Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Raksaus - 9.07.2015 kello on 11:44
-
Käsillä nyt tietenkään ei ole tuota mauaalia eikä itseasiassa merkkiäkään tuosta sähkökeskuksesta. Mutta on käsitykseni mukaan alkuperäinen vuoden 1989 Niessmann Bischoff Cloussa. Kaikki tekstit sulakkeissa ja muissa on saksan kielellä.
Ongelma on seuraavanlainen. Eli ainakin ohjekirjan ja edellisen omistajan mukaan siinä pitäisi olla invertteri, mutta nuo auton pistorasiat eivät toimi ilman että auto on kiinni sähkötolpassa. Käsitykseni mukaan siis pitäisi toimia.
Toinen ongelma on se, että jossain sähköjärjestelmässä on jotain muutakin häikkää kun tuo lämpösuojavaroke laukeaa varrsin helposti. Usein on lauennut kun johdon laittaa kiinni auton kylkeen. Yhdellä leirintäalueella tuntui että meni vuorotellen sulake taulusta josta sähköt sai ottaa ja sitten auton lämpövaroke vai mikä ylikuumenemissuoja nyt onkaan.
Olen yrittänyt kartottaa että mikä laite tuon mahdollisesti voisi aiheuttaa, mutta sama ongelma on toiminut sekä silloin, kun jääkaappi on päällä tai ei ole päällä. Tai silloin kun lämmitys on pois päältä tai päällä. En tiedä voiko joku olla jossain oikosulussa josta ongelma aiheutuu enkä tiedä onko nämä ongelmat yhteydessä toisiinsa.
Onko näihin saatavana uusia sähkökeskuksia ja mitä moisen vaihtaminen mahdollisesti kustantaa vai kannattaako näitä korjauttaa vai voiko vika olla jossain muussa minkä voisi tee se itse amatöörikin huomata, paikallistaa ja korjata.
-
Laita kulkimen 230V:n kulutuskohteet pois päältä. Laita roikka tolppaan, jos ei pompsahda vikavirta pois päältä. Sitten sulakkeet irti kulkimesta ja roikka kylkeen. Jos kaikki pelaa, sitten sulakkeet päälle (230V) yksi kerrallaan. Jos kaikki toimii, sitten kulutuskohteet päälle yksikerrallaan.
-
Valokuva tässäkin tapauksessa avaisi asiaa.
-
Ollaan sukuloimassa peronteisellä kulkimella. Joten kuvan laitan kun pääsen auton luo.
Tuossa keskuksessa nuo sulakkeet ovat automaattisulakkeit a. Saakos ne jotenkin laukaistua? Pumpun sulake on ainoa joka on otsestään lauennut tuon ylikuumenemisreleen lisäksi. Diagnosointia vaikeuttaa tosiaan se että ongelma ei ole täysin jatkuva vaan silloin tällöin. Ja silloinkin sen usein saa toimimaan kun tarpreksi monta kertaa yrittää.
Pimeällä kun tuota lämpövarpketta kääntää niin jos se laukeaa saman tien niim takaa vaikuttaisi tulevan välähdys.
-
Jossain niin iso kuorma että kipinöi, tai todennäköisesti se varoke itsessään rikki ?
-
Ohessa nyt kuvia.
punainen iso vipu keskellä on se joka aina laukeaa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1436464337.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1436464397.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1436464417.jpg)
E:jahas kaksi viimeistä sitten ylösalaisin. Pitää tutkailla onnistuuko Sampassa tuo kääntäminen jotenkin näppärästi.
-
http://www.clou-freunde.de/technik/ebl/551_2.htm
Onkohan joku tollanen kuvatus ::)
-
Kyllähän tuossa näyttäisi malli täsmäävän ja lähdekin on sellainen että varmaankin pitänee paikkaansa. Tuosta en ihan turistisaksallani vaqn taida selvitä. Ja sähkökaaviotkaan ei minua auta. Ehkä jos kaivan vanhat fysiikan kirjat niin voisin jotain tolkkua piireistä saada mutta näitä olen pyöritellyt ainoastaan teoriassa. Käytännössä en taida osata tehdä muuta kuin katsella tuota muuntajaa ja painella noita nappeja. Ruuvariin ei minun taidoillani taida olla mitään asiaa näissä sähköjutuissa.
-
punainen iso vipu keskellä on se joka aina laukeaa.
Näyttää olevan vikavirtakytkin joka laukeaa.
Toden näköisesti jossakin laitteessa on maavuoto.
Nyt pitää ottaa irti kaikki 230V:n laitteet ja katsoa vieläkö laukeaa, jos laukeaa vika on laturissa tai jossakin pistorasiassa joka on kuumentunut ja hiiltynyt siten, että johtaa sähköä jännitejohtimesta maajohtimeen.
Elli laukea laitteet irrotettuna, niin laitteet yksitellen päälle ja kokeilu minkä laitteen kohdalla laukeaminen tapahtuu.
Mikäli kyseessä on shuko liitäntäjohto on liitynnän napaisuudella merkitys, toisinpäin kytkettäessä vuoto on maajohdon ja suojajohdon välillä jolloin laukeamista ei tapahdu, koska johtimet ovat lähes samassa potentiaalissa.
Pätevä sähkömies selvittänee tuon ongelman aika sujuvasti, maallikon ei kannata kytkentöihin puuttua, muuten kuin irrottamalla ja kytkemällä laitteita käyttöön.
-
Eikös tuo vikavirtasuoja ole vain laturille?
-
Eikös tuo vikavirtasuoja ole vain laturille?
Kuvan mukaan siinä on kaksi netz ausgang'ia eli verkon ulostuloa.
Eli verkkoliitynnät voisi kiertää tuon sähkökeskuksen kautta, tämä on tietenkin vain arvailua kun en ole ko. laitetta nähnyt.
Ellei verkkovirta kierrä tuon keskuksen kautta silloin vika lienee siinä sähkökeskuksessa.
-
Se ei ole sähkökeskus vaan laturi jonka kautta jännitteet menee laitteille. Ei siis verkkojännitteet.
-
Liitäntäjohto lienee tarkistettu ensimmäisenä?
-
Jos vikavirtasuoja on kytketty siten kuin kuvittelen sen olevan niin silloin ei liitäntäjohto vaikuta asiaan.
-
Tämä ei kyllä lainkaan ole alaani joten en valitettavasti juurikaan osaa auttaa teitä auttamaan minua.
12 voltin järjestelmä muistaakseni toimii vaikka tuo vikavritakytkin laukeaisi. Eli valot jatkaa kyllä palamista. Tuossa tuli vinkkiä, että laitteet yksitellen irti. Mistä ne tulee irrottaa? Tästä sähkökeskuksen päästä, vai itse laitteesta?
Ja ei liitäntäjohtoakaan en ole mitenkään erityisesti tarkistanut. Mitä tarkoitat sen tarkistamisella ja miten se tehdään?
Ennen kaikkea onko tässä jotain mitä henkilö, joka osaa kyllä vaihtaa sulakkeet ja sähkölamput mutta ei ihan hirveästi muuta suoraan verkkovirran kanssa tekemisissä olevaa, voi/uskaltaa/kannattaa tehdä?
Auttaisihan tuokin jo paljon jos ymmärtäisi missä vika mahdollisesti on niin ainakin jos korjaus ei olisikaan sellainen mitä itse uskaltaa tehdä niin jos tietää mitä pitää korjata niin hommahan on jo puoliksi tehty.
Niin ja onko tuolla että tuo invertteri ei tunnu toimivan (vai pitääkö silloin auton olla käynnissä, niinkuin jääkaapin 12 V toimimiseksi) jotain tekemistä asian kanssa?
Näyttää olevan vikavirtakytkin joka laukeaa.
Toden näköisesti jossakin laitteessa on maavuoto.
Nyt pitää ottaa irti kaikki 230V:n laitteet ja katsoa vieläkö laukeaa, jos laukeaa vika on laturissa tai jossakin pistorasiassa joka on kuumentunut ja hiiltynyt siten, että johtaa sähköä jännitejohtimesta maajohtimeen.
Elli laukea laitteet irrotettuna, niin laitteet yksitellen päälle ja kokeilu minkä laitteen kohdalla laukeaminen tapahtuu.
Mikäli kyseessä on shuko liitäntäjohto on liitynnän napaisuudella merkitys, toisinpäin kytkettäessä vuoto on maajohdon ja suojajohdon välillä jolloin laukeamista ei tapahdu, koska johtimet ovat lähes samassa potentiaalissa.
Eli käsittääkseni tästä menee virtaa Akun lataamiseen, Jääkaappiin ja lämmitykseen jos nämä ovat päällä ja sitten noihin laskujeni mukaan viiteen Schuko pistorasiaan mitä on ympäri auton? Onko vielä jotain muita?
Ja käsitinkö nyt oikein, että pitää kokeilla kytkeä laitteita näihin Schuko pistorasioihin testauksessa? Itse jotenkin automaattisesti epäilin jääkaappia ja/tai lämmitystä. Mutta muistaakseni kun niitä en keksi miten saisi irroitettua, niin ainakin vika on ilmennyt sekä niin että ovat olleet päällä tai ovat olleet pois. Pistorasioista osa on kyllä tainnut olla joko iPadia, tietokonetta tai kännykkää lataamassa. Eli voiko nämä olla myös syyllisiä?
Pätevä sähkömies selvittänee tuon ongelman aika sujuvasti, maallikon ei kannata kytkentöihin puuttua, muuten kuin irrottamalla ja kytkemällä laitteita käyttöön.
Sellainen typerä kysymys, että onko näitä varten erikoistuneita sähkömiehiä, vai ihan kaikki pätevät sähkömiehetkö käy?
-
Liitäntäjohto lienee tarkistettu ensimmäisenä?
Tämä jäi itseäni mietityttämään ja epäilykset kasvoivat kun satuin bongaamaan täällä Meri Caravanin ilmoitustaululla oikein ohjeet miten asunto pitäisi liittää. Minulla auton ukana tuli kaksi kappaletta adaptereita ja ohjeet että siihen vaan johto väliin. Johtona olen käyttänyt sellaista johtoa jonka minulle myymäri myi alunperin pihavaloja varten. Ip44 luokitus tuolla on. Siinä on siis schukot kummassakin päässä. Adapteri siis auton kylkeen tulevassa aina ja toisessa päässä riipuen rasiasta. Johto on muistaakseni kymmenen metriä pitkä. Varalla minulla on vielä tuollainen pidempi ulkokäyttöön tarkoitettu johtokela jos tuo johto ei riitä. Sitä olen käyttänyt kai ainoastaan kotipihassa kuitenkin.
Onko typerä aloittelija liikkeellä hengenvaarallisella varustuksella?
-
Tässä vähän vinkkejä> http://www.schaudt-gmbh.de/de/service-support/service/faq.php Google-kääntäjää voi käyttää apuna.
-
Nyt kun sain uuden kytkentäkuvan edustajalta niin huomasin, että kytkentä meneekin ulos laitteesta siis 230V, eli verkkojännite jakautuu laitteen kautta vaunuun. En nähnyt piirustuksessa pisteita mitkä yhdistää kytkennän. Uuden kytkentäkuvan saa sähköpostin kautta kun agropaatti kuvia ei voi liittää tänne ja minä en osaa muuttaa kuvaa.
-
Aloita nyt sillä että hankit laillisen liitäntäjohdon
-
12 voltin järjestelmä muistaakseni toimii vaikka tuo vikavirtakytkin laukeaisi. Eli valot jatkaa kyllä palamista. Tuossa tuli vinkkiä, että laitteet yksitellen irti. Mistä ne tulee irrottaa? Tästä sähkökeskuksen päästä, vai itse laitteesta?
Sellainen typerä kysymys, että onko näitä varten erikoistuneita sähkömiehiä, vai ihan kaikki pätevät sähkömiehetkö käy?
Sähköt toimii akulla vaikka tuo vikavirtakytkin olisi lauennut, eli tilanne on sama kuin verkkojohto olisi irti auton kupeesta.
Kokeilussa laitteet irti pistorasioista.
Onko liityntä shukolla vai SFS-EN 60 309-2 mukaisella pistotulpalla ja kojepistokkeella ei ole merkitystä vikavirtakytkimen laukeamisen kannalta.
Vanhan tyyppistä normaalilla suojakosketinpistot ulpalla (sukotulpalla) varustettua liitäntäkaapelia ei suositella liitettäväksi adapterin avulla SFS-EN 60309-2 mukaiseen pistorasiaan, koska vanhan tyyppisen liitäntäkaapelin ja pistokytkimien pitkäaikaisen kuormituksen kestävyys ei ole riittävä.
Tuon ongelman pitäisi pystyä ratkaisemaan jokainen sähkömies joka ymmärtää vikavirtakytkimen toiminnan.
-
Tuolta scauditin sivuilta löytyy kytkentä sellaiseen versioon jossa on automaatinen syötön vaihtaja.
http://www.schaudt-gmbh.de/de/service-support/downloads.php
-
Nyt on väliaikaisesti kotiuduttu reissulta ja yritin tuossa pihalla testailla. Eli lopputulema oli, että kun menin testailemaan, niin tuo vikavirtakytkin vai onko lämpörele oli taas lauenut. Mutta testasin laitteet yksitellen, eli ensiksi jääkaappi, sitten lämmitin. Ja sitten Schukot yksi kerrallaan. Käytin kuormana läppäriä laturilla. Näistä mikään ei saanut tällä kerralla tuota ongelmaa toistumaan. En tiedä eikö tuo kuorma riitä, vai viittaako tämä vialliseen kytkimeen tai vaihtoehtoisesti koko sähkökeskukseen?
Ja tosiaan tuo toinen ongelma on että invertteri ei ilmeisesti siis toimi lainkaan. Vai pitäisikö sen toimia kun ei ole ajossa? Jossain myynti-ilmoituksessa joku kirjoitti että invertterin ansiosta telkkaria voi katsella ajonkin aikana. Itse en ole koittanut ladata mitään ajon aikana, niin en tiedä, mutta ohjekirjasta tulkitsin, että myös parkissa pitäisi nuo pistorasiat toimia. Kun invertteri on siis integroitu tuohon, muuntaja/laturi/sähkökeskus kompleksiin onko sitä mahdollista/järkevää fiksata? Onko vastaavia sähkökeskuksia markkinoilla uusina jos vastaavaa ei siis enää valmisteta? Luulisi että tässä ajassa tekniikkakin olisi jonkin verran edistynyt.
Eli mikä tässä on se mitä asialle kannattaisi tehdä?