Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: thy - 3.08.2015 kello on 11:08

Otsikko: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: thy - 3.08.2015 kello on 11:08
Aloitteleva höpöttelijä kyselee lisää tyhmyyksiä :)

Onkohan jossain helposti noita eri pohjamalleja mitä eri valmistajilta on selattavissa. Tuntuu olevan aika hidasta touhua kliksutella nettikaravaanista myynti-ilmotuksia ja ihmetellä, että minkäslainen pohjaratkaisu tässä härvelissä on.

Jonkinlainen mielikuva alkaa hahmottumaan mitä haluaisi autolta. Eli vuode/vuoteet aina valmiina takaosassa autoa. Joko erilliset vuoteet 2:lle tai parivuode, molempia ratkaisuja olen nähnyt. Tätä nyt aika nopea katsoa oven sijainnista myynti-ilmotuksista. Mutta muuten sisustusvaihtoehtoi hin en ole keksinyt nopeata tapaa selata, ainoastaan ilmoitus kerrallaan ja siltikään ei ne päähän jää vaan seuraava on katsottava myös :)

Alustoina näkyy olevan 20-25ke hintaluokassa Fiattia, Fordia ja Renaulttia, onko niistä jotain erityistä tiedettävää? Haulla ettiskelin ja renaulttiakin oli lähinnä kehuttu, Fiatissa nyt toki jotain pientä Fiiatti maista temppuilua. Fordista en juuri ole vielä lukenut mistään. Fordeista taitaa tarvita olla aika uusi, että vaihdekeppi siirtyy lattialta vähän ylemmäksi, oisko jotain 2007 tienoita?
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 11:49
Tuo 2007-> Fordin alusta mielyttää minua ulkonäöllisesti. Jotenkin vaan on onnistuttu tekemään hyvännäköinen keula.

Onko sillä vaihdekepin sijainnilla suurikin merkitys sinulle? ei se siinä lattiassakaan ole tiellä ja rakenne on sikäli hyvä että keppi menee suoraan laatikkoon ilman niveliä matkalla, takavetoisessa siis.

Fordista ei nyt minulla ainakaan ole pahaa sanottavaa. Vaimolla ollut Transit siitä asti kun Mersu toi Sprintterit markkinoille, niissä ei löytynyt sopivaa tavaratilaa ja merkki vaihtui Fordiin.
Ei niissä ongelmia ole ollut ja nyt kesällä oli muutaman viikon käytössä jakeluautona käytetty yli 500 000 ajettu joka toimi hyvin. Auto ollut tutulla uudesta asti ja tiedän ettei sillä mitään isoa ole tehty.

Meillä asuntoautossa (Ford 2002) on kilometrejä taulussa 273 000 ja hyvin käy ja kukkuu. Normi kuluvia osia siihen on vaihdettu ja huollettu säännöllisesti.

Mitä sisustamiseen tulee niin liikkeitä kiertämällä ja nettiä selaamalla ne löytää. En minä ainakaan ole keksinyt tapaa oikaista.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 3.08.2015 kello on 11:58
Tuo 2007-> Fordin alusta mielyttää minua ulkonäöllisesti. Jotenkin vaan on onnistuttu tekemään hyvännäköinen keula.

Onko sillä vaihdekepin sijainnilla suurikin merkitys sinulle? ei se siinä lattiassakaan ole tiellä

Eikö ole mitään haittaa siitä vaihdekepistä kun kuskin jakkaran kääntää taakse pöytään päin, ei ole liikkumisen haittana jos haluaa liikkua edestä taakse ja toisinpäin ?

Juu, ulkonäkö on makukysymys, mulla taas tuo Ducaton keula ratkaisi v. 2007 messuilla että siinä se on.  ;D
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 12:12
Eikö ole mitään haittaa siitä vaihdekepistä kun kuskin jakkaran kääntää taakse pöytään päin, ei ole liikkumisen haittana jos haluaa liikkua edestä taakse ja toisinpäin ?

Juu, ulkonäkö on makukysymys, mulla taas tuo Ducaton keula ratkaisi v. 2007 messuilla että siinä se on.  ;D

Ei se minua haittaa ja muotoilu kuitenkin sellainen ettei ole tiellä, vaihdekeppi siis, käsijarrukahva ennemmin voi tehdä kuljettajan penkin kääntämisen hiukan hankalaksi jos se on vedetty ylös. Enkä nyt kauhean usein tuota tai apparin jakkaraa käännä, kahdestaan liikutaan ja pöytä tulee kiskoilla seinästä, lisäpala on olemassa seinän ja pöydän väliin sekään ei ole käytössä. Kun pöydän vetää ulos 30-40 cm kummallekin jää yli metrin levyinen sohva istumapaikaksi toinen pitkittäin toinen poikittain. Neljä siihen mahtuu noin syömään jos jatkopalan laittaa. 
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: 88k5 - 3.08.2015 kello on 12:23
Niin, minustakin 2007:n (2006.5) keula on paras tähän astisista  :P - uusin tuo mieleen -70-luvun alun "sika-possu-ransun" (vain dslissä oli "kärsä", bensa versio oli "loiva v-keula").

Aika hyvin auton ulkoa voi päätellä jo sisusta-ratkaisut - kun on pidempää autoja katellut. Ikkunat, ovi, wc-luukku, takatallien luukut, kaasupullokotelon luukku paljastaa kaiken..
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 12:26
^Tuohon lisäksi jääkaapin ritilät. Kertoo keittiöstä ja myös siitä onko korkea vai työtason tai muualla alla oleva matala.

Tuo uusin keula on Fordissa minustakin todella ruma.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 3.08.2015 kello on 12:30
Tuo uusin keula on Fordissa minustakin todella ruma.

Jaa, minä ottaisin sen uuden Transun heti jos nyt autoa oisin katsomassa. Sehän on hienon muhkea keula ja siihen täyteen kromia niin ois niin jenkkiä että.  :D
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Oulaa - 3.08.2015 kello on 13:04
Jaa, minä ottaisin sen uuden Transun heti jos nyt autoa oisin katsomassa. Sehän on hienon muhkea keula ja siihen täyteen kromia niin ois niin jenkkiä että.  :D

 Kauneus on katkojan silmissä  (http://www.chausson-motorhomes.com) usein .
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Raksaus - 3.08.2015 kello on 15:25
Käsitykseni mukaan tuo rippuu valmistajasta ja katselmiesi autojen iästä. Joillakin on ainakin omilla neittisivuilla noita malleja muistaakseni. Mutta ne on tietenkin uusia ja samoja numeroyhdistelmiä on käytössä kaukaa historiasta ja ne voivat olla samoja tai hivenen eri. Itse tuli katseltua pääsääntöisesti Hymereitä ja niissä ainakin tuo pohjapiirustus tulee ilmi mallinumerosta. Ja kun nuo autot tuppasivat olemaan sen verran saman ikäisiä samassa hintaluokassa niin kyllä niihin hetken päästä tuli näppituntuma. Itsellä oli tuo ulko-ovi sellainen indikaattori mitä käytin paljon nopeassa selailussa. Sellainen missä ovi oli takana hypättiin raakasti yli, koska niistä suurin osa on takakeittiömalleja. Joitakin olen nähnyt missä on ovi takana ja silti kerrossängyt takana poikittain, mutta harvinaisempi pohjaratkaisu muutenkin.

Jos huomaat jonkin yksilön joka erityisesti miellyttää niin pistä sen malli ylös johonkin jos ei muistiin tartu ja käytä sitä apuna?

Mitään kaikenkattavaa sivustoa en itsekään löytänyt edes yksittäisille valmistajille.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Alan - 3.08.2015 kello on 16:01
Ulkonäön perusteella en kyllä alustaa valinnnut, enkä valitse jatkossakaan.

Mutta itse asiaan; jos kokee tarvitsevansa reippaasti tavaratilaa on takatallimalli, jossa poikittainen parivuode takana, hyvä valinta.

Eipä siinä montaa muuta momenttia ole. Tarviiko täys- vai puolidinetin, ison vai pienen jääkaapin, L-keittiön vai perinteisen. Jää vielä kylppärin toteutus, erillinen suihku vaiko vessa ja suihku samassa tilassa. Moni tykkää vielä erillisestä sohvasta, loput pohjaratkaisuasiat on kaappien paikkoja.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Oulaa - 3.08.2015 kello on 17:51
Joo, sen haluaisin kuulla kun jossain autossa on kaikki kohdallaan .
En tiedä tietäisinkö itsekkään milloin ne olisivat .
Nyt kun parannettiin keittiö/oleskelutiloja ja jumbo jääkaappi on vaatelokerot niukalla ja pari aika hankalasti sängyn takana.
Nyt pitää ajatella asioita nurinpäin ,entisen verrattuna ja laittaa vatteita koreihin avohyllyillekkin .
Saapipa nähhä luonnistuuko.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Raksaus - 3.08.2015 kello on 18:33
Aika samoilla linjoilla Oulaan kanssa. Ainakin itsellä kun vähän eri asioista tulee erilaisia rajoitteita tai tarpeita autolle niin aina joutuu jotain kompromisseja tekemään. Ensimmäosenä itsellä on loppunut budjetti toisena kantavuus ja kolmantena ajokortti. Itse suosin ajatusmaailmaa että  miettii mitkä on niitä tärkeimpiä ominaisuuksia mistä ei tingitä. Sen jälkeen sitten muut jotenkin arvojärjestykseen eytä mitä itse painottaa auton etsimisessä.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Alan - 3.08.2015 kello on 18:41
Saisi olla omassa hiukan väljempää puolidinetissä, lisää kaappitilaa, erillinen suihku ja ennenkaikkea isompi takatalli - jälkimmäisen toteutus voisi olla vaikeaa takakerrossänkyauto ssa.

Toisaalta hyvin pärjää kaikkia ilmankin. Samanlainen VW+ALKO -alustalla, kiitos. Ei vaan löydy.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: tsahkali - 3.08.2015 kello on 21:42
Saisi olla omassa hiukan väljempää puolidinetissä, lisää kaappitilaa, erillinen suihku ja ennenkaikkea isompi takatalli - jälkimmäisen toteutus voisi olla vaikeaa takakerrossänkyauto ssa.

Ja mitä enemmän tilaa ja mitä väljempää, sen vähemmän kantavuutta.....   Autoilukin on kasa kompromissejä.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Oulaa - 3.08.2015 kello on 21:49
Ja mitä enemmän tilaa ja mitä väljempää, sen vähemmän kantavuutta.....   Autoilukin on kasa kompromissejä.
Tai sitten mennään tuonne yli 3500 kg kalustoon jota meilläkin harkittiin pitkään .
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: thy - 6.08.2015 kello on 13:51
Ei oo helppoo :) hieman yli 20ke rupeaa saamaan toivomuksiani eli lähinnä ilmastointi ajotilassa ja tuo lyhyt sivusohva(koirahäkkejä varten) olevia kulkineita esim.
http://www.nettikaravaani.com/hymer/316-cdi/1440283

Mutta sitten jos laittas viitisen tonnia lisää, niin tuntuisi rupavan löytmään 4-5 vuotta uudempaa kalustoa.... Tämä nyt jo 7 kalliimpi mut kuitenkin
http://www.nettikaravaani.com/sunlight/t-63/1436679

Tätä n. 25-30 luokkaa jos katselee, niin näitä sitten rupeaa löytymään saksanmaaltakin hyvinkin paljon. Suomen maalla ihmeen paljon uusiakin 2007 -> autoja on ilman ilmastointia ostettu. Joku myyjä sitä vähän puolusteli, että kun on eristetty koppi jne. niin ei ne niin lämpiä, mutta kyllä se ajotila lämpiää jos ulkona on oikeasti lämmin.... tuskin nämä kelit tälläisenä jatkuu tulevina vuosina :)

Tiiä näistä nyt sitten mikä on hyvä ratkasu.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 6.08.2015 kello on 14:02
Mersusta tuli mieleen että siinä näytti olevan se automaatti jota joskus muistelen kenguruksikin kutsuttavan, näissä karavaanarin käytössä hankala ajaa ajokiilojen päälle.

Kyllä se ohjaamo kuumenee yli 35° lukemiin silloin jos auto on suorassa auringonpaisteessa, joten kannattaa tosiaan ottaa auto josta ilmastointi löytyy, sillä sentään saa ajon aika hiukan koko asuintilaakin viileämmäksi.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Alan - 6.08.2015 kello on 15:10
Kyllä se ohjaamo kuumenee yli 35° lukemiin silloin jos auto on suorassa auringonpaisteessa, joten kannattaa tosiaan ottaa auto josta ilmastointi löytyy, sillä sentään saa ajon aika hiukan koko asuintilaakin viileämmäksi.

Ilmastoinnin tarpeellisuudesta löytyy sitten useita ketjuja tältä foorumilta, eli sitä keskustelua ei ole tässä tarpeen aloittaa uudelleen.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 6.08.2015 kello on 16:17
Ilmastoinnin tarpeellisuudesta löytyy sitten useita ketjuja tältä foorumilta, eli sitä keskustelua ei ole tässä tarpeen aloittaa uudelleen.

Minä tarkoitin sitä ohjaamoilmastointia minkä aloittajakin mainitsi että löytyy kuulemma jopa 2007 -> missä sitä ei ole.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Catiska - 6.08.2015 kello on 16:51

Mersusta tuli mieleen että siinä näytti olevan se automaatti jota joskus muistelen kenguruksikin kutsuttavan, näissä karavaanarin käytössä hankala ajaa ajokiilojen päälle.

Mitenkä sillä on hankala ajaa ajokiilojen päälle? Toimii tasaisesti ja helppo hivuttaa hissukseen kiilojen päälle. Näin ainakin omiin kokemuksiin perustuen, en tiedä sitten jos olisi vain esson baarin kokemuksia...
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 6.08.2015 kello on 16:52
Muistaakseni siitä oli aikoinaan infon puolella vai sfc:n osastolla. Kyllä mä muistan sen jostain lukeneeni, täytyy yrittää etsiä kunhan joudan.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: K.E.V - 6.08.2015 kello on 16:57
Mersuissa on joko oikeita automaatteja tai jokin Sprintshit tms laatikkoa. Itse en tiedä enempää. Isot pojat kertoneet
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 6.08.2015 kello on 17:40
Mersuissa on joko oikeita automaatteja tai jokin Sprintshit tms laatikkoa. Itse en tiedä enempää. Isot pojat kertoneet

Lie ollut niin että samojen isojen poikien tekstiä minä luin silloin kun muistelin kenguru mersuksi sitä automaattia mutta lienee ollut just tuo sprintshift silloin kyseessä. Eli jos on "oikea" manuaali niin sitten suosittelen.
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: kimi - 6.08.2015 kello on 17:59
Eli jos on "oikea" manuaali niin sitten suosittelen.

Vaiko automaatti?
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: ihaa - 6.08.2015 kello on 18:00
Vaiko automaatti?

No sepä se.  ;D tässähän alkaa menemään sanat sekaisin kun odottaa jo niin kovasti perhettä kotiin reissulta, kaikkea se teettää.  ;D
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: thy - 6.08.2015 kello on 18:31
Tuossa ko. mersussa on "isojen poikien" mukaan kyllä juurikin tuo sprintshift vaihteisto. En ole moisella itse ajanut, mutta samojen lähteideni mukaan pitäisi olla hyvin toimintovarma tapaus ja jakeluautoissa käyttäävätte paljolti tuommottisia tai siis tuohon aikaan käyttäneet.

Mutta onko siitä minkälaisia näkemyksiä muilla, että kannattaako se noin 5000-7000 lisäpanostus jottai saisi vähän uudemman tapauksen? Yksilöitähän nuo taitaa aikalailla olla kaikki, mutta onko jotain yleistä ikäluokkaa esim. missä vaiheessa saumat rupeaa fuskaamaan tms? tai vaihtoehtoisesti onko jonkin koritehtaan rakennelma parempi kestämään kun jonkin toisen? Ilmeisesti tuota hymeriä ja bürstneriä on pidetti näilläkin foorumeilla laadukkaina, mutta onko joku mistä pitäisi osata pysyä erossa tai tarkistaa tarkemmin?
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: kimi - 6.08.2015 kello on 18:51
^ Hyvällä pidolla kaikki kestää, jotkut paremmin kuin toiset. Hymer on varma valinta rakenteiden suhteen ollut jo pitkään.
Itse en pelkää perus styrox eristettä ja eristeenä se on yhtä hyvä kun muutkin. Tietty styrox ei sitten siedä minkäänlaista vuotoa ilman rakenteiden korjaamista.
Hinta/laatu suhde uutena kertoo kyllä paljon ja kalliimmat on kieltämättä paremmin rakennettuja. Meillä on Chausson ja merkkinä minun mielestä aliarvostettu suomessa, saksassa hintatso jopa korkeampi kuin täällä.
Itse ostin auton kosteusvaurioisena ja syy oli väärin asennettu peruutuskamera. Sen asennusreistä takaseinä oli kastunut ja yhteen kaappiin tuli vettä. Autolla olen ajanut n. 150 000 km ja kaikkiaan siinä on n. 275km mittarissa. Käy ja kukkuu eikä "rämise" ajossa. Fordin vm 2002 alustalla tuo.

Tuohon lisähintaan on vaikea tai mahdotonta vastata, omaan käyttöön näitä ostetaan ja jos joku "facelift" alusta nostaa hintaa sen vaikutus pienenee ajan mittaan. Ehjä hyvin pidetty vanhempi voi hyvinkin olla parempi vaihtoehto
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: thy - 11.08.2015 kello on 22:25


(http://karavaanari.org/kuvat/1439321085.jpg)

Tommottinen se sitten tarttu matkaan.... se siitä rauhassa syksyn aikaan katseluista ;)

2009 156 tkm ajettu.... siihen sit tutustumaan pikkuhiljaa :)
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Oulaa - 11.08.2015 kello on 22:58
 Thumb
Jostainhan se on alettava .
Onnittelut uudesta autosta !
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: Alan - 11.08.2015 kello on 23:28
Punakuonohan se siinä.  Thumb
Otsikko: Vs: Puoli-integroidut korimallit
Kirjoitti: seppoko - 12.08.2015 kello on 00:03
Punakuonohan se siinä.  Thumb

Ei ole, jotain puuttuu

(http://karavaanari.org/kuvat/1439326900.jpg)

tai no on  Punakuono. Taitaa olla pikkuserkku?