Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: thy - 2.08.2015 kello on 20:28

Otsikko: Takaylitykset?
Kirjoitti: thy - 2.08.2015 kello on 20:28
Tervehdys kaikille,

Tuli lomalla vuokrattua asuntoauto ja siitä se sitten lähti, oma tartteis saada :) Vielä katselu vaiheessa ja arvonta puoli-integroidun ja integroidun välilläkin menoillaan, mutta se ei ollut varsinainen kysymys.

Me reissaamme kahdestaan + koirat, joten olen tykästynyt malliin, jossa sänky on takana ja aina valmiina osapuilleen samassa tasossakin. Monessa tälläisessä autossa on aika pitkännäköinen peräylitys. Pihassamme on melko jyrkkä ja lyhyt mäki, joten kysymys kuuluu voiko se olla ongelma? Toki autoa olisi hyvä säilyttää pihassa talon päädyssä ja sinne se mäki on. Mäki on asfaltoitu ja nousee n. 2 metriä 6-7 metrin matkalla.

Vuokra-autona oli puoli-integroitu kapine ja pitkähän siinäkin peränylitys oli, mutta ei tullut norjan reissulla kateltua miten herkkä se ois ollu raapimaan maahan...
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: retkeilijä - 2.08.2015 kello on 21:02
Pitkä peräylitys voi olla ongelmallinen monellakin tavalla. Varsinkin talvella. Jyrkästi kääntäessä perä voi kopsahtaa yllättäviin paikkoihin. Vauhdissa perä voi laskeutua hyvinkin alas jousituksen sallimissa rajoissa.

Eikö lyhyempi auto käy käy kuten meillä. Peti pitkittäin perällä. Auton pituus 5,65 m.

(http://karavaanari.org/kuvat/1438538454.jpg)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: tsahkali - 2.08.2015 kello on 21:45
2m 6-7m matkalla taitaa olla katsojan silmissä, niin jyrkältä se tuntuu....
Mutta, peräylitys voi joskus aiheuttaa ongelmia, varsinkin jos autossa on esim. Al-kon liian matala alusta. Yleensä silloinkin selviää rauhallisuudella ja varovaisuudella.
Jos se parkkipaikka huolettaa, niin pari rimaa, sarana väliin ja pätkä narua....  Tämän 'työkalun' kanssa voit käydä tyypittämässä autoja ja saat käsityksen, millaiseen mäkeen voi mennä.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: Antza0 - 2.08.2015 kello on 21:56
Matala alusta ja pitkä ylitys on tosiaan se hankalin yhdistelmä.

Kannattaa kans kattoa mikä siel takapäässä ekana karahtaa karille. Hiukan eri juttu jos runkopalkinpää tai muovipuskuri raapaisee ekana kii. Kuormakin vaikuttaa, vaiks tyhjänä testatessa kaikki menee ok, takatalli täynnä voikin sit jo raapaista. Tohon vaivaan taas auttaa ilmapussit takajousituksessa.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: Antza0 - 2.08.2015 kello on 21:58
2m 6-7m matkalla taitaa olla katsojan silmissä, niin jyrkältä se tuntuu....

Meil on torpassa kattokaltevuus just toi 1:3. :-)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: reiska14 - 2.08.2015 kello on 22:22
Ei taida etuvetoinen nousta tuosta edes kesällä  :(
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: Aakku - 2.08.2015 kello on 22:29
Jossakin matkailuautossa näin sellaiset apupyörät rungossa ottamassa peräylitystä vastaan....Onkos sellaiset kovin yleisiä?

Ainakin kai noilla pitkillä vaunuilla luulisi olevan vaikea päästä laivaan. Paldiskin rannassa kovasti laitettiin lankkuja alle.

Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: kimi - 2.08.2015 kello on 22:56

Maavara meillä on sellainen että, teen öljynvaihdot nostamatta autoa, alle mahtuu isohko ukko hyvin, silti koukku raapii maata muutaman kerran vuodessa. Muutama viikko sitten upposi komeasti hiekkatiehen ja takapyörät piti tunkata ylös ja laittaa puutavaraa alle jotta sai sen takaisin tielle.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438545269.jpg)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: 88k5 - 2.08.2015 kello on 23:11
Kun on pitkä akseliväli, ei ylityskään tarvitse olla iso (6.5-7m autoissa). Kun on tiuha danan perä (iso), tulee koritehtaalla väkisin lattia ylös  ;) .. alle pääsee ihan konttaamalla ;D
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Rmor_roiskareilla.jpg)
Kun on tuplaten vetäviä pyöriä, niin voi hyvin nostaa veneenkin rampista m-autolla
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: kimi - 2.08.2015 kello on 23:20
Kun on pitkä akseliväli, ei ylityskään tarvitse olla iso (6.5-7m autoissa). Kun on tiuha danan perä (iso), tulee koritehtaalla väkisin lattia ylös  ;) .. alle pääsee ihan konttaamalla ;D

Kun on tuplaten vetäviä pyöriä, niin voi hyvin nostaa veneenkin rampista m-autolla

Paljonko sinulla kokonaispituus ja paljonko ylitys.

Meillä takaakselilta koukkuun aika tarkkaan 2m ja kokonaispituus 6,98.

Maavara sinulla taitaa olla samaa luokkaa, meillä lattia just tuon harmaan kylkipalan yläpuolella
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: thy - 2.08.2015 kello on 23:38
No juu, ehkä se 2 m on yläkanttiin reilusti, mut melko jyrkkä ja lyhyt mäki siis....

Joku tollanen lyhyempi kulkine voisi toimia kyllä myöskin. Koirille toki pitäisi olla tila rakentaa ihan omat paikkansa... Vai miten muut kuskaa koiruuksia mukana?
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 3.08.2015 kello on 08:34
Pitkästä peräylityksestä ei ole ollut haittaa. Joskus on vetokoukku raapaissut tiehen. Enempi on jouduttu katsomaan peruuttaessa, ettei peräylityksen alla olevat säiliöt ota mihinkään kiinni.

(http://karavaanari.org/kuvat/1438580420.jpg)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: tsahkali - 3.08.2015 kello on 11:33
Joku tollanen lyhyempi kulkine voisi toimia kyllä myöskin. Koirille toki pitäisi olla tila rakentaa ihan omat paikkansa... Vai miten muut kuskaa koiruuksia mukana?

6m.  Pöytä ja penkki on poistettu käytöstä ja siihen on rakennettu koirien häkki. Häkin sivussa on saranoituna pieni pöytä, toinen istuu pelkääjän penkillä ja toinen irtotuolilla tai koirien pedin reunalla silloin kun syödään vaikka aamupalaa.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: 88k5 - 3.08.2015 kello on 11:49
Paljonko sinulla kokonaispituus ja paljonko ylitys.

Meillä takaakselilta koukkuun aika tarkkaan 2m ja kokonaispituus 6,98.

Maavara sinulla taitaa olla samaa luokkaa, meillä lattia just tuon harmaan kylkipalan yläpuolella
Pituus jää 6.5 metriin, lattian läpi ei tule lokasuojia. Uskoisin, että aika reippaasti korkeampi perä on Rimorissa - ylitys on alle 2m (pitää mitata). Mutta kun jättökulmaa arvioi, se on kuorma-automaisen iso. Koskaan ei ole ollut pelkoa kiinni ottamisesta, edes täydessä lastissa (3.5tn).
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/ToNovalja_Pag.jpg)(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/sekalaista/Kuvia/Kroatiaan2011/ToCress.jpg)
Lautalla Pag'in saarelle edellä oli toinen paripyöräalustainen m-auto, jossa iso takatalli matalalattiaisena (chausson?), eroa on lattialinjassa ja helmakorossa..
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: ihaa - 3.08.2015 kello on 12:04
Millainen tuo 88k5:sen Rimorin takaosa on, näyttäisi että kerrossängyt takana mutta vessaluukku on myös takaseinällä ?
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: 88k5 - 3.08.2015 kello on 12:06
^
"Das stimmt" - sanos saku  :D

..ja kun on oma laittama fillariteline, niin luukkua voi operoida vaikka koslat tellingissä..
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: ihaa - 3.08.2015 kello on 12:12
"Das stimmt" - sanos saku  :D

Nyt pitäisi saada jo kuvaa nähtäville että miten tuo vessa ja kerrossängyt on oikein toteutettu.  :o
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 12:23
Eiköhän tuossa ole kerrossängyt pitkittäin ja vessa toisella puolella autoa.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: ihaa - 3.08.2015 kello on 12:28
Näin varmaan on mutta näyttää tuo luukku äkkiseltään sen verran vasemmalla reunalla keskiviivasta olevan että mahtuuko tuohon vasemmalle sänkyä mutta ei olisi eka kerta kun kuva vääristää.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: retkeilijä - 3.08.2015 kello on 12:38
Tervehdys kaikille,

Tuli lomalla vuokrattua asuntoauto ja siitä se sitten lähti, oma tartteis saada :) Vielä katselu vaiheessa ja arvonta puoli-integroidun ja integroidun välilläkin menoillaan, ...

Itselläni ei ole ollut integroitua kuljinta, vaan kesäkelin peli. Puoli-integroidussa on heti viileämpien ja kosteampien säiden aikana tarve pitää ohjaamon (ulkoista) suojaa paikallaan ettei lasit huurru. Ei paikalleenlaitto ole iso työ eikä kasuminenkaan oli ongelma, kun on kunnon muovisäkki johon sen voi pakana. Kylmiä auringonlaskuja / -nousuja ja kuutamoa olisi  kiva seurata m-auton parhailta istuimilta ja näköalapaikalta ohjaamosta. Häiriköiden tultua paikalta voi helposti poistua, jos verhoja ei tarvitse mennä ulos poistamaan.

Jos m-auton käyttöä on kylmien säiden aikaan ja talvella, integroitu malli lienee selvästi parempi.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: 88k5 - 3.08.2015 kello on 12:46
Näin varmaan on mutta näyttää tuo luukku äkkiseltään sen verran vasemmalla reunalla keskiviivasta olevan että mahtuuko tuohon vasemmalle sänkyä mutta ei olisi eka kerta kun kuva vääristää.
Mahtuu, mahtuu - wc ja suihku on poikittain.
(http://karavaanari.org/kuvat/1438595008.jpg)(http://karavaanari.org/kuvat/1438595111.jpg)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 15:24
Itselläni ei ole ollut integroitua kuljinta, vaan kesäkelin peli. Puoli-integroidussa on heti viileämpien ja kosteampien säiden aikana tarve pitää ohjaamon (ulkoista) suojaa paikallaan ettei lasit huurru. Ei paikalleenlaitto ole iso työ eikä kasuminenkaan oli ongelma, kun on kunnon muovisäkki johon sen voi pakana. Kylmiä auringonlaskuja / -nousuja ja kuutamoa olisi  kiva seurata m-auton parhailta istuimilta ja näköalapaikalta ohjaamosta. Häiriköiden tultua paikalta voi helposti poistua, jos verhoja ei tarvitse mennä ulos poistamaan.

Jos m-auton käyttöä on kylmien säiden aikaan ja talvella, integroitu malli lienee selvästi parempi.

Meillä on ovet, puolet konepellistä ja tuulilasin peittävä suoja. Tuulilasin reunoista tarranauhalla kaksinkertainen, tuulilasi voidaan pitää myös peittämättömänä, ei estä näkyvyyttä eteenpäin ollenkaan.
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: retkeilijä - 3.08.2015 kello on 19:09
Off-Topic:
Ei takaylityksesta, mutta sallittanee

Meillä on ovet, puolet konepellistä ja tuulilasin peittävä suoja. Tuulilasin reunoista tarranauhalla kaksinkertainen, tuulilasi voidaan pitää myös peittämättömänä, ei estä näkyvyyttä eteenpäin ollenkaan.
Tuota, että tuulilasi on peittämättä voisi kuva selvittää  :-\
Eikös katsojan hengityshuurut tartu kylmään tuulilasiin, vai onko kaksinkertainen tuulilasi tai puhallus?

Alla kuva minun minimipeitosta. Ei voi käyttää ajaessa  ;D

(http://karavaanari.org/kuvat/1438617808.jpg)
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: kimi - 3.08.2015 kello on 19:33
Jos vaatii eristyksen se on kiinni. Paikoilleen lattaessa tuo tarranauha on auki ja sen peitteen saa todella tiukaksi , jos haluaa niin jättää tarrat auki ja saa näkymät, kovilla pakkasilla voi silloin ikkuna huurtua.

Peitto siis peittää ovet ja iso osa konepeltiä. jos siulla olisi ikkunan reunoissa 5cm leveät tarranauhat ja kääntäisit yläosan pyyhkijöitten päälle, lasin kohdalta peitto olisi ilmeeltään lähellä meidän
Otsikko: Vs: Takaylitykset?
Kirjoitti: tsahkali - 3.08.2015 kello on 21:46
Jos m-auton käyttöä on kylmien säiden aikaan ja talvella, integroitu malli lienee selvästi parempi.

Jos sisällä on normaali lämpö, niin aina niihin ikkunoihin tahtoo tulla kosteutta, korista riippumatta.
Jos taas lämpöä on yli +20, niin.....