Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: elwari - 24.08.2015 kello on 11:47
-
Tuossa noita kaasuohjeita lueskelin, niin myös kulkineen valaistus voidaan hoitaa kaasulla, ja kyllähän noita kaasuvalaisimia alan liikkeissä on myytävävänäkin. Onko tuollaisia joskus ollut sitten oikeastikin matkakulkineissa käytössä, ajatus tuntuu jotenkin kyllä pelottavalta...
-
Ja mitenkäs se kosteus, nestekaasusta kun aina palaessaan tulee samalla myös vesihöyryä? ???
-
Äkkiseltään tuntuisi että kerran käytetty sukka ei kestä kulkimen tärinää.
-
Tuossa noita kaasuohjeita lueskelin, niin myös kulkineen valaistus voidaan hoitaa kaasulla, ja kyllähän noita kaasuvalaisimia alan liikkeissä on myytävävänäkin. Onko tuollaisia joskus ollut sitten oikeastikin matkakulkineissa käytössä, ajatus tuntuu jotenkin kyllä pelottavalta...
Itsellä oli ensimäisenä (ja ainoana) vaununa Sprite 400, siinä oli kaasuvalaistus jonka poistin.
-
Itsellä oli ensimäisenä (ja ainoana) vaununa Sprite 400, siinä oli kaasuvalaistus jonka poistin.
Juu, nestekaasu toki palaa puhtaammin kuin valopetroli, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa öljylamppua tai Petromaxia vaunun muutaman kuution ilmatilaan...
-
Turhan Höpöttäjä oikeassa. Sukka ei kestänyt tärinöitä. Pitihän lamppua kokeilla, kun sellainen kerta on vaunussa. Päätös kuitenkin tehtiin että, kaasulamppua emme käytä. Kun kaikki valot on vaihdettu 12V E14 ledeihin. Onhan se hyvä hätävara jos akut pääsee joskus loppumaan. Ja kuten kuvista näkyy, palaa se lamppu välillä kuumasti.
-
Olisi kiva jos nuo kuvat lisäisi kirjoitusruudun yläpuolella olevan laatikon kautta, pienentämättä.
Nyt sen kokoisia että suurennuslasillakaa n ei kuvan pikselimäärästä johtuen näe muutakuin lampun seinällä.
71.39 kilotavua, 425x227
-
Kokeillaampa uudestaan miten nyt näkyvät (puhelin kuvia).
(http://karavaanari.org/kuvat/1440493875.jpg)
Kankainen suojus saanut vähän ruskeaa väriä
(http://karavaanari.org/kuvat/1440494015.jpg)
Sukka on tärinästä varissut, vain narun alle jäänyt vähän.
-
Koko lapsuus reissattu vaunussa (Sprite), jossa oli ja aina pimeällä myös käytettiin kaasuvaloja.
Muistan, että sukkia piti vaihtaa, muttei sentään jokaisella kerralla.
-
Mä pelkään kaasua joten en uskaltais käyttää.
On niin komeat että ite modaisin nuo ledeiksi.
-
Mökillä oli vielä joskus seitsemän- kahdeksanummenluvun vaihteessa. Tosi hyvät verrattuna petroolilyhtyihin. Ei tarvinnut kytätä koska alkaa musta noki leijua kattoon. Ja oikein käytettynä ihan yhtä turvallisia kuin muutkin valot. Ja + puolena vielä yleensä ne on hienon näköisikin.
-
Sysmän takavintturin kansakoululla joskus 60luvun alussa noita kaasuvaloja viimeksi katsellut.
-
Onko Mikellä mitään tietoa Vintturin kylän nimen alkuperästä? Onko paikalla vinssailtu jotain ammoisina aikoina vai onko nimi vain sattumaa?
-
Eipä ole tietoa, serkkupoika oli aikanaan opettajana siellä. Velipojan kanssa poikettiin pilkki reissulla.
-
Ok, useinhan nimien alkuperää ei muista kukaan tai sitten kaikilla on oma teoria...
-
Kaasuvalo on pelastanut todennäköisesti meikäläisen hengen ??? ja kaverinkin. Kaasuvalo vaatii hyvän ilmanvaihdon niinkuin muutkin kaasulaitteet. Nimittäin kokemusta on! Mökin rakennusaikaan oli väliaikaisena majoitteena pyörillä siirrettävä parakki ja siinä kaasuvalo. Syyspakkasella olimme kaverin kanssa lämmittäneet kaasukäyttöisellä lämmittemellä ja lämmintä alkoi ollakin jo lähes 24 C. Lämmin oli kuitenkin sellaista raskaanoloista / ahdistavaa. Ihmettelin kun normaalisti kirkas kaasuvalo alkoi näyttää sellaiselta himmeän keltaiselta eikä reagoinut säätöön. Mietin mikä tähän valoon nyt on tullut? Onko mennyt roska suuttimeen tai jotain.
Sitten huomasin että ilmanvaihtoventtiil it (2 kpl) olivat alhaalla kiinni ja ylhäällä seinässä lähes kiinni. Kaveri oli pyöritellyt niitä kun pakkanen tuntui ulkona kiristyneen.
Jos kaasuvalo ei ollut päällä ja alkanut himmenemään niin saatettiinpa pahimmassa tapauksessa käydä kaverin kanssa nukkumaan viimeistä unta :-X . Ahdistava olo johtui hapenpuutteesta. Kaasulaitteet on kuitenkin käytössä nykyisinkin tuossa kulkimessa. Mökillä myös jääkappi ja hella/uuni toimivat kaasulla. Ilmanvaihto täytyy olla riittävä ja kaasulaitetarkistuk set tehdään säännöllisesti.