Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: joo o - 20.07.2015 kello on 16:57
-
Näitä aurinkosähköjärjest elmiä alkaa olemaan nyt jo hyvin paljon. Minkälainen tulipalonvaara niissä piilee? esim. mökillä voi monella olla eri ikäisiä ja kuntoisia akkuja, toisiinsa kytkettyinä. Itselläni asuntovaunussa kuumeni akku hyvin voimakkaasti, ennen kuin sen huomasin. Aurinkopaneeli oli kytkettynä ja vaunu oli tavallaan "varastossa" eli poissa käytöstä. Eli näinhän ne mökilläkin ovat, ettei niiden lämpötilaa aina seurata. Voiko akku kuumeta niin paljon että syttyy palamaan?
-
Tuota sarjakytkentää en tässä ymmärrä, käyttölaitteet varmasti lämpenee jos akkuja on sarjakytkennässä syöttämässä - paitsi 24V järjestelmissä, mutta taitaa olla harvemmin sellaista hupipuolella.
Eikös sen latauselektroniikan pitäisi hoitaa hommansa siten ettei vehkeet hajoa tai lämpene.
-
Varmasti kannattaa säännöllisin väliajoin tarkastaa akustonlämpötilat tai kytkeä tarvittaessa säätimeen akuston lämpötilaa seuraava anturi. Mahdollista säätimen vikaantumista voi seurata näyttöpaneelista. Saattaahan säätimen rikkoontuessa pahimmassa tapauksessa päästä paneelijännite suoraan akustolle, jolloin niiden sulaminen voi olla tosiasia. Nämä aurinpopaneelilaitt eet ei ole mielestäni todellakaan "asenna ja unohda" laitteita. ^-^
-
Varmasti kannattaa säännöllisin väliajoin tarkastaa akustonlämpötilat tai kytkeä tarvittaessa säätimeen akuston lämpötilaa seuraava anturi. Mahdollista säätimen vikaantumista voi seurata näyttöpaneelista. Saattaahan säätimen rikkoontuessa pahimmassa tapauksessa päästä paneelijännite suoraan akustolle, jolloin niiden sulaminen voi olla tosiasia. Nämä aurinpopaneelilaitt eet ei ole mielestäni todellakaan "asenna ja unohda" laitteita. ^-^
Samaa mieltä. Seurata kannattaa laitteiden kuntoa Thumb
-
Tuota sarjakytkentää en tässä ymmärrä, käyttölaitteet varmasti lämpenee jos akkuja on sarjakytkennässä syöttämässä - paitsi 24V järjestelmissä, mutta taitaa olla harvemmin sellaista hupipuolella.
Ei se mene aina näin. Sarjaankytkentää olen itse käyttänyt veneen akuissa (12V järjestelmä), eikä laitteet olleet "moksiskaan". Syy sarjaan kytkemiselle on kahden voltin akkujen käyttö. Tehoa on, ja paino saadaan molemmin puolin venettä. Samaa olen suunnitellut autoon, mutta kantavuus kärsisi!
-
Mulla on rinnan-ja sarjaankytkettyjä akkuja yhteensä 6 kpl, (24 V). Enpä ole pahemmin tarkkaillut, sen nimittäin huomaa aika nopeasti jos yksi niistä hajoaa. Ja jos ne ei kuivamaan pääse niin enpä usko että sitä hajoamista etukäteen pystyy arvaamaan.
-
Mulla on rinnan-ja sarjaankytkettyjä akkuja yhteensä 6 kpl, (24 V).
Paneeleitakin näkyi olevan, paljonko?
-
4 kpl 55 wattisia. Vanhan pwm-säätimen perässä.