Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Fartisti - 11.07.2015 kello on 21:28
-
Hei, olisi pari kysymystä koskien matkailuauton aurinkopaneelijärje stelmän kytkemistä.
Järjestelmässä lataussäätimenä toimii MPPT Solar Regulator Tracer BN 30A (http://http://smartenergy.org.uk/charge-controllers/70-mppt-solar-regulator-12-24-v-tracer-bn-30a-input-150v-tr-32-15.html)
Aurinkopaneelitehoa löytyy 5x50W (lataussäädin on jatkoa varten ylimitoitettu). Paneelit linkki. (http://www.ebay.com/itm/271802421436)
1. Lataussäätimen ohjeesta löytyi joku kuva missä aurinkopaneelin miinus-napa oli kytketty auton runkoon. Onko tarpeellista (vai peräti pakollista)??
2. Liitteenä olevassa kuvassa on punaisella merkitty linja. Tarkoitus olisi kytkeä lataussäädin lataamaan molempia akkuja. Mutta mitä lataussäädin tykkää laturin tuottamasta virrasta samaan linjaan? Tarvitseeko laturin ja lataussäätimen välille jonkinlaisen estodiodin?
3. Lataussäätimestä löytyy kuormalle omat liittimensä. Tällä hetkellä kaikki kuormat ovat akkujen (tai huviakun) varassa. Oletteko käyttäneet yleisesti lataussäätimen kuormapuolta?
(http://karavaanari.org/kuvat/1436638923.jpg)
-
et tartte mitään diodeja ,ne vain sotkee säätimien toiminnan.
Säätimelle tulevia miinus napoja ei saaa kkytkeä yhteen! eli ainoastaan akku saa olla maahan kyketty.
-
Mikä laturi matkailuautossa on nyt käytössä? Onko EBL tai Calira?
-
Mikä laturi matkailuautossa on nyt käytössä? Onko EBL tai Calira?
Taitaa olla Cav Lucas..? Mut 65A kuitenki.
-
Tuota, ei ollut kysymys konehuoneen laturista. Vaan asunto-osan , mikä antaa 12v tasajännitettä kun on kytkeydytty valtakunnaverkkoon ;)
-
onko auto omatekonen vai jonku merkkinen asuntoauto, halpottas vian ja tarpeiden suunnistusta
-
Ylläpitolaturi on Ultimate Speed Lidlistä. Kytketäänkö sekin sitten samaan pisteeseen kuin auton oma laturi? Kuvaan piirretty laturi on tässä tapauksessa auton oma laturi konehuoneessa.
Eli ei diodia ennen lataussäädintä.
Eikä paneelien miinusta runkoon. Mutta toki lataussäätimen BAT miinus akulle. Kuinkas lataussäätimen kuormapuolen miinus, voiko kytkeä runkoon vai vedeltäänkö laitteille asti plus ja miinus?
Auto oli Peugeot J9 omavalmisteinen.
-
Jotain tietoa puuttuu nyt aika paljon. :-\
-
Miks et laita suoraan akun napoihin?
-
Ylläpitolaturi on Ultimate Speed Lidlistä. Kytketäänkö sekin sitten samaan pisteeseen kuin auton oma laturi? Kuvaan piirretty laturi on tässä tapauksessa auton oma laturi konehuoneessa.
Eli ei diodia ennen lataussäädintä.
Eikä paneelien miinusta runkoon. Mutta toki lataussäätimen BAT miinus akulle. Kuinkas lataussäätimen kuormapuolen miinus, voiko kytkeä runkoon vai vedeltäänkö laitteille asti plus ja miinus?
Auto oli Peugeot J9 omavalmisteinen.
lataus säätimen kuorma lähtöä ei saa kytkeä maihin jos ajoneuvo on miinus maadiutettu.
sen vuoksi hyvin harvat käyttävät hyväksi säätimen kuorma lähtöä.
minä kytkisin aurinko kennot suoraan säätimen kautta hupi akulle ja laittasin eroitus releen auton akun ja hupiakun väliin. releen ohjauksen ottaisin laturin d+navasta eli merkkivalon piuhasta
asuntopuolen kuormat sitten hupiakulta sulakkeiden kautta...
mikäli oikeen olen ymmärtänyt niin kyseessä varmaan jokin vanhempi auto projekti missä ei juuri hienouksia oo näkynyt?
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1436985913.jpg)
Lataussäätimellä ei ole kuormapuolella mitään, mutta hyvä tietää, kiitos.
Nykyinen kytkentä on nyt kuvan osoittamalla tavalla. Lataussäädin kun tarvitsi akkuun suoraan kytkemisen niin kytkettiin se starttiakkuun ja johan heräsi. Uusi diodi akkujen välillä ettei hupikuorma syö starttiakkua tyhjäksi.
Kytkentä toimii muuten nyt, mutta, jostain syystä aurinkopaneeleilta ei tule sähköä lataussäätimelle asti, ainakaan tarpeeksi.
Paneelit on rinnankytketty.
Lataussäätimen näyttö näyttää paneelien jännitteeksi 0,9V ja virran arvoksi 0,0A..??
Mitattunakin paneelien jännite on vain 0,8V??
Näillä paneeleilla ja nykyisellä kytkennällä jännitteen tulisi olla max. 18V ja virran 20,48A.
Auto niin juurikin vanhempi laitos, vuosimallia -81.
-
anteeksi etukäteen mielipiteeni. voi sua... voisit tehdä homman myös ihan oikeen ja unohtaa diodit...
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1437025371.jpg)
Jotenkin tuollalailla minä sitä ajattelisin, Rölli vois tuon vielä tarkistaa, kun en aurinkojuttujen kanssa ole ollut tekemisissä. Automaattinen latausjännitteen mukaan kytkevä ja katkaiseva erotusrele on esim. Biltemassa parin kympin nurkilla, semmonen on mulla jo muutaman kesän toiminut ok. Tuossa ei kennolla ladata starttiakkua, mutta eihän siellä pitäisi kummoisia kuormiakaan olla parkissa...
Eeli
Edit: Ja tuossa nykyisessä kytkennässä se kolmas diodi kyllä syöttää nyt sitten hupipuolta starttiakusta...
Ja auton normaalin lataussäätimen jännite on muutenkin alakanttiin syklisessä käytössä olevan akun pikavarausjännittee ksi, niin ei siitä kyllä ole yhtään varaa hukata noilla diodeilla...
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1437025371.jpg)
Jotenkin tuollalailla minä sitä ajattelisin, Rölli vois tuon vielä tarkistaa, kun en aurinkojuttujen kanssa ole ollut tekemisissä. Automaattinen latausjännitteen mukaan kytkevä ja katkaiseva erotusrele on esim. Biltemassa parin kympin nurkilla, semmonen on mulla jo muutaman kesän toiminut ok. Tuossa ei kennolla ladata starttiakkua, mutta eihän siellä pitäisi kummoisia kuormiakaan olla parkissa...
Eeli
Edit: Ja tuossa nykyisessä kytkennässä se kolmas diodi kyllä syöttää nyt sitten hupipuolta starttiakusta...
Ja auton normaalin lataussäätimen jännite on muutenkin alakanttiin syklisessä käytössä olevan akun pikavarausjännittee ksi, niin ei siitä kyllä ole yhtään varaa hukata noilla diodeilla...
tuohan näyttää ihan hyvältä Thumb
-
Juu, vaunussa toimii mulla ihan ok, tosin ilman aurinkoa 8) Autosta tulee 16 neliön kaapeli vaunuun, niin jonkunverran jaksaa ladatakin, kun puskissa vallan ollaan. Semmonen tuli vielä mieleen, että tuohon laturilta erotusreleelle menevän piuhan alkupäähän sulake, ja toinen sitten releeltä tulevan johdon hupiakun puoleiseen päähän!
-
Kytkentä toimii muuten nyt, mutta, jostain syystä aurinkopaneeleilta ei tule sähköä lataussäätimelle asti, ainakaan tarpeeksi.
Paneelit on rinnankytketty.
Lataussäätimen näyttö näyttää paneelien jännitteeksi 0,9V ja virran arvoksi 0,0A..??
Mitattunakin paneelien jännite on vain 0,8V??
Näillä paneeleilla ja nykyisellä kytkennällä jännitteen tulisi olla max. 18V ja virran 20,48A.
Auto niin juurikin vanhempi laitos, vuosimallia -81.
Paneelien tuotto-ongelma korjattu. Virta tulee nyt. Oli yhden paneelin johdot väärinpäin ja söi näin jännitteet muilta. Lataussäätimellä näkyi jännitteen erotus eli se noi 0,8V.
Nyt tulee 12V ja 3,6A pilvisellä säällä! :)
(http://karavaanari.org/kuvat/1437025371.jpg)
Jotenkin tuollalailla minä sitä ajattelisin, Rölli vois tuon vielä tarkistaa, kun en aurinkojuttujen kanssa ole ollut tekemisissä. Automaattinen latausjännitteen mukaan kytkevä ja katkaiseva erotusrele on esim. Biltemassa parin kympin nurkilla, semmonen on mulla jo muutaman kesän toiminut ok. Tuossa ei kennolla ladata starttiakkua, mutta eihän siellä pitäisi kummoisia kuormiakaan olla parkissa...
Eeli
Edit: Ja tuossa nykyisessä kytkennässä se kolmas diodi kyllä syöttää nyt sitten hupipuolta starttiakusta...
Ja auton normaalin lataussäätimen jännite on muutenkin alakanttiin syklisessä käytössä olevan akun pikavarausjännittee ksi, niin ei siitä kyllä ole yhtään varaa hukata noilla diodeilla...
Okei, eli olis syytä sitte purkaa nuo diodisillat kokonaan, ja korvata erotusreleellä. Huomasin kans tuon kolmannen diodin ongelman..
Ja auton starttiakkuun on kytketty alkuperäsesti suurin osa auton omista käyttölaitteista. Siksi ajattelin tota lataussäädintä starttiakulle.
Eräässä erotusreleessä luki seuraavanlaisesti:
"RELE TARKKAILEE AUTOMAATTISESTI AUTOSSA VALLITSEVAA JÄNNITETASOA
-Auton ollessa käynnissä käynnistysakun saavuttaessa 13,3V jännitteen erotusrele kytkeytyy ja yhdistää myös lisäakun jolloin molemmat akut latautuvat
-Kun jännitetaso laskee 12,8 volttiin erotusrele laukeaa ja erottaa akut toisistaan. Näin estetään käynnistysakun tyhjeneminen auton ollessa sammuksissa"
Kyseisessä erotus releessä on kolme kytkentäpistettä, Maadoitus, Käynnistysakun+(Aistiva) ja Lisäakun +
Jos käytän tuota ylläolevaa kytkentää niin eikö tuon erotusreleen tekstin mukaan molemmat akut lataantuu vain kun aistivan akun + on 13,3V.
Eli kun auto on käynnis niin molemmat akut lataantuu. Kun auto sammuksissa vain toinen akuista lataantuu jos lataussäädin siis hupiakussa.
Toinen erotusrelevaihtoeht o olisi normaali rele joka kytketään päälle jollain. Mistä heräte kannattaisi ottaa?
Asiakas kun haluaisi että molemmat akut lataantuisivat niin auton omalla laturilla kuin myös lataussäätimellä.
-
jos välttämättä niin haluaa kytkeä ni esimerkiksi bilteman erotus rele pelkällä jännite ohjauksella ja paneelit startti akkuun niin ainakun startti akku liki täys rupee lataan hupiakkuakin ja kesällä käytännössä aina valoisaan aikaan ajon pätyttyä
-
http://www.adita.fi/tuotteet/releet/
Tuolla on jännitteen tunnistava kaksoisakkurele, siinä mainitaan sopivuus myös ulkopuoliselle laturille. Voisihan sinne laittaa kyselyä, että olisiko semmoinen rele, että tunnistaa latausjännitteen myös hupipuolelta. Tuo mun Bilteman rele ei näköjään ainakaan tunnista kun starttipuolelta...