Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: tiina1 - 3.09.2015 kello on 18:51
-
Heippa karavaanarit!
Joku on ehkä kuullutkin rapakon takana leviävistä Tiny Houseista ja tarkoitus olis rakentaa moinen itselle tänne kylmään kotosuomeen. Liikkuva malli pyörien päällä siis. Kaipaisin keskustelua aiheeseen liittyen, täältä ehkä löytyy jokunen siitä kiinnostunut? Perusidea on siis rakentaa piskuinen talo lavettitrailerille, mukavuustaso ihan oman maun mukaan.
Internetistä löytyy suhteellisen paljon tietoa mobiilitalon rakentamisesta, mutta suhteellisen vähän näin kylmiin olosuhteisiin. Ja lainsäädäntö tietysti on paikallinen. Kerään projektin edetessä tietoa blogiin (http://bigdreamtinyhome.com (http://bigdreamtinyhome.com)). Blogi on tällä hetkellä englanniksi (tarkoitus olis kääntää sitä suomeksi projektin edetessä, ainakin nuo Suomen lainsäädäntöä koskevat osuudet).
Tällä hetkellä mieltä askarruttaa esimerkiksi seinämateriaalivali nnat. Suurin osa pikkutaloista vaikuttaa olevan rakennettu perus kakkosneloskoolauks illa ja kylmemmissä maissa eristeenä toimii polyuretaani, mutta itse mietin, että josko sen koolauksen vois jättää kokonaan pois ja tilata esim 10 sentin paksuset sandwich-uretaanielementit, että sais painon pysymään matalana. Ymmärtääkseni elementtejä on sekä lasikuitu- että metallikuorilla. Joku mainosti, että parinkin sentin eristyksillä voi kevyillä pakkasilla majailla, kunhan patteri pauhaa.
Kaikista eniten huolestutti tuo byrokratian osuus, mutta mitä asiaa selvittelin, se vaikuttaa huomattavasti paljon yksinkertasemmalta kun mitä pelkäsin. Onko jollakulla täällä kokemusta tai tietoa vastaavasta projektista?
-
Mielenkiintoinen hanke.
Ilmeisesti taloa on tarkoitus liikutella melko paljon, koska aiot rakentaa sen trailerille. Tällöin se pitäisi rekisteröidä ja katsastaa. Jos siirtotarvetta tulisi harvemmin, kannattaisi tehdä talo siirtolava-alustalle.
Trailerilla olevalle asunnolle on olemassa maksimi äärimitat ja vetoautosta riippuva maksimi paino. Painon ja seinäpaksuuden minimoimiseksi suosittelisin uretaanieristystä.
Ja mallia voi ottaa vaikka Hobbyn Landhausista (https://www.google.com/search?q=tiny+house+suomi&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI1-2nwZ3bxwIVwd0sCh1fRAE1&biw=1024&bih=667#tbm=isch&q=hobby+landhaus)
-
Tätä pitänee seurata, jos kärry on traktorivetonen niin siinä ei montaa pykälää tarvii täyttää. Ihmetellykin miksi vastaavia ei täälläpäin ole.
-
Kiitos vinkeistä Muumupapa!
Tieliikennelain puitteissa homma alkaa olla aika selvä. Maksimimitat ja -paino olikin tiedossa jo ennestään ja toissapäivänä selvittelin noita rekisteröintijuttuj a. Tiivistettynä: jos ei tee muutoksia ite trailerin runkoon, ei tuu ongelmia muutoskatsastuksen kanssa. Lakiteknisenkin neuvonnan puolella tunnuttiin olevan enemmän huolestuneita siitä, että rakennelma on liikenneturvallinen, kun että sellasta ei sais rekisteröityä :-) http://bigdreamtinyhome.com/blog/road_act_2.php (http://bigdreamtinyhome.com/blog/road_act_2.php) löytyy kattavampi selvitys aiheesta.
-
Kyllä otsikon termi tunnetaan Euroopassakin - se on Mobile Home, esimerkkejä kuvin (https://www.google.fi/search?q=mobile+home&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCEQsARqFQoTCKnu94qk28cCFYGSFAodh4YDow&biw=1866&bih=1018)
Talovaunu (https://www.google.fi/search?q=mobile+home&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCEQsARqFQoTCKnu94qk28cCFYGSFAodh4YDow&biw=1866&bih=1018#tbm=isch&q=talovaunu)se on suomeksi..
Esimerkiksi Adrianmeren rantojen kämppäreillä on vuokrattavissa näitä Mobile Home'ja (ei mitään tekoa matkailuvaunujen tai -autojen kanssa). Vuokraajat ei tosin niitä siirtele, vaan pelkästään asuvat niissä.
Alotuksestä jäi epäselväksi, onko "pääpaino" siirrettävyydessä; tieliikennekelpoine n, millä siirrettävissä, kustannukset - vai asuttavuudessä; talomainen, tekn. liitynnät, mukavuudet, huonekkaluin sisustettavissa?
Ehkä ensimäisessä vaihtoehdoissa lähtökohdaksi kannattaisi valita jo olemassa oleva rekisteröity ajoneuvo ja muuttaa sitä. Kun jälkimmäisessä lähtökohta on helpompi rakentaa alusta (tai siirtolavajalaksien päälle) asti itse/teettää.
Uskoisin, että (tässäkään asiassa) "pyörää ei kannatta alkaa keksimään.."
-
Virossahan noita myydän käytettyinä ja hinnat eivät olleet mitään päätähuimaavia.
Nyt en vaan muista ihan tarkasti miten se haku meni virossa mut oisko ollut joku ratastelumaja.ee? t miel
-
Kyllä se siirrettävyys tulee ensisijalla, ettei tartteis mitään poikkeuslupia tai rekkakortteja. Eli tieliikennekelponen ja paino sais jäädä alle sen 3,5 tonnia. Sitten mukavuusosiosta kaikki mitä mukaan mahtuu.
Talovaunuja ja runkoja oon kyllä tarkastanut myös, mutta teen mieluummin itte niin saan just sellasen kun haluan :-)
-
^
Hyvä Thumb
Tämä siis (toivottavasti) ohjaa keskustelua siihen suuntaan - tokihan voit mielesi muuttaa ;D
Siirsin siksi aiheen pois matkailuautoista. Teknisesti ollaan aika lähellä matkailuvaunua. Jos se funktionsa takia lähentelee käyttötarkoitukselt aan muutakuin tavaran- tai henkilökuljetusta, eikä se ole matkailuvaunu, tieliikennekäytön kannalta ainoaksi vaihtoehdoksi perävaununa O2 (0.75-3.5tn) hinattavalaite. Tuo poikkeaa edellistä siinä, että siihen ei saa mitään kuormata..
http://www.trafi.fi/filebank/a/1434621174/45e374fb58c5e4bfcfc32225aeda969f/17900-Ohje_hinattavan_laitteen_yksittaishyvaksynta.pdf
Teknisesti näitä perävaunumuutoksia pohdittiin "päinvastaisessa projektissa" Asuntovaunusta peräkärry? (http://karavaanari.org/index.php/topic,14768.0.html)
-
http://www.ratastelmaja.ee/
-
Toivolansaaressa, Ikaalisissa tuollisen tapasin ihan livenäkin. Siis kyseessä ei ollut mikään asuntovaunun tapainen "talo" juurikin tyyliin Hobby, vaan se oli nähdäkseni kasattu puoliperävaunu-alustalle tms. Laitoksen logoista päätellen sen alkuperämaa on tuolla ison rapakon toisella puolella, pohjois-amerikan puolella ja ikääkin vaikutti tuolla jo jokunen vuosi olevan. Perhana vaan kun ei tullut tuosta kuvia napsittua :-X
-
Aiheen piti mennä tuonne matkailuvaunuprojek tiosioon, mutta sössin :-(
Tuo hinattava laite oli yks mistä kyselin sieltä teknisestä neuvonnasta myös, mutta tippu jatkosta mainitsemastas syystä heti kättelyssä. Varmistin useempaan otteeseen, että onko matkailuperävaunuks rekisteröintiin jotain rajotuksia niinkun matkailuautolle on, mutta eipä sille ole. Hökötyksen saa rekisteröidä matkailuperävaunuks ja tyyppihyväksyntöjäk ään ei tarvita, kun trailerin runko pysyy koskemattomana. Toinen vaihtoehto on sitten ihan vaan perävaunu, siihenkään ei ollut mitään rajoitteita. Sai olla sähköt ja vedet ja kaikki, kunhan ovat ammattilaisen leimaamat.
Sitten oli vielä kolmas vaihtoehto, että se ite talo-osa olis irrotettava elikkä kuorma. Sillon ei olis kenelläkään mitään nokan koputtamista liikenteessä, jos se on oikein kuormattu. Ongelmaks siinä kohtaa muodostuis katsastukset, kun pitäis irrottaa rakenne joka kerta (enkä tiedä oisko se ihan niin idyllisen kauniskaan loppujen lopuks, kun ei saa ylittää trailerin reunoja).
Mitä tohon pysyvämpään parkkeeraamiseen tulee niin ihan normaaleilla asuintonteilla olis tarkotus majailla. Toimenpideluvan kanssa. Mitkäs ne leirintäalueiden rajoitukset sitten on, onko sinne jotain ulkonäkövaatimuksia kin jos paperissa seisoo matkailuperävaunu? :-o
-
http://yle.fi/uutiset/leirintaalueen_rakennelmille_tuli_lahtomaarays/5090474 tuossa artikkelissa talovaunuista.
-
Leirintäalueilla rajoittaa aikakin viemäriliitännän puute ja vesiliityntäkin on harvinainen.
-
En usko, että tulee tarvetta viemäröinnille, tulee kuivakäymälä ja harmaavesisäiliöt. Veden sisäänotto on vähän kysymysmerkki vielä, voi olla, että menee säiliölinjalle sekin.
-
Seinäelementtejä löytyy, muistaakseni 60mm on ohkasin. Alumiini on kummallakin puolella, uretaani välissä. Eristevahvuudessa ei kannata tinkiä, kun se ei paina "mitään".
-
Sitten oli vielä kolmas vaihtoehto, että se ite talo-osa olis irrotettava elikkä kuorma. Sillon ei olis kenelläkään mitään nokan koputtamista liikenteessä, jos se on oikein kuormattu. Ongelmaks siinä kohtaa muodostuis katsastukset, kun pitäis irrottaa rakenne joka kerta (enkä tiedä oisko se ihan niin idyllisen kauniskaan loppujen lopuks, kun ei saa ylittää trailerin reunoja).
Melkein helpoin vaihtoehto avata "jalkakonttilukot" ja jättää mökki omien tolppien varaan. Niin saa parakki olla ihan omian määräysten mukainen "kuorma"..
Nykyäänhän saa 3.5tn kärryiksi oikeasti isoja laitoksia..
(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1270901_1271000/1270932_l_4fecf147b9c7cfb8.jpg)
http://www.nettikone.com/boro/multimax-3500kg-850cm-tayspera/1270932#yritys=westmac
tai keskiakselivaununa
(http://image.nettix.fi/extra/machineimg/1209401_1209500/1209409_l_2ff61db7682651dd.jpg)
http://www.nettikone.com/boro/atlas-3000kg-6000cm-x-2500cm/1209409#yritys=westmac
Tuolta kävin viikolla hakemassa ison venetrailerin halaavalla :)
Mutta vetokalustoon, voisi todeta, että edessä pitää vähintään olla 3tn omamassainen veturi, ja mieluiten pitkäakselivälinen sekä vedettävän korkuinen tuulenhalkoja..
Jos koskaan on taukovaunuja tms. vetänyt tiellä, vastus on valtava kapean ja matalan (esim. maasturit) vetämänä.
Tieliikenteessä kannattaa muistaa, että kevyt sandwitch saattaa hajota 80 km/h vauhdissa "tuulesta" kun vastaan tulee rekka tai bussi, jos tukirakenteita ei ole - joista tosin tuleekin sitten painoa.
-
Joo, ja vesisäiliö rosteria, säilyy vesi kauan juomakelpoisena.
-
http://www.nettikone.com/boro/atlas-3000kg-6000cm-x-2500cm/1209409#yritys=westmac
Tuolta kävin viikolla hakemassa ison venetrailerin halaavalla :)
Tota Westmaccia itekkin oon tiiraillut, niillä on toistaseks ainoo 2,5m levee traileri mitä oon nähnyt :-) En tosin oikein keksi, että mitä hyötyä tosta irrotettavasta kuormasta enää olis, jos kerran rekisteröinti matkailuvaunuks onnistuu niin helposti.
Mutta vetokalustoon, voisi todeta, että edessä pitää vähintään olla 3tn omamassainen veturi, ja mieluiten pitkäakselivälinen sekä vedettävän korkuinen tuulenhalkoja..
Jos koskaan on taukovaunuja tms. vetänyt tiellä, vastus on valtava kapean ja matalan (esim. maasturit) vetämänä.
Tieliikenteessä kannattaa muistaa, että kevyt sandwitch saattaa hajota 80 km/h vauhdissa "tuulesta" kun vastaan tulee rekka tai bussi, jos tukirakenteita ei ole - joista tosin tuleekin sitten painoa.
Hyviä pointteja Thumb Joku vinkkas, että Puumalassa olis firma (en kuollaksenikaan muista nimeä), joka tekee nimenomaan rekkoihin noita sandwichejä. Ei siis metalli- vaan lasikuituleivillä. Pitää ehkä konsultoida ja tutustua niiden valikoimaan, kunhan saan kaivettua sen firman nimen jostain.
-
Tuo ylempi ei vaan taida liikkua normi ABE kortilla. Ainakin jotain keskustelua tuosta käytiin kun tulivat markkinoille, liikaa akseleita ja meni raskaan puolelle tms.
-
en pääsyt ihan tästä ajatuksesta kiinni. miksi ei voi ostaa vanhaa isoa vaunua ja tuunata sitä? jos haluaa jotain erikoista ja leveää, se kyllä menee rekka puolelle. vielä noista hinattavasta laiteesta ei niitä tarvitse kuin kerran katsastaa, lopun valvonnan hoitaa poliisi tien päällä.
-
Tuo ylempi ei vaan taida liikkua normi ABE kortilla. Ainakin jotain keskustelua tuosta käytiin kun tulivat markkinoille, liikaa akseleita ja meni raskaan puolelle tms.
Taitaapi olla pykälä muuttunut oheisella asetuksella 1.10.2013 8)
https://www.lvm.fi/docs/fi/2460607_DLFE-20054.pdf
32 §
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaun un, O2-luokan puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen kytkentään soveltuva sekä täytettävä perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat tekniset vaatimukset.
-
Taitaapi olla pykälä muuttunut oheisella asetuksella 1.10.2013 8)
https://www.lvm.fi/docs/fi/2460607_DLFE-20054.pdf
Hyvä.
Muistelen että nuo alkuun vaati vähintään C1E kortin. Johonkin projektiin tullaista kattelin ja korttivaatimus tuli vastaan
-
Ainoa mutti saattaa tulla noista jarruista kun jossain oli huhuja jotta työntöjarrua ei enää tänävuonna kilpiin saisi ja hyväksyttyjä sähköjarrujakaan ei varsinaiselle perävaunulle taida Trafin luetteloista löytyä. Mutta tämä on siis vaan huhuja, sillä niin perusteellisesti en tuota ole penkonut, mitkä nuo tämän hetken täsmälliset pykälät ovat. Mutta tuo asia kannattaa selvittää jos varsinaista perävaunua on henkilöautoon suunnittelemassa :-X
Painojakauman kannnaltahan tuollainen varsinainen perävaunu on kovinkin oivallinen, kuormittaa koukkua pystysuunnassa vain nimeksi = veturin perä ei laahaa maita perävaununkaan kanssa = veturin ajo-ominaisuudet säilyy. Ja jos tuolla keskiakselivaunulla ajelee kumpareiden, hidastetöyssyjen yms. yli, niin vaunuhan heilahtaa akselinsa varassa melkoisesti kun yhdistelmä tuosta kumpareesta yli menee. Tuolla varsinaisella perävaunulla ei ole tätäkään ongelmaa Thumb
-
Tuota, miksi pitää tuota 3.5 ton rajana. Jotta saa vetää 3.5 ton painavaa kärryä pitää olla aika iso veturi ja vähintään BE kotti.
Mitäs jos unohtaisikin ajatuksen että on pyörät alla, ja siirtyisi ”jalasmökki” ajatukseen mutta niin että se on joko vaijerivaihtolavaso vitteieinen tai mallia jalkalavakontti. Jää kaikki katsastukset ja viranomaisväännöt pois ja kun on aika siirtyä niin tilaa vain kuorma-autoliikennöitsijän siirtämään kontin, varsinkin kun ymmärsin että siirrot olisi aika harvoin.
Kontin kuormaaminen autoon olisi helppo kun ei tarvitsisi mitään nostureita tms kun ”talokontti” täyttäisi joko vaihtolava tai jalkalava standardit.
Lähtökohtana voisi käyttää entistä pakastevaihtolavako nttia jossa on paksut lasikuituelementtis ieniät eristyksellä. yleisin koko on 2,5x7,7m (ulkomitta) eli vajaa 20 m2 tilaa. Jos tila ei riitä niin sitten kaksi konttia jotka kytkee yhteen.
Tai sitten kuorma-auton perävaunu, mutta siinä tulee sitten kustannuksia vuosittaisesta katsastuksesta.
-
Eikös maailmalla nyt ole aika kovaa muotia nuo merikontit. Tuollaissa pakkaskontissakin on vieläpä tarvittava lämmitys/jäähdytyslaitekin mukana, ulkokelistä riippumatta ^-^
http://www.ovlahtinen.fi/product/45-hc-reefer-pakkaskontti/
Ja tosiaan kun siirtoa tarvitsee, niin eiköhän joku kuljetuslafka homman hoida, yksikkö kun on kuitenkin noiden siirtostandardien mukainen vaikka siinä kuinka olisi ovea ja ikkunaa kyljessä 8)
-
Mitäs jos unohtaisikin ajatuksen että on pyörät alla, ja siirtyisi ”jalasmökki” ajatukseen mutta niin että se on joko vaijerivaihtolavaso vitteieinen tai mallia jalkalavakontti. Jää kaikki katsastukset ja viranomaisväännöt pois ja kun on aika siirtyä niin tilaa vain kuorma-autoliikennöitsijän siirtämään kontin, varsinkin kun ymmärsin että siirrot olisi aika harvoin.
Pyörillä mahdollistan liikkumisen ja mahdolliset reissut omien aikataulujen ja reittien puitteissa ilman kolmansia osapuolia. Toki jos paikallaan meinais pysyä niin toi siirtolavakontti vois olla ihan hauska vaihtoehto :-)
-
Pyörillä mahdollistan liikkumisen ja mahdolliset reissut omien aikataulujen ja reittien puitteissa ilman kolmansia osapuolia. Toki jos paikallaan meinais pysyä niin toi siirtolavakontti vois olla ihan hauska vaihtoehto :-)
Jos meinaa liikkua ja tehdä reissuja, suosittelen tyytymään kaupalliseen valmiiseen ratkaisuun.
Jos veturi on kuorma-autoa pienempi, haaveesi mukaista parakkia ei liikuteta kuin lyhyitä matkoja.
Ja tämä on mun mielipide, siitä ei kannata pahoittaa mieltään. :)
-
Pyörillä mahdollistan liikkumisen ja mahdolliset reissut omien aikataulujen ja reittien puitteissa ilman kolmansia osapuolia. Toki jos paikallaan meinais pysyä niin toi siirtolavakontti vois olla ihan hauska vaihtoehto :-)
Siuntiossa-Kirkkonummella.... jossain, joku asui 'perävaunussa' ja siirteli ajoittain sitä pitkin tonttia. Silti tuli sanomista viranomaisten kanssa.
-
Siuntiossa-Kirkkonummella.... jossain, joku asui 'perävaunussa' ja siirteli ajoittain sitä pitkin tonttia. Silti tuli sanomista viranomaisten kanssa.
Kyllä tuosta sanomista tulee, ainakin Siuntiossa. Tutulla oli pyörillä varustetusta työmaakopista rakennettu sauna joka jonkin aikaa sai seistä oman lammen rannalla. Joku sen sieltä bongasi ja tuli siirtokehoitus, traktorilla sitten veivät sen rantaan kun oli käytön aika ja muuten pitivät maaltalouskonevajas sa
-
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288708908507.html
Tuolla jutussa on linkki joka saattaisi kiinnostaa jos ei ennestään tuttu.
-
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288708908507.html
Tuolla jutussa on linkki joka saattaisi kiinnostaa jos ei ennestään tuttu.
Kunhan ei ylitä auton leveyttä ja saa kuormaliinoilla kiinni, niin silloinhan se on kuormaa. Suomessakin. Takaylitystähän saa olla 1m ilman lippua.
-
Siuntiossa-Kirkkonummella.... jossain, joku asui 'perävaunussa' ja siirteli ajoittain sitä pitkin tonttia. Silti tuli sanomista viranomaisten kanssa.
Kyllähän näistä tulee jos pitempään jossain parkkeeraa ja ei juttele rakennusviranomaste n kanssa. Se nyt ei kauheen suuri vaiva ole, joku toimenpideilmotus tai -lupa :-)
-
Jos meinaa liikkua ja tehdä reissuja, suosittelen tyytymään kaupalliseen valmiiseen ratkaisuun.
Jos veturi on kuorma-autoa pienempi, haaveesi mukaista parakkia ei liikuteta kuin lyhyitä matkoja.
Ja tämä on mun mielipide, siitä ei kannata pahoittaa mieltään. :)
Hmm. Kuulisin mielelläni, että miksei liikutella kun lyhyitä matkoja? Olettaen, että paino olis esimerkiks 3 tonnia. Paljonko isot asuntovaunut painaa suunnilleen?
Noita kehotuksia ostaa asuntovaunu tai tehdä mökki minkä tahansa muun kun pyörien päälle kuulee joka toiselta, kenen kanssa asiasta keskustelee, ei enää paljon hetkauta :-)
-
Hmm. Kuulisin mielelläni, että miksei liikutella kun lyhyitä matkoja? Olettaen, että paino olis esimerkiks 3 tonnia. Paljonko isot asuntovaunut painaa suunnilleen?
Noita kehotuksia ostaa asuntovaunu tai tehdä mökki minkä tahansa muun kun pyörien päälle kuulee joka toiselta, kenen kanssa asiasta keskustelee, ei enää paljon hetkauta :-)
No, isot vaunut painaa 2000-2500kg. 3000-3500kiloa ei ole ratkaisevasti enemmän, mutta parakkimainen laatikko vaatii todella paljon enemmän tehoa jotta se liikkuu edes välttävästi.
Jotta tuollaista isoa laatikkoa kiskoisi sujuvasti, pitää veturissa olla tehoa mielestäni min. 300-400hv. Jos se ei ole ongelma, niin mikäs siinä sitten ;D
-
Aikaslailla ne isoimmat reissuvaunut raijoittu karvan vähän yli2tn massaan - loppuu veturit kesken hlöautoissa. Käytännössä maasturit enää vaihtoehtoina, sekä järeimmät pakut.
Mutta vähän niitä tienpäällä reissussa näkee, ja liikkuminen niillä enempi taitaa jäädä katsastus- ja huoltoreissuihin..
Et ole maininnut mikä toimisi vetoautona?
Karvanaamareilla on tapana noudattaa lakeja (tieliikenne ja ajokortti) ja valm. rajoituksia.. eli rahkeet riittää päivälläkin ajoon :D
Mutta, jos vedellään 2tn/9m "kiikulautaa" 2tn omamassaisella (vaikka kitumaasturilla), niin kyllä siinä oikeastikin käydään jo "epämukavuusalueella" - kuka sitä haluaa tehdä montakymmentä päivää vuodessa .. vaunut ovat sentää tehty vedettäviksi keula muotoilultaan, mutta parakki-formiin tehty 2.5m leveä asumus on kyllä aika koettelumus. On tullut vedettyä kaiken näköisiä "räystäällisiä pihamökkejä" trailereilla - todella *unaerodynamics* :P
-
^ Itse olen hiukan eri mieltä noitten isojen vaunujen yleisyydestä ja niitten käytöstä reissaamiseen. Järeä paku veturina ja iso vaunu perässä yhdistelmiä näkee yllättävän paljon liikenteessä ja määrä kasvaa koko ajan. Selkeä vähemmistö kuitenkin, mutta kyllä niilläkin reissataan. Auton henkilömäärä rajattu kolmeen ja yleensä pariskunta kahdestaan hytissä.
Sama ilmiö autoissa ja harvoin niillä isoimilla perhe liikkuu vaan kaksi aikuista.
Millaisella kokoonpanolla Tiina on liikkeellä.
-
Järeä paku veturina ja iso vaunu perässä yhdistelmiä näkee yllättävän paljon liikenteessä ja määrä kasvaa koko ajan.
No sitä samaa ollaan tässä itsekin pähkitty, joskos talon ha vaihtuisi pa:ksi ja näin mm. disuvero tippuisi murto-osaansa ynnä tavaratilaan saisi tuon mamman sähköpyörätuolinkin aina sitten mukaan. Ja tosiaan vetokykyä se 2tn, niin perään saisi vielä kunnon kopinkin jos/kun tuota kausipaikkaa aletaan jossain vaiheessa suunnittelemaan. Ja näin myös Milleri vaihtuisi vaunuun, ynnä sitä myöten myös tuon caravan-kalustonkin ylläpitokulut tipahtaisi 8)
-
Mun Transporterilla saa kiskoa 2500 kiloa.
Hyvin sillä tulee koppi perässä vaikken ole paljoa vetänytkään sillä.
2-h ohjaamo on vielä mukavampi kuin 3:n ja ruutia tarpeeksi TDI koneisessa.
On vielä kiinteä navi ,ilmastointi, takatilan vesikiertoinen lämmitys , 2x polttoainelämmitin ,vakionopeussäädin jne
Tuon voisi myydäkin kun tavallaan turhana ;)
-
Mun Transporterilla saa kiskoa 2500 kiloa.
Hyvin sillä tulee koppi perässä vaikken ole paljoa vetänytkään sillä.
2-h ohjaamo on vielä mukavampi kuin 3:n ja ruutia tarpeeksi TDI koneisessa.
On vielä kiinteä navi ,ilmastointi, takatilan vesikiertoinen lämmitys , 2x polttoainelämmitin ,vakionopeussäädin jne
Tuon voisi myydäkin kun tavallaan turhana ;)
Tarkoitatko että tuossa on ruutia tarpeeksi myös Tiinan 3000-3500 kilon kontin kiskomiseen? Voisin epäillä ettei ole mielekästä :laugh:
-
En usko, eikä muutenkaan tuo Tiinan juttu ole mielekäs i.m.h.o ;)
Siis ideaahan siinä on, mutta tuollaisen siirteleminen Thumbd
-
Noita kehotuksia ostaa asuntovaunu tai tehdä mökki minkä tahansa muun kun pyörien päälle kuulee joka toiselta, kenen kanssa asiasta keskustelee, ei enää paljon hetkauta :-)
Kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, oletko hylännyt sellaisen vaihtoehdon, että rakentaisit mökin vanhasta linja-autosta? Siinä pääsisi hieman vähemmällä ja reissaaminenkin olisi viihtyisämpää, kun porukka voi hyödyntää ajon aikana avaria sisätiloja. Kysyn, vaikka blogiasi selattuani tulin siihen tulokseen, että nimenomaan itse rakennettu perässä vedettävä mökki on juuri sinun juttu.
-
Hmm. Kuulisin mielelläni, että miksei liikutella kun lyhyitä matkoja? Olettaen, että paino olis esimerkiks 3 tonnia. Paljonko isot asuntovaunut painaa suunnilleen?
Noita kehotuksia ostaa asuntovaunu tai tehdä mökki minkä tahansa muun kun pyörien päälle kuulee joka toiselta, kenen kanssa asiasta keskustelee, ei enää paljon hetkauta :-)
saisiko mittoja minkä kokoista mökkiä suunittelet? ja toi 3.5t paino taitaa olla suurin massa mikä on sallittu kuulalle, sen yli menevällä pitää olla kita tapilla tai vetopöytä. sillä on paljon merkitystä meinaako siirtää h-autolla vai k-autolla noin mittojen kanssa. ja mitä katsoin nettikaravaanissa myynnissä olevia talovaunuja kaikki oli lavetilla siirettävä+ saatto autot. no oli siellä kaksi vaunua myös:)
-
No, isot vaunut painaa 2000-2500kg. 3000-3500kiloa ei ole ratkaisevasti enemmän, mutta parakkimainen laatikko vaatii todella paljon enemmän tehoa jotta se liikkuu edes välttävästi.
Jotta tuollaista isoa laatikkoa kiskoisi sujuvasti, pitää veturissa olla tehoa mielestäni min. 300-400hv. Jos se ei ole ongelma, niin mikäs siinä sitten ;D
Suomen teillä liikkuu aika monta rekkaa joiden kokonaispaino on max 44 ton (44 000 kg) alle 400 hv moottorilla (tosin on niitä paljon joissa on sitten reilusti enemmänkin). Joka tapauksessa ei 3.5 ton vaunuun mitään 300 hv tarvita.
Ei kai ole edes tarkoitus että vaunu perässä ajetaan 120 km/h ja kiihtyäkin pitäisi samalla tavalla kuin ilman vanua....
-
Suomen teillä liikkuu aika monta rekkaa joiden kokonaispaino on max 44 ton (44 000 kg) alle 400 hv moottorilla (tosin on niitä paljon joissa on sitten reilusti enemmänkin). Joka tapauksessa ei 3.5 ton vaunuun mitään 300 hv tarvita.
Ei kai ole edes tarkoitus että vaunu perässä ajetaan 120 km/h ja kiihtyäkin pitäisi samalla tavalla kuin ilman vanua....
Liikkuuhan se vaikka 30hv Valmetilla :laugh:
Tässä ei ole kerrottu millä parakkia on tarkoitus liikuttaa. Jos veturissa on joku 8-litran diesel, vähempikin riittää. Jollain parilitraisella tuo 300hv ei ole kaukaa haettu kun vääntöä ei ole riittävästi.
Pistetään sitten vaatimukseksi 250hv ja 600Nm - sillä mennään jo välttävästi. ;D
-
Pistetään sitten vaatimukseksi 250hv ja 600Nm - sillä mennään jo välttävästi. ;D
Tuolla tiestöllä liikkuu aika runsaasti wanhempaa as.autokalustoa, joissa on 2.5d vapari ja silti tuolla liikutellaan tuollaista 3.5tn koppia ilmeisen "välttävästi" sillä nyt puhutaan kuitenkin ikäluokasta 25v ja yli, joten on noita jo jokunen vuosi liikuteltukin ja yhä silti mennään. Toki vaunun kanssa se on sen yhdistelmän massa jota pitäisi jaksaa liikuttaa, mutta siltikin nykymittapuun turbo-commonrail-dieseleiden mukaan aika nuhapumppu on jos yhdistelmänkään teho/paino-suhteessa vielä mennään alle tuon wanhemman as.autokaluston 8)
Henk.koht. tasolla tuo Rellun 3.0dCi 140 on vähintäänkin riittävä tuon Millerin kopin (omapaino 3,1tn) liikuttamiseen Thumb
-
Tuolla tiestöllä liikkuu aika runsaasti wanhempaa as.autokalustoa, joissa on 2.5d vapari ja silti tuolla liikutellaan tuollaista 3.5tn koppia ilmeisen "välttävästi" sillä nyt puhutaan kuitenkin ikäluokasta 25v ja yli, joten on noita jo jokunen vuosi liikuteltukin ja yhä silti mennään. Toki vaunun kanssa se on sen yhdistelmän massa jota pitäisi jaksaa liikuttaa, mutta siltikin nykymittapuun turbo-commonrail-dieseleiden mukaan aika nuhapumppu on jos yhdistelmänkään teho/paino-suhteessa vielä mennään alle tuon wanhemman as.autokaluston 8)
Henk.koht. tasolla tuo Rellun 3.0dCi 140 on vähintäänkin riittävä tuon Millerin kopin (omapaino 3,1tn) liikuttamiseen Thumb
Jos ei oo kokemusta tuon kokoluokan painojen siirtämisestä, ei siitä oo käsitystä mitä se vaatii.
Se parakki on ihan eri luokkaa verrattuna asuntoautoon. Vähintään sitä pitää verrata sellaiseen kuorma-autoon, joka on suorakeulainen ja yhtä leveä ja korkea - onko niitä 140hv teholla paljonkin liikenteessä. Lisäksi tulee yhdistelmän muut pyörteet.
Tehköön Tiina kuin tahtoo, mutta kun pyysi perustelua tuolle mielipiteelleni, miksei liikutella pitkiä matkoja - eiköhän se ole nyt perusteltu.
Muut voi kertoa parempia mielipiteitä
-
On niitä 7,5 tn kuuden metrin kuormakorilla 140 hv sekä 12tn jopa 8m kuormakorilla alle 200 hv ja hyvin pysyy liikenteen tahdissa
jos autoa osaa ajaa. Tietysti nykypäivänä on paljon näitä joilla on +200 hv henkilöautossa ja ne kuvittelee että se tehosuhde on ainoa oikea.
Pikkasen kun osaa ajaa ja tuntee moottorin, pysyy mukana vähemmälläkin hv määrällä.
Mutta että tuommoista 3,5 tonnista koppia 3,5 tn autolla on eri asia. sillä tuommoinen iso koppi on melkoinen suunnan näyttäjä ja siihen ei auta hevosvoimat,
ainostaa riittävän painava veturi riittävällä akselivälillä.
Sen verran on tullut vedettyä kuorma-autolla vaikka minkälaisia vekottimia murska-asemista lähtien että luulen tietäväni mistä puhun.
P.s. Mutta jo veto määrät on vähäisiä, niin kannattaisiko miettiä rekisteröintiä hinattavaksi laitteeksi.
-
Tietysti nykypäivänä on paljon näitä joilla on +200 hv henkilöautossa ja ne kuvittelee että se tehosuhde on ainoa oikea.
Ne yleensä onkin vain virtuaalihevosia.
-
Kiitos perusteluista!
Oon alkanut pikku hiljaa laskeskeleen materiaalien menekkiä + painoja ja näyttää siltä, että kokonaismassa jää ainakin alle 3 tonnin. Kirjottelen vaikka updeittiä sitten kun on tarkemmin tiedossa :-) Mitat tulee oleen leveydeltä varmaankin sen 2,5 metriä ja pituudeltaan 5-6 metriä.
Yhteen maailmalla tehtyyn "touring tiny houseen" oli rakennettu eteen semmonen kolmion mallinen hökötys aisan päälle, jonka pääpointti ei ollu aerodynamiikka vaan se, ettei matalalla roikkuvat sähkölinjat aiheuta ongelmia vaan liukuu yli mukavasti, mutta luulis auttavan ton ilmanvastuksenkin kanssa.
Asunto- ja linja-autovaihtikset oon rankannu ulos lähinnä sen takia, että autolle on mitä suurimmalla todennäkösyydellä muutakin käyttöä kun talon siirtely. Joku sano kyllä just törmänneensä sellaseenkin ratkasuun, jossa oli asuntoauto (tai joku vastaava) veturina + pikkuauto trailerin päällä perässä :-D
-
P.s. Mutta jo veto määrät on vähäisiä, niin kannattaisiko miettiä rekisteröintiä hinattavaksi laitteeksi.
En tiedä, kannattaisiko? Mitä hyötyä siitä olis? :-)
Ja siis nykyisellä autolla ei vedetä yhtään mitään, uusiksi menee sekin sitte ku on mökki valmis :-)
-
Tuossapa noita teknisiä vaatimuksia.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322143112/f5ff38d9e5a9fffca23d5a36ac52b289/1610-Hinattavan_laitteen_rekisterointikatsastus_ja_yksittaishyvaksynta.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/bd7bfd1c96043fc45772f636628e90ae/15781-12423-Auton_ja_sen_peravaunun_seka_hinattavan_laitteen_valaisinvaatimuksia.pdf
-
Tuossahan oli heti alkuunsa, hinattava laite ei voi olla, jos matkailuun tarkoitettu.
-
Tuossahan oli heti alkuunsa, hinattava laite ei voi olla, jos matkailuun tarkoitettu.
Melkoinen määrä taukovaunuja on myös hinattavina laitteina, samoin saunavaunuja: ne kun ei ole matkailuvaunuja.
Eli jos rekisteröi sen hinattavaksi laitteeksi, niin kertoo sen olevan tauko-, talo tai joku muu laite, siinä se.
Tietysti siirto nopeus putoaa, mutta jos sitä kerran parissa kuukaudessa siirretään se ei varmaankaan ole ongelma.
-
Tietysti siirto nopeus putoaa, mutta jos sitä kerran parissa kuukaudessa siirretään se ei varmaankaan ole ongelma.
Ei välttämättä, minä en ainakaan ole nähny että tienpäällä olisi alle 80km/h vedetty ::)
-
Noita rekisteröinnin eri vaihtoehtojen vaatimuksia oon selvitellyt A-katsastuksen teknisen neuvonnan ja katsastusmiehen kanssa kanssa ja rekisteröinti onnistuu kummaks tahansa (matkailuperävaunu tai hinattava laite). Hinattavassa laitteessahan ei saa kuljettaa mitään kuormaa - lähinnä siks jäi kiinnostamaan, että mikä etu sillä on matkailuperävaunuun verrattuna?
-
Hinattavassa laitteessahan ei saa kuljettaa mitään kuormaa - lähinnä siks jäi kiinnostamaan, että mikä etu sillä on matkailuperävaunuun verrattuna?
Nyt kun ne tuli rekisteripakon alle, niin katsastuspakkoa ei kai tullut?
Toiseksi, hinattavassa laitteessa SAA kuljettaa käyttöön liittyvät vermeet, esim. kompuran päälle saa heittää letkut, jne. Mitenköhän tuo määriteltäisiin asumuksen kanssa? ;D
-
Se olis siis se katsastusvapaus. Hankala sanoa kyllä mihin se raja vedetään. Jos on mahollista olla testaamatta niin mieluummin en testaa :-D
-
Nyt vaikka tämä ketju on jo venynyt näin pitkäksi, en saa selvää mitä tässä haetaan ja mihin käytöön. ::)
-
Aloittaja huvikseen vedättää vaan ....
-
Nyt vaikka tämä ketju on jo venynyt näin pitkäksi, en saa selvää mitä tässä haetaan ja mihin käytöön. ::)
Lueppa kielikylpynä aloittajan allekirjoituksen blogi. :)
-
Aloittaja huvikseen vedättää vaan ....
Vaikka niin tekisi, onko sillä väliä? Asiallinen keskustelu on saatu aikaan ja uusi näkökulma käyty läpi kohtalaisen hyvin.
Ihan hauska ajatustasollakin pohtia uusia asioita ja miksei tuo voisi olla ihan tosissaan kirjoitettu aloitus
-
Mitenkäne minivetolevyyn kiinnitettavat puoliperävaunut. Ns fifth-wheel ratkaisut? Englantilaiset noita kauppavat kovin. Onko siellä joku erivapaus,eikös EU säännöt ole samat kaikille? Trafiko meill' on kantona kaskessa? Lieköhän tässäkin tapauksessa laki sama kaikille, toisilla vain tutummat tuomarit.
-
Aloittaja huvikseen vedättää vaan ....
Kyllä mää ihan oikeesti oon tän tekemässä :-)
Nyt vaikka tämä ketju on jo venynyt näin pitkäksi, en saa selvää mitä tässä haetaan ja mihin käytöön. ::)
Ei mitään yksittäistä spesifiä tietoa, kaikki neuvot ja keskustelu aiheesta on tervetullutta. Hankala näin pystymetsäläisenä ottaa kaikkee heti huomioon, niin sparraus ja hyvät vinkit on tarpeen. Uskoisin, että tän foorumin käyttäjiltä löytyy aika paljon tietotaitoo, josta voi olla hyötyä :-)
-
Valmiitakin:
http://www.nettikaravaani.com/euro-wagon/9100-holiday-house/1414406
Niin ei tarvi "ruutia ruveta keksimään".
Kelpaa kaikkialle minne caravankamppeet, "parakkien" kanssa saattaa olla niin ja näin kun menet leirintäalueen porttia "kolkuttelemaan".
-
^
Kyllä minusta tuokin myytävä on ihan työmaaparakin oloinen niin päältä, kuin sisältäkin.
Samanoloinen fiilinki kuin itsellä Olkiluodon työmaaparakissa joskus -70 luvulla
-
^
Kyllä minusta tuokin myytävä on ihan työmaaparakin oloinen niin päältä, kuin sisältäkin.
Samanoloinen fiilinki kuin itsellä Olkiluodon työmaaparakissa joskus -70 luvulla
MUTTA, sillä on paperit ja luvat valmiina. Ei muuta kuin pikkuviimeistelyä.
-
MUTTA, sillä on paperit ja luvat valmiina. Ei muuta kuin pikkuviimeistelyä.
Tai sitten sisustaa ja kalustaa mieleisekseen.
-
Hienosti on projekti edennyt:
http://www.hs.fi/koti/a1475206718059
Upea suoritus!
-
Hieno suoritus Tiinalta,onnittelut! Thumb Thumb Thumb
-
Mikäs tuossa on parempaa kuin valmiissa noin 6m vaunussa?
-
Hienohan siitä tuli, onneksi olkoon !!!
Tilavahan tuo on verrattuna vaunuun.
-
Mikäs tuossa on parempaa kuin valmiissa noin 6m vaunussa?
4 metrin korkeus
-
Aloittaja huvikseen vedättää vaan ....
Vedättää vai, millä tavalla? Toiset puhuu toiset tekee?
Hieno projekti!
-
Tuossa vois olla yx ratkaisu lämpimänä ja kuivana pitämiseen, jos meinaan toimii kuten lupaa.
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/sahko-ja-lvi-tarvikkeet/ekoenergia/aurinkopaneelit/nor-varm-aurinkolammitin-puhaltimella/p/2876612/
( Edellyttäen auringonvaloa tietysti, tiedä sitten miten pilvisellä säällä vörkkii )
-
Oishan se tuommosen vaunun rakentaminen hieno juttu. Kaiken saisi tehdä mieleisekseen. :D
-
http://www.hs.fi/koti/a1475206718059?jako=726b22fc1906ce509b32128eb56fbe10&ref=og-url
-
Vaatii vetoautolta voimaa ja sitkeyttä jos aikoo euroopassa käydä. Ehkä :-\ kausipaikkalaiselle .
-
Vaatii vetoautolta voimaa ja sitkeyttä jos aikoo euroopassa käydä. Ehkä :-\ kausipaikkalaiselle .
Kausipaikkalaiselle hyvä peli... ...Tiplomaattiii...
-
Vaatii vetoautolta voimaa ja sitkeyttä jos aikoo euroopassa käydä. Ehkä :-\ kausipaikkalaiselle .
Siis, Tiinahan meinaa asua siinä. Vakituisesti.
-
Mitenkähän kiikkerä peli vetää pienellä sivutuulella? Sanoisin kans että tuossa ei ole mitään kohtaa kyllä mikä voittaisi tehdastekoisen vaunun, tuolla hinnalla olisi irronnut uusi vaunu saksasta ja siinä olisi lämmityskin tuohon rahaan jo ;D Hatunnosto kuitenkin ennakkoluulottomast a rakentamisesta ja siististä työnjäljestä Thumb Tuli mieleen vielä sellainen asia että se tehdastekoinen vaunu, sillä on yleensä jälleenmyyntiarvo, tuolla parakilla sitä ei valitettavasti ole kuin trailerin osalta.
-
Varmaankin Tiinalle käypänen ja toimiva kapine, mutta on se vaan pirun ruma päältäpäin Thumbd
Tiina on kylläkin nätti likka Thumb
-
On se jännää...
Täällä on vähänväliä juttua siitä, että haluis vaunuun asumaan.
Sitten kun joku tekee niin, nousee hirvee haloo! :o
Moniko on käynyt vierailulla?
-
Hassuin kohta artikkelissa on, että lämmitysjärjestelmä on vasta mietinnässä.
Tuo olisi pitänyt miettiä ensimmäisenä. Kylmä tulee lattiasta ja jälkeenpäin lattialämmityksen laittaminen hankalampaa.
-
Hienoa.
Ennakkoluulot oli kovia ja jopa provoksi luultiin. Itsekin ajattelin tyyliin; taasko näitä. Tuota ei kannata eikä varmasti ole tarkoituskaan verrata perusvaunuun tai työmaakoppiin. Tiina on rakentanut minikodin pyörillä eikä matkailuvälinettä.
Hieno suoritus kaikkiaan
-
Onnea Tiinan uuteen tupaan Thumb
Hienon kodin rakensit, jotta nostan hattua ja kumarran syvään
itsellä ei ole kuin peukku keskellä kämmentä
jotta arvostan kovasti tuota uutta kotia Thumb
-
Eiköhän tuo ole vähän samaa kannattavuuden osalta kuin ainakin osassa orgin vaunuprojekteista.
Tärkeämpää on itse tekeminen ja mieluisaksi saaminen kuin taloudellinen hyöty, joka jälkimmäinenkin osalla vielä toteutuu. Jos työtunteja ei lasketa.
-
Tässä vastaavia huudettavana http://www.retrade.eu/aitem?aitem_id=406481 (nyt 7000dkk = 980€)
Rumaatikillä, mutta on lämmitysvedet, suihkut, posliinipytty jne. pienellä (sisä)pintarempalla mieleisekseen :D
E: ..tai vielä isompi http://www.retrade.eu/aitem?aitem_id=406490 (nyt 7 140€, ja vajaa vrk aikaa)
-
http://www.saunavaunut.fi/
Näistähän voi kehittää vaikka mökin, ottaa kaksi, toiseen saniteettitilat ja toiseen asuminen.
-
Tiinan asunto on niin korkea, että todennäköisesti siihen tulee myös parvi tai kaksi. Nostan hattua. Thumb
-
Onnea Tiinan uuteen tupaan Thumb
Hienon kodin rakensit, jotta nostan hattua ja kumarran syvään
itsellä ei ole kuin peukku keskellä kämmentä
jotta arvostan kovasti tuota uutta kotia Thumb
Itse en tämän paremmin osaa sanoa.
-
En uskonut tähän mutta kun jutun luin niin iso hatun nosto nuorelle likalle
-
Todella hieno suoritus.
-
Toinenkin rakenta mobiilitalon.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/ronja-ropponen-myi-kaksion-helsingista-ja-paatti-rakentaa-liikuteltavan-minitalon-halusin-oman-tukikohdan-200296922/
-
https://areena.yle.fi/1-4261980 (https://areena.yle.fi/1-4261980)
Tästä Henristähän taisi jossain muussakin ketjussa olla. En muista oliko dokkarissa tuo edellisen viestin Ronja.