Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: kajanhei - 5.08.2015 kello on 17:19

Otsikko: Polkupyöräteline
Kirjoitti: kajanhei - 5.08.2015 kello on 17:19
Millaisia telineitä polkupyörillä porukalla on, itse tuli ostettua Thulen teline joka sopii vetokoukkuun ja jonka kantokyky on 60kg, lähinnä sähköpyöriä ajatellen
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: JuhaL - 5.08.2015 kello on 17:52
Samanlainen teline löytyy meiltä vaikkakin on ollut vähällä käytöllä.
Biltemasta ostettu teline vaunun aisassa, johon tulee kiinni tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: rogertuhero - 6.08.2015 kello on 23:49
Thule 970 kulkee vaunun keulalla bilteman kiinnikkeessä. Sopii hyvin ainakin yhdelle miesten ja yhdelle naisten hybridille, max. 30kg. Vaikka Thule on muutaman kympin kalliimpi kuin muut haarukkamallin telineet, niin koen saaneeni rahalle rutkasti vastinetta. Kulkee myös hyvin auton koukussa tarvittaessa.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: Alan - 7.08.2017 kello on 10:01
Rupiaa meillä nyt painorajat paukkumaan, kun molemmat sähköpyörät painaa himpun vajaa 30 kg kappale, ja akut sekä satulat poistettunakin sen 25 kg. Siihen päälle 30-35 kg lasten pyöriä, niin ei kanna enää Hymerin takaseinä, tuskin nykyinen telinekään. Eivät sovikaan, kun molemmat sähköpyörät on läskejä.

Onko millaisia kokemuksia muilla auton alustaan kiinnitettävistä telineistä? Pitäisi olla mieluusti sellainen, että kantaa vaikka neljä sähköpyörää eli 100-120 kg ja tilaa on tarpeeksi. Hymerin peräylityshän on lyhyt, joten sitä kautta ongelmaa ei ihan heti tule. Vaihtoehtona on auton vaihtaminen, joka tulisi sen verran kalliiksi, että tämä kortti kannattaa tutkia.

Jos nyt innostuisi, niin voisihan sitä kevytsähköistää perinteiset pyörät 250W etuvetomoottoreilla . Tuntuisi vain kököltä ratkaisulta, kun paremmatkin on.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: tsahkali - 7.08.2017 kello on 10:06
Runkoon kiinnitettävä kantaisi tarpeeksi.
Kiinni sinne samoihin reikiin kun vetokoukkukin.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: HiTec - 7.08.2017 kello on 10:15
Koukkukin rupeaa olemaan vähän hiinä ja hiinä jos sinne tosiaan jo 100kg luokkaa mätetään pystykuormaa. Ja sama lienee niiden koukun kiinnitystenkin kanssa, mitkä lie ne as.autossa sitten ikinä onkaan, jos sellaisia edes on. Sieltä taka-akselilta perään kun ei välttämättä juuri muuta "palkkia" ole kuin ne as.osan ohkaset kannattimet ja nihin nyt ainakaan mitään koukun runkoja kiinnitellä ilman että as.osan perä saattaa notkahtaa lattian painuessa alta. Tai vastaavasti jos sinne taka-akseliin tukeutuen jonkin kannatuksen saisikin, niin matkaa saattaa tulla jo melkoisesti perään saakka = sitä vääntökuormaa tuonkin häkkyrän kiinnitykselle vähintäänkin riittävästi :-\

Toki jos autossa on kunnon runkopalkit perään saakka kuten esim. kuorma-autoissa on, niin mikähän niihin on kiinnitellessä vaikka prätkänkin kantavaa tellinkiä 8)
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: tsahkali - 7.08.2017 kello on 11:52
Toki jos autossa on kunnon runkopalkit perään saakka kuten esim. kuorma-autoissa on, niin mikähän niihin on kiinnitellessä vaikka prätkänkin kantavaa tellinkiä 8)

Tässä on yxi esimerkki:
https://www.reimo.com/fi/46322-cate_teline_800mm/
Kiinnittyy Hymerissä samoihin reikiin kun vetokuokkukin.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: Alan - 7.08.2017 kello on 12:13
Niukasti tietoa tuossa... vaan jotain sen kaltaista.

Paras olisi, jos samaa voisi käyttää mopotelineenäkin.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: tsahkali - 7.08.2017 kello on 14:43
Niukasti tietoa tuossa... vaan jotain sen kaltaista.
Paras olisi, jos samaa voisi käyttää mopotelineenäkin.

Eiköhän se 250kg riitä...
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: Alan - 7.08.2017 kello on 14:47
Tuota(kaan) tietoa en saa linkistä ulos.  :o

En myöskään löytänyt Reimon tarjonnasta 4 pyörälle tarkoitettua.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: HiTec - 7.08.2017 kello on 14:53
Tuota(kaan) tietoa en saa linkistä ulos.  :o

"Rek.kilvessähän" se selkeästi lukee ;D

(https://www.reimo.com/r40/vc_reimo/bilder/firma16/artikel/popup/46322_popup.jpg)
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: Aakku - 7.08.2017 kello on 15:10
"Rek.kilvessähän" se selkeästi lukee ;D

(https://www.reimo.com/r40/vc_reimo/bilder/firma16/artikel/popup/46322_popup.jpg)
Viron kilvissä....?
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: 88k5 - 7.08.2017 kello on 15:34
Tulee tuolla Cate:n palikoillakin hintaa toistatonnia; ite rauta, pohjalevy ja pp-tellinki ja jostain loihdittava adapteri Hymerin runkoon, koska tuskin käy transu-adapteri https://www.reimo.com/fi/E2513-cate_adapter_ford_transit/
..muuten kävisi vetokoukkukin.

Tuolta Linnepeltä löytyy 4pp versio (150kg) https://www.reimo.com/fi/466493DTL-linnepe_motoradtr_ger_findus_4_0/
..vaan tulee sillekin hintaa kun vielä runkopalkit joutu lisäksi hommaamaan, tai löytyykö edes.
Lisäkysymys, riittääkö taka-akselimassa. Tuolla on laskentakaava http://www.linnepe.eu/wp-content/uploads/Lastentraeger.pdf
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: tsahkali - 7.08.2017 kello on 17:06
Tuolta Linnepeltä löytyy 4pp versio (150kg) https://www.reimo.com/fi/466493DTL-linnepe_motoradtr_ger_findus_4_0/
..vaan tulee sillekin hintaa kun vielä runkopalkit joutu lisäksi hommaamaan, tai löytyykö edes.

Sopinee sinne vakioreikiin, kuten Linnepen koukkukin...?

Lainaus
Der Familienträger mit Platz für 4 Räder/E-Bikes. Dank hoher Zuladung lassen sich E-Bikes problemlos transportieren. Leichtes Beladen durch niedrige Bauhöhe. Geringes Gewicht: nur 30 kg. Ausladung: 710 mm. Mit Haltebügel und Befestigungsmateria l für 4 Fahrräder. Mit EG-Typengenehmigung - keine Eintragung in die Fahrzeugpapiere notwendig. Geeignet für alle gängigen Reisemobile mit tragfähiger Rahmenverlängerung und/oder ALKO Chassis.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: Alan - 7.08.2017 kello on 17:11
Tulee tuolla Cate:n palikoillakin hintaa toistatonnia; ite rauta, pohjalevy ja pp-tellinki ja jostain loihdittava adapteri Hymerin runkoon, koska tuskin käy transu-adapteri https://www.reimo.com/fi/E2513-cate_adapter_ford_transit/
..muuten kävisi vetokoukkukin.

Tuolta Linnepeltä löytyy 4pp versio (150kg) https://www.reimo.com/fi/466493DTL-linnepe_motoradtr_ger_findus_4_0/
..vaan tulee sillekin hintaa kun vielä runkopalkit joutu lisäksi hommaamaan, tai löytyykö edes.
Lisäkysymys, riittääkö taka-akselimassa. Tuolla on laskentakaava http://www.linnepe.eu/wp-content/uploads/Lastentraeger.pdf

Massan kanssa voi olla heikoilla, mutta tässä lie hyvä puoli siitä, että koppi on tehty Transitin alustalle. Takatalliosuus siinä vain jatkona.

Samoin mulla on Goldschmitt -lisäjouset olemassa, joten käytännön kantavuuteen ei kaadu, enintään ratsiaan.

Rupianpa tutkimaan linkkejä. Maksaa varmasti, vaan autonvaihto mun suunnitelmalla maksaa aika paljon enemmän (silloin sopisi raskaammat pyörät takatalliin ja massoista ei tarvisi murehtia). Sekin vaihtoehto pitänee mielessä pitää.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: tsahkali - 7.08.2017 kello on 17:15
Massan kanssa voi olla heikoilla, mutta tässä lie hyvä puoli siitä, että koppi on tehty Transitin alustalle. Takatalliosuus siinä vain jatkona.

Max kokonaismassa on 4t, ja siitä tulee ne akselimassat.
Jatko lienee Sawikon tekemä ja siinä on normi kiinnitysreiät.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: hemppat - 7.08.2017 kello on 17:19
Meillä on ollut käytössä Omnistor hissiteline ja vaikea keksiä kätevämpää ja parempaa.
Pyörät on siihen helppo alhaalla asettaa ja siellä ylhäällä ne ei edes kuraannu joten jätimme suojan kokonaan pois.
Lisäksi pitkäkyntisten on ne aika vaikea sieltä nyysiä. varsinkin jos telineen lukitsee
Hifistelijälle telinettä saa myös sähkökäyttöisenä jos veivaaminen ei innosta.
Otsikko: Vs: Polkupyöräteline
Kirjoitti: seppoko - 7.08.2017 kello on 18:58
Max kokonaismassa on 4t, ja siitä tulee ne akselimassat.

Siitähän ne akselimassat tulee. Mutta miten se jakautuu akseleille. Mulla, muistaakseni , Haimerissa oli taka-akseli 2250. Kaikissa(?) Fiateissani vastaava on ollut ja on 2000kg. Huomattava ero Transun hyväksi. Kun vielä muistetaan, että lähes kaikki paino, mitä autoon lastataan, vaikuttaa nimenomaan taka-akseliin enemmän tai vähemmän.