Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: volvo - 11.08.2015 kello on 21:39
-
onko se niin paljon kalliinpaa kuin alle 3.5t liikkua?. puolassa ja sveitsissä oli hyvin selkeä raja, mutta saksassa maksut tulee vasta 12t painavalta autolla. miten ranska espania, minkä hintaiset mootoritie maksut ja painorajat? kyse ei ole mistään linja-autosta.
-
Hyttysenpissi kokonaisbudjetissa.
-
niin se on. vähän käytännön vinkejä tarvis. netistä ei kun löydy suoraa faktaa.
-
Mikäli kiehtoo pienemmät tiet, niin panin merkille, että aika monessa paikassa Euroopassa oli painorajoitus 3,5t.
-
Oma on alle, niin ei ole kuin mielikuva Ranskan osalta.
Mutta tämä kaveri tietää Ranskan asiat, kirjoittaa orgiinkin ajoittain. http://albinkarmann.blogspot.fi
-
niin se on. vähän käytännön vinkejä tarvis. netistä ei kun löydy suoraa faktaa.
Eikö? En aiemmin jaksanut kaivaa kun se ei oikein mitään merkitse kokonaisbudjetissa. Lisäksi jos ja kun ajat "N:ää" halki ranskan kypsyt alta puoli päivää noihin miljooniin kyliin ja kymmeniin miljooniin liikenneympyröihin ;D
siis siirtymätaipaleilla . Muuten Ranska on todella viehättävä maa.
Lisäksi tietenkin tuo Aakun mainitsema 3.5t painorajoitus.
Luokat
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
Taksat
http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/UserFiles/File/Dépliant%20tarifs%202015(2).pdf (http://www.autoroutes.fr/FCKeditor/UserFiles/File/Dépliant%20tarifs%202015(2).pdf)
-
Joku joka haluaa pitää menoista tarkkaa kirjaa, voisi räknätä tarkan tiedon, mutta näin bärshetuntumalla - 3-4t€ budjetissa (~5tkm) kaikki tie-, sola-, motari-, silta- ja lossimaksut edustavat tuollaista helposti 10% menoerää 3.5tn m-autolla..
Sitten, jos otetaan esille yksittäisi hinnaneroja m-auto (~7m) max, ei siis alle, 3.5tn vs yli 3.5n "liikennöintimaksuja" - ero on 1½ -2x ;
- Tanskan sillat, esim. Iso-beltti 50€ vs 99€
- Ranskan tiemaksut 0,13€/km vs 0,21€/km
- sitten on monia maita, joissa M1 luokan max 3.5tn m-autot ovat vapautettu kokonaan tie maksuista (>3.5tn maksaa 0.1-0.3€/km + e-laitteet osto/myyntitapahtuma rajalla)
Itseasiassa vain muutamassa Eu-maassa ei ole >3.5tn tiemaksuja (vignet); Pohjoismaat, Benelux, Viro ja Saksa.
Muissa maissa hintaluokka on tuota 0.1-0.3€/km, eli 500km maksaa 50-75€.. ts. lisäkulu päiväbudjettiin, jos siirtymällä ajaa tuollaiset. Ja jopa enempikin, kun maa vaihtuu noilla km helposti - joka maassa on omat vimputtimet. Lisäksi maksat moottoriteistä lisää/korkeampaa maksua..
Jos sulla on SFC-jäsenyys, pääset tästä katsomaan Autoliiton sivuilta Eu-maiden tiemaksuja (https://autoliitto-fi.directo.fi/matkailu/matkakohteet/matkustusopas/?x4373901=Select&E4373901Tpl=PrintSelected&lajittelu=luokat&numIn=1544695%2C1544699%2C1544703%2C1544707%2C1544711%2C1544715%2C1544719%2C1544723%2C1544727%2C1544731%2C1570562%2C1544739%2C4610215%2C1544743%2C1544747%2C1544751%2C1544755%2C1544759%2C1544763%2C1544767%2C1544771%2C1544775%2C1544779%2C1544783%2C1544787%2C1544791%2C1544795%2C1544799%2C1544803%2C1544807%2C1544654%2C1544811%2C1544815%2C1544819%2C1544823%2C4636282%2C1544827%2C1544831%2C1544835%2C1544847%2C1544859&luokat=maksulliset_tiet&painike=1)
Ainakin minulle on jäänyt vahva kuva, että vaihtamalla 3.5tn m-auto yli 3.5tn:seen saan paljon harmia/pähkäiltävään reissuille.
- alemmat raskaanliikenteen nopeusrajoitukset
- raskaanliikenteen ohitutuskiellot
- raskaanliikenteen moottoritiemaksut
- raskaanliikenteen tunneli/solamaksut
- raskaanliikenteen siltamaksut
- raskaanliikenteen lossimaksut
- raskaanliikenteen tieveron
Raskaallaliikenteel lä vielä akselimäärä (2->3) helposti 1½x kertaistaa hinnat, vaikka paino sama.
Onko se sitten niin, että jos jollakin on varaa (/haluaa maksaa) kalliista kulkimesta, on oltava "halua" maksaa käytöstä.. :-X
-
Paljon on porukka autoliitoa myöten jotka luulea tietävänsä kun ovat jostain asiasta lukeneet. Mutta käytäntö onkin toinen juttu länsi-euroopan osalta
Itävalta ja sveitsi ovat maat joissa nuo jutut pätee, muualla asiat on toisin. + 95 000km kokemus viimeiseltä 4,5 vuoden ajalta joista 50 000 km Ranskassa.
Ranskan moottoritie maksut määrää koko käytännössä eli alle 3m korkea 2 akselinen on 2 luokkaa.
Oma on +4000 kg kokonaispainoltaa ja aina on mennyt luokassa kaksi maksuportilla.
Ja ainut siltamaksu jossa painorajaa noudatetaan on tanskan salmet eli niistä kannattaa mennä lautoilla joissa taas koko ratkaisee.
Muualla on oma luokka matkailuvälineille siltamaksuissa painosta riipumatta.
Ja lautat ja laivat euroopan puolella ovat lähes poikeuksetta kokoluokan mukaan ei painon, jotku englantiin menevät katamaraanit eivät ota kuin alle3,5 tn kyytiin.
Tämän kesä silta- ja moottoritiemaksut 4000km reisulta Ranskassa olivat noin 30 euroa eli ei merkittävä kulu erä.
Ja tällä hetkellä saksan baana maksu koskee yli 7,5 tn kuorma-autoja, bussit ja matkailu-autot ei sitä maksa.
Mutta painoraja näkyy olevan tärkeämpi vuosi vuodelta, mutta aivan eri syystä. Nyt on nähty tämän kesän aikana kolmen maan televisiosta ohjelma punnituksista ( Hollanti, Belgia, Ranska ) ja luettu lehdestä ruotsin vastaavista. Ja oltu yhden kerran itse puntarissa, edessä ollut matkailu-auto meni maksun puolelle kuten takanakin, molemmat puoli-intekroituja.
Mutta taasen tuo rajoitusmerkki 3,5 tn koskee useimmiten läpi-ajoa tai kuorma-autoa ainoastaa eli ei turistia. Ei moisen takia jäänyt yksikään paikka käymättä ja ne merkit kannataa lukea huolella sillä yleensä niiden vaikutus alue on rajattu jonkun kaupungin/ kylän keskustaan mutta merkki saattaa olla jo viisi kilometriä ennen tien poskessa. Enemmän kannataa kiinnittää huomiota pituusrajoitukseen, usein 10 m ja joskus jopa alle.
Läntisesssä euroopassa ei ole missään matkailu-autoille kokoluokasta riipumatta tiemaksuja, ainostaa moottoritiet ovat jossain maissa maksullisia.
Sitten nopues rajoitukset. Ranskassa moottoritiellä saat ajaa yli 3,5 110 km tunnissa jos auton CoC todistuksessa tuo nopeus on merkitty. Omassa näkyy olevan 158 km/t eli ei ongelma. Saksassa saat ajaa alle 7,5 tn M1 luokan ajoneuvolla sitä mitä merkki osittaa ja yli tuon 100 km/h.
-
Saksassa saat ajaa alle 7,5 tn M1 luokan ajoneuvolla sitä mitä merkki osittaa ja yli tuon 100 km/h.
Onko se Saksassa max. nopeusmerkki 130 km/h eli sitä saat 4 tn Bavarialla ajaa, tuskin kovempaa ?
-
Elkeepäs väitelkö turhaan asiassa..
(http://www.camper.fi/sites/camper.fi/files/styles/large/public/images/2013/04/Matkailuautojen%20nopeusrajoitukset%20EU-maissa%202013_1.jpg?itok=YlbG3nTc)
Saksassa Bavaria saa ajaa motarilla 100 ja maantiellä 80. Lisäksi kuorma-autojen ohituskieltomerkki koskee >3.5tn minkä tahansa ajoneuvoluokkaa, myös M1 pömpeliä. Lisäksi useampi kaistaisilla motareilla vas. kaistan käyttö kielletty, jne... tottakait voi lakia riikkoo / ajaa "uunona turistina". Ainakin nuorison tyyli on se, että ei turhaan oteta asioista selvää, vaan kokeillaan ensiksi (ei liity Bavariaan mitenkään) ::)
Edit: meillä Suomesta etelä-Eurooppaan operoivilla, siis ajaen itä-blokkia tai Ruotsin/Tanskan läpi, tulee se 2.500-3.000 km/suunta Välimerelle. Ranska "lävistys" maksaa reilu 100€ (>3.5tn 150€) per suunta motarilla.
-
Tämä taulukko kertoo juuri sen autoliiton luku- ja kielitaidon puutteen. Aivan omakohtaisella kokemuksella voin kertoa että merkissä missä on kuva kuorma- autosta tai teksti LKW saksassa saan ohittaa aivan vapaasti. Sitten kun on merkki yli 3,5 tn ohituskielto niin mikään joka painaa yli tuon ei saa ohittaa. Ja nämä kaksihan ovat eri merkkejä. Ja molempia käytetään. Ja tuota kuorma-auto merkkiä syystä että päiväs aikaan nämä rekkojen kilometri tolkulla jatkuva ohitukset aiheuttaa äkkiä ison ruuhkan. Mutta niin isot turistibussit kun muutkin saa ohittaa. Yksi tämmöinen väli on hampuri- bremen esimerkkinä. Ja yksi kirotus virhe siellä oli eli tuo nopeus baanalla alle 7,5 tn piti olla 3,5 tn oli alle vapaa ja siitä ylöspäin sata on oikea.
Sitten seuraava. Belgiassa saan ajaa matkailu-autolla M1 joka painaa alle 7,5 tn 120 Km/h moottoritiellä, omakohtaista tietoa, ei lehdestä luettua vaan weg politie:n kertomaa, mutta ajoneuvot jotka kuuluvat luokkaan C numerosta riippumatta en saa ajaa kuin 90 km/h ja ajoneuvolla jonka rakeenteellinen nopeus on alle 90 km/h en saa mennä ollenkaan. Eli peri-aatteessa suomalainen ajoneuvo jolla on perässä lappu 80 Km/h ja merkintä siiitä rekisteri-otteessa ei saa mennä ollenkaan, käytäntö on sitten eri asia.
Mutta nuo nopeus rajoitukset ei varmaan päivä matkoihin isoja eroja tee, vaan ne isoimmat erot tulee taukojen vietto tavoista. Meillä vierähtää esimerkiksi siirtymä taipaleella luonas tauolla helposti 1-2 tuntiin. Sitten kaupassa käynti ottaa joka toinen päivä kevyesti 1,5 h sillä vaimo lukee tuoteselosteet tarkaan, kiertää vaate-osastot läpi. Ja miekäläinen nojaa ostoskärriin ja pitkästyy.
Eli jos pitkää päivä matkaa tekee pitää olla tauot järjestetty oikein.
-
Mielenkiintoista, mutta tähän pysähdyin.
Sitten seuraava. Belgiassa saan ajaa matkailu-autolla M1 joka painaa alle 7,5 tn 120 Km/h moottoritiellä, omakohtaista tietoa, ei lehdestä luettua vaan weg politie:n kertomaa, mutta ajoneuvot jotka kuuluvat luokkaan C numerosta riippumatta en saa ajaa kuin 90 km/h ja ajoneuvolla jonka rakeenteellinen nopeus on alle 90 km/h en saa mennä ollenkaan. Eli periaatteessa suomalainen ajoneuvo jolla on perässä lappu 80 Km/h ja merkintä siiitä rekisteri-otteessa ei saa mennä ollenkaan, käytäntö on sitten eri asia.
Aika varma olen siitä, että 80 km/h merkintä (siis onko sellainen suomalaisessa max 3500 kg matkailuauton rekisteriotteessa) ei tarkoita rakenteellista nopeutta, joka on ihan eri käsite.
Kun omalla saa ajaa sataa niin se merkintä otteesta löytyy. Ulkomaanliikenteen rekkojen perässähän on kylttejä vaikka mitä, 60 alkaen. Eihän ne mitään tarkoita missään muualla kuin siinä maassa, mitä varten ne on perään kiinnitetty (varmasti Bavarialle erittäin tuttu asia).
Eli pääsäännön mukaan mennään; ulkomaalainen ajaa Suomessa matkailuautollaan aina max 80 km/h, samoin suomalainen vaunuilija Saksassa, vaikka kaikki 100 rajoitukseen vaadittavat seikat olisivat vaunussa kohdallaan.
-
Mielenkiintoista, mutta tähän pysähdyin.
Aika varma olen siitä, että 80 km/h merkintä (siis onko sellainen suomalaisessa max 3500 kg matkailuauton rekisteriotteessa) ei tarkoita rakenteellista nopeutta, joka on ihan eri käsite.
Kun omalla saa ajaa sataa niin se merkintä otteesta löytyy. Ulkomaanliikenteen rekkojen perässähän on kylttejä vaikka mitä, 60 alkaen. Eihän ne mitään tarkoita missään muualla kuin siinä maassa, mitä varten ne on perään kiinnitetty (varmasti Bavarialle erittäin tuttu asia).
Eli pääsäännön mukaan mennään; ulkomaalainen ajaa Suomessa matkailuautollaan aina max 80 km/h, samoin suomalainen vaunuilija Saksassa, vaikka kaikki 100 rajoitukseen vaadittavat seikat olisivat vaunussa kohdallaan.
Ratkaiseva asia on se merkintä siellä rekisteri-otteessa ja CoC todistuksessa. Jos jommassa kummassa on nopeus rajoitettu, niin se on rajoitettu. Tämä on yksi asia jota moni ei tiedä , esimerkiksi ranskassahan saa vetää asuntovaunua jos yhdistelmän kokonaispaino on alle 3,5tn sillä nopeudella mikä merkissä lukee, mutta jos vaunun CoC todistuksessa tai rekisteriotteessa lukee 100 km/h niin se on se nopeus.
Niitä rekkojen ja linja-autojen perässä olevia nopeuksia ei ole merkkitty paperiin vaan ne kertova ainostaa viranomaisille millä nopeudella ajoneuvo saa ajaa milläkin tie luokalla.
-
Saksan ohistukieltomerkkii n viittasin http://www.camper.fi/uutiset/raskaiden-matkailuautojen-ohituskielto-sailyy-saksassa
Juu, ei yleensä mitään "euroopparallia" olla ajamassa, eikä ajoajalla mitään osteta, mutta se harmittaisi, jos tietämättömyyttään sakot saa (vielä jos ne pitää heti maksaa). Toisaalta harvoin tulee pidettyä maanteillä edes sitä suurinta sallittua, jos kilometrin välein ympyröitä ja mutkaa mutkan perään..
..
Sitten seuraava. Belgiassa saan ajaa matkailu-autolla M1 joka painaa alle 7,5 tn 120 Km/h moottoritiellä, omakohtaista tietoa, ei lehdestä luettua vaan weg politie:n kertomaa, mutta ajoneuvot jotka kuuluvat luokkaan C numerosta riippumatta en saa ajaa kuin 90 km/h ja ajoneuvolla jonka rakeenteellinen nopeus on alle 90 km/h en saa mennä ollenkaan. Eli peri-aatteessa suomalainen ajoneuvo jolla on perässä lappu 80 Km/h ja merkintä siiitä rekisteri-otteessa ei saa mennä ollenkaan, käytäntö on sitten eri asia.
..
Tästä suom. reksiteriotteen 100km/h (80km/h ei m-autoilla lue pl. eräät pakettiautot) merkinnästä ja tarrasta täällä ollut kirjoitusta, ja kyselty AL-lakimiesten ja Poliisin sivuilla; merkintä koskee vain suom. tieliikennettä - ei ole mikään rakenteellinen rajoitus, pikemminkin "sallimus" (siis poikkeaminen ylöspäin).
-
Ratkaiseva asia on se merkintä siellä rekisteri-otteessa ja CoC todistuksessa. Jos jommassa kummassa on nopeus rajoitettu, niin se on rajoitettu. Tämä on yksi asia jota moni ei tiedä , esimerkiksi ranskassahan saa vetää asuntovaunua jos yhdistelmän kokonaispaino on alle 3,5tn sillä nopeudella mikä merkissä lukee, mutta jos vaunun CoC todistuksessa tai rekisteriotteessa lukee 100 km/h niin se on se nopeus.
Niitä rekkojen ja linja-autojen perässä olevia nopeuksia ei ole merkkitty paperiin vaan ne kertova ainostaa viranomaisille millä nopeudella ajoneuvo saa ajaa milläkin tie luokalla.
Suomalainen ranskaa "lievästi" murtaen pitää oikeuksistaan kiinni santarmin edessä - ei onnistu multa, eikä ole Coc-todistustakaan kun on e-tyyppihyväksytty :(
-
Ratkaiseva asia on se merkintä siellä rekisteri-otteessa ja CoC todistuksessa. Jos jommassa kummassa on nopeus rajoitettu, niin se on rajoitettu. Tämä on yksi asia jota moni ei tiedä , esimerkiksi ranskassahan saa vetää asuntovaunua jos yhdistelmän kokonaispaino on alle 3,5tn sillä nopeudella mikä merkissä lukee, mutta jos vaunun CoC todistuksessa tai rekisteriotteessa lukee 100 km/h niin se on se nopeus.
Että suomalaista rekisteriotetta tulkitsevat. No hyvä tietää.
Sakemannivaunuilija onkin sitten yllättäen huonomassa asemassa, kun sillä on todennäköisesti se oikeus ajaa sataa kirjattu otteelle, kun kerran vaunu pitää katsastaakin sen saadakseen. Suomipoika vetää (alle 3500 kg) yhdistelmäänsä rajoituksetta.
Nythän vasta hoksasinkin, että lakia on rikottu ja lujaa. Touran+Knaus yhteinen kokonaismassa oli yli 3500 kg, muistaakseni noin 3700. 110-120 km/h ajelin välillä matkanopeutta.
-
kiitos bavarialle asiallisesta vastauksista. tuntuu monelle olevan kauhun paikka kun puhutaan yli 3.5 tonnisista, mutta sitten kumminkin tuskaillaan olemattoman kantavuuden kanssa.
-
kiitos bavarialle asiallisesta vastauksista. tuntuu monelle olevan kauhun paikka kun puhutaan yli 3.5 tonnisista, mutta sitten kumminkin tuskaillaan olemattoman kantavuuden kanssa.
Aivan. Thumb
-
Taas kerran hyvä topikki .
Tulee asiatietoa meillekin ketkä ajelemma keveämmillä autoilla .
Juurikin on tarkoituksemme tööväillä ja ajellakkin Ranskaa sinne sun tänne .
-
Aivan. Thumb
Ei kun rohkeasti reissuun. Thumb Thumb
-
Ei kun rohkeasti reissuun. Thumb Thumb
Jos siihen rohkeutta tarvitsee, jätän väliin. Kuitenkin lähden kun saan immeisten pitkät lomat. Tai puolentoista vuoden päästä kun 65 tulee mittariin, pääsisi pitemmälle, muutoinkin kuin siirtymätaipaleita ajelemaan. Siihen asti Pohjoismaissa, tai muiden makaamilla, ilman kurkistus pakkoa. :D
-
Sitä odotellessa, ei kun mukavaa suunnittelua. Iloisessa Itä-Euroopassa tarvii sitten hankkia kalliimpia tarroja ja laskentalaitteita.
Mutta ainahan voi Saksaan lähteä reissuun, Ruotsin ja Tanskan kautta. Kyllä alkaa Höpönkin suu nappaista, kun Fräulein kantaa makkara-annoksen ja ison tuopin eteen. Sopivasti suunnitellen selviää isoautoinenkin kohtuukustannuksill a. Thumb
-
Kyllä alkaa Höpönkin suu nappaista, kun Fräulein kantaa makkara-annoksen ja ison tuopin eteen.
Voe tokkiisa, nappaisee jo nytkin. Mutta että saksan kautta, silloin ei nappaise, vaan suupieltä nyhättää. ?
-
Sitä odotellessa, ei kun mukavaa suunnittelua. Iloisessa Itä-Euroopassa tarvii sitten hankkia kalliimpia tarroja ja laskentalaitteita.
Mutta ainahan voi Saksaan lähteä reissuun, Ruotsin ja Tanskan kautta. Kyllä alkaa Höpönkin suu nappaista, kun Fräulein kantaa makkara-annoksen ja ison tuopin eteen. Sopivasti suunnitellen selviää isoautoinenkin kohtuukustannuksill a. Thumb
Saksassa olisi paljon L-kauppoja myös
-
Ranskassa on myös nykyisin Lild ja Aldi markt yleistynyt rajusti eli eikun reissuun vaan sinne jos aatun maa ei nappaa. ;)
-
Voe tokkiisa, nappaisee jo nytkin. Mutta että saksan kautta, silloin ei nappaise, vaan suupieltä nyhättää. ?
Ajaa ne tuuheat viikset pois, niin ei nyhätä. Ei niitä Saksassakaan enää harrasteta. Jo vain on hieno matkailumaa. Thumb
Ei riistetä siellä matkailuautoilijaa. Stellplatzia löytyy, ilmaisia kanssa. Ja kaikki on preiswert, muuten ei saksalainen osta.
-
Ranskassa on myös nykyisin Lild ja Aldi markt yleistynyt rajusti eli eikun reissuun vaan sinne jos aatun maa ei nappaa. ;)
Aivan sama onko Lidl, Aldi, tai joku muu, kun ei tarvitse mennä kulakkikauppaan, S tai K. :D
-
Aivan sama onko Lidl, Aldi, tai joku muu, kun ei tarvitse mennä kulakkikauppaan, S tai K. :D
Samat sanat !
Mutta kun eivät anna tänne laitta L-kauppaa !!!!! Kateelliset :-*
Ja heti kun taas muutama kymppitonni löytyy rahoja niin tähän (http://www.nettikaravaani.com/concorde/carver-692h/1436111)kokoluokkaan vaihdetaan ^-^
-
Samat sanat !
Mutta kun eivät anna tänne laitta L-kauppaa !!!!! Kateelliset :-*
Ja heti kun taas muutama kymppitonni löytyy rahoja niin tähän (http://www.nettikaravaani.com/concorde/carver-692h/1436111)kokoluokkaan vaihdetaan ^-^
Ylen tolokku on auto. Ilkeäisikkö sillä ajella muuten kuin Zorron naamio kasvoilla, etteivät katsoisi nousukas jupiksi. Antaisi sen olla tallissa pari kymmentä vuotta, sitten se olisi vanhan mallinen. Jopa passais kurvailla. Thumb
-
Ylen tolokku on auto. Ilkeäisikkö sillä ajella muuten kuin Zorron naamio kasvoilla, etteivät katsoisi nousukas jupiksi. Antaisi sen olla tallissa pari kymmentä vuotta, sitten se olisi vanhan mallinen. Jopa passais kurvailla. Thumb
Kumpi se on juppeilua .
Tuo Concorde vai joku tämmöinen (http://www.nettikaravaani.com/adria/coral-690-sc-supreme-outlet/1393072) joita mahtuu neljätoista tusinaan ,mutta paljon niitä tulee vastaan .
Aina kumminkin jostain ominaisuudesta tai puutteestä joutuu kärsimään.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439618641.jpg)
Elekääkä nyt alkako Adrian omistajat tähän hommaan ,tämä oli vain esimerkki tästä hintaluokasta uusia autoja .
Koska paljon näitä uusia tulee vastaan .
Tarkoitin vain ajatusta missä olisi kaikelle tilaa
-
Kumpi se on juppeilua .
Tuo Concorde vai joku tämmöinen (http://www.nettikaravaani.com/adria/coral-690-sc-supreme-outlet/1393072) joita mahtuu neljätoista tusinaan ,mutta paljon niitä tulee vastaan .
Nuo niitä touotamiesten autoja. Ja niitä miehiä mahtuu yheksän kymmeneen. ;)
-
Kumpi se on juppeilua .
Tuo Concorde vai joku tämmöinen (http://www.nettikaravaani.com/adria/coral-690-sc-supreme-outlet/1393072) joita mahtuu neljätoista tusinaan ,mutta paljon niitä tulee vastaan .
Aina kumminkin jostain ominaisuudesta tai puutteestä joutuu kärsimään.
Minä joutuisin kärsimään liikkuvuuden puutteesta tuon mainitun norsun kanssa, ihan sama mitä totuutta sitten isojen autojen omistajat väittävät. Ero liki kolmen metrin takaylityksellä varustettuun puoli-integroituun ei kyllä ole enää iso, pituus on ratkaisevin, mutta myös korkeudella ja leveydellä on väliä. Tuo Concorde on valtava, ja jostain syystä myynnissä noinkin halvalla. Jos se olisi ihan ylivoimainen ja erinomainen, eli oikeasti haluttu, niin hintaa olisi enemmän. Markkina määrää.
Liian moneen kertaan keskusteltu aihe, josta jokainen on omassa juoksuhaudassaan. Jos joskus päätän lopettaa nykyisenkaltaisen reissaamiseni ja jäädä pohjoismaihin saatan hyvinkin harkita tuollaista, mutta ensin olisi tehtävä maansiirtotöitä mökin pihassa. :o
-
Minä joutuisin kärsimään liikkuvuuden puutteesta tuon mainitun norsun kanssa, ihan sama mitä totuutta sitten isojen autojen omistajat väittävät. Ero liki kolmen metrin takaylityksellä varustettuun puoli-integroituun ei kyllä ole enää iso, pituus on ratkaisevin, mutta myös korkeudella ja leveydellä on väliä. Tuo Concorde on valtava, ja jostain syystä myynnissä noinkin halvalla. Jos se olisi ihan ylivoimainen ja erinomainen, eli oikeasti haluttu, niin hintaa olisi enemmän. Markkina määrää.
Liian moneen kertaan keskusteltu aihe, josta jokainen on omassa juoksuhaudassaan. Jos joskus päätän lopettaa nykyisenkaltaisen reissaamiseni ja jäädä pohjoismaihin saatan hyvinkin harkita tuollaista, mutta ensin olisi tehtävä maansiirtotöitä mökin pihassa. :o
Meillä taas mietitään kuinka onnistumme asumaan kaksi kuukautta nyt syksyllä ja tulevina talvina toivottavasti neljä,viisi kuukautta autossa.
Joutasi Concorde olemaan pari kolme metriä pitempikin .
Kun on työelämän käsitellyt 12-24 metrisiä niin pienihän tuo on :-\
-
Kesäloma reissulla oli yhdellä aireella bretangessa aika haastava maasto, viereen tuli iveco alustainen Garthago ja mäellä näkyi olevan eräs viimme talven rastilan leirintä-alueella talvehtinut Morelo jossa on erikoiskilpi , moottorin äänestä päätellen iso kutoskone eli Man alusta. Eipä noita maasto ja ylitykset haitanneet.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439643782.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1439643894.jpg)
Oli muuten ainoa suomalais rekisteri joka reissun aikana nähtiin.
Näissä isoissa on sen verran enemmän maavaraa, että samaan paikkaa suurin piirtein pääsee kuin fiat tai ford alustaisella pienellä millä rappumontu miltei viistää maata.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439644122.jpg)
Poltto-ainettahan noilla palaa enemmän eli Iveco alle 7,5 tn vie 15 litrasta ylöspäin tuommoista korkeaa intekroitua, Man haukkaa varmaa + 20 l.
Mutta sitähän saa kun ajaa poltto-aine pumpun viereen ja laskee tankin täyteen. ;)
-
miten raikasveden kanssa? minkälainen kasa pitää olla adaptereita mukana? YouTubesta löytyy yhden saksalaisen tekemiä videota ranskasta ja espaniasta eri parkeista. näytti olevan vähän kaiken näköistä liitintä, letkulla ja ilman.
-
Omat muoviset liittimet ja letku mukana, jo vain pärjää. Molempia kokoja on mulla, tuumia en muista.
Kannattaa olla useampi, sillä tuppaavat unohtumaan.
-
Kaatelukannu sopii yleensä kaikkiin liittimiin.
-
Kastelukannukin on aina mukana, sillä välillä törmää sopimattomiin kierteisiin ja liittimiin, kuten viime kesänä Krakovan liepeillä.
Pientä täyttöä varten kannu on helpompi muutenkin.