Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: palokurki - 13.08.2015 kello on 16:00
-
Onko Truman lämpöputkistot rakennettu yleensä niin, että ilman virtaus olisi yhtä voimakasta joka suuttimesta?
Järkikin sanoo, että jos pannusta lähtee viisi putkea, joista osa on metrin mittaisia ja osa 7 metrisiä, niin 7 metrisen putken päästä ei tule kuin lehmän henkäys metriseen putkeen verrattuna.
Onko siis lyhyitä putkia kuristettu jollain läpällä tms?
Suuttimista kuristusta on huono tehdä, koska ainakin minulla se on enemmänkin semmoinen suuntaläppä. Kokonaan kiinni sen saa, mutta eihän sieltä silloin mitään ilmaa tule.
Jossakin ketjussa oli joskus puhetta, että putkia ei saisi mennä kuristelemaan, mutta tämmäinen kuitenkin on myynnissä.
http://www.netcaravan.fi/product/5267/sulkuventtiili-ilmavirran-saadolla
-
Onko siis lyhyitä putkia kuristettu jollain läpällä tms?
Suuttimista kuristusta on huono tehdä, koska ainakin minulla se on enemmänkin semmoinen suuntaläppä. Kokonaan kiinni sen saa, mutta eihän sieltä silloin mitään ilmaa tule.
?? Ei ymmärrä. Jos sitä 'suutinta' kääntää pienemmälle, niin kyllähän se silloin säätää virtaustakin pienemmälle. Ne läpät pitäisi vaan säätää kaikki yhdellä kertaa.
-
Joo kyllähän se minullakin trumassa se metrin pätkä hönkii sitä ilmaa ihan eri tavalla, kun se kauimmaisessa nurkassa oleva. Vaikka lähimmät laittaa kiinni, niin ei se siellä toisessa päässä juuri vaikuta. Tosin en ole takatallin putkia vielä tutkinut, kun niihin on tökitty reikiä, että onko niillä vaikutusta kuinka paljon, jos ne tukkisi.
-
?? Ei ymmärrä. Jos sitä 'suutinta' kääntää pienemmälle, niin kyllähän se silloin säätää virtaustakin pienemmälle. Ne läpät pitäisi vaan säätää kaikki yhdellä kertaa.
Tarkoitin sitä, että jos läpän kääntää pienemmälle, niin se pienempi puhallus ohjautuu luonnollisesti sinne läpän osoittamaan suuntaan. Kuristus olisi mielekkäämpää tehdä ennen läppää ja käyttää sitä läppää siihen mihin se on tarkoitettu. Eli puhalluksen suunnan ohjailuun.
-
Sehän pitäisi jokainen haara "tasapainottaa" ensiksi; haaran kauinmaisin suutin auki, muut kiinni. Sitten truman päässä on virtauksen säätöläppä, jolla voi ohjata ilmaa enempi johonki haaraan - ainakin kaminamalli S/P/K TEB-puhaltimessa (2 lähtöä) on, onko C-malleissakin (C6; 4 lähtöä). Jos ei ole, niin lyhyimmän haaran päätesuutinta pienentämään. Sitten seur. viimeisintä avaamaan jne.. Lopuksi haarojen välistä virtaamaa tarv. säätäen puhaltimen päästä.
Kyllä minusta suutin putken kyljessä lähinnä säätää virtaavan ilman määrää, vähempi suuntaa - päätesuutin putken päässä eriasia. Haaran alkupään suutinta ei paljoa voi edes pitää auki, tai ei lopussa ilma liiku.. esim. mulla wc:n allaskaapin suutin (1. siinä haarassa) on lähes aina kiinni. Siitä huolimatta lämmintä ilmaa tulee.. osa lämmöstä tulee vielä pahviputkesta säteilemällä.
-
Kyllä minusta suutin putken kyljessä lähinnä säätää virtaavan ilman määrää, vähempi suuntaa - päätesuutin putken päässä eriasia.ä.
Siksi niissä on niitä 'naks, naks' pykäliäkin.
-
Onko Truman lämpöputkistot rakennettu yleensä niin, että ilman virtaus olisi yhtä voimakasta joka suuttimesta?
Järkikin sanoo, että jos pannusta lähtee viisi putkea, joista osa on metrin mittaisia ja osa 7 metrisiä, niin 7 metrisen putken päästä ei tule kuin lehmän henkäys metriseen putkeen verrattuna.
Onko siis lyhyitä putkia kuristettu jollain läpällä tms?
Suuttimista kuristusta on huono tehdä, koska ainakin minulla se on enemmänkin semmoinen suuntaläppä. Kokonaan kiinni sen saa, mutta eihän sieltä silloin mitään ilmaa tule.
Jossakin ketjussa oli joskus puhetta, että putkia ei saisi mennä kuristelemaan, mutta tämmäinen kuitenkin on myynnissä.
http://www.netcaravan.fi/product/5267/sulkuventtiili-ilmavirran-saadolla
Ensinnäkin niitä lähtöputkia on neljä, tosin et maininnut lämmittimen tyyppiä. Kun yhden läpän laittaa pienemmälle niin toisissa putkissa virtaus kasvaa, joten missä ongelma? Truma compi 6E:n putkia ei sitten tukita ollenkaan jos ei lompakko ole paksu. ;)
-
Truma compi 6E:n putkia ei sitten tukita ollenkaan jos ei lompakko ole paksu. ;)
Suomeksi...?
-
Suomeksi...?
Lämmitin saattaa kuumeta liikaa ja menee vikatilaan. Näin ei ole vielä seitsemän vuoden aikana mennyt mutta eipä kyllä olla putkia kuten ei suulakkeitakaan koskaan kiinni laitettu.
-
Lämmintin saattaa kuumeta liikaa ja menee vikatilaan.
Nykyvehkeeksi aika alkeellisesti suunniteltu, jos näin on.... :o
-
Muistelen lukeneeni että toisissa autoissa lämmitin on asennettu liian pieneen tilaan ja jos siellä on heikko ilmankierto ja siihen yhteyteen aletaan putkia sulkemaan niin tuo lämmitin kuumenee silloin liikaa. Silloin se vikatila lienee mahdollinen jopa aika tuoreessa kalustossa.
-
Joo se on typerästi suunniteltu, jos lyhimpiä putkia ei voi kuristaa, että pidempien putkien päästä jotakin tulisi.
-
Joo se on typerästi suunniteltu, jos lyhimpiä putkia ei voi kuristaa, että pidempien putkien päästä jotakin tulisi.
Truma 6000:sen ja 6002:sen putkia voi sulkea ihan miten haluaa, mutta Truma Compi 6E ei sitä salli hajoamatta.
-
Onko jotain helppoa kikkaa miten imuroida / nuohota noista putkistoista vuosien pölyt pois ? Meillä auto on pääosin vain kesäkäytössä,ja harvakseltaan tulee lämppäriä käyteltyä.
-
Muistelen lukeneeni että toisissa autoissa lämmitin on asennettu liian pieneen tilaan ja jos siellä on heikko ilmankierto ja siihen yhteyteen aletaan putkia sulkemaan niin tuo lämmitin kuumenee silloin liikaa. Silloin se vikatila lienee mahdollinen jopa aika tuoreessa kalustossa.
Kun lämmittimen tarkoitus ei ole lämmittää asennustilaansa, vaan itse kämppää, niin olen edelleen sitä mieltä, että suunnittelu on /c:tä, jos näin on.
-
Onko jotain helppoa kikkaa miten imuroida / nuohota noista putkistoista vuosien pölyt pois ? Meillä auto on pääosin vain kesäkäytössä,ja harvakseltaan tulee lämppäriä käyteltyä.
Helppoa ei varmaan ole, mutta yksi tapa on irroittaa putki kerrallaan lämmittimen päästä ja työntää nailoninen sähköjohtojen vetotanko läpi asti.
Sitten päähän kiinni siivouksessa käytettävä staatinen huisku/ harja. Ja eikun vetää läpi. Ja toistettaan kunnes on puhdas ja kaikki putket käyty läpi.
Lämmittimen sijoituksesta riippuu vaikeus. Ja siihen vetotankoon on parrasta kiinnittää työnnettävään päähän vaikka pingispallo niin ei riko putkia.
-
Kun lämmittimen tarkoitus ei ole lämmittää asennustilaansa, vaan itse kämppää, niin olen edelleen sitä mieltä, että suunnittelu on /c:tä, jos näin on.
Tässä olen kanssasi samaa mielta. En tajua sitä, että jos lämmitin ylikuumenee niin miksi kortti lukittuu, kun voisi katkaista lämmityksen ja jäähtymisen jälkeen voisi käynnistää uudestaan, mutta nyt kortti lukittuu ja uutta tilalle jos ei ole ohjelmaa milla lukituksen saa pois ( vain uudemmat kortit ). Sitten on karavan huoltoliikkeitä joilla on kyseinen laite, mutta eivät ole kiinnostuneita kuittaamaan toisen karavan huoltoliikkeen lukittuja kortteja, aivan perseestä koko touhu.
-
Meillä on käynyt pari kertaa noin,lämpöputki irronnut,kaappi kuumenee,ja pannu pysähtyy.Kuitenkin jäähdyttyään,toimii taas normaalisti.Auto on -96,ja lämppäri Truma 6.Mistälie johtuu..?
-
Meillä on käynyt pari kertaa noin,lämpöputki irronnut,kaappi kuumenee,ja pannu pysähtyy.Kuitenkin jäähdyttyään,toimii taas normaalisti.Auto on -96,ja lämppäri Truma 6.Mistälie johtuu..?
Onko lämmitin Truma 6E vai Truma 6002? Vuosiluvusta päätellen Truma 6000. Sinun tapauksessa näyttää toimivan oikein ja noin pitäisi toimia nämä uudetkin.
-
Truma 6000.
-
Meillä autossa (takatalli, korkealla pedit) on Truma 6 takana sängyn alla, eipä juuri häiritse. Lämpöä liikaakin taakse vaikka venttiilit makkarissa ja vessassa kiinni. Etäisyys vaikuttaa puhalluksen voimaan mutta toisaalta edessä on suutimia enemmän. Lisänä on sänkyjä kietävä putki jossa reikiä ja sieltä tulee lämmin hönkä. Ei tunnu ikkunan ja seinän viileys. Vielä en tiedä miten sitä voisi säätää tai se on askartelun paikka joka taas on hankalaa kun putket rakenteissa.
-
Itse ratkaisin tuon sänkyosaston liian kuumenemisen asentamalla putken väliin säätöventtiilin, jota voi sängystä käyttää..
(http://karavaanari.org/kuvat/1458710694.jpg)