Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: HarriOlavi - 30.07.2015 kello on 19:30
-
Olen aivan "vihreä" seuraavassa asiassa: :o
Kyseessä on Ducato vm.1991:n Truma kiertoilmalämmitin.
Lämmitin sijaitsee vaatekaapin edessä, alhaalla. Lämmittimen vasemmalla puolella
on tummanruskea "laatikko." Laatikossa on punainen nappi. Kun kytkee lämmittimen
päälle, täytyykö nappi laittaa ylä-, vai ala-asetukselle? Keskellä on ns,nolla.
Mikä on noiden toimintojen eroavaisuus käytössä?
Minulla ei ole ohjekirjaa tai mitään vastaavaa infoa. ::)
Lämmitimessä itsessään on pietzo (?) sytytys ja puhallusnopeuden säätö asteikko 1-7.
Tiedoista kiitollisena HarriOlavi
-
Olen aivan "vihreä" seuraavassa asiassa: :o
Kyseessä on Ducato vm.1991:n Truma kiertoilmalämmitin.
Lämmitin sijaitsee vaatekaapin edessä, alhaalla. Lämmittimen vasemmalla puolella
on tummanruskea "laatikko." Laatikossa on punainen nappi. Kun kytkee lämmittimen
päälle, täytyykö nappi laittaa ylä-, vai ala-asetukselle? Keskellä on ns,nolla.
Mikä on noiden toimintojen eroavaisuus käytössä?
Minulla ei ole ohjekirjaa tai mitään vastaavaa infoa. ::)
Lämmitimessä itsessään on pietzo (?) sytytys ja puhallusnopeuden säätö asteikko 1-7.
Tiedoista kiitollisena HarriOlavi
Omistatko puhelimen, jossa on kamera? Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. ;)
-
Jep. Otan kuvan viikonlopun aikana.
Yst.terv: Harri :)
-
Lukeeko laatikossa mitään esim truma vent tms? Ilmeisesti tuo nappi on jostain syystä erillään puhaltimen säädöstä? Jos siinä on toisessa asennossa "A" ja toisessa samanlainen kuva kuin esim valojen himmentimessä tms, niin siitä ohjataan toimiiko puhaltimen nopeus automaattisesti (lämpötilan? mukaan) vai manuaalisesti kiekosta.
Näin epäilen minä.
-
Olisko tästä apuja:
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/S3002%20%28P%29%20ja%20S5002.pdf
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Puhallin%20TEB%20II%20ja%20TN.pdf
Kytkimien ulkoasu voi vähä vaihdella, riippuen iästä mutta toiminta on sama.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1438354193.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438354204.jpg)
Meillä on kuvan ( 2 kuvaa) mukainen Truma lämmitin. Kyseessä on Fiat Ducato 2.5 td vm.1991
Punaisen napin ollessa keskellä, ei tapahdu mitään.
Mikä toiminto on yläasennossa?
Mikä toiminto on napin ollessa asennossa A ?
Kaikki vinkit / neuvot otetaan kiitollisina vastaan kuinka Trumaa tulee / voi käyttää
oleskelumukavuuden saavuttamiseksi.
Yst.terv: HarriOlavi
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1438354193.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1438354204.jpg)
Meillä on kuvan ( 2 kuvaa) mukainen Truma lämmitin. Kyseessä on Fiat Ducato 2.5 td vm.1991
Punaisen napin ollessa keskellä, ei tapahdu mitään.
Mikä toiminto on yläasennossa?
Mikä toiminto on napin ollessa asennossa A ?
Kaikki vinkit / neuvot otetaan kiitollisina vastaan kuinka Trumaa tulee / voi käyttää
oleskelumukavuuden saavuttamiseksi.
Paras mukavuus tulee nappi A-asennossa, nupista saa säädettyä puhaltimen kierroksia tai paremminki peruskierroksia. Lämmittimen kierrettävä nuppi eli se oikeanpuoleinen ei ole puhaltimen nopeussäätö vaan lämppärin lämmönsäätö. A-asennossa puhallin nostaa kierroksia ku lämpöä tarvii levittää enemmän. Sopivia säätöjä joutunee hiukka etsiskelemään.
Puhaltimen säätimen toinen asento eli yläasento säätää suoraan kierroksia, ilman lämmönmukaista reagointia.
Lämpän oikea nuppi pitää muuten sisällään muuten myös liekinvarmistimen, eli nuppi käyttöasentoon ja painallus pohjaan, samalla pietsosta napsutellen pitäis syttyä. Ku liekki syttyy, hetken päästä nupin voi päästää ylös.
Jos käyttää pelkkää lämppää, se toimii suunnilleen pelkkänä säteilylämppärinä. Puhaltimella sit saa lämpöä levitettyä pitkin purkkia.
Ilman lämppää puhaltimella saa sekoiteltua ilmoja.
-
Paras mukavuus tulee nappi A-asennossa, nupista saa säädettyä puhaltimen kierroksia tai paremminki peruskierroksia. Lämmittimen kierrettävä nuppi eli se oikeanpuoleinen ei ole puhaltimen nopeussäätö vaan lämppärin lämmönsäätö. A-asennossa puhallin nostaa kierroksia ku lämpöä tarvii levittää enemmän. Sopivia säätöjä joutunee hiukka etsiskelemään.
Puhaltimen säätimen toinen asento eli yläasento säätää suoraan kierroksia, ilman lämmönmukaista reagointia.
Lämpän oikea nuppi pitää muuten sisällään muuten myös liekinvarmistimen, eli nuppi käyttöasentoon ja painallus pohjaan, samalla pietsosta napsutellen pitäis syttyä. Ku liekki syttyy, hetken päästä nupin voi päästää ylös.
Jos käyttää pelkkää lämppää, se toimii suunnilleen pelkkänä säteilylämppärinä. Puhaltimella sit saa lämpöä levitettyä pitkin purkkia.
Ilman lämppää puhaltimella saa sekoiteltua ilmoja.
Paljon kiitoksia infosta. Olet hienosti kuvaillut eri toiminnat Thumb Thumb
Olemme parhaillaan Haapsalussa, Pikseke Camping'issä. Ilma on hieman viilentynyt ja yö on varmaan vieläkin viileämpi, joten laitoin lämmittimen päälle. Lämpöä säteilee kivasti parhaillaan ympäristöön. :) :)
Hyvää alkavaa elokuuta kaikille foorumilaisille. :)
-
Paljon kiitoksia infosta. Olet hienosti kuvaillut eri toiminnat Thumb Thumb
Olemme parhaillaan Haapsalussa, Pikseke Camping'issä. Ilma on hieman viilentynyt ja yö on varmaan vieläkin viileämpi, joten laitoin lämmittimen päälle. Lämpöä säteilee kivasti parhaillaan ympäristöön. :) :)
Hyvää alkavaa elokuuta kaikille foorumilaisille. :)
Ole hyvä. Ette sattumalta olleet Saarenmaalla noin viikonverran takas? Parkkipaikalla vierasvenesataman vieressa, GoSpan vieressä?
Piti myös viikko sitten piipahtaa Piksekeen, mut perheen toinen päättävä puolisko esitti muita vaatimuksia. Haapsalu jäi jälleen toiseen kertaan. Edellinen vierailu onkin jo ajalta ennenkuin Markku oli avannut Pikseken. Tervita Markkud meie pool-saarlaste poolest ka! ;-) Ja head reisi teie seltskonnale!
Puhallin muute siirtää mukavast ton säteilylämmön laajemmalle lämpimänä ilmana. Kannattaa lämmittää paikat jo valmiiksi, ja lähteä pikkuhiljaa hakemaan mukavia säätöjä pikkukorjauksilla. Meillä tais olla joskus vanhassa autossa sopiva lämmittimen lämpöasetus välikeleillä jossain 2 ja 3 välillä, puhaltimen asetusta en muista. Muutaman kerran voi yöllä olla tarpeen hienosäätää, jos hikoiluttaa tai kalisuttaa.
Lämppärin termari oli muuten meillä heti naamapellin takana, keskellä aivan lattianrajassa. Kannattaa kattoa ettei oo siinä mitään mattoa tms tiukasti edessä, voi tietty kärytäki jos on turhan liki. Ja jos lämppä on ollu pitkään käyttämättä, se voi haiskahtaa ku kuumenee kunnolla. Etupelti pois, imurointi ja sit kerta kunnolla kuumaksi säätö täysillä ja kaikki luukut auki, niin käry loppuu.
-
Ole hyvä. Ette sattumalta olleet Saarenmaalla noin viikonverran takas? Parkkipaikalla vierasvenesataman vieressa, GoSpan vieressä?
Piti myös viikko sitten piipahtaa Piksekeen, mut perheen toinen päättävä puolisko esitti muita vaatimuksia. Haapsalu jäi jälleen toiseen kertaan. Edellinen vierailu onkin jo ajalta ennenkuin Markku oli avannut Pikseken. Tervita Markkud meie pool-saarlaste poolest ka! ;-) Ja head reisi teie seltskonnale!
Puhallin muute siirtää mukavast ton säteilylämmön laajemmalle lämpimänä ilmana. Kannattaa lämmittää paikat jo valmiiksi, ja lähteä pikkuhiljaa hakemaan mukavia säätöjä pikkukorjauksilla. Meillä tais olla joskus vanhassa autossa sopiva lämmittimen lämpöasetus välikeleillä jossain 2 ja 3 välillä, puhaltimen asetusta en muista. Muutaman kerran voi yöllä olla tarpeen hienosäätää, jos hikoiluttaa tai kalisuttaa.
Lämppärin termari oli muuten meillä heti naamapellin takana, keskellä aivan lattianrajassa. Kannattaa kattoa ettei oo siinä mitään mattoa tms tiukasti edessä, voi tietty kärytäki jos on turhan liki. Ja jos lämppä on ollu pitkään käyttämättä, se voi haiskahtaa ku kuumenee kunnolla. Etupelti pois, imurointi ja sit kerta kunnolla kuumaksi säätö täysillä ja kaikki luukut auki, niin käry loppuu.
Terve,
Emme olleet. (GoSpa) Piipahdimme vierailulla Pikseke'ssa. Oli tarkoitus olla myös la/su välinen yö. Lauantaina piti olla ennusteen mukaan kaunis ja aurinkoinen päivä. Näin olikin aivan aamusta, mutta sitten alkoi vesisade, ::) ::) joten kohti kotia eräiden tuttavien kautta. ( Lihula )
Jep. Lämmityssysteemit kannattaa olla ja pitää kunnossa aina. Jokainen varmasti pitääkin jos vain on yhtään itsesuojeluvaistoa. :) Kiitos vielä kerran hyvistä neuvoista / vinkeistä. :) :)
Minulle kyseinen lämmityslaite on ensimmäinen kohdalle sattunut, joten sen käyttöominaisuudet ovat pitkälle mysteeri asia. Itse asiassa auto on saavuttanut ihmisen "mittapuulla" täysi-ikäisyyden hyvin. Ostaessamme auton, ei siinä ollut huolto,-ohjekirjaa mukana. Kokemusta on jonkin verran Alde-ja kaasukeskuslämmityk sistä.
Yst.terv: Harri