Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: HarriOlavi - 3.08.2015 kello on 20:16
-
Vuosimalli 1991 Fiat Ducato 2.5 TD moottorin huohotinputkesta tulee öljyä ulos
kun ajaa reippaammin. 80-85 km:n tuntinopeudella ongelmaa ei esiinny. Moottori
"huohottaa" tyhjäkäynnilläkin siten että se on helposti havaittavissa. :-\ :-\ :-\
Huohotinletku / putki on viritelty jatkettuna kiertämään vararenkaan yläpuolella olevan
rintapellin korkeudella, jatkuen moottorisuojaan ( alla ) saakka. ( ent.omistaja?) ::) ::)
Moottorin käydessä kohotin öljytikkua, sormiin tai kädenselkään ei tuntunut "huohotusta." :-\ :-\
Jostain syystä"alakertaan" tulee painetta. ??? ???
Moottori "vetää" erittäin hyvin, käy tasaisesti, ei savuta, tms. Thumb Thumb
Olisiko teillä vinkkejä mistä on kyse?
-
Kyllä siinä on sylintereissä ohivirtausta !
-
Se öljytikun putki kait menee öljypinnan alapuolelle sillä ei tunnu "huohotusta" Paljonko ajettu?
-
Se öljytikun putki kait menee öljypinnan alapuolelle sillä ei tunnu "huohotusta" Paljonko ajettu?
Mittarin mukaan 144 000 km:ä. Todellinen kilometrimäärä lienee ainakin 100 000 km:ä
enemmän, kun huomioi vaihteiston tarkkuuden, ( väljähkö) ohjauksen, ajettavuuden, (iskunvaimentimet) yms, meidän toiseen autoon verratessa (eri merkki) jolla ajettu alle 120 000
km:ä, jonka kilometrit ovat todellisia. Tämä "huohottaja" on tuotu Saksasta vuonna 2007.
Ensimmäiseen vastaukseen ( läpivirtaus) viitaten taitaa olla niin että moottori pois ja
ja "levälleen." :'( :'(
Nyt sitten erittäin oleellinen kysymys? Kuinka paljon rahayksikkö euroja menee ennen kuin "huohotus" poistuu? ??? ???
Jos näin, mitä oleellisia, kunnostettavia asioita kannattaa ottaa samalla huomioon?
Jos jotain positiivista tässä(kin) asiassa on, niin työ täällä Virossa on edullisempaa kuin Suomessa, mutta varaosien hinnoissa ei mitään merkittävää puoleen / toiseen.
-
Forte pesu jo voi auttaa, hintaa muutaman kympin. RVS käsittely voi myös tehdä ihmeitä vanhalle koneelle, siinä mennään jo yli 100€ kuluilla.
Koneen irrottaminen ja avaaminen on monesta kiinni ja en tiedä mitä tuossa pystyy tekemään kone kiinni.
-
Jos tehot on tallella ja ei kulu paljon öljyä, ei kannata korjata.
-
Jos tehot on tallella ja ei kulu paljon öljyä, ei kannata korjata.
Suuret kiitokset sinulle ja Kimille, vastaukset olivat sydäntäni ilahduttavia. ;D ;D
Kimin esittämän keinon voisi tehdä, jos löytyy sellainen huolto / korjaus firma Pärnusta.
Ei ole rahallisesti suuri taloudellinen menetys. :D
Tehot on todella hyvin tallella. Thumb Öljyä menee alle litra / 1000km...
Vetää 5 vaihteella "kevyesti" 70km:n nopeudestä ylöspäin. Tiedän kyllä ettei nämä laatikot rakasta alhaisia nopeuksia. Normaalisti käytän 5 vaihdetta kun nopeus on päälle 80km:ä tunnissa.
-
Tuota eikös nykyautoissa huohotus pitäisi johtaa imuun ilman vapaata hengitystä..?
Mulla on vanhassa -57 Willyksessä vapaa huohotusputki, mutta sitä ei koske nykysäännöt.
Ymmärtäisin, että moottoriin saattaa syntyä myös painetta, jos käyttää pelkkää vapaata huohutusta. Ajan kanssa se voi aiheuttaa öljyn vuotamisen moottorin tiivisteiden kautta.
Oli niin tai näin, niin ulostulevaan putkeen suositellaan suodatinta päähän. Joissain tilanteissa sallittaneen öljyn kerääminen säiliöön.
-
Niin eikös sen kuuluisi mennä ilmanputsarin jälkeen imusarjaan? Joissain oli vielä "harja" siellä huohotinputkessa. (Joka sitten pakkasella jäätyi!)
Joku toinen öljylaatu vois pysyä paremmin sisällä?
-
Kyllä siinä on sylintereissä ohivirtausta !
Eli joko: sylinterit kuluneet, tuskin kuiteskaan niil epäillyilläkään kilsoilla olis niin paha. Poraus ja hoonaus auttaa, tarvitaan kuitenki ylikokomännät.
Tai: öljyrenkaat väsähtäneet, ei puristu sylinteriin koko matkaltaan kunnolla kii. Mikäli mäntien rengasurat ei oo pahasti kuluneet, renkaat voi uusia. Samalla kevyt hoonaus pytyille.
Eka remontti on kallis, toinen kohtuullisempi. Työtä molemmissa kyllä riittää, kun kone pitää repiä irti ja purkaa lihoiks. Moottorikoneistamo osaa antaa kustannusarvion.
Kaikkein ekaks varmasti kannattaa kattoa huohotussysteemit alkuperäiseen kuosiin, ja koneeseen oikeaa öljyä. Varsinki jo hiukka väsähtäny öljyrengas ei jaksa kaapia paksua kiisseliä pois sylinterin seinästä, normi viskositeetti taas lähtee kyytiin suosiolla.
-
Suuret kiitokset sinulle ja Kimille, vastaukset olivat sydäntäni ilahduttavia. ;D ;D
Kimin esittämän keinon voisi tehdä, jos löytyy sellainen huolto / korjaus firma Pärnusta.
Ei ole rahallisesti suuri taloudellinen menetys. :D
Tehot on todella hyvin tallella. Thumb Öljyä menee alle litra / 1000km...
Vetää 5 vaihteella "kevyesti" 70km:n nopeudestä ylöspäin. Tiedän kyllä ettei nämä laatikot rakasta alhaisia nopeuksia. Normaalisti käytän 5 vaihdetta kun nopeus on päälle 80km:ä tunnissa.
Ee muuta, kun rattaat pyörimään ja tuppi heilumaan. Voihan sitä kokeilla eri öljymerkkiä (minulla Mobil 5-50).
Täältä tulee paljon kommentteja uusien autojen käyttäjiltä, meille 25 vuotta vanhojen autojen omistajille. Ne kommentit voi jättää velka-autojen omistajien keskeisiksi.
Toivottavasti tämä ei nosta taas vatkausta eri öljymerkeistä ja laaduista.
-
jos hiivatin koneen rengastaa niin eihän sen takia tartte konetta paikaltaan ottaa Thumb
ripeältä ti mieheltä päivän homma Thumb
-
Jos on "väljä", niin työntää kyllä sinistä ja lähtee huonosti käyntiin. Muuten kannatan Kimin ehdottamaa Fortekäsittelyä. Miltä siinä öljykorkin alus näyttää?
-
Mitä mieltä Rolli on voisko olla vain männänrenkaat pikeentynyt liian sievällä ajolla. Eikat noin vähän ajettu kone voi olla väljä jos siellä jonkunlaiset öljyt ollut koneessa. Jos pikeentynyt niin eikö siihenkin ole olemassa konstit ja aineet jolla piki lähtee ilman isompia työkaluja. Esim http://www.x1r.fi/
-
jos hiivatin koneen rengastaa niin eihän sen takia tartte konetta paikaltaan ottaa Thumb
ripeältä ti mieheltä päivän homma Thumb
Njoo, jos hoonaa käsipelillä, niin ei tarvi konettakaan repiä irti.
-
Jos on "väljä", niin työntää kyllä sinistä ja lähtee huonosti käyntiin. Muuten kannatan Kimin ehdottamaa Fortekäsittelyä. Miltä siinä öljykorkin alus näyttää?
Kone ei savuta edes kylmänä. Tosin en koskaan polje "kylmään" koneeseen suuria kierroksia. Käyntiin lähtee välittömästi kun kääntää avaimesta, totean ilman kehuja :) Tosin mittaritaulussa on hehkutuksen symboli,siihen ei tule valoa.
Öljykorkin alapuoli on siisti, ei ole mitään epäpuhtauksia kertynyt. Öljykorkin ympäristö moottorin päällä on siisti, ei ole vaikutelmaa että olisi länträtty öljyn lisäämisen kanssa. Muutenkin moottori ei ole mistään öljyinen, mitä nyt on pölynpeitossa. :)
Tässä ketjussa oli ilmaistu että olisiko ajettu "liian nätisti?" Myyjästä päättelin ostaessani että on hyvä auton pitäjä. Kaikki oli ja on edelleen pidetty siistinä. Lisälaitteita mitä oli asentanut / asennuttanut, ovat laitettu huolellisen näköisesti.
Jos autolla on ajettu hissukseen, voi olla että kone on pikeytynyt? Tällainen vaihtoehto mahdollisuus ilmenee ketjussa.
Tämä on ensimmäinen Fiat minulla ikinä, ellei mukaan lueta Fiat 600 ja Fiat 128 henkilöautoa.
Joten olisi muutenkin kivaa päästä tutustumaan tämän Fiat'in sielunelämään. :D
Olen tosin askarrellut harrastuksen pohjalta jonkun verran matkailuautojen ja kuten myös
toistenlaisten autojen kanssa.
No, ei tähän maailma kaadu. Pitää mielen virkeänä ja dementian loitolla kun on ajateltavaa. :D
-
tuohon huohotukseen vähillä kilometreillä voi joskus liittyä kannen tiivisteen palaminen , jos joskus sattununut moinen vaurio mikä kylläkin asianmukaisesti korjattu ,on voinut liittyä moottorin ylikuumeneminen mikä on meltaannuttanut männän renkaita joka johtaa usein edellämainittuihin ongelmiin..
ensimmäiseenä minäkin suosittelisin fortte käsittelyä..
-
"Moottori huohottaa tyhjäkäynnilläkin siten että se on helposti havaittavissa."
Onkohan tässä suurin ongelma nyt se että kampikammion tuuletusputken pää on
näkyvissä...? Tuon edellämainitunhan voisi todeta jokseenkin mistä tahansa
moottorista, silloikin vaikkei tuuletuksen mukana poistuisi näkyvää öljyä.
Tässä ilmeisesti poistuu mutta alle litra/1Mm:n kulutus ei oikein sekään
riitä perusteeksi remontille. Kuten jo mainittiin niin tuon tuuletushöyryn
voisi johtaa imuilmaan suodattimen jälkeen kuten tapoihin on kuulunut jo
kauan. Näin on mullakin 1,9TD.ssä, sille letkulle löytynee sullakin oma
paikkansa suodattimelta ahtimelle menevässä putkessa.
Ohipuhallus on yksi asia ja öljyn karkaaminen sen mukana toinen,
huomasin että tässä ketjussa nämä yhdistettiin kovin automaattisesti
toisiinsa kuuluviksi. Nämä voivat kyllä esiintyä runsaina toisistaan
erilläänkin. "Yleisväljä" tämä kone vaan ei voi olla, sen kertoo hyvä
käynnistyvyys. Sen sijaan jää sellainen mahdollisuus että yhdessä tai
kahdessa männässä tai sen renkaissa on jokin vaurio. Päättelen että
vaurio kolmessa aiheuttaisi jo pakostikin käynnistysongelman. (Itselläni
kävi niin että kun kolmas hehkutulppa pimeni niin käynnistys huononi
pahasti, kahdella en ollut huomannut mitään ongelmaa, tämä ihan
vertailuksi)
"Moottori "vetää" erittäin hyvin, käy tasaisesti, ei savuta, tms."
Tästä voinee jo päätellä että kovin merkittävää vauriota ei liene
yhdessäkään sylinterissä. Jos itse arvioisin tällaista niin saattaisin
käyttää yhtä eli useampaa seuraavista menettelyistä:
-Ruuvaisin tyhjäkäynnin hyvin hitaaksi, silloin puuttuvan puristuksen
aiheuttama ontuminen korostuu.
- Heti käynnistymisen jälkeen, ennen kuin kone on kokonaisuudessaan
lämmennyt, tutkailisin pyrometrillä pakosarjan lämpenemisiä. Vuotavan
sylinterin lähtö "jää jälkeen" muista vaikka tilanne sittemmin saattaa
tasaantua jos puristusvajaus esiintyy vain kylmänä.
- Itse en juuri käytä puristusmittausta mutta sitäkin enemmän tarkkailen
sylintereitten vuotoa paineilmalla. Olen huomannut sen niin paljon
paljastavammaksi. Varsinkin kun pelkkä adapteri ja venttiili riittää.
(Vaihtaessani hehkutulpat jätin vanhat talteen juuri tätä varten. Itse
asiassa purinkin yhden nähdäkseni saisiko sinne sisälle 6mm:n kupariputken
yhteeksi.... ja saahan sinne. Läpi pitää kuitenkin porata, siellä oli
pieni kapeampi kannas. Tina vaan ei ota siihen runkoon joten ehkä liimalla
tai TIGillä sitten. )
- Hiljakkoin tein hieman kokeita nakutusanturilla. Se antaa oskilloskoopille
vahvan signaalin monenlaisista värähtelyistä ja kiihtyvyyksistä. Valistunut
arvaukseni on että moottorin kiertoheilahtelukin sillä hyvin näkyisi ja
samalla se miten eri sylintereitten välillä olisi amplitudieroja. Vastamassaa
ehkä pitäisi suurentaa näin matalilla taajuuksilla. Jos uteliaisuus riittää
niin kokeilen vielä tuotakin, taikka sitten joku muu kokeilee kun tarve tulee.
"Moottorin käydessä kohotin öljytikkua, sormiin tai kädenselkään ei tuntunut
"huohotusta." Jostain syystä"alakertaan" tulee painetta."
- Kun huohotuspaine purkautuu kohtuullisen vapaasti muualta niin ei se ahtaasta
paikasta silloin tunnukaan, tosin jos nostit tikun kokonaan ylös niin luulisi
sen silloin kuitenkin huomaavan. Jos puhallat vaikka sikaarinsavua alueelle niin
silloin näet pienetkin ilman liikkeet. Kokeilepa kannen korkki avattuna.
Mutta tarkkaan ottaen... miten olet päätellyt "alakerran" paineen?
"Joissain tilanteissa sallittaneen öljyn kerääminen säiliöön."
- Tuo öljyhän pitäisi kerätä jo moottorissa erilleen ja se säiliö olisi
silloin moottori itse. Tämähän on yleisin käytäntö. Parempaa tietoa ei
mulla asiasta ole mutta jokseenkin vahva tuntuma että näissä (FIAT 1,9l ja
2,5l) moottoreissa tuo öljyn erotus ei toimi kovin tehokkaasti. Tarvitseeko
sitten toimiakaan kun moottori sen hyvin polttaa eikä ole katalysaattoria
jota se voisi häiritä?
- Jos nyt jostain syystä innostuisit kokeilemaan eri öljyillä niin silloin
voisi tuon karanneen öljyn keräämällä todentaa tilanteen. Muistathan että
näin pieni öljymäärä ei vielä näy sinisavuna jos sitä palaa tasaisesti.
Muistutan tällä siitä ettei ole varmaa että öljysi edes karkaa juuri
huohotuksen kautta. (kun en ole nähnyt minkä verran sieltä putken päästä
öljyä tulee...)
"Varsinki jo hiukka väsähtäny öljyrengas ei jaksa kaapia paksua kiisseliä pois
sylinterin seinästä, normi viskositeetti taas lähtee kyytiin suosiolla."
- Juurikin tämä öljy päätyisi silloin palotilaan, ei kampikammion tuuletuskaasuihin.
Mutta kaikesta huolimatta tästä voi silti olla kyse ja huohotusputken pää vaan
hämää kun se sattuu olla näkösällä.
- Ihan en hahmota mihin normiin tässä viitataan mutta silloin kun viskositeetilla
on ollut merkitystä niin kokemukseni mukaan (kuuman pään) paksumpi öljy on pysynyt
paremmin koneessa. Useimmiten vaan tuotakaan merkitystä ei ole havaittavasti ollut.
"Täältä tulee paljon kommentteja uusien autojen käyttäjiltä, meille 25 vuotta
vanhojen autojen omistajille. Ne kommentit voi jättää velka-autojen omistajien
keskeisiksi."
- Ehhh... siis uusien autojen haltijoilta vanhojen autojen omistajille? Tätä
tarkoittanet. Mutta nuo velka-autojen omistajat ei taida lueskella näitä foorumeita.
"Mitä mieltä Rolli on voisko olla vain männänrenkaat pikeentynyt liian sievällä ajolla."
- Jos "sievä ajo" tarkoittaa kevyttä kuormitusta niin dieselkone ei pikeä männänrenkaitaan
sen takia. Tuo piki on öljyn hapetustuotteita, joko suoraan mutta yleensä krakkaus-
välitulosten kautta ja syy on männän yläpään suuri kuumuus.
"Joten olisi muutenkin kivaa päästä tutustumaan tämän Fiat'in sielunelämään."
- Ei ole välttämättä niin kivaa.... ilmeisesti sulla ei ole moottorissa mitään
todellista ongelmaa mutta vaihteistossa saattaa vielä olla....
"Vetää 5 vaihteella "kevyesti" 70km:n nopeudestä ylöspäin. Tiedän kyllä ettei nämä
laatikot rakasta alhaisia nopeuksia. Normaalisti käytän 5 vaihdetta kun nopeus on päälle
80km:ä tunnissa."
- Tuo "kevyesti" kuulostaa tosi pahalta, näissä moottoreissa kun riittää vääntö "kevyesti"
rikkomaan tuon vaihteiston. Sanoisin että vapaastihengittävä 1,9l olisi dieselkoneista
se järkevin tälle voimansiirrolle.
- Itse "pääsin" tutustumaan tämän Fiatin sielunelämään kun ostin vaihteistoviallisen
auton. Siis ihan tieteni. Olin kuullut "urbaanilegendan" jonka mukaan näissä vaihteistoissa
on viitosen voiteluongelma josta johtuen niillä ei pidä ajaa liian hitaasti viitosella.
Eipä voinut virheellisempää ajatusta olla. Ajattelin niin että tuollainen ongelma vaan
korjataan ja sitten asia on kunnossa. Tamgearsilla jo osia tilatessani varoitettiin ettei
asia ole voitelukysymys ensinkään ja ettei tästä vaihteistosta saa "täydellistä" millään
yksinkertaisella ratkaisulla. Oli tosi irvokasta että kaikista tämän vaihteiston ongelmista
juuri tuo väitetty voiteluongelma oli se jota siinä ei ole.
Itsekin tilasin myös nuo viitosen kytkentälaitteen osat mutta otin ne melkein
heti pois, ainakin toistaiseksi, kunnes mahdollisesti jossain vaiheessa teen niihin pieniä
parannuksia. Oli kyllä heti selvää etten tulisi viitosta käyttämään juurikaan enkä ainakaan
suuremmilla nopeuksilla varjellakseni sisäänmenoakselia vääntömomentilta. (nuo pienet
parannukset eivät nekään tuohon asiaan tuo helpotusta vaikka siihen liittyvätkin)
Olen tullut siihen päätelmään että tuo legenda laatikosta joka "ei rakasta alhaisia
nopeuksia" on juuri se minkä takia kaikki nämä laatikot tullaan tuhoamaan yksi toisensa
jälkeen. Niitä on vielä riittänyt tuhottavaksi mutta käyneekö niin että näitä asunto-autoja
riittää pidemmälle kuin niihin vaihteistoja.
-
Onkohan tässä suurin ongelma nyt se että kampikammion tuuletusputken pää on
näkyvissä...? Tuon edellämainitunhan voisi todeta jokseenkin mistä tahansa
moottorista, silloikin vaikkei tuuletuksen mukana poistuisi näkyvää öljyä.
"Moottori "vetää" erittäin hyvin, käy tasaisesti, ei savuta, tms."
"Moottorin käydessä kohotin öljytikkua, sormiin tai kädenselkään ei tuntunut
"huohotusta." Jostain syystä"alakertaan" tulee painetta."
- Kun huohotuspaine purkautuu kohtuullisen vapaasti muualta niin ei se ahtaasta
paikasta silloin tunnukaan, tosin jos nostit tikun kokonaan ylös niin luulisi
sen silloin kuitenkin huomaavan.
Mutta tarkkaan ottaen... miten olet päätellyt "alakerran" paineen?
___________________ ___________________ ___________________ ______
Hups, nyt tuli niin paljon asiaa, että olen täysin " ulkona." Erittäin paljon kiitoksia
seikka peräisestä kirjoituksesta. :)
Lyhensin kirjoitustasi, josta poimin yllä olevat asiat joihin yritän vastata.
" Moottori "huohottaa" tyhjäkäynnilläkin siten että se on helposti havaittavissa. " :-\ :-\ :-\
Tämän huomaa helposti kun katsoo huohotusputken päästä tulevaa "usvaa."
Öljytikkua en ole ymmärtänyt nostaa kokonaan pois, samoin en ole öljykorkkia.
"Huohotinletku / putki on viritelty jatkettuna kiertämään vararenkaan yläpuolella olevan
rintapellin korkeudella, jatkuen moottorisuojaan ( alla ) saakka." ( ent.omistaja?) ::) ::)
( lainaus aloituksesta)
Huohotinletku on viritetty yllä olevan kirjoituksen mukaan. Virityksestä päätellen
letku on ollut kauemman aikaa kyseisellä tavalla. (pölyä päällä )
Olen seuraillut "huohotusta" matkojen varrella.
Ajettaessa 80-85 km:n nopeudella ei ole ongelmaa.
Ajettaessa päälle 90-100km:n nopeudella öljyä on tullut putkesta, levittäytyen moottori-
suojan alapinnalle. Huohotusputken pää ulottuu moottorisuojan allapinnan alapuolelle
noin 2-3 senttiä. Kovemman ajon jälkeen koskettaessa sormella huohotusputken päätä,
se on öljyinen.
Edellä olevaan viitaten päättelen alakertaan kertyvän painetta.
Kiinnitin myös kirjotuksessasi huomiota vaihdelaatikko asiaan.
Kuinka tällaisia vaihdelaatikoita pitäisi käsitellä ajossa, että kestäisivät mahdollisimman
kauan?
Toiseksi: Onko noita laatikoita useampaa mallia? Eli tiheämmällä välityksellä?
Nimittäin "törmäsin" eilen illalla netissä erääseen myynnissä olevaan, mielestäni vastaavanlaiseen Citroen matkailuautoon. Ilmoituksessa todettiin että autossa on,"se parempi, tiheämpi välitys."
Harri1
-
Tuossa ei mikään viittaa siihen että kampikammioon
kehittyisi epänormaalia painetta. Ohipuhallus kohtuullisessa määrin
on normaalia ja kun dieseleissä sitä ei "aktiivisesti" tuuleteta niin
aivan pieni ylipainehan sinne syntyy. Ohivuotokaasut vaan johdetaan
imuilman joukkoon ympäristösyistä eikä niitä sen kummemmin vastusteta.
Jos vastustetaan esim. huohotinputken jäätyessä tukkoon niin silloin
syntyy merkittävää painetta joka saattaa tehdä vahinkoa, se on kuitenkin
aivan toinen juttu.
Tästä jää vaikutelma että jos huohotinputkesi olisi kytketty
oikeaan paikkaansa niin et näkisi tuota usvaa tai öljyä sen päässä ja
luultavasti et olisi ollenkaan huolissasi. Samaten jos voit jossain toisessa
moottorissa vetää huohotinputken irti ja tarkastella sen puhallusta niin
huomannet heti ettei sieltäkään mitään raikkaita tuulahduksia tule. Aina se
ohivuotokaasu on "synkeämpää" tavaraa kuin moottorin normaali pakokaasu.
Miksi sitten tuota putkea on "tuunattu"...? Voi vain arvailla mutta
olen törmännyt sellaiseenkin että on katsottu huohotussumun likaavan ahtimen
ja välijäähdyttimen. Periaatteessa totta sekin mutta ei kovin helposti
manifestoidu todelliseksi haitaksi. Erityisesti näissä vehkeissä joissa
ahtamista ei pidä antaa tapahtua. Itse en ainakaan kuormita moottoria
(tarkkaan ottaen vaihteistoa) omassani milloinkaan niin että ahdin alkaisi
työskennellä joten siis välijäähdytyksen tarvettakaan ei synny. (Turbiini on
mulla vain pakoputkistoresonan ssin vaimentimena, se on nyt sen ainut virka)
Jos huohotussumu jostain syystä ajoittain sakenisi aivan huomattavasti
ja se sattuisi yhteen pienen imuvirtauksen (käytännössä pienen kierrosluvun)
kanssa olisi periaatteessa mahdollista että kone lähtisi ns. öljykäyntiin.
Silloin kone saa "lisäpolttoainetta" tuosta huohotussumusta (ainahan se hieman
saa) ja saattaisi detonoida. (kuuluu kilinänä tai nakutuksena jonka erottaa
dieselin tavallisesta nakutuksesta, erittäin pahassa öljyn karkaamisessa
dieselkone saattaa jopa mennä hallitsemattomaksi esim. öljyn vaahtoaminen.)
Myös voi öljyä kertyä imukanavistoon rauhallisemmassa ajossa ja sitten tehoa
(l. kierroksia) lisätessä lähteä liikkeelle kerralla enemmän. Se saattaa
kuulua ilkeänoloisena "pärähdyksenä" mutta ei liene niin vaarallinen miltä
kuulostaa. Tuo ensinmainittukin vaatisi sen että sulla tapahtuu huohotuksessa
jotain mitä ei ole vielä huomattu, noin muutenkaan oireet eivät mene aivan
kohdalleen. Tuossa nyt kuitenkin jotain arvuuttelua siitä miksi huohotusputkea
on muutettu (kuten uskon, -91v. mallissa ei voi olla huohotus suoraan
ulkoilmaan)
Kun sulla nyt on putken pää vapaana niin siihenhän voisi ripustaa
vaikka (muovi)pullon ja tarkkailla mitä siihen kertyy. Kertyy sitten paljon
eli vähän niin aina tieto lisääntyy.
" Kiinnitin myös kirjotuksessasi huomiota vaihdelaatikko asiaan.
Kuinka tällaisia vaihdelaatikoita pitäisi käsitellä ajossa, että kestäisivät mahdollisimman
kauan?"
- Jouduttuani toteamaan etten pysty noin vaan ratkaisemaan tämän vaihteiston ongelmia
päädyin siihen että rajoitan vääntömomentin hyvin pieneen mikä tarkoittaa verkkaisia
kiihdytyksiä ja viitosvaihteen käytön likimain lopettamista. (lähinnä vain alamäkeen ja
myötätuuleen, ei kuitenkaan niin että se varsinaisesti nopeudesta riippuisi. Auto vaan
ei sillä momentilla saavuta suurtakaan nopeutta)
- Todettuani lisäksi ettei viitosen siirtomekanismia ole mahdollista säätää(1) asiallisesti(2)
päädyin poistamaan viitosen kytkentäosat toistaiseksi. Tämä on hieman pitkä juttu mutta
kysymys on siitä että (viitosen ja vain sen) kytkentälaitteen synkronoinnin esiohjauspalojen
kuula/jousi - systeemi vaatii käytetyssä vaihteistossa kytkentäholkin jatkuvaa pakottamista
siirtohaarukalla. (ettei kuulat karkaa) Tähän sain Tamgearsilta joukon ohjeita joita
korjaamot joutuvat käyttämään, koska eivät voi käytännössä esittää asiakkaalle viitosesta
luopumistakaan. Itse en halua noitakaan ohjeita soveltaa vaan mielessäni on kuulien korvaaminen
olakkeellisilla painintapeilla jotka eivät pääse irtoamaan vaikka kytkentäholkki liikkuisi
niitten ohi. Tuosta on alustavasti kuvia ketjussani "Ducato voimansiirto remonttikuvia" mutta
ketju on kesken enkä ole tätä asiaa vielä siinä käsitellyt.
- Alkuperäisellä kuula/jousi -systeemillä en tulisi milloinkaan kokoamaan viitosen
kytkentälaitetta enkä suosittele sitä kenellekään. Toistaiseksi ajan nelosella ja kun en
välitä konetta suuremmin "huudattaakaan" niin nopeudet jäävät tosi pieniksi. Mutta niin
jää kyllä polttoaineen kulutuskin.
- Niille joille viitosella ajaminen on pakkomielle muistuttaisin kuitenkin siitä että
sitten kun vaihteisto on saanut tarpeekseen ja se viitonen ensimmäisen kerran hyppää pois
päältä; jos tuossa yhteydessä ei vielä pahempaa tapahtunut niin ajaminen kannattaa
lopettaa heti. "Lopullinen" katastrofi on silloin ovella mutta vielä vältettävissä.
Jos taas pakki jumittuu päälle niin katastrofi on sillä kertaa vielä väistetty
mutta alkää ajako sillä pakillakaan ennen kuin karanneet osat on koottu pois vaihteistosta.
" Toiseksi: Onko noita laatikoita useampaa mallia? Eli tiheämmällä välityksellä?
Nimittäin "törmäsin" eilen illalla netissä erääseen myynnissä olevaan, mielestäni
vastaavanlaiseen Citroen matkailuautoon. Ilmoituksessa todettiin että autossa on,
"se parempi, tiheämpi välitys."
- Fiateissa tiedän näissä kolme vetopyörästövälitys tä, en osaa varmaksi sanoa olisiko
Citroenia eli Renaultia varten tehty vielä muita vaihtoehtoja.
E.m. sekä muista syistä en itse käyttäisi viitosta millään näistä välityksistä.
(1) Uusissa varaosina toimitettavissa siirtohaarukoissa on säätö jonka katson tehtaan
hätäratkaisuksi.
(2) Asiallinen tarkoittaa tässä sitä että siirtohaarukka nojaa kytkentäholkin uraan
vain siirtohetkellä ja on siis muulloin vapaa.
-
Tuossa ei mikään viittaa siihen että kampikammioon
kehittyisi epänormaalia painetta. Ohipuhallus kohtuullisessa määrin
on normaalia ja kun dieseleissä sitä ei "aktiivisesti" tuuleteta niin
aivan pieni ylipainehan sinne syntyy. Ohivuotokaasut vaan johdetaan
imuilman joukkoon ympäristösyistä eikä niitä sen kummemmin vastusteta.
Jos vastustetaan esim. huohotinputken jäätyessä tukkoon niin silloin
syntyy merkittävää painetta joka saattaa tehdä vahinkoa, se on kuitenkin
aivan toinen juttu.
Tästä jää vaikutelma että jos huohotinputkesi olisi kytketty
oikeaan paikkaansa niin et näkisi tuota usvaa tai öljyä sen päässä ja
luultavasti et olisi ollenkaan huolissasi. Samaten jos voit jossain toisessa
moottorissa vetää huohotinputken irti ja tarkastella sen puhallusta niin
huomannet heti ettei sieltäkään mitään raikkaita tuulahduksia tule. Aina se
ohivuotokaasu on "synkeämpää" tavaraa kuin moottorin normaali pakokaasu.
Miksi sitten tuota putkea on "tuunattu"...? Voi vain arvailla mutta
olen törmännyt sellaiseenkin että on katsottu huohotussumun likaavan ahtimen
ja välijäähdyttimen. Periaatteessa totta sekin mutta ei kovin helposti
manifestoidu todelliseksi haitaksi. Erityisesti näissä vehkeissä joissa
ahtamista ei pidä antaa tapahtua. Itse en ainakaan kuormita moottoria
(tarkkaan ottaen vaihteistoa) omassani milloinkaan niin että ahdin alkaisi
työskennellä joten siis välijäähdytyksen tarvettakaan ei synny. (Turbiini on
mulla vain pakoputkistoresonan ssin vaimentimena, se on nyt sen ainut virka)
Jos huohotussumu jostain syystä ajoittain sakenisi aivan huomattavasti
ja se sattuisi yhteen pienen imuvirtauksen (käytännössä pienen kierrosluvun)
kanssa olisi periaatteessa mahdollista että kone lähtisi ns. öljykäyntiin.
Silloin kone saa "lisäpolttoainetta" tuosta huohotussumusta (ainahan se hieman
saa) ja saattaisi detonoida. (kuuluu kilinänä tai nakutuksena jonka erottaa
dieselin tavallisesta nakutuksesta, erittäin pahassa öljyn karkaamisessa
dieselkone saattaa jopa mennä hallitsemattomaksi esim. öljyn vaahtoaminen.)
Myös voi öljyä kertyä imukanavistoon rauhallisemmassa ajossa ja sitten tehoa
(l. kierroksia) lisätessä lähteä liikkeelle kerralla enemmän. Se saattaa
kuulua ilkeänoloisena "pärähdyksenä" mutta ei liene niin vaarallinen miltä
kuulostaa. Tuo ensinmainittukin vaatisi sen että sulla tapahtuu huohotuksessa
jotain mitä ei ole vielä huomattu, noin muutenkaan oireet eivät mene aivan
kohdalleen. Tuossa nyt kuitenkin jotain arvuuttelua siitä miksi huohotusputkea
on muutettu (kuten uskon, -91v. mallissa ei voi olla huohotus suoraan
ulkoilmaan)
Kun sulla nyt on putken pää vapaana niin siihenhän voisi ripustaa
vaikka (muovi)pullon ja tarkkailla mitä siihen kertyy. Kertyy sitten paljon
eli vähän niin aina tieto lisääntyy.
" Kiinnitin myös kirjotuksessasi huomiota vaihdelaatikko asiaan.
Kuinka tällaisia vaihdelaatikoita pitäisi käsitellä ajossa, että kestäisivät mahdollisimman
kauan?"
- Jouduttuani toteamaan etten pysty noin vaan ratkaisemaan tämän vaihteiston ongelmia
päädyin siihen että rajoitan vääntömomentin hyvin pieneen mikä tarkoittaa verkkaisia
kiihdytyksiä ja viitosvaihteen käytön likimain lopettamista. (lähinnä vain alamäkeen ja
myötätuuleen, ei kuitenkaan niin että se varsinaisesti nopeudesta riippuisi. Auto vaan
ei sillä momentilla saavuta suurtakaan nopeutta)
- Todettuani lisäksi ettei viitosen siirtomekanismia ole mahdollista säätää(1) asiallisesti(2)
päädyin poistamaan viitosen kytkentäosat toistaiseksi. Tämä on hieman pitkä juttu mutta
kysymys on siitä että (viitosen ja vain sen) kytkentälaitteen synkronoinnin esiohjauspalojen
kuula/jousi - systeemi vaatii käytetyssä vaihteistossa kytkentäholkin jatkuvaa pakottamista
siirtohaarukalla. (ettei kuulat karkaa) Tähän sain Tamgearsilta joukon ohjeita joita
korjaamot joutuvat käyttämään, koska eivät voi käytännössä esittää asiakkaalle viitosesta
luopumistakaan. Itse en halua noitakaan ohjeita soveltaa vaan mielessäni on kuulien korvaaminen
olakkeellisilla painintapeilla jotka eivät pääse irtoamaan vaikka kytkentäholkki liikkuisi
niitten ohi. Tuosta on alustavasti kuvia ketjussani "Ducato voimansiirto remonttikuvia" mutta
ketju on kesken enkä ole tätä asiaa vielä siinä käsitellyt.
- Alkuperäisellä kuula/jousi -systeemillä en tulisi milloinkaan kokoamaan viitosen
kytkentälaitetta enkä suosittele sitä kenellekään. Toistaiseksi ajan nelosella ja kun en
välitä konetta suuremmin "huudattaakaan" niin nopeudet jäävät tosi pieniksi. Mutta niin
jää kyllä polttoaineen kulutuskin.
- Niille joille viitosella ajaminen on pakkomielle muistuttaisin kuitenkin siitä että
sitten kun vaihteisto on saanut tarpeekseen ja se viitonen ensimmäisen kerran hyppää pois
päältä; jos tuossa yhteydessä ei vielä pahempaa tapahtunut niin ajaminen kannattaa
lopettaa heti. "Lopullinen" katastrofi on silloin ovella mutta vielä vältettävissä.
Jos taas pakki jumittuu päälle niin katastrofi on sillä kertaa vielä väistetty
mutta alkää ajako sillä pakillakaan ennen kuin karanneet osat on koottu pois vaihteistosta.
" Toiseksi: Onko noita laatikoita useampaa mallia? Eli tiheämmällä välityksellä?
Nimittäin "törmäsin" eilen illalla netissä erääseen myynnissä olevaan, mielestäni
vastaavanlaiseen Citroen matkailuautoon. Ilmoituksessa todettiin että autossa on,
"se parempi, tiheämpi välitys."
- Fiateissa tiedän näissä kolme vetopyörästövälitys tä, en osaa varmaksi sanoa olisiko
Citroenia eli Renaultia varten tehty vielä muita vaihtoehtoja.
E.m. sekä muista syistä en itse käyttäisi viitosta millään näistä välityksistä.
(1) Uusissa varaosina toimitettavissa siirtohaarukoissa on säätö jonka katson tehtaan
hätäratkaisuksi.
(2) Asiallinen tarkoittaa tässä sitä että siirtohaarukka nojaa kytkentäholkin uraan
vain siirtohetkellä ja on siis muulloin vapaa.
Suuret kiitokset sinulle ja teille kaikille vastauksista / kannanotoista. Thumb Thumb
Paneudun noihin esille tulleisiin asioihin kun päällimmäiset kiireet helpottuvat.
:) :) :) Tulen aikanaan informoimaan tilanteesta.
Hyvää ja kaunista kesän jatkoa kaikille foorumilaisille kuten myös sivuilla vierailijoille. Thumb Thumb
-
...
Erityisesti näissä vehkeissä joissa ahtamista ei pidä antaa tapahtua. Itse en ainakaan kuormita moottoria (tarkkaan ottaen vaihteistoa) omassani milloinkaan niin että ahdin alkaisi työskennellä joten siis välijäähdytyksen tarvettakaan ei synny. (Turbiini on mulla vain pakoputkistoresonan ssin vaimentimena, se on nyt sen ainut virka)
Lue koko lainaus [enter-painalluksin].. (http://karavaanari.org/index.php/topic,14616.msg278775.html#msg278775)..
Siis täh :-X
Vähintään sylinteritäytöksen "hengitysparantimina" turbiinia on käytetty esikammiokoneiden kanssa - varsinki Fiat/Sofim kannet kun jostain kumman syystä ovat aina olleet ei-läpihengittäviä.. eli 0.2-0.5bar ahtoja pelissä, niin ei edes jäähytystarvetta..
Pakopesä siipineen on taas hyvä pakopaineen tasaaja, voi unohtaa vaimentimet... traktoripuolelta mulle tuttua ;)
-
Siis täh :-X
Vähintään sylinteritäytöksen "hengitysparantimina" turbiinia on käytetty esikammiokoneiden kanssa - varsinki Fiat/Sofim kannet kun jostain kumman syystä ovat aina olleet ei-läpihengittäviä.. eli 0.2-0.5bar ahtoja pelissä, niin ei edes jäähytystarvetta..
Pakopesä siipineen on taas hyvä pakopaineen tasaaja, voi unohtaa vaimentimet... traktoripuolelta mulle tuttua ;)
Juu, ei tollasta konetta voi ajaa ilman että ahtaa :D Siellähän on 2000 kierroksella moottorijarrutuksel lakin 0,2 bar ahtoa, vähintäänkin.
Ja, aloituksen mukainen vastaus, se huohotinputki kuuluu mennä ilmanputsarista lähtevään putkeen. Mikäli huohottimesta tulee sellanen kohtalaisen pieni haiku huurua tyhjäkäynnillä niin kovaa ajoa vain. Mielummin se putki sinne imuputkeen.
-
Tästä jää vaikutelma että jos huohotinputkesi olisi kytketty
oikeaan paikkaansa niin et näkisi tuota usvaa tai öljyä sen päässä ja
luultavasti et olisi ollenkaan huolissasi. Tuossa nyt kuitenkin jotain arvuuttelua siitä miksi huohotusputkea
on muutettu (kuten uskon, -91v. mallissa ei voi olla huohotus suoraan
ulkoilmaan)
Kun sulla nyt on putken pää vapaana niin siihenhän voisi ripustaa
vaikka (muovi)pullon ja tarkkailla mitä siihen kertyy. Kertyy sitten paljon
eli vähän niin aina tieto lisääntyy.
___________________ _________
___________________ _________
Kirjoittelin palaavani aiheeseen, on tarkoitus lähteä viikonlopuksi liikenteeseen, joten kävin auton hallipaikasta haukkaamaan raikasta kesäilmaa.
Tutkin ja etsin löytyykö ilmanpuhdistimen jälkeen sellaista paikkaa johon huohotusputki tulee? Ihan oikeasti, ei sellaista löytynyt edes käsikopelolla, ellei ole sitten moottorin takana ohjaamoa vasten? Olen sen verran ollut autojen kanssa tekemisissä, että olisi pitänyt löytyä, jos sellainen mahdollisuus olisi ollut olemassa.
Vuosimalli 1991. :o :o
Onko sellaista mahdollisuutta että olisi vaihdettu joku eri versio tai vanhemmasta mallista? ::) ::)
-
Minulla on -91 2.5 td Ducaton koneella ja huohottimen letku tulee syylärin alapuolelle etupalkin sisään. Ollaan vaihtamassa juuri vastavaa -92 konetta ja samanlainen letku on siinäkin samassa paikassa.
-
Minulla on -91 2.5 td Ducaton koneella ja huohottimen letku tulee syylärin alapuolelle etupalkin sisään. Ollaan vaihtamassa juuri vastavaa -92 konetta ja samanlainen letku on siinäkin samassa paikassa.
Kiitos vinkistä. Thumb
Huomenna tsiikaillaan kyseiseen paikkaan. :)
-
Nyt täytynee sitten uskoa että vielä 90-luvulla on ollut käytössä avoin
kampikammion tuuletus. Autokäytössä siis...
Olisiko tässä selitys. Tuuletushöyry on hieman liannut jotain paikkoja
tuolla etupalkin tienoilla ja edellinen omistaja on sitten katsellut
letkulle paremman paikan?
Huomasin nyttemmin muilla karavaanarifoorumei lla, kun osasin
kiinnittää asiaan huomiota, että kyseisellä moottorilla vastaava
öljynkulutus ei ole aivan poikkeuksellista. Ilmeisesti muutkaan
eivät ole pelkästään sen vuoksi päätyneet toimenpiteisiin.
Ja sullahan se esiintyykin vain sellaisilla nopeuksilla
joita ei Ducato- vaihteistolla muutenkaan ole viisasta harrastaa.
kävin auton hallipaikasta haukkaamaan raikasta kesäilmaa.
- Hmmm.... ja tuuletushöyryjä.
Juu, ei tollasta konetta voi ajaa ilman että ahtaa
- Täytyypä muistaa tämä jos (=kun) tulee ahtaajien työtaistelun uhka päälle.
Vähintään sylinteritäytöksen "hengitysparantimina" turbiinia on käytetty esikammiokoneiden kanssa - varsinki Fiat/Sofim kannet kun jostain kumman syystä ovat aina olleet ei-läpihengittäviä.. eli 0.2-0.5bar ahtoja pelissä, niin ei edes jäähytystarvetta..
Pakopesä siipineen on taas hyvä pakopaineen tasaaja, voi unohtaa vaimentimet... traktoripuolelta mulle tuttua ;)
- En nyt aivan pääse kiinni tämän ytimeen.... "sylinterintäytöksen hengityksen-
parantaja" kuulostaa äkikseltään ahtimelta. Jos sellaisena käytetään keskipako-
komressoria niin pakokaasuturbiini on käytännöllinen ja melkein yksinomainen
keino sen pyörittämiseksi. (Vaikka hyllystäni löytyy purkuosana sellainenkin
jota pyöritetään ihan mekaanisesti, polttomoottorin ahdin kuitenkin)
- "esikammiokoneiden kanssa", "ei-läpihengittäviä".... tässä mulla hämärtyi
asiayhteys "hengitysparantimiin".
- "Pakopesä siipineen on taas hyvä pakopaineen tasaaja"... tätähän minä juuri
kirjoitin.
-
Tuon ikäisessä oli muistaakseni letku/muovitötsähässäkkä, jonka kautta ohjattiin kampikammiohöyryt takaisin imusarjaan. Muovitötsäkkeen sisällä oli karkeasuodattimena jonkinlainen metalliverkosto, joka sopivissa olosuhteissa jäätyi ja aiheutti moottorille usein täystuhon. Metalliverkkoja revittiin vuosikausia pois uusista ja käytetyistä PSA/Fiat dieseleistä ennen kuin tehdas älysi ongelman. Tästä yksilöstä on ehkä poistettu koko takaisinkierrätysjä rjestelmä?
Kampikammio tuuletuksen voi johtaa toki imusarjaan tai antaa mennä edelleen suoraan taivaantuuliin, ekoautosta ei ole enää kuitenkaan kysymys. Tuollainen öljynkulutus on aivan hyväksyttävää noilla kilometreillä. Ei muuta kun kaasua vaan!
-
Tuon ikäisessä oli muistaakseni letku/muovitötsähässäkkä, jonka kautta ohjattiin kampikammiohöyryt takaisin imusarjaan. Muovitötsäkkeen sisällä oli karkeasuodattimena jonkinlainen metalliverkosto, joka sopivissa olosuhteissa jäätyi ja aiheutti moottorille usein täystuhon. Metalliverkkoja revittiin vuosikausia pois uusista ja käytetyistä PSA/Fiat dieseleistä ennen kuin tehdas älysi ongelman. Tästä yksilöstä on ehkä poistettu koko takaisinkierrätysjä rjestelmä?
Kampikammio tuuletuksen voi johtaa toki imusarjaan tai antaa mennä edelleen suoraan taivaantuuliin, ekoautosta ei ole enää kuitenkaan kysymys. Tuollainen öljynkulutus on aivan hyväksyttävää noilla kilometreillä. Ei muuta kun kaasua vaan!
Paljon kiitoksia kaikille vastanneille neuvoista / vinkeistä, jne. Thumb Thumb
Taidan vaan seurailla öljynkulutusta ja laittaa muovipänikän huohotusletkun päähän. :D :D
Palaan asiaan jossain vaiheessa tämän vuoden aikana.
-
Paljon kiitoksia kaikille vastanneille neuvoista / vinkeistä, jne. Thumb Thumb
Taidan vaan seurailla öljynkulutusta ja laittaa muovipänikän huohotusletkun päähän. :D :D
Palaan asiaan jossain vaiheessa tämän vuoden aikana.
Palasin kuten lupasin...
Viikonlopun aikana noin 250km:n ajolenkki, ( meno-paluu ) ilman muovipänikän asennusta, eli huohotusputki edelleen moottorin suojalevyn alapuolella. ( huohotusputki jatkettu auton rintapellin yläreunan tason kautta alas)
Nopeuden yritin pitää 90 km:ä / tunti.( Viro) Jos jouduin ajamaan alle kyseisen nopeuden, käytin 4 vaihdetta. Itseasiassa pyrin tarkoituksella ajamaan reippailla kierroksilla koko ajolenkin, seuratakseni öljynkulutusta.
Öljyä katosi ajolenkin aikana aika tarkalleen 0,5 litraa. Moottorin suojalevyn alapuoli öljyinen. Huohotusputken päästä lähes tippui öljyä...
Moottorin öljymäärä tarkastettu seuraavana päivänä, paikka sama kuin ennen ajolenkille lähtöä.
Katselin " peltistä mötikkää" mistä huohotusputki lähtee. ( startin yläpuolella) "Mötikkä" näyttäisi olevan yhdellä pultilla kiinni? :-\ :-\ Näyttäisi myös kulkevan rässätty kantti keskellä "mötikkää."
Sormi mahtuu "mötikän" ja moottorilohkon väliin, jossa tuntui olevan kaksi "vastinetta" jota vasten "mötikkä" nojaa tiukasti. :-\ :-\
Ajattelin yrittää irroittamista jos onnistuisi ja edelleen avaamista, mutta parempi kysyä ensin jos jollain on tietoa tällaisesta.... ??? ??? ???
-
Eipä siitä aukaisusta mitään hyötyä/haittaa ole. Rasian ja lohkon välissä on kumitiiviste ja peltirasiassa on metallinen verkkohässäkkä. Rasian päältä lähtee se kumiletku jyrkällä mutkalla suoraan alas sinne etupalkin sisään. Näin siis alkuperäisessä konstruktiossa. Rasian kiinnityspultti on noin 12 cm pitkä ja menee rasian läpi sinne lohkon sisään jossa kierteet.
-
Mikähän on hajalla koneessa kun huohottaa helkkaristi. 1-1,5l 50km puskee säiliöihin mitkä virteltiin estämään sotkua. Kone juuri tehty rannikkogroupin "ammattilaisilla". Olemme tien päällä ja apuj kaipaisi pikaisesti
-
Lähimpään korjaamoon, esim. Raskone tai vast. niillähän on päivystys viikonloppunakin. Isommalta remontilta ikävä kyllä kuullostaa, mäntään tai
männänrenkaisiin tuo äkkiseltään viittaisi, paineet pääsee alakertaan ja puhaltaa huohottimesta öljyt ulos.
-
Ilmanputsari tarkasta ensitöiksi.
-
Niin kone on rengastettu ja mäntiä vaihdettu. Ilmanputsari on uusi
-
Mikähän on hajalla koneessa kun huohottaa helkkaristi. 1-1,5l 50km puskee säiliöihin mitkä virteltiin estämään sotkua. Kone juuri tehty rannikkogroupin "ammattilaisilla". Olemme tien päällä ja apuj kaipaisi pikaisesti
Sen vähän mitä sivusta seurannut ja täälläkin tais jollain olla aika negatiivisiä kokemuksia ko putiikista niin ei kovin lupaavalta kuulosta. Eikös tuo rannikko group toiminu ennen kokkolassa rannikon Konehuolto nimellä vai olenko väärässä?
-
Ja Torniossa ollaan kohta
-
Kerran jo takuisiin viety... ruiskupumppu silloin syynä
-
Lisätietoina voisi olla muutama juttu.....
Toimiiko kone muutoin normaalin oloisesti... tyhjäkäynti
tasainen, käynnistys normaali, veto tasainen jne.
Miltä näyttää pakokaasu?
Tuo huohotusöljyn määrä on kyllä niin suuri että luulisi jotain
muutakin oiretta ilmenevän.
Vaikka pahalta kuulostaakin niin auto kuitenkin liikkuu vielä.
Näin ollen voisi kiinnittää huomiota siihen jo muinaiseen
havaintoon että näillä moottoreilla jo normaalistikin huohotuksen
öljyhävikki on voimakkaasti sidoksissa ajonopeuteen, nyt on
kyseessä vikatapaus mutta ehkä tuo pätee silti. Eli rauhallisesti
"jolkotellen" pahin öljykato rauhoittuisi ja olisi miellyttävämpää
saada auto kotiin tai lähistölle. (Jossain siellä kai em. remontitkin
lienee tehdyt?)
Miten pitkä kotimatka edessä olisi?
Muistathan varautua siihenkin että kone ottaa ns. öljykäynnin.
Jos sellaista alkaa tuntua niin älä katkaise voimansiirtoa
vaan jos tilanne ei pikimmin itsestään katoa niin sitten vaan
jarrulla auto väkisin pysähdyksiin. (Ja jäähtymään. Sen jälkeen
voi kokeilla vielä käynnistystä mutta iso vaihde valmiina
pakkopysäytykseen) Moottorin päästäminen ryntäykseen johtaa
helposti täystuhoon.
-
Joo, ajaessa ei kerennyt kirjoitella pidemmälti. Eli kone käy ja lähtee käyntiin ilman pölläytyksiä putkesta. Oletettavisti vetoja on sen mitä 2.5td sofimissa on, 85 vauhtina ollut tientukkona ja sen jaksaa hyvin pitää. Tyhjäkäynti ehkä hieman rynkyttävä, mutta ei matkakaverin vaparissa sen nätimpi ole. Tornio-kuusamo-tampere olisi seuraavan viikon ohjelma ja Tampereen seudulla tuli mottiremontti tehtyä. 750km nyt tultu...
Ja tässähän on etupalkkihuohotus eli ei mene imusarjaan
-
Jos ei muita oireita ole, niin ekana tulisi mieleen että moottorissa on liikaa öljyä. Väärän pituinen oljytikku saattaa aiheuttaa ylitäytön.
-
Se kuulostaisi halvalta. Onko näissä ollut eripituisia?
-
Tuolla kulutuksella liikatäyttö olisi kai nopeasti itsensä
korjaava ongelma (2L/100km?). Mutta kysyttävä on silti...
miten tuohon tilanteeseen tultiin?. Liittyikö siihen merkittävää
öljyntäyttöä. Ja yleisemminkin, lähdettiinkö reissuun suoraan
em. moottoriremontista? Tai melkein sama kysymys niin päin että
oliko remontin jälkeen käyttövaihe jossa kaiken, myös öljynkulutuksen
todettiin olevan kunnossa?
-
en tunne kone tyyppiä, olisiko mahdollista että turbon öljyputki löysällä?
-
Mikähän on hajalla koneessa kun huohottaa helkkaristi. 1-1,5l 50km puskee säiliöihin mitkä virteltiin estämään sotkua. Kone juuri tehty rannikkogroupin "ammattilaisilla".
Onnea ja pitkää pinnaa sitten reklamaation tekoon, tiedä vaikka pääsisit vielä kesärengaskaudella reissuun.
Nimim kokemusta on.
-
Tämä se pidempi reissu on, muuten ollut lyhyempää ajoa. Repovedellä käytiin ja sen reissun jälkeen huomasin pohjan olevan melkoisen märkä. Toki paljon on vanhojakin jälkiä, kun kone kerran hajonnut ja tuupannut öljyt mäkee. Romuna tuon kun ostin niin vaikea olla vertailukohtaa aiempaan...
Joo Rannikko on ihan oma lukunsa ja valitettavasti porakoneen kokemuksen luin vasta eilen... nyt tuntuvat jo haistattelevan ja käskevät polttamaan koko vehkeen...
-
Jaaha reissusta selvitty. Perjantaina loppui huohotus helteessä ajetun mäkiosuuden jälkeen. Olisiko männänrenkaat hoonautuneet pyttyihin tai sitten lopun alkua... höyryä ainakin puskee joten ei tukossa ole huohotin.
Kiitoksia tuesta ja vastauksista, nyt pohditaan sitten myyntiä vai pidetäänkö itsellä "strutsinmuna".
-
Terve on sitten vanha ketju, mutta niin on autokin.. Eli asuntoauto fiat ducato 1989 sofim 8144.67( porattu 2.8) nyt yhtäkkiä talvella auto sammui kesken ajon ja saatiin hallilla käyntiin lähti tosi oudosti ja vaikeasti mutta lähti. Kun painaa kaasua niin huohotin putkesta joka roikkuu syylärin vierellä alhaalla lentää öljyä raa asti maahan lumi menee mustaksi heti. Auto käy kovaäänisesti ja oudosti. Ihan kuin ei kaikki pystyt olisi mukana. Onko mitään tehtävissä?
-
Olisko vaikka jako hypännyt ja venttiili tehnyt mäntään reijän. Jako kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa.
-
Jaa.. Mutta jakopää remontti juuri tehty alle 2000km sitten.. Mutta lähdetään siitä että tarkistetaan se.
-
Kuulostaa siltä, että sylinteripaine karkaa kampikammioon. Mäntärikko, suorasuihkukoneessa löysä suutin, kannentiiviste jne.
Sylinteripainemitta us kertoo..
Käydessä jos öljyntäyttökorkkia raottaa, niin meinaatko tulla kaikki silmille?
-
Kuulostaa siltä että remmi pompannu. Voi olla että jossakin pytyssä männän renkaat jumissa.
Tai venttiilin särkynyt ja tehny tuhoja.
Ei muuta kuin remmin tarkastus aluksi. Kolkattaako kone/naputtaa?
Taitaa tulla koneen aukaisu.
-
Moottori on siis 8144.21 ja kun avaa suutinta vähän köydessä niin ainoa missä ei käynti muutosta tapahdu on 4 pytty.. Hmm.. Mistäköhän tähän löytää uutta mäntää ja sen rengasta?
-
Oliko se otsikon 2.5TD eli suorasuihkukone. 2.5D etukammiokone.. taisi mainita porattu 2.8:ksi. Voi olla aika hakeminen uudessa männässä, jos ed. omistajan jäljiltä.
Jos männässä reikää, niin mikähän sen on tehnyt? Venttiili jos, niin on sekin entinen - taitaa vaatia kannenkin purkua..
2.5TD mäntiä saa kait ihan std ja yli koossa
https://www.autodoc.fi/autonosat/mannat-10629/fiat/ducato/ducato-lava-alusta-230/20696-2-5-td
..mutta miten tuosta on 2.8 tehty? Putkilla ja sen männillä?
-
2.5 TD on etukammio turbo diesel ja 2.5 TDI on suoraruisku turbo diesel.
-
2.5 TD on etukammio turbo diesel ja 2.5 TDI on suoraruisku turbo diesel.
Ducato I 2.5TD (Sofim 8144.21 ja Sofim 8140.27) on suorasuihku. Ducato II 2.5TDi (Iveco 8140.47) on myös, mutta 2.5TD:tä ei enää edes ollut. Jumper ja Boxer osastossa eri tilanne..
Mikäli wikpediaa uskomme https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Ducato
-
Siis ducato 14 alustalla oleva fiat ducato weinsberg missä alunperin 8144.67 ja sittemmin asennettu 8144.21 joka porattu ainakin koska männissä tälläiset merkinnät 05.97 93.555 sp 0.45 ja en uusia mistään tahdo löytää..
-
Siis ducato 14 alustalla oleva fiat ducato weinsberg missä alunperin 8144.67 ja sittemmin asennettu 8144.21 joka porattu ainakin koska männissä tälläiset merkinnät 05.97 93.555 sp 0.45 ja en uusia mistään tahdo löytää..
Asiansa osaava moottorikoneistamo osaa kyllä auttaa männän metsästyksessä. Ota ehjä mukaan malliksi kun menet.
-
Kysäseppäs tota, voisin vaikka vähän lyötä vetoa että on käypänen sun tähän sun keissiin: https://tinyurl.com/vwkdtf47
Koska tossa sun männässä lukee 93.555 niin kyseessä lienee 0.6 ylikokoon porattu kone ja toi mäntä on just sellaseen. Ja vaikka just tossa ilmoituksessa ei mainitakkaan niin tuotenumeron perusteella toi käy 8144.21
Sikspäkki (tai enemmänkin) Hartwallin Originalia käy löytöpalkkioksi jos onnistaa :)
-
Hei kiitti 😁😇 tuleeko tossa renkaat niihin myös? Kielipää ei oikeen pelaa. Ja todellakin og lonkkua tulee jos näillä saan pelaamaan 😎👍
-
No en tietysti noiden kamoista tiedä mutta ainakin tähän mennessä kaikissa männisä mitän on käsien läpi mennyt, on ollut renkaatkin valmiina paikallaan.
-
Ei sillä että viinahammasta kolottaisi mutta miten tässä kävi?