Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Kaario - 5.08.2015 kello on 12:28
-
Hei!
Hajosi tuo vaunun laturi ja olen ajatellut CTEK MXS 5 ta MXS 7 älylaturia tilalle.
Vaunu on Chateau 988 Cantara 2000, pikkusen eksoottinen, mutta hyvässä käyttökunnossa. Vaunua käytämme tien päällä aika vähän, mutta sitäkin enemmän paikallaan ja silloin se on aina topselissä kiinni. Alkuperäinen laturi on ruuvattu istuinlaatikon seinään, topseli pistorasiaan, muutama johto ovenpieleen kolmelle ledille kertomaan akun tilanteesta ja tietenkin piuhat kiinni akkuun sitä lataamaan.
Olen tottunut siihen, että kun vaunu on töpselissä, ovat sisävalot kirkkaammat kuin jos töpseli on irti, eli pelkän akun varassa. Olen tulkinnut, että laturi lykkää vaunun "verkkoon" hiukan tukevampaa 12 volttista kuin mitä akku yksistään, joka on hyväkuntoinen AGM 95 Ah.
Kuinka käy CTEK MXS 5:sen? Tai CTEK:ien ylipäätään. Tuottaako nekin, akussa kiinni ollessaan, aina hiukan kirkkaammat sisävalot verrattuna pelkkään akkuun? Vai onko tilanne aina kuin olisi "pelkän" akun varassa? En sano, etteikö valojen kirkkaus riittäisi pelkällä akullakin - oon vaan niin tottunut kirkkaampiin valoihin kun useimmiten oon verkkovirrassa kiinni.
Riittääkö CTEK MXS 5 95Ah akun latailuun, kertovat sen hoitelevan 110 Ah:asti. Yleensä ei ole kiire saada akku ladattua, eli onko kyse "vain" ajasta? Siis, verrattuna vaikka nyt tuohon seiskaan.
Onko CTEK MXS 7 jotenkin erilainen, siinä on SUPPLY mode (laturin käyttö virtalähteenä)? 7 latailee 150 Ah saakka ja lienee selvästi tehokkaampi (nopeampi) , mutta on kyllä reippaasti kalliimpikin.
Kiitos jo etukäteen teille jotka tuntevat näita asioita.
-
akunhan saa vaikka 1amppeerin laturilla ajan kanssa ladattua täyteen, mutta tässäkin tapauksessa laturin teho tulisi mitoittaa sen mukaan mitä 12v:n kuormia vaunussa käytetään ja sitten pitäs akullekkin jäädä pari amppeeria..
-
Ainahan valot piuhassa ollessa kirkkaammat, napajännite nousee ladattaessa.
Ei 12v akkua saa 12v:n latausjännitteellä täytään.
-
Meillä on tuo 7 toiminut hyvin 70Ah akun kanssa. Tuli 3,6 tilalle joka sanoi vaunu käytössä sopimuksen irti.
-
Mulla tuo Ctek 3,6 pikku LMC:ssä hyvin on riittänyt.
-
Meillä Ctek 3,6 ei riittänyt jos katsoi televisiota 12V kautta. Röllin kanssa samoilla linjoilla; laskemaan kulutus ja sitä kautta selviää laturin koko.
-
akunhan saa vaikka 1amppeerin laturilla ajan kanssa ladattua täyteen, mutta tässäkin tapauksessa laturin teho tulisi mitoittaa sen mukaan mitä 12v:n kuormia vaunussa käytetään ja sitten pitäs akullekkin jäädä pari amppeeria..
Kiitos vastauksista! Sisävalot käyttäytyvät siis samalla tavalla kuin aiemminkin.
Tämä sähköosasto ei todellakaan ole vahvoja puoliani, mutta oletan laskevani oikein, jos sanon, että 3 x 20W lamppua jaettuna 12V on 5 amppeeria tunnissa , eli lataus ei toimisi lainkaan CTEK5:lla.
Kahdella 20w lampulla jäisi 1,7 A lataukselle, paitsi jos lämmittimen puhallin on päällä 0,2A - 1 A jos tulkitsen merkintää oikein. Kortilla on. Näin on iltaisin, päivännäöllä ja öisin 12 voltin watteja ei kulu juuri lainkaan (vanha vaunu), no, se lämmittimen puhallin mahdollisesti. CTEK 7 antaisi hieman pelivaraa.
Olisipa mielenkiintoista saada selville vanhan laturin amppeerit, pitää katsoa jos vaikka kotelon sisäpuolella mainittaisiin, ulkopuolella ei muistaaksni.
CTEK lienee paras, toki vastaavia on muitakin - Exide, Benton, IKH:n CRX325a 8 Ah käytännössä puolet halvempi kuin CTEK 7. Ota näistä nyt sitten selvää.
-
Minä vaihdoin vaunuun bentonin älylaturin tilalle tuommoisen crx 12A laturin.
Hyvin on pelannut eikä ollut kalliskaan,siinäkin mielessä hyvä laturi että unohdin autosta sisävalot päälle niin crx laturilla sain lataukseen,benton ei suostunut lataamaan ollenkaan koska jännite oli liian alhainen.
-
Jotkut edullisemmat älylaturit ei "muista" mitä ovat tehneet viimeksi, eli aina kun laitetaan verkkokaapeli kiinni, pitää käydä painamassa laturi latausasentoon. Ctek muistaa ja nykyään varmaan jo osa edullisistakin.
-
CTEK lienee paras, toki vastaavia on muitakin - Exide, Benton, IKH:n CRX325a 8 Ah käytännössä puolet halvempi kuin CTEK 7. Ota näistä nyt sitten selvää.
Mites Intelligent...
Älylataus ja muistitoiminto ja erillinen virtalähdetoiminto ilman akkuakin tarvittaessa.
Mulla on pienempi Intelligent 6v/12v ollut pari vuotta yleiskäytössä. Tuntuu kestävän yhtälailla, kuin Ctek.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/
-
Mites Intelligent...
Älylataus ja muistitoiminto ja erillinen virtalähdetoiminto ilman akkuakin tarvittaessa.
Mulla on pienempi Intelligent 6v/12v ollut pari vuotta yleiskäytössä. Tuntuu kestävän yhtälailla, kuin Ctek.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-12-V-8-A-2000031643/
muuten hyvä mutta ei toimi ylläpidossa kuin pari vuorokautta, antaa akkujen tyhjentyä sen jälkeen jos on pientä kuormaa kokoajan..
ku säästin ni jouduin ostaan halvan ja sitt hyvän..
-
muuten hyvä mutta ei toimi ylläpidossa kuin pari vuorokautta, antaa akkujen tyhjentyä sen jälkeen jos on pientä kuormaa kokoajan..
ku säästin ni jouduin ostaan halvan ja sitt hyvän..
Ok...
Hyvä tietää. Mulla on käyttötarve erilainen, niin ei ole tullut huomattua.
-
Ostin itsekkin halpislatureita, Biltemasta ja Motonetista. Välleen vaihdoin takuuseen. Nyt on Ctekin 10A:n. Vaihdot loppui siihen.
-
^
Mulla on pari Ctekiä neljästä hajonnut...
Ei nekään mitään mahdottomia kestä.
-
Tuommonen http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-1224-V-25-A125-A-2000031299/ tuli laitettua, noita saa kaks vastaavan ctek:n hinnalla ja jää vielä vähän rahaa ylikin ;D saa nähdä miten toimii
-
Onkos jo kokemusta tuosta Bilteman laturista? Toimiiko hyvin?
-
^
Mulla on pari Ctekiä neljästä hajonnut...
Ei nekään mitään mahdottomia kestä.
Oletko ollut piuhassa kiinni, kun olet auton käynnistänyt. Voi olla ettei laturi siitä tykkää. ?
-
Oletko ollut piuhassa kiinni, kun olet auton käynnistänyt. Voi olla ettei laturi siitä tykkää. ?
Toi vaatii aika paljon lisäselvitystä, ei mene läpi ihan tolla tiedolla. ;)
-
Toi vaatii aika paljon lisäselvitystä, ei mene läpi ihan tolla tiedolla. ;)
Jos laturi on jatkuvasti kytkettynä akkuun/akkuihin. Laturi verkkovirrassa, ja käynnistää moottorin, niin laturi voi vioittua. Enhän minä sitä tiedä, kun en ole arvannut testata. Mutta jostakin luin varoituksen.
-
Oletko ollut piuhassa kiinni, kun olet auton käynnistänyt. Voi olla ettei laturi siitä tykkää. ?
Ei ole. Näillä CTEK latureilla on pidetty ylläpitolatausta museoajoneuvoihin.
Boosteri mulla on sitten erikseen..
-
Onkos jo kokemusta tuosta Bilteman laturista? Toimiiko hyvin?
Kokemusta vasta yhden viikonlopun osalta ja hyvin ajo asiansa Thumb kerrotaan lisää kunhan tulee enempi kokemusta
-
Kokemusta vasta yhden viikonlopun osalta ja hyvin ajo asiansa Thumb kerrotaan lisää kunhan tulee enempi kokemusta
Toimiikos tuossa versiossa jo ylläpitolataus niinkuin kuuluu? Pari vuotta sitten mulla oli tuommoinen Bilteman laturi. Se latasi kyllä nätisti 14.7 voltin jännitteeseen asti, mutta sitten lataus katkesi kokonaan pois, ja akku olisi vaikka saanut tyhjentyä, jos kuorma olisi ollut päällä.
Edit: Siinä mun versiossakin kyllä ylläpitolatausta mainostettiin, sain sen palautettua sitten...
-
Toimiikos tuossa versiossa jo ylläpitolataus niinkuin kuuluu? Pari vuotta sitten mulla oli tuommoinen Bilteman laturi. Se latasi kyllä nätisti 14.7 voltin jännitteeseen asti, mutta sitten lataus katkesi kokonaan pois, ja akku olisi vaikka saanut tyhjentyä, jos kuorma olisi ollut päällä.
Edit: Siinä mun versiossakin kyllä ylläpitolatausta mainostettiin, sain sen palautettua sitten...
mulla samanlainen kokemus tuosta niinkuin siitä isommasta mallista myös Thumbd
-
mulla samanlainen kokemus tuosta niinkuin siitä isommasta mallista myös Thumbd
Siitä syystä minäkin palautin sen. Jykevähän se olisi ollut.
-
Toimiikos tuossa versiossa jo ylläpitolataus niinkuin kuuluu?
Täytyy laittaa testiin illalla, pientä kulutusta päälle ja tarkistus perjantaina, et onko akku tyhjä ;D
Edit: Nyt on kaljakaappi, ottoteho 40w kytketty päälle ja akku on 90ah joten eiköhän se perjantaihin mennessä selviä toimiiko ylläpitolataus, vai onko akku tyhjentyny ja minä marssin kiukkuisena kohti Biltemaa ;D
-
Mullon kans tuo Bilteman 12/24V 25/12,5A laturi. Ostin sen ylläpitämään 24V/2200Ah akkupatteristoa omien laturien kyrvähdettyä, mutta ajatus ois kokeilla tuota vaunuunkin, kunhan vaunu valmistuu. Ainoa miinus tuossa on suht kovaääninen tuuletin. Tuulettimia noista on hajoillutkin, kuten myös bentonin vastaavasta mallista, lieneeköhän sama laite? Nopeasti tuo ainakin tuuppaa tyhjentyneeseen akkuun sen verran sähikäistä, että käyntiin pärähtää!
-
Minä ajattelin asentaa henkilöautoon kiintesti jonkin älylaturin. Saisi sitten ladattua aika-ajoin akkua jos on vaan lyhyttä ajoa ja ei akut kerkiä lataantumaan. Lohkolämppäriä tossa ei ole, olisikin päässyt helpolla ku ois vaan defan tai vastaavan laittanu. Pieni saisi olla että helppo konehuoneeseen jemmata, johto täytynee sitten pujottaa alakautta ulos ja viedä tolppaan. Onkos kellään vastaavia viritelmiä.
-
Mullon kans tuo Bilteman 12/24V 25/12,5A laturi. Ostin sen ylläpitämään 24V/2200Ah akkupatteristoa omien laturien kyrvähdettyä, mutta ajatus ois kokeilla tuota vaunuunkin, kunhan vaunu valmistuu. Ainoa miinus tuossa on suht kovaääninen tuuletin. Tuulettimia noista on hajoillutkin, kuten myös bentonin vastaavasta mallista, lieneeköhän sama laite? Nopeasti tuo ainakin tuuppaa tyhjentyneeseen akkuun sen verran sähikäistä, että käyntiin pärähtää!
aika kome akku varastus, onkos ne mökillä vai miss moiset
-
Tutkimuskäytössä. Kävin vain jeesaamassa vikatilanteessa.
-
Minä ajattelin asentaa henkilöautoon kiintesti jonkin älylaturin. Saisi sitten ladattua aika-ajoin akkua jos on vaan lyhyttä ajoa ja ei akut kerkiä lataantumaan. Lohkolämppäriä tossa ei ole, olisikin päässyt helpolla ku ois vaan defan tai vastaavan laittanu. Pieni saisi olla että helppo konehuoneeseen jemmata, johto täytynee sitten pujottaa alakautta ulos ja viedä tolppaan. Onkos kellään vastaavia viritelmiä.
Ctek kytkettynä lohkolämppärin rinnalle. Aamulla akut latutuu, ajo ja weba, erotusrele välissä.
-
Sama Defa jo neljännessä autossa (Bravo), tosi hyvä lohkolämppärin kaverina. Granducassa ei vielä oo kun siinä on Eberi, tekis mieli laittaa niin ois akku iskussa kun eberiä käyttää.
-
Granducassa ei vielä oo kun siinä on Eberi, tekis mieli laittaa niin ois akku iskussa kun eberiä käyttää.
Ota Eberin sähvöt hupiakusta, niin käynnistykselle jää aina virtaa.
-
Nyt on testiä takana 30 tuntia 3.5A kuormaa 90ah:n akussa, minun laskujen mukaan pitäis olla akku jo aika tyhjä, jos ei Bilteman älylaturi latais ;D akun navoissa jännitettä 13.6V Thumb en ainakaan vielä usko täällä olevien CTEC miesten myyntipuheita ;D Bilteman laturin toimimattomuudesta, mut jatketaan testiä
-
Nyt on testiä takana 30 tuntia 3.5A kuormaa 90ah:n akussa, minun laskujen mukaan pitäis olla akku jo aika tyhjä, jos ei Bilteman älylaturi latais ;D akun navoissa jännitettä 13.6V Thumb en ainakaan vielä usko täällä olevien CTEC miesten myyntipuheita ;D Bilteman laturin toimimattomuudesta, mut jatketaan testiä
No sitten se toimii, jos kuorman kanssa jännite pysyy noissa kantimissa Thumb Ovat varmaan sitten kyllästyneet rahoja takaisin vaativiin ihmisiin ;D Juu ja mulla ei ole Ctekkiä, on 35 vuotta vanha 20 ampeerin Mascot- virtalähde, joka on säädetty hiukan 13.5 voltin päälle :)
Edit: Sillälailla voi koittaa kanssa, että laittaa kuormaa lisää ja katsoo, ettei jännite kovin paljon putoa tuosta.
-
Nyt on testiä takana 30 tuntia 3.5A kuormaa 90ah:n akussa, minun laskujen mukaan pitäis olla akku jo aika tyhjä, jos ei Bilteman älylaturi latais ;D akun navoissa jännitettä 13.6V Thumb en ainakaan vielä usko täällä olevien CTEC miesten myyntipuheita ;D Bilteman laturin toimimattomuudesta, mut jatketaan testiä
juuri noin toimii kun ei saa akkua täyteen koskaan, mutta puotappa kuorma puoleen amppeeriin niin kun se vihdoin saa akun täyteen kuormasta huolimatta ni heittää pyyhkeen kehiin Thumbd..
-
Juu ja mulla ei ole Ctekkiä, on 35 vuotta vanha 20 ampeerin Mascot- virtalähde, joka on säädetty hiukan 13.5 voltin päälle :)
Miksi säädetty noin alas? Kun on Maskotti niin 14.7 volttia.
-
Miksi säädetty noin alas? Kun on Maskotti niin 14.7 volttia.
ei sitä oo säädetty niin alas, va kun nää älylaturit puottaa latausvirtaa kun jännite nousee ja kun on 3.5 amppeerii jatkuvaa kuormaa niin ei koskaan saa akkuu täyteen
-
juuri noin toimii kun ei saa akkua täyteen koskaan, mutta puotappa kuorma puoleen amppeeriin niin kun se vihdoin saa akun täyteen kuormasta huolimatta ni heittää pyyhkeen kehiin Thumbd..
Epäilen edelleen, etteikö tää toimis ;D mut kun sunnuntaina tullaan reissusta kotiin, niin jätän yhden 5W:n lampun päälle niin eiköhän sitte viikon päästä saada asiaan selvyys Thumb
-
Epäilen edelleen, etteikö tää toimis ;D mut kun sunnuntaina tullaan reissusta kotiin, niin jätän yhden 5W:n lampun päälle niin eiköhän sitte viikon päästä saada asiaan selvyys Thumb
toivottavasti sun laturit toimii erillä lailla kun mun Thumb
-
toivottavasti sun laturit toimii erillä lailla kun mun Thumb
Toivotaan, muussa tapauksessa Bilteman myyjä saa "pienen" palauteryöpyn ;D
-
No sitten se toimii, jos kuorman kanssa jännite pysyy noissa kantimissa Thumb Ovat varmaan sitten kyllästyneet rahoja takaisin vaativiin ihmisiin ;D Juu ja mulla ei ole Ctekkiä, on 35 vuotta vanha 20 ampeerin Mascot- virtalähde, joka on säädetty hiukan 13.5 voltin päälle :)
Edit: Sillälailla voi koittaa kanssa, että laittaa kuormaa lisää ja katsoo, ettei jännite kovin paljon putoa tuosta.
Taidatkin tarkoittaa ylläpitolataus tilaa. Maskottihan siirtyy tietyn ajan kuluttua ylläpitolataukseen.
-
Taidatkin tarkoittaa ylläpitolataus tilaa. Maskottihan siirtyy tietyn ajan kuluttua ylläpitolataukseen.
Tämä on tosiaan Mascot virtalähde 80-luvun alusta, ei siis varsinaisesti tarkoitettu akkulaturiksi, hyvin kyllä toimii siinäkin tarkoituksessa. Tämä on tarkoituksella säädetty noiden vanhojen Midac- tukiasema-akkujen ylläpitojännitteese en. Tasoitusvaraus tehdään sitten Mattilaturilla akkuvalmistajan ohjeen mukaisella 14.1 voltin jännitteellä tarvittaessa. No, nämä mun sähkösysteemit on vähän tällaisia omanlaisiaan, kasattu aikanaan työmailta kertyneistä romuun menossa olleista tarvikkeista 8) Normaali akku toki pitää varata sinne 14.7 volttiin asti ja sitten ylläpitovaraukseen n. 13.7 voltilla.
Eeli
-
Tämä on tosiaan Mascot virtalähde 80-luvun alusta, ei siis varsinaisesti tarkoitettu akkulaturiksi, hyvin kyllä toimii siinäkin tarkoituksessa. Tämä on tarkoituksella säädetty noiden vanhojen Midac- tukiasema-akkujen ylläpitojännitteese en. Tasoitusvaraus tehdään sitten Mattilaturilla akkuvalmistajan ohjeen mukaisella 14.1 voltin jännitteellä tarvittaessa. No, nämä mun sähkösysteemit on vähän tällaisia omanlaisiaan, kasattu aikanaan työmailta kertyneistä romuun menossa olleista tarvikkeista 8) Normaali akku toki pitää varata sinne 14.7 volttiin asti ja sitten ylläpitovaraukseen n. 13.7 voltilla.
Eeli
Eli sinulla ei ole akkulaturia vaan virtalähde. :D
-
toivottavasti sun laturit toimii erillä lailla kun mun Thumb
Nyt on reilut 5 vuorokautta ollu 5W:n ledinauha päällä autossa, päivittäin olen tarkastanut akkujännitteen ja joka päivä sama tulos 13.8V joten lieneeköhän noista Bilteman latureista saatu tehtyä jo ihan kilpailukykyinen vaihtoehto CTEK:lle ainakin hinta on alle puolet merkkilaitteesta ;D
-
Nyt on reilut 5 vuorokautta ollu 5W:n ledinauha päällä autossa, päivittäin olen tarkastanut akkujännitteen ja joka päivä sama tulos 13.8V joten lieneeköhän noista Bilteman latureista saatu tehtyä jo ihan kilpailukykyinen vaihtoehto CTEK:lle ainakin hinta on alle puolet merkkilaitteesta ;D
hieno homma jos ovatten muuttannu ylläpito latauksen erillaiseksi..