Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Re-Retro - 28.07.2015 kello on 22:39
-
Ehkä väärä palsta, kun kaukanahan nuo mistään matkailuautoista on. Mitä sanoo Suomen lainsäätäjä moisista rakennelmista esim. http://i.ytimg.com/vi/j5ilroqwivU/maxresdefault.jpg ? Jos tuollaisen rakentelisi täysiverolliseen henkilöautoon, olisiko kummempaa nokan koputtamista? Voisihan tuollaisen toki palauttaa katsastukseen entisenlaiseksi henkilöautoksi. Saako henkilöautossa olla esim. 5kg kaasupulloa tai vaikkapa petroliliettä, tiedän kuulostaa naurettavalta moiset pienessä kotterossa, mutta rajaako hlö-auto vs. matkailuauto-status jotain pois?
-
Nettiautossa myynnissä Renault Kangoo "retkeilyauto".
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/kangoo/1438708
-
Nopeusrajoitus taitaa tippua 100km/h
-
Ilmanvaihdon ja lämmityksen toteutukset kiinnostaisi.
Vaikka olisin yksinreissaaja niin hyppäisin kyllä ylöspäin retkeilyautoluokkaa n, vaikka mukaviltahan nuokin näyttää.
-
Ilmanvaihdon ja lämmityksen toteutukset kiinnostaisi.
Vaikka olisin yksinreissaaja niin hyppäisin kyllä ylöspäin retkeilyautoluokkaa n, vaikka mukaviltahan nuokin näyttää.
Olihan tuossa mielestäni tuulettuva kattoluukku
-
Nettiautossa myynnissä Renault Kangoo "retkeilyauto".
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/kangoo/1438708
Sama tuli bongattua, silmään pistää tuo, että on tehty pakettiautoon. Tietenkin jos ei istumapaikat lisäänny ja ko. mööpelit menee irrallisena muuttokuormana, mutta aika riskaabelilta vaikuttaa.
-
Näissä juuri piilee se vanha hieno camping-henki jota minä itse henk.koht arvostan.
Reisulla kun vaan se yöpyminen on mielestäni tärkeää,-ei niinkään se oleilu vaunussa/autossa.
Tietysti ymmärrän niitä joille se matkamajoite on ainoa "kesämökki"ja silloin siihen satsataan,mutta näin retkireissaajana tollainen pieni campingauto on varsin oiva.
Itse kylläkin telttafriikkinä priorisoin sitä yöpymisvälineenä ja joka mahtuu kaikkien autojen takapaksiin. Ja hieman jos satsaa hintaan ja laatuun niin teltalla on varsin mukava yöpyä.
Itse nyt kun tuo army-vani on kunnostettu nyt päästä varpaaseen ja siinä yhden miehen sänky niin se on aivan riittävä yönylimajoite tosin ahdas mutta mieluinen.
Aiheen aloittajalle vielä että älä poissulje pakettiauton mahdollisuuttaretki kulkineeksi. Hiace ja parisänky taakse on myös hyvä vaihtoehto mutta kaikki tyylillään,,,,,,,,,hyviä tulevia retkiä! :D t migel
-
Itse kylläkin telttafriikkinä priorisoin sitä yöpymisvälineenä ja joka mahtuu kaikkien autojen takapaksiin. Ja hieman jos satsaa hintaan ja laatuun niin teltalla on varsin mukava yöpyä.
Mulla koko karavaanarimatkailu n viehätys perustuu siihen kun vettä tulee kaatamalla, salamat välkkyvät ja katselen auton ikkunasta niitä jotka kärvistelevät teltoissaan. Silloin oikein sydäntä lämmittää. ;D
-
Ei kai tuossa sen kummallisempaa, hlö-määrä vaan mättää ote vs. käytäntö => vaatinee muutoskatsastuksen. Ja ei, nopeuskaan ei tuosta tipahda kun se on yhä henkilöauto, ei paku. Kaasupullot vaativat aina ulostuulettuvan, erillisen, suljetun tilansa = jos kaasua jostain syystä pääsee pullosta vuotamaan, se ei pääse millän sisätiloihin. Jotkut ovat ratkaisseet tämän niin että takaoveen on tehty tuuletusaukot ja tiivisteet, jotka tiivistyvät kaasukaapin reunoihin = takaluukku kun aukaistaan, aukeaa myös kaasukaappi samalla 8)
Mitä tulee sitten matkailun mukavuuteen tuollaisella edes 1 hlö, onkin taas kokonaan toinen juttu. Pedinkin pituus on oma ongelmansa, tuossa autossa 2m sisäpituus saavutetaan vasta pelkääjän jakkara nurin kippaamalla. Ihan omalla kokemuksella kun 50cc Kymcon moposkodenkin aikanaan kotiin tuollaisella 1-koppaisella Partnerilla toin :D
-
Mulla koko karavaanarimatkailu n viehätys perustuu siihen kun vettä tulee kaatamalla, salamat välkkyvät ja katselen auton ikkunasta niitä jotka kärvistelevät teltoissaan. Silloin oikein sydäntä lämmittää. ;D
Taidat olla perus vahingoniloinen suomalainen joka nauttii toisten ongelmista ja sälli jonka vieressä baaritiskillä en viihtyisi.....mutta kaikkien onneksi pysyt siellä kopissas ja kyttäät muita. t migel
-
Taidat olla perus vahingoniloinen suomalainen joka nauttii toisten ongelmista ja sälli jonka vieressä baaritiskillä en viihtyisi.....mutta kaikkien onneksi pysyt siellä kopissas ja kyttäät muita. t migel
Tunnustan, sellainenhan minä.
-
Ilmeisesti olet myös entinen telttailija. Sellainen moni karavaanari on, minäkin.
Kangoo -ratkaisu on teltasta seuraava. Kompaktius viehättää, esimerkiksi Hiaceen verrattuna.
Jos pieni huuli sallitaan, niin kuulin taannoin määritelmän siitä, ketkä noita Kangoo/Partner/Berlingoja käyttää. Kuulemma rämehomot, eli luonto- ja lintufriikit. :)
-
Ilmeisesti olet myös entinen telttailija. Sellainen moni karavaanari on, minäkin.
Jep. Kaiholla muistelen tyttöystävän kanssa tehtyjä nuoruuden telttaretkiä kun lämmityslaitteen virkaa hoiti yhteinen makuupussi. Sadetta ei aina edes huomannut. Ehkä nämä muistot saavat nykyisen vahingoniloni menemään osin kateuden piikkiin.
-
Tuolta voisi katsoa mallia...
Näihin saa valmiita settejäkin eri aumalleille. Itse hommaisin esimerkiksi perus Berlingon henkilöautona.
http://bfy.tw/12jW
-
Telttailiana en näkisi tuossa mitään positiivistä. Kyllä täytyy joskus myös oleskella ja vaikka vaihtaa vaatteita niin seisomakorkeus pitää olla. Enkä ole omistanut koskaan telttaa mikä ei pitäisi vettä (vuodesta -76 telttaillut).
Mutta onhan tuollainen yksi vaihtoehto. Jonkin näköinen markiisi kylkeen toisi lisätilaa.
-
lähellä pyörii Nissan NV 200, kun pientä kaipaa
-
oli tuossa myynnissä VW TARO avolava joka on rekisteröity retkeilyautoksi, lavalla on se korkea lasikuitu kuomu, ei tainnut olla ikkunoitakaan ollenkaan
-
Kappas! Berlingoa löytyy ihan as.autonakin :o
(http://smgmedia.blob.core.windows.net/images/112481/1024/citroen-berlingo-a-class-mhome-diesel_10419755.jpg)
-
Kappas! Berlingoa löytyy ihan as.autonakin :o
(http://smgmedia.blob.core.windows.net/images/112481/1024/citroen-berlingo-a-class-mhome-diesel_10419755.jpg)
tuommoinen oli jossain leirintä alueella tässä lähiaikoina, keltaiset kilvet oli autossa
-
Pienikokoisen, sopuisan pariskunnan valinta. :o
Olisi kiva nähdä pohjaratkaisu, ehkä vessa puuttuu.
-
Pienikokoisen, sopuisan pariskunnan valinta. :o
Olisi kiva nähdä pohjaratkaisu, ehkä vessa puuttuu.
http://www.wellsbridgemotorhomes.co.uk/Used%20Homes/Sold%202013-03/NEW-DEBUT%20Citroen%20Berlingo%20Debut/details.htm
-
Ilmeisesti olet myös entinen telttailija. Sellainen moni karavaanari on, minäkin.
Kangoo -ratkaisu on teltasta seuraava. Kompaktius viehättää, esimerkiksi Hiaceen verrattuna.
On teltassakin öitä tullut vietettyä, mutta asuntovaunussa huomattavasti enemmän. Tuo auton koko juurikin miellyttää, ollen kokoluokkaa pienempi kuin peruspakut. Makuupaikka on vähän arvoitus, kuinka pitkän tuollaisen saa, netissä monissa rakennelmissa on 185cm punkka. Ilmeisesti lisäpituutta saisi makuutilaa nostamalla, mutta max. pituus lienee n. 195cm. Sekin on itselle turhan nafti, 2m olisi käypäinen. Tosin Berlingoihin voi olla saatavissa etuistuinta, joka menee matalaan nippuun, tällöin koko pituuden saisi hyödynnettyä sängyn alustaksi kojelautaan asti.
Aikanaan suunnitelmissa oli rakentaa henkilömallin VW:n T3:sta retkuiluauto ja autokin oli olemassa, mutta vanhan ilmabokserin kulutus oli jotain turhan juhlavaa. Autoon tuli sitten muutenkin tekninen hasardi, joten rakennelma jäi tekemättä. Tuollainen Parter/Berlingo olisi varmasti kulutukseltaankin aika kukkaroystävällinen :)
Jos pieni huuli sallitaan, niin kuulin taannoin määritelmän siitä, ketkä noita Kangoo/Partner/Berlingoja käyttää. Kuulemma rämehomot, eli luonto- ja lintufriikit. :)
Voe helvettiläinen :laugh:
-
lähellä pyörii Nissan NV 200, kun pientä kaipaa
Tramobil tekee Nissan NV 200:n koriin pientä retkeilyautoa, joka muutoskatsastetaan matkailuautoksi: Tramobil City (http://tramo.net/etusivu/?page_id=28)
Mielenkiintoista on että alustana voidaan käyttää henkilöautoa, jolloin alkuperäiset takapenkit säilyvät ja auto rekkisteröidään viidelle. Nopeusrajoitukseksi tulee 100 km/h mutta käyttövoimavero putoaa matkailuauton tasolle. Myös pakuksi rekisteröityä alustaa voidaan ilmeisesti käyttää.
Onhan se jonkinlainen etu, että lautoilla pääsee henkilöautohinnalla ja auto mahtuu autotalliin sekä parkkihalleihin.
Hyvä ratkaisu pienille talouksille, kun halutaan pitää vain yhtä autoa ja matkailukäytössä autossa vain yövytään lähinnä kesäaikaan.
-
Myös pakuksi rekisteröityä alustaa voidaan ilmeisesti käyttää.
Jäi vähän vaivaamaan tuo pakun koriin tehty retkeilyauto. Pienemmässä kokoluokassa uudempi pakukin käy, sillä niistä on maksettu täysi autovero. Esimerkiksi Kangoo, Berlingo/Partner ja Nissan NV200 ovat näitä pakettiautoja, jotka eivät kuulu alennetun autoveron piiriin. Tähän tulokseen tulin, kun katselin uusien pakujen hinnastoja, joissa näkyy autoveron suuruus. Opel Combo ja Fiat Doblo ovat jo alennetulla verolla. Olisiko kokonaismassa 2500 kg jonkinlainen rajapyykki täyden ja alennetun autoveron välillä?
-
Minulla on tuollainen berslinko käytössä, siis jota käytän retkeilykäytössä ja taasen tarvittaessa on viiden hengen henkilöauto.
Voin laittaa kuvia tuosta kiinnostuneille.
-
Tämmönen "kyläsepän" kyhäelmä osu silmään, sääli hienoa alustaa Thumbd
http://www.tori.fi/lappi/Asuntoauto_Citroen_3CV_27795644.htm?ca=18&w=3
-
Tämmönen "kyläsepän" kyhäelmä osu silmään, sääli hienoa alustaa Thumbd
http://www.tori.fi/lappi/Asuntoauto_Citroen_3CV_27795644.htm?ca=18&w=3
Kieltämättä kaxjakoisia tunteita....
Piti tarkistaa, vieläkö kantavuuteen sopii kaksi henkeä (ei kai), mutta arkistot eivät olleet järjestyksessä. :(
Aaakkuuu....
-
Kieltämättä kaxjakoisia tunteita....
Piti tarkistaa, vieläkö kantavuuteen sopii kaksi henkeä (ei kai), mutta arkistot eivät olleet järjestyksessä. :(
Aaakkuuu....
Häh...
Eikös siinä ilmoituksessa lue, että 3 henkilöä? Yhdelle on sitten varmaan takana istumapaikka.
Siinä lienee isolohko (3CV), eli kutoskone...Kyllä lähtee. :)
Tuolla 2CV palstalla on keskusteltu hiukka sen historiasta. Siellä kun tuntevat varmaan kaikki Sätkät, jotka Suomessa on.
-
Tuossa on kyllä näpiän kokonen matkailuauto ransuksi. :-X
https://www.auto1.fi/ford-elnagh/columbia+100/153003
-
Eikös siinä ilmoituksessa lue, että 3 henkilöä? Yhdelle on sitten varmaan takana istumapaikka.
Jos kuivapaino on 760kg, niin paljonko jää kantavuutta?
-
Jos kuivapaino on 760kg, niin paljonko jää kantavuutta?
Jaa sitä sää kysyit...
Trafin tiedostot ilmoittaa 1965 Citroen 3CV-AK-KOMBI pakulle omamassaa 710kg ja kokonaismassaa 1030kg.
-
Trafin tiedostot ilmoittaa 1965 Citroen 3CV-AK-KOMBI pakulle omamassaa 710kg ja kokonaismassaa 1030kg.
Ai se oli niinkin hurjan paljon.... :o
-
Viimeyönä tuli testailtua keitto-omisaisuuksia. Joutsa-Helsinki-Joutsa matkalla.
-
Onko tuota henkilömallin Berlingoa ollut saatavilla L2 pituisena?
-
Viimeyönä tuli testailtua keitto-omisaisuuksia. Joutsa-Helsinki-Joutsa matkalla.
Aika kompakti...
Oletko itse tehnyt? Tuosta on olemassa tehdastekoinenkin (Yatoo) versio Berlingoon, mutta ei noin hieno.
Mites makuutilat, vai onko teltta?
-
Aika kompakti...
Oletko itse tehnyt? Tuosta on olemassa tehdastekoinenkin (Yatoo) versio Berlingoon, mutta ei noin hieno.
Mites makuutilat, vai onko teltta?
Harmi Aakku kun tuota ei ollut 2012 Mansossa vielä. Juuh itse oon tehnyt. Makuutilat kahdelle on tuossa autossa myös.
Sohva-asennossa tuossa kaksi pystyy lueskelemaan ja syömään sateensuojassa.
Makuuasennossa kaksi aikuista nukkuu mainiosti, sekä koira myös. Makuutilan mitat on 120 cm x 193 cm