. Loppupeleissä jos on ajot kiinni siitä kuluttaako litran enemmän tai vähemmän niin kannattaako ajaa enään ollenkaan... :o
Oma ajotapa vaikuttaa eniten. Eihän se automaatin aiheuttama litra mitään merkkaa, mutta jos lasket vaikka tuolla mun autolla ja päivän litrahinnalla 1.23, tekee litran lisäkulutus keskimäärin 541.20eur vuodessa ja kymmenessä vuodessa olis mennyt vain 5400eur enemmän polttoaineeseen :laugh:
Onko tuolla kytkinremontin 1600eur kokonaishinnalla oikeasti merkitystä kuluja vertaillessa :laugh: :laugh: :laugh:
-
Kyllähän se on että joka vehkeessä remontteja tulee ja menee, kalliita ja halpoja ;)
-
No tossa eräällä kaverin 170.000 ajetulla kulkimella meni työsylinterin tiiviste, alkoi tiputtamaan mehuja pihalle. 4-vetolaite, piti tiputtaa aski ja kone pois. Samalla piti kuulemma laittaa kytkin sivuosineen. No ei se kallis juttu ollut. reilun 3.000€ töineen Thumbd
-
Kuinka moni ilmoittaa manuaalin janoisemmaksi?
Yhä useammalla nykyautolla normikulutus on automaatilla desin tai pari pienempi, kuin manuaalilla. Käytäntö sitten on usein toista, varsinkin kylmillä alueilla ja silloin kun ajosykli ei ole ennalta bittinikkareiden tietämä testisykli.
-
No niin volvon mittariin oli kertyny 636km ja tankkiin mahtu 37.3 litraa. Puolet ajosta kaupunki ja puolet matkaa. Kalkulaattorilla ku laski keskikulutuksen=5.86l/100km
-
Yhä useammalla nykyautolla normikulutus on automaatilla desin tai pari pienempi, kuin manuaalilla. Käytäntö sitten on usein toista, varsinkin kylmillä alueilla ja silloin kun ajosykli ei ole ennalta bittinikkareiden tietämä testisykli.
Yhtälailla ne oletukset menee pieleen manuaaleilla.
Sitä kuitenkin ihmettelen, kun hädintuskin 'sisäänajettuihin' autoihin vaihdellaan vauhtipyöriä ja muuta kummallista... :o
-
Eipä ole tullut vaihdettua kytkimiä eikä vauhtipyöriä.
-
Yhtälailla ne oletukset menee pieleen manuaaleilla.
Sitä kuitenkin ihmettelen, kun hädintuskin 'sisäänajettuihin' autoihin vaihdellaan vauhtipyöriä ja muuta kummallista... :o
Oletukset pieleen, mutta kuinka paljon?
Myönnän sovun vuoksi, että hädintuskin "sisäänajettuihin" manuaalivaihteisiin autoihin vaihdellaan vauhtipyöriä ja muuta kummallista lähes rutiininomaisesti.
Onneksi automaattivaihteist o muuttaa rankkasateenkin auringonpaisteeksi. ^-^
-
Sitä kuitenkin ihmettelen, kun hädintuskin 'sisäänajettuihin' autoihin vaihdellaan vauhtipyöriä ja muuta kummallista... :o
Mikäli kirjoitat otsikon mukaisesta autosta eli volvosta D5 moottorilla, sinulla taitaa olla "suomalainen" käsitys hädintuskin sisäänajetusta autosta. Todellisuudessa D5 moottorien kytkimien ja vauhtipyörien kanssa ei ole ongelmia alle 200 tkm ellei 1. moottri ole lastutettu tai 2. ajotyyli epänormaali eli kytkintä yliluistatteleva tms. Vähänkään uudemmissa eli vm 2006 (D5244T4) eteenpäin kytkin ja 2.massavauhtipyörä pelaa vielä kohtuullisesti lastutettunakin ongelmitta.
Tosin autovalmistajasta riippumatta se insinööri osaa valitessaan huomioi käytettävisä olevan maksimiväännön ja valitsee palikat sen mukaan. Tarpeettoman jäykkä kaksoismassavauhtip yörä aiheuttaa turhia värinöitä eikä enää palvele tarkoitustaan. Siksi ne eivät yleisesti ottaen tykkää, mikäli etenkin vääntöalueen alapäähän haetaan reilusti lisää vääntöä.
-
Mikäli kirjoitat otsikon mukaisesta autosta eli volvosta D5 moottorilla, sinulla taitaa olla "suomalainen" käsitys hädintuskin sisäänajetusta autosta. Todellisuudessa D5 moottorien kytkimien ja vauhtipyörien kanssa ei ole ongelmia alle 200 tkm ellei 1. moottri ole lastutettu tai 2. ajotyyli epänormaali eli kytkintä yliluistatteleva tms. Vähänkään uudemmissa eli vm 2006 (D5244T4) eteenpäin kytkin ja 2.massavauhtipyörä pelaa vielä kohtuullisesti lastutettunakin ongelmitta.
Minä mistään kirjoita... Ihmettelen vaan, miksi pitää 'keksiä' kaikenlaisia palikoita, jotka menee heti rikki.