Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Martu - 11.08.2015 kello on 08:53
-
Onko kokemuksia miten onnistuu kokonaismassan alentaminen eli muutoskatsastaminen? Mitä dokumentteja vaaditaan?
Miten kokonaismassan korotus takaisin?
Syyt miksi pohdin asiaa on, että nykyisen autoni (Touran 1.9TDI vm.2005) kokonaismassa on 2265kg eli ilman BE korttia, sillä saisi vetää 1235kg kokonaismassan vaunua.
Katselin että perheelleni (2+3) sopiva vaunu olisi esim. Dethleffs New Line 500 SK (kok. 1300kg) niin jos tuon muutoskatsastaisi kok. 1235kg.
Sitten myydessä muutoskatsastaa takaisin.
Onko järkevää niin en ota siihen kantaa ennen kuin tiedän mitä muutoskatsastus ns. edestakaisin vaatii.
Edut:
- BE kortin ajamiseksi pitäisi vuokrata auto (nykyinen automaatti->ajoluokkaan ehto) ja peräkärry.
- Muut b-kortilliset saisi ajaa yhdistelmää.
- Autoon mahtuu hyvin raskaat tavarat ja yhdistelmän käyttönä olisi lyhyet vierailut (vkl) tutuilla. Esim. tavaroiden runttaaminen ei haittaa vaan ne pitää hyväksyä saavutettujen etujen takia.
Jos kunnolla innostuu hommasta niin koko välineistö menee kuitenkin vaihtoon eli vetoauto ja vaunu tai sitten asuntoauto hankitaan kakkosautoksi.
-
Joo, on kokemuksia sekä tuosta kohteesta että muutoksesta toiseen suuntaan.
Tässä meidän nykyisessä oli ostaessa 1300kg kokonaispaino. Kysyin Detskun suomen agentin kautta mitkä olisi korotusmahdollisuud et, kun vaunu painoi puntarilla reilun 1400kg ja ilman muutoksia oli mahdollisuus 1360 kiloon.
Agentti kysyi minne merkkiliikkeeseen tahdon uuden tyyppikilven ja paperit ja varmisti hinnaksi 200eur. Tyyppikilven lisäksi oli jokin todistepaperi alustasta ja vaatimuspaperi C-renkaille.
Poistin vanhan tyyppitarran ja leimasin uuden paikoilleen. Katsastuskonttorill a Muutoskatsastuksess a oli pelkkä muodollisuus eli katsoi tyyppitarran, renkaat ja teki paperit.
Alaspäin muuttaessa ehkä helpompaa, mutta miten suhtautuvat siihen että kantavuus olisi sitten melkeen pelkkä nolla???
Meillä oli siis edellinen tuo NewLine 500 SK, hyvä vaunu, mutta painoi meillä reissukunnossa lähemmäs 1400kg.
Minäpä koitan kaivella sen Dethleffsin kaverin tiedot, joita saat parhaiten lisätietoa. Pistän vaikka yv:n jos löytyy. Muuten kannattaa katsoa Dethleffs Suomi -haulla.
-
Eipä löytynyt sitä tietoa henkilökohtaisesta postista, taisi sitten olla yhteydet työpostin kautta ja sitä en viitsi mennä kaivelee ainakaan pariin viikkoon ;D
Laita postia info@dethleffs.fi tai soita sinne 010-2396700
-
Itse liputtaisin BE-kortin hankinnan puolesta. Kuten mainitsitkin, nälkä saattaa kasvaa syödessä ja kohta on hankinnassa isompi yhdistelmä => B-kortti rajoittaa taas. Toki taas matkailuauto-vaihtoehto poissulkee korttitarpeen.
BE-kortin kustannuksiksi löytyi netistä seuraavat: viranomaiskustannuk set = 51 € ajokorttilupa, 28 € teoriakoe, 90 € ajokoe. Näiden lisäksi tietysti mahdollinen peräkärryn vuokra (harjoituksiin) inssiin (autoksi riittää mainitsemasi Touran).
Sitten saa tietysti omalle vaivalleen (paperihommat poliisilla, harjoitukset, teoriakoe, inssi...) laskea senverran kustannusta kuin kukin haluaa, niin päästään lopulliseen kustannukseen. Toki siinä muutoskatsastuksess akin on oma vaivansa.
Omalta kohdalta on tietysti helppo puhua, kun on saanut aikanaan "vokaalin ostalla".
EDIT: no nyt vasta huomasin, että tarvitaan siis autokin lainaan tuon automaatin takia...
-
EDIT: no nyt vasta huomasin, että tarvitaan siis autokin lainaan tuon automaatin takia...
eikö se automaatti merkintä jo poistunut vai muistanko väärin?
-
^
Siinä on sellainen kukkanen, että jos on pohjalla manuaali B lupa, niin saa C ja D luokan kokeet ajaa automaatilla ilman, että tulee merkintää.
Sensijaan B:stä BE lupaan korottaessa pitää olla manuaali kokeessa, jos mielii manuaalilla vetää.
Näin ainakin muistelisin...
-
Näin on. Vasta keväällä tuota selviteltiin kun poika halusi ajaa tuo e-kirjaimen. Lisäksi meillä aiheutti hankaluutta se että kärryssä oli kitkat kuten vetoautossakin. Mutta vetoauto on automaatti. Toinen vetoauto oli liian suuri, kärryn pitää olla suurempi kuin kokeessa käytetyn vetoauton.
Isän pakussa taas oli nastat, joten silläkään ei onnistunut. Piti odottaa kesärengaskauteen.. .
-
Aikoinaan kun ajoin pikkueen. Minulla oli Astro 7000 ja Volvo 745 joiden vuoksi se piti olla, muttei tuolla autolla saanut suorittaa eetä ;D
Lainasin kaverin stepparin isolohkolla , ei tarttenut edes vetopeilejä kun siinä oli trukkipeilit.
No ajoin koppi perässä konttorille, heitettiin lenkki ja Pirkkolan urheilupuiston parkkiksella peruuteltiin keilojen väliin.
Automaatti se veturi oli eikä siitä erillismerkintää mihinkään tullut, tuosta vaihteistosta.
Väittihän tuo inssi etten olisi itse saanut ajaa sillä yhdistelmällä sinne konttorille, naureskeli kylläkin. Pois sai ajaa laillisesti.
-
Mites olisi C1E kortti....?
Hinta vaan pompsahtaa ikävästi. Halvimmillaan taitaa olla C1-kurssit 750€ ylöspäin.
Mietittiin paremmalle puoliskolle päivitystä B-luokasta ylös ala-C:hen, ni olis voinu korottaa auton kokonaispainon aitoon 3800 kiloon. Olis ainaski 300 kiloa vähempi ylipainoja. :o
-
Mites olisi C1E kortti....?
B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa kuitenkin enintään 12 000 kg
miten siihen liittyy b-luokan vetoauto?. tarvitsee olla kuorma-auto, oli sitten hinavattava laite tai hinattava ajoneuvo, jos kokonaismassa menee yli 3.5t. ja tarkoitan C1E korttia. ehkä se pikku e on parempi :)
-
^
Siinäpä se...
Vetoauton ei tarvitse olla kuorma-auto, mutta saadaan melkoinen perävaunumassa.