Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Martu - 6.08.2015 kello on 14:17
-
Minulle vinkattiin, että vaunujen katon ja seinien liitostavoissa/rakenteissa on eroja. Tähän kannattaa kiinnittää erityistä huomiota jos varsinkin vanhempaa vaunua katselee.
Millainen on siis kestävä ja pitävä sauma (huollettuna)?
Onko laittaa kuvia hyvistä saumoista?
-
Eroja on, lähinnä käytetysissä materiaaleissa. Kaikki saumat on pitäviä ja kestäviä jos ne on tehty oikein.
Käytännössä useimmissa kattopala kulkee katon reunoja pitkin ja on eristetty butyylimassalla runkoon katon puolella, vastaavasti sivuseinän pinnoite seinän yläreunaan. Näitten päälle L profiililista joka on massalla tiivistetty sekin katto ja sivuseiniin ja ruuvattu sivulta ja päältä materiaalien läpi seinään/kattoon. Jos noissa on massat kunnossa ne kestää ja ei vuoda massojen vanhetessa ja hiukan eläessä ne kovettuu ja vuoto on mahdollinen. Tuo ihan periaateideana ja toteutus voi poiketa hieman eri valmistajilla. Niin ja tuon L profiilin ruuvit on peitetty eristenauhalla koko listan pituudelta.
Hyvinkin tehty korjaus voi mennä pieleen jos materiaalit ei toimi keskenään, jotkut ruuvit syövyttää alumiinia ja jotkut taas ruostuu. Näissä tapauksissa massojen merkitys kasvaa.
-
Muistaakseni vanhoissa Kafeissa oli ongelma myös seinien saumoissa, vaunujen pituussuunnassa seinä oli useammassa palassa ja saumat ylä ja alapellin kohdalla alkoi vuotamaan.
-
Kimi jo varsin hyvin selitti tuon katto/seinä liitoksen.
Toisissa vaunuissa sitten on toteutettu hieman paremmin.
Kattopelti taipuu seinäpelin päälle ja nekin on massalla
tiivistetty.
Oheinen kuva kertoo hyvästä rakenteesta.
-
Vielä parempi, jos puu puuttuu.
Hymerin liikkeissä oli ainakin ennen esillä malli, miten siinä toteutettu.
-
Tuo Vesan kuva on hyvä ja kertoo tuon rakenteen. Oli rakenne mikä vaan niin oikein korjattuna tuo ei vuoda ja esim Hymerin rakenteessa periaate on sama mutta siinä ei käytetä puuta. Seinän vettyminen mikäli vuoto ilmenee muuttuu käytetyn eristemateriaalin mukaan, kuitenkin vuoto pitää korjata ja pintamateriaalit voi kastua rakenteesta huolimatta.
Korjatuissa nimenomaan ruuvireikien kohdalla ongelmia voi syntyä mikäli käytetyt materiaalit ei toimi keskenään,
-
Tässä Matkaajan sauma
(http://karavaanari.org/kuvat/1438880518.jpg)
Sauman päälle tuli butyylimassa, kumitiiviste, alumiinilista, ruuvit ja peitenauha
(http://karavaanari.org/kuvat/1438880688.jpg)
Jos on joku tietty vaunu mielessä niin varmaan täältä luulis saumasta tietoa löytyvän ;)
-
Ilmeisesti päällepäin tuon sauman perusrakenteita ei pysty arvioimaan. Ainoa mikä kertoo sauman kunnosta vaikuttaisi olevan tuo tiivistemassa ja sen kovuus.
Pitääkö saumojen korjauksiin käyttää valmistajan varaosia vai käykö niihin ihan mitkä tahansa tiivistenauhat, ruuvit ja alumiinilistat?
(Loppuuko varaosien saatavuus?)
-
Korjatuissa nimenomaan ruuvireikien kohdalla ongelmia voi syntyä mikäli käytetyt materiaalit ei toimi keskenään,
Ja muutenkin ruuvi kun puhkaisee ne eristeet, eikä noita ruuveja suinkaan itseään eristetä kuten esim. kodin märkätiloissa tippa silikonia ruuvireikään ja vasta sitten ruuvi perään. Nyt eristämättömänä se ruuvi syöpyy sähkökemiallisesti alumiinin kanssa, liikkuu tärinässä, ruostuu, what ever ja kohta se tihkuu läpi tuonne listamateriaaliin. No siellähän odottaa puu, joka imee vettä itseensä kuin sieni ja kohta onkin kosteusvaurio valmis :-X
Tästä syystä tuo uusi muovilista onkin erinomainen. Se ei vety, ei kastu, eikä ime itseensä vettä = tuo mahd. ruuvin pieni tihkuminen ei aiheuta ajankaan kanssa kosteusvauriota. Korkeintaan se ruuvi itse ruostuu katki, mutta ei juuri muuta Thumb
Ja ihan sama vuodon syntymisen mekaniikka toimii muuallakin, ei ainoastaan tuossa kattolistassa. Joka ainut kuoren puhkaiseva ruuvi voi "johdattaa" sen veden sinne puurunkoon, ennemmin tahi myöhemmin, riippuen ihan materiaaleista, rakenteesta, työn jäljestä... :-X
-
Ilmeisesti päällepäin tuon sauman perusrakenteita ei pysty arvioimaan. Ainoa mikä kertoo sauman kunnosta vaikuttaisi olevan tuo tiivistemassa ja sen kovuus.
Pitääkö saumojen korjauksiin käyttää valmistajan varaosia vai käykö niihin ihan mitkä tahansa tiivistenauhat, ruuvit ja alumiinilistat?
(Loppuuko varaosien saatavuus?)
Butyylimassaa tuubista.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/609016/SikaLastomer-710-310ml-musta (http://m.motonet.fi/fi/tuote/609016/SikaLastomer-710-310ml-musta)
Minä laitoin vanhan kumitiivisteen, saa myös uutta.
Alumiinilistaa saa uutta mutta ei yleensä tarvetta uusia.
Laittaa ruostumattomat ruuvit niin ei ruostu ;)
Peitenauhaa tilasin vapaa-aika.com:ista
-
Kannattaa tutustua tähän keskusteluun
http://karavaanari.org/index.php/topic,9392.msg171831.html#msg171831
-
Ja muutenkin ruuvi kun puhkaisee ne eristeet, eikä noita ruuveja suinkaan itseään eristetä kuten esim. kodin märkätiloissa tippa silikonia ruuvireikään ja vasta sitten ruuvi perään.
Se ruuvi vedetään yleensä kahden butyylimassakerroks en läpi, kyllä siinä kierteet saa eristettä ja pitoa
-
Tuossa LMC sivulla on kerrottu nykyaikainen kulmaliitos, jossa ei ole puuta lainkaan. Tuohon LMC rakenteeseen annetaan 12 vuoden takuu.
http://www.lmc-caravan.de/fi/technologie/LLT.php
https://youtu.be/OaHG53d_vgY (https://youtu.be/OaHG53d_vgY)
-
No tuntuu taasen mutua ilmassa. En ymmärrä mistä nuo kaikki harha luulot lähtee liikenteeseen. Se puu ei laho siellä hetkessä eikä 20vuodessakaan, vaan pysyy terveenä että kirkkaana. Kun se vaunun rakenne on oikein tehty, vaunusta on huolehdittu. Todellisuudessa nuo vaunun valmistajat varmaan ajatellut käyttö iäksi max 10-15v. Nykyään ei juuri ajeta yli 20v vanhalla autollakaan. Voisiko asiaa miettiä tältä kantilta?
-
Tuossa LMC sivulla on kerrottu nykyaikainen kulmaliitos, jossa ei ole puuta lainkaan. Tuohon LMC rakenteeseen annetaan 12 vuoden takuu.
Ja eristeetkin oli 100% vettymätöntä "Finnfoamia" eli XPS:ää. Tuo tiukasti laminoituna pintalevyihin, niin sinne on sen kosteudenkaan aika hankalaa enää mitenkään tunkeutua kun ei ole ilmataskujakaan mihin kertyä Thumb
-
Millainen soliferissa? 2000 luvun S5 olen katsellut.