Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: SFC52815 - 19.08.2015 kello on 08:17
-
Mistähän kummasta voisi johtua, kun Adriassa (Ducato -2000) alkoi ajon aikana haista mätä kananmuna. Jännitteet normaalit, kumpikaan akku ei ylilataa tms. Ohjaamon tuuletin ei ole päällä ja haju ei nenällä haistamalla ainakaan tule kummastakaan akusta.
Ainoa mikä autossa on muuttunut, avasin matkustamon penkin alla olevista kolmesta reiästä (noin 5 cm halkaisija kukin) vaahtomuovitoppingi t kokonaan pois, joku ne sinne on joskus tunkenut. Nyt ilma virtaa varpaillekin ajaessa.
Onko muita ehdotuksia kuin akku käryäisi ?
TERO
-
Onko autossa raitisilmasuodatint a? Koska viimeksi vaihdettu. Näin syksyllä kosteus saa likaisen suodattimen haisemaan.
-
Kyllä tuo haju vahvasti viittaa akkuun. Kyllä se haisee normaalistikin, sen tähden niissä on se kaasun poisto letku jos ei sit ole täysin suljettu akku.On kans räjähdys herkkää.
-
On kans räjähdys herkkää.
Vesihän tunnetusti hajoaa elektrolyyttisesti hapeksi ja vedyksi. Näitä joskus yläasteen kemian tunnillakin kokeiltiin, vetyä muovipulloon, pullo lattialle ja tulta perään. PAU! Ja pullo oli koulun käytävän toisessa päässä :D
-
Akusta ainakin omassa vaunussani tuo haju (mätää kananmunaa muistuttava) lähti. Ihmetytelin sitä lähes viikon ennen kuin kävin akut läpi ja yksi oli viallinen.
-
Hämmästelin lähinnä kun haju alkoi yhtäkkiä katsastuksen jälkeisenä päivänä ja kun tuon ilmareiän avasin auton lattiasta. Mutta kun haistelemalla ei löydy mistään mistä kohtaa tuo haju lähtee.
Täytyy kokeilla irrottaa asuntoakku ja mitata jännitteet suoraan siitä.
Aiemminhan ihmettelin, että auto toimii pelkällä matkustamoakullakin, moottoritilan akku ei tarvi olla edes kytkettynä.
No, pitää ihmetellä.
TERO
-
Kun avasit nuo aukot alkoi ilma kiertämään.
-
Onko muita ehdotuksia kuin akku käryäisi ?
Pieru?
-
Hiiren/rotan raato jossakin? :o
-
Orava tahi muu entinen eläväinen, paistuneena ja pakosarjanpäällä.
-
Jääkaapin jäähdytysjärjestelm ässä vuoto, ammoniakki haisee ...
-
Harmaavesisäiliön huohotus tahi ylivuotoputki tuuppaa tuoksunsa sisään. Nyt kun olet ilmankiertoa muuttanut niin on hyvinkin mahdollista että haju tulee sieltä. Nyt säiliö huuhteluun ja tyhjäykseen, sitten täyteen puhdasta vettä ja haju on poistunut.
-
Jospa haju tulee pakoputkesta, katti rikki.
-
Toisena vaihtoehtona tosiaan itsekin pitäisin jotain auton alta tulevaa hajua kun niin alkoi pohjareikien avauksesta. Tosin täysin ummessa ne ei ikinä ole olleet.
Harmaavesisäiliö on tyhjä kuten kaikki muutin vesi/jätesäiliöt. Mutta sitten kun nenällä haistelee niiden pohjareikien luota, hajua ei tule. Haju on ohjaamossa ja heti ohjaamon takana seistessä auton matkustamossa.
Täytyy tänään irroittaa nuo akut ja mittailla ja vähän kuunnella poriiseeko akussa.
TERO
-
Jospa haju tulee pakoputkesta, katti rikki.
Ei ihan uskoisi kun toissapäivänä juuri läpäisi katsastuksen, eikä moottorin ääni ole mitenkään muuttunut.
Reiät kyllä ovat tuossa pakoputkiston yläpuolella.
Haiseeko dieselin katti edes samalle kuin bensakatti ???
TERO
-
Ei ihan uskoisi kun toissapäivänä juuri läpäisi katsastuksen, eikä moottorin ääni ole mitenkään muuttunut.
Reiät kyllä ovat tuossa pakoputkiston yläpuolella.
Haiseeko dieselin katti edes samalle kuin bensakatti ???
TERO
Juu. dieselistä ei kokemusta. mutta bensa katti haisee hajotessaan just
mädälle kanamunalle.
-
Tuli jopa mieleen, että olisko akun päälle istuinkoteloon asennetun aktiivisubbarin magneetti vaurioittanut akkua. Laatikko on noin parin sentin päässä akun päältä.
TERO
-
Nyt on irroitettu asuntoakku ja mitattu, ok. Subbarikin tuli laitettua kuskin penkin alle.
Myös auton akku pelitti ok asuntoakku irroitettuna. Eli jännitteet ok ja kesti kuormaa.
TERO
-
Hiiren/rotan raato jossakin? :o
Hiirenraatoa minäkin hain. Tulipa vaunu siivottua perusteellisesti. Mutta kun haju voimistui ja akku oli kuuma, syy selvisi. En osannut akkua edes epäillä kun 2 oli lähes uusia ja kolmas muutamia vuosia vanha.
-
Kokeile ny vaan se harmaavesisäiliökin, jos se on tyhjä niin se siellä ny haisee..n
-
..
Haiseeko dieselin katti edes samalle kuin bensakatti ???
..
Ei sinne päinkään :D
Jos dieslin katti pelaa (lämmin, ei voiteluöljyä seassa jne..), terveen koneen pakokaasu lähes samanhajuista kuin nestekaasulaitteen pakokaasu. Ei haise perinteiselle "öljypolttimelle" lainkaa 8)
"Mätäkanamuna" sisältää aika tod. näk. rikkivetyä, jota syntyy mm. akun kennon keittäessä. Normaali varaustilanteessa syntyy hajutonta vetyä. Kannattais, akun ollessa useita tunteja varauksessa, tutkia ulkopuolelta joka kennon kohdalta pintalämpötila. Keittävä lämpenee.. Jos mahdollista avata joka kennon vesitulppa, kattoa vesi tilanne ja ettei kennolevyt ole kieroja tai hauraan näköisiä - syy silloin löyty keitoksiin..
"Mädänkanamunan" hajua voi tulla tankatun tuoreveden kautta - (pora)kaivovesi voi sisältää sitä. Myös kovin mangaaninen vesi haiskahtaa ihan sammalle..
"Raadonhajua" voi tulla auton ilmastoinnin kennosta, johon märkyys on tuottanut kasvustoa..
-
Euran kanssa samoilla mietteillä! Harmaavesisäiliöstä haju tulee :-\
-
Veikkaan että lavuaarien putkistot kuivat, jos on kerran harmaasäiliö tyhjä ja sieltä löyhkää. .Aivan sama kuin kotiviemäreissä kun hajulukko kuivuu.
Tee näin:
1. Sulje harmaavesisäiliön poistoventtiili.
2.Tee sankkoon seos missä Thetford Tank Fresheneriä
http://www.motonet.fi/fi/tuote/603008/Thetford-Tank-Freshener-15l
ja vettä ja kaada lavuaareihin sekä suihkutilan viemäriin.
3. Anna vaikuttaa tunti ja sitten vettä perään usiampi sankko.
4.Sitten ajat vähän töyssysempää tietä vaikka puoli tuntia ja lasket litkut pois.
Jos kerran akut ei pulputa lataessa. Eli ylilataa (lataus maksimissaan akun ollessa vajaa noin 14,3-14,7V) Sitten on se jääkaappi yksi mahdollinen jos on ammoniakkikylmäaine . Aina kun rikinkatkua on ilmassa kannattaa pelata varman päälle ettei ole räjähdysvaarallises ta vuodosta kyse. Mulla keitti aikoinaan geeliakut yksitellen ja haisi nimmaanperusteellis esti trullin pakokaasulle.
-
Mulla keitti aikoinaan geeliakut yksitellen ja haisi nimmaanperusteellis esti trullin pakokaasulle.
Saako kysyä, miksi geeliakut keitti?
Kiinnostaa vaan kun ostin mökille ensimmäisen AGM geeli akkuni. Nyt se on ulkona verannalla, (mutta olen aikeissa tuoda se sisälle samaan tilaan missä säädinkin on)
-
Edellinen omistaja oli päästänyt herra pakkasen iskemään. Näin autosähköliikkeestä kävi ilmi. Havaittiin vika sen verran myöhään kaupanteosta, että ostimme uudet akut sitten itse Motonetista. Ihan vapaa-ajan akut. Noi geeliakut kuulemma on ihan ok, jos ei pääse jäätymään. Suomessa kuitenkin on nuo lämpötilanvaihtelut melkoisia talvesaikaan.
-
Kiinnostaa vaan kun ostin mökille ensimmäisen AGM geeli akkuni.
AGM geeli? Jompi kumpi, molemmat teknologiat ei käsittääkseni sovi yhteen akkuun.
-
AGM geeli? Jompi kumpi, molemmat teknologiat ei käsittääkseni sovi yhteen akkuun.
En muusta tiedä mutta tätä agm akkua voi käyttää käikissa asennoissa, mutta ei jatkuvasti ylösalaisin. Sitä en tieda mitä sisällä on.
-
En muusta tiedä mutta tätä agm akkua voi käyttää käikissa asennoissa, mutta ei jatkuvasti ylösalaisin. Sitä en tieda mitä sisällä on.
AGM:ssä ei hölsky hapot sisällä kun ne on imeytetty lasikuitumattoon, eli rakenne suljettu eikä asennolla väliä. Mitään tekemistä geelin kanssa sillä ei ole.