Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Tunturi - 9.08.2015 kello on 22:39
-
Solifer 550 & Primus 2470
Lämpenipä sähköpatruunalla tai kaasulla, niin sähköpatruunan tienoolta kuuluu tasaista tikitystä/naputusta. Ehkä 2krt/sek. Päivisin tuskin haittaa, mutta nukkumaan mennessä voi käydä hermoon. Mikäköhän tuon aiheuttaa?
-
Solifer 550 & Primus 2470
Lämpenipä sähköpatruunalla tai kaasulla, niin sähköpatruunan tienoolta kuuluu tasaista tikitystä/naputusta. Ehkä 2krt/sek. Päivisin tuskin haittaa, mutta nukkumaan mennessä voi käydä hermoon. Mikäköhän tuon aiheuttaa?
Mitähän mallia patruuna on? Ota 12 voltin ohjaus pois, loppuuko tikitys?
-
Mallia en osaa sanoa ja tarkempi selvittely siirtykööt huomiselle. Keskellä siinä on metallinen pötkylä, halkaisijaltaan ehkä vajaa 100mm ja pituutta noin 250mm. Toisessa päässä sinkitystä pellistä tehty loota, jossa kaksi liitintä. Toisessa päässä punainen osa (kiertovesipumppu?).
Kiertovesipumppu menossa?
-
Mallia en osaa sanoa ja tarkempi selvittely siirtykööt huomiselle. Keskellä siinä on metallinen pötkylä, halkaisijaltaan ehkä vajaa 100mm ja pituutta noin 250mm. Toisessa päässä sinkitystä pellistä tehty loota, jossa kaksi liitintä. Toisessa päässä punainen osa (kiertovesipumppu?).
Kiertovesipumppu menossa?
Mitä tarkoitat kahdella liittimellä? Toinen on pyöreä harmaa, mutta mikä on toinen?
-
Toinen on pyöreä ja harmaa, mutte toinen ei olekaan liitin vaan virtajohto. Katselen tässä samalla tuhruista valokuvaa...
-
Oisko kyseessä lämpölaajenemisesta johtuva ääni (ennemmin pattereista kuin patruunasta). Ainakin itsellä patterit joskus ääntää kun lähtee kylmästä lämmittämään.
-
Oisko kyseessä lämpölaajenemisesta johtuva ääni (ennemmin pattereista kuin patruunasta). Ainakin itsellä patterit joskus ääntää kun lähtee kylmästä lämmittämään.
Tikitys alkaa välittömästi, kun lämmitys laitetaan päälle, joten lämpölaajenemisen jättäisin pois. Ääni tulee niin selkeästi sähköpatruunan kv-pumpusta, joten se lienee syyllinen. Maksaa tietysti maltaita...
-
Tikitys alkaa välittömästi, kun lämmitys laitetaan päälle, joten lämpölaajenemisen jättäisin pois. Ääni tulee niin selkeästi sähköpatruunan kv-pumpusta, joten se lienee syyllinen. Maksaa tietysti maltaita...
Pumpun moottorin koppa irti ja otat konkan toisen jalan irti ruuviliitinrimasta. Sitten mittaat käämit, pitäisi näyttää hieman päälle 800 ohmia. Jos on ehjät niin vaihda konkka.
-
Ylemmässä kuvassa on kytkentä "koskemattomana". Alemmassa kuvassa kondensaattori irrotettuna. Siinä samassa irtosi keltainen johto. Kuvassa resistanssi keltaisen ja ruskean+punaisen sekä keltaisen ja mustan välillä.
Saakohan tuota konkkaa elektroniikkakaupas ta vai kannattaako suosiolla kysyä vaunukaupasta?
-
Laita tilalle 1µF/1000V, joita löytyy komponenttiliikkeis tä. www.uraltone.fi
-
Tilasin tuollaisen paikallisen elektroniikkaliikke en kautta. Jännite tosin on paljon alhaisempi, mutta riittävä kuitenkin. Paikallaan ollut oli nimellisesti 0,75uF ja sen kapasitanssiksi mitattiin 0,66uF, eli nippanappa toleranssin ulkopuolella.
Kiinnostaisi tietää miten ikääntynyt konkka saa naputtavan äänen aikaan? Ottaako siivet pesään kiinni, jos magneettikentässä on jotain hämminkiä?
-
Tuli sitten opiskeltua. Käyntikondensaattor in tehtävänä on tehdä toinen vaihe, jotta moottori ylipäätään pyörii. Konkka mitoitetaan siten, että toisen käämin jättämä olisi optimaalinen, eli isku olisi 90 asteen välein. Liian pienellä tai suurella konkalla moottorin iskut tulee liian lähekkäin, joka ilmeisesti tekee hallaa "magneettikaakeroinn ille", jolloin siivet ottaa kiinni. Tuohon on kai joku kaava olemassa, jolloin tehon perusteella saa laskettua konkan koon. Uskotaan että 1uF on sopiva.
-
Tuli sitten opiskeltua. Käyntikondensaattor in tehtävänä on tehdä toinen vaihe, jotta moottori ylipäätään pyörii. Konkka mitoitetaan siten, että toisen käämin jättämä olisi optimaalinen, eli isku olisi 90 asteen välein. Liian pienellä tai suurella konkalla moottorin iskut tulee liian lähekkäin,
Isommilla moottoreilla esim. liian pieni konkka alentaa moottorin tehoa huomattavasti. Jos joku puutarhakone ei enää 'tunnu jaksavan', syy löytynee siitä.
-
Ylemmässä kuvassa on kytkentä "koskemattomana". Alemmassa kuvassa kondensaattori irrotettuna. Siinä samassa irtosi keltainen johto. Kuvassa resistanssi keltaisen ja ruskean+punaisen sekä keltaisen ja mustan välillä.
Saakohan tuota konkkaa elektroniikkakaupas ta vai kannattaako suosiolla kysyä vaunukaupasta?
Mittaa vielä erikseen toi toinen käämipuolikas. Pysyykö mittauksissa lukema paikallaan?.
-
Multa löytyy oikea konkka tuohon..
-
Mittaa vielä erikseen toi toinen käämipuolikas. Pysyykö mittauksissa lukema paikallaan?.
Toinen puolikas taisi olla luokkaa 750ohm ja lukema pysyi. Kuten kuvassa näkyy, mittasin yhdestä kohtaa vastukseksi noin 1500ohm. Käämi kokonaisuudessaan?
-
Multa löytyy oikea konkka tuohon..
Kiitos vaan, mutta ehdin jo tilaamaan.
-
1uF konkka laitettu. Tikitys alkoi, kun sähköpatruuna oli ollut noin vartin päällä. Tuon vartin verran hymyilin ja taputin itseäni selkään.
Huomioita, jotka ei välttämättä liity mitenkään tikitykseen, mutta kerrotaan nyt kaikki havaittu:
- Kytkettäessä 2kW päälle, patruunasta kuuluu releen naksaus. 1kW kytkettäessä ei.
- Sähköpatruunan ollessa päällä pumpun päässä olevan kopan alla siniseen ja ruskeaan johtoon ei tule jännitettä (!)
- Kaasulämmittimen lähellä oleva pumppu pyörii lämmittipä sitten kaasulla, 1kW tai 2kW
- Putket lämpiää tasaisesti sähköllä, patruuna ei porise, eikä paisuntasäiliössä pinta nouse -> neste kiertää
Jostain syystä 230V pumpulle ei tule jännitettä. Jaksaisiko 12V kiertovesipumppu pyörittää "kuolleen" 230V kiertovesipumpun siipiä, josta tulee tuo ääni? Jotenkin tuntuu, että tuo ei voi olla ominaisuus, sillä silloinhan joka vaunussa tikittäisi 230V pumppu, kun lämmitetään kaasulla.
Riittää tältä päivältä, nyt petiin.
-
tarkista releet sen pelti lootan sisältä, pumpun sähkö tulee 1kw releen kautta
-
Tässä patruunan kytkentäkuva.
(http://karavaanari.org/kuvat/1439637456.jpg)
-
Kiitos! Jospa taas illalla löytää itsensä pöydän alta. Pirullisen ahdas paikka, kun ei viitsi laskea nesteitä pois. Olisivat laittaneet hanan patruunan molemmin puolin...
-
1kW relehän sieltä oli mennyt - ainakin. Mikä tietysti oli odotettavissa, kun kerran ääntä ei kuulunut... Koitin piirilevyltä hyppylangalla ohittaa releen kärjet, niin alkoi kiertovesipumppu pyöriä. Uutta relettä metsästämään siis.
Tämäkään ei tosin selitä sitä, miksi myös kaasulla 230v kv-pumppu tikitti.
-
Onkohan se tikitys samanlaista kuin jos kaasulämmityksellä loppuu kaasu ja sytytin yrittää sytyttää mutta ei syty kun ei tule kaasua? Voisiko liittyä johonkin tuollaiseen sytyttimen virhetoimintoon? Ainakin se sytyttimen tikitys on juuri tuollaista 2 kertaa sekunnissa.
-
Kaasulämmitys toimii normaalisti ja tikitys kuuluu lämmittipä sitten sähköllä tai kaasulla. Ja lisäksi tikitys tulee selvästi patruunan kv-pumpusta.
-
Tuolta (http://www.kse.fi) löytyi suoraan hyllystä sähkövastuksen rele hintaan 5e. Nyt toimii...... paitsi että kaasulla lämmitettäessä välillä tikittää kv-pumppu. Enimmäkseen sähköllä lämmitetään, joten siinäpähäm tikittää 8)
Kiitokset kaikille!