Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Martu - 8.07.2015 kello on 09:32
-
Kun perheessä on kolme alle 6v lasta niin tuntuu mahdottomalta lähteä kenenkään luokse kyläilemään ja jäämään yöksi toisten nurkkiin niin tuli mieleen että pitäisikö hommata matkailuvaunu nukkumapaikaksi.
Perheen auton virkaa hoitaa Touran (1.9 TDI 77kw, DSG6, vm 2005) viisi paikkaa. Tällä hetkellä mittarissa 126t km.
Vetokyky (jarrullisen) 1500kg.
Auton omamassa: 1613kg
Auton kokonaismassa perävaunukäytössä: 2265kg
Yhd.suurin sallittu kok.massa tieliikenteessä: 3700kg
Kannattaako lähteä rääkkäämään 10v vanhaa välinettä? Minkäs maks. painoinen vaunu kannattaa autolle?
Mitään pitkiä matkoja ei varmaan tässä vaiheessa tule tehtyä <400km reissuja viikonloppuisin. Mitä tuossa lukenut niin DSG on kysymysmerkki vetoautoissa keston puolesta.
Miten vaunun peruuttelu (savutarinoita netti täysi)? Onko noloa tai käytännöllistä käyttää esim. trailer dollya (sähkömoottorilla 12v)?
-
En puutu tuohon wolkkarin tekniikkaan kun en sitä tunne, mutta teholuokka on tuttu.
Minulla oli edellinen veturi Vectra DTI ja tehoa taisi olla 74kW. Perässä oli mm. meidän eka oma Detsku 500SK, jonka virallinen kokonaispaino oli 1300kg - käytännössä varmaan mentiin lähemmäksi 1400 kiloa.
Vectra kiskoi sitä ihan hyvin - suuremmissa mäissä piti kepittää kolmoselle, mutta en muista sellaista mäkeä, jota ei olisi kolmosella kiivetty - tietysti liikuttiin vain suomessa.
Sinun perheelle passaisi erinomaisesti tuollainen Detsku500 SK tai TK, jos vielä löytyisi kolmekerrossängyllä oleva. Samoin Hobby 500KMFE on samalla pohjalla ja ainakin Knausilta ja muiltakin löytyy vastaavia keveitä kolmekerrossänky-malleja.
560 kokoluokka olisi viidelle parempi, mutta painaa armotta liikaa tuolle veturille.
-
Sinun perheelle passaisi erinomaisesti tuollainen Detsku500 SK tai TK, jos vielä löytyisi kolmekerrossängyllä oleva. Samoin Hobby 500KMFE on samalla pohjalla ja ainakin Knausilta ja muiltakin löytyy vastaavia keveitä kolmekerrossänky-malleja.
Kiitos vastauksesta ja teholuokkakertomuks esta. Hyvä tietää että tuollakin pärjää pienillä kilometrimäärillä.
Katselin noiden kokonaispainoja niin huomasin, että tässähän joutuu suorittaa pikku-E:n ajokorttiin kun yhdistelmän kokonaispaino menee yli 3500kg.
-
2.0 TDi samanikäinen löytyy, vedin sillä vaunua ehkä 30-40 tkm.
Alusta on vetohommiin jo vakioltaan aika hyvä. 1.9:n tehokin riittää varmasti rauhalliseen menoon. Vaihteisto on kysymysmerkki. Jos kerran valmistajankin mukaan soveltuu vaunun vetoon, niin miksi ei. Autohan on vasta nippanappa sisäänajettu, mulla oli tuo jo ostaessa.
Koita olla kuormittamatta liikaa, eli varo ylämäkilähtöjä ja pidä vaunun paino kohtuullisena. Aisapaino saa olla maksimissa ja raskaat tavarat autossa.
-
Kiitos vastauksesta ja teholuokkakertomuks esta. Hyvä tietää että tuollakin pärjää pienillä kilometrimäärillä.
Katselin noiden kokonaispainoja niin huomasin, että tässähän joutuu suorittaa pikku-E:n ajokorttiin kun yhdistelmän kokonaispaino menee yli 3500kg.
Tuo lienee tosiasia - alle 1235kg kokonaispainolla ei taida löytyä vaunua 5 hengelle - tai onhan niitä vanhemmissa vaunuissa, mutta ne ei ole niin käytännöllisiä tuolle porukalle
-
Aikoinaan kun aloitin vetohommia niin Peugeot 306 90 hv diesel ja perässä Solifer 550 Jubilee, joten kyllä tuohon teidänkin yhdistelmän perään pieni yksiakselinen vaunun menee heittämällä perään.
Vanhat Soliferit taitavat olla kokonaismassaltaa kaikista keveimpiä.
-
http://m.nettikaravaani.com/dethleffs/new-line/1432417?vifAdCount=46&vifNav=Y#3
Tuossa siul hyvä detsku, kysy vaikka Ossilta, Arska100:lta tai miult' ....
Sitä on Tuoranilla kiskottu, Arska ja mie ainaski ....
Siinä on ilimastointi ja lämpimät vedet tulee heti ....
Tee tarjous vaunusta sillä se on hyvä millä aloittaa ja siihen on tehtävissä helposti kolmelle kerros-sänky ....
-
Tuo on se paras lapsiperheen pohjaratkaisu. Jarilla taisi kanssa olla 1.9 koneella Touran (?)
Jonkun verran saattaa saada tingattuakin, mutta ei tuo hirveän kalliskaan ole. Jos on siisti kanssa.
-
Näin oli ja nyt on Touran diiselinä 1.6nen, samat tehot olikohan 110 hv mutta vääntöö 10 neuttonnii enämpi.
Tuo detsku tulee ihan hyvin perässä ja kulutuskin pysyy 10 litran tietämillä kohtuudella kun ajelee.
Tee tyrkytys tuosta vaunusta ja käy katsomassa sitä. Arskalta se on lähtenyt varmasti huippukunnossa sen jälkeistä historiaa ei liene orgilasten tiedossa ?
-
Vaihteisto on kysymysmerkki. Jos kerran valmistajankin mukaan soveltuu vaunun vetoon, niin miksi ei.
Itsellä oli sama vaihteisto (6 lovinen DSG) Superb:ssä, ja sillä tuli 1600kg koppia kiskottua pitkinpoikin suomea, ja norjasakin tuli käytyä (Nordkapp). Ilman ongelmia (meni vaihtoon 155tkm mittarissa).
-
Tee tyrkytys tuosta vaunusta ja käy katsomassa sitä. Arskalta se on lähtenyt varmasti huippukunnossa sen jälkeistä historiaa ei liene orgilasten tiedossa ?
Täytyy ensin päästä kokeilee leirielämää ennen kuin lähdetään investoimaan.
-
Tuossa Touranissa on peruutustutkat niin tuli mieleen että miten ne suhtautuu kiinteään vetokoukkuun?
Mites tarvikekoukut (motonet) ja niiden johtosarjat toimivat CAN väyläisessä autossa?
Katselin Westfalian johtosarjan ohjeista että se ainakin vaatii koodausta eli vaikuttaa ns. hyvältä ettei ole mikään purkkaviritys.
-
Mulla on autoon jo uutena asennettu koukku, eli en osaa tuohon sanoa. Väylässä kuitenkin, kun osaa varoittaa peräkärryn palaneesta polttimosta.
Näin oli ja nyt on Touran diiselinä 1.6nen, samat tehot olikohan 110 hv mutta vääntöö 10 neuttonnii enämpi.
Pitää sen verran laittaa tähän ketjuun kysyjän kannalta offtopicia, että utelen Jarilta, jotta miksi päädyit auton vaihtaessasikin Touraniin (kun sellainen käsitys on jäänyt, että pohdit asioita huolella).
Itellä autonvaihto edessä, vetotarpeita ei paljoa ole, kuten ei ison tilankaan enää. Silti pohtinut, että yksi vaihtoehto olisi pysyä samassa mallissa.
-
Itselläni samanlainen Touran manuaali 6V laatikolla. 265 tkm ajettu. Vaunu tulee hyvin perässä. Touranin diesel jaksaa hyvin vetää. Touranissa on vetokoukku hyvin lähellä taka-akselia, joten takaylitys on lähes olematon. Se tekee vetämisestä tukevaa. Takarenkaisiin olen laittanut 3 kiloa painetta vaunua vedettäessä. Suurinta kuutosvaihdetta en ole käyttänyt vetohommissa lainkaan. Vitosella Touran jaksaa vetää vakionopeussäätimel lä normaalimäetkin tasaisella nopeudella.
Olen touranilla vedellyt Dethleffs SK560 ja Knaus 550 FSK vaunuja. Knaussissa tuntuu olevan aisapainoa tosi reilusti verrattuna Detskuun. Tuo Dethleffs välillä huojutti autoa, mutta tuo Knaussi tulee ilmeettömästi perässä.
Kulutus oli nyt 3500 km kesälomareissun aikana vaunua vedettäessä 9,3 litraa/100 km dieseliä. Nopeutena olen pitänyt 83 - 86 km/h riippuen tiestä. Thumb
-
Hyvin samat kokemukset, vaan mun kaasujalalla harvoin pääsi noin pieneen kulutukseen, siis todellista. Ihan 10 litran pintaan kylläkin.
Kuutosella saattoi laskettaa alamäkeen, ei muuten. Hiukkasen hankalia oli nuo vaihteet siinä mielessä, että viitosella mukava vääntö edellytti mun mielestä 88+ km/h nopeutta. Mutta kone siis eri.
-
Ennen ensimmäistä Tourania minulla oli takana 9 VW:n käyttökokemus, jämäköitä taloudellisia ja murheettomia kulkimia. Nykyinen Touran on jo kolmas ja seuraava on mietinnässä. Mutta nyt mentäisiin bensakoneeseen kun kilometrejä kertyy vuodessa alle 10000 km. Ja siinäpä murheenkryyni, nuot TSI koneet on olleet epävarmoja ja DSG loodat on mitä on. Tähänastiset volsut on olleet manuaalivaihteisia joten en ole "päässyt" dsg:n murheita kokemaan.
Touraniin ihastuin tilojen taloudellisuuden ja ajomukaavuuden takia. Veto-ominaisuudet tiesin hyviksi ja niistähän jo edellä kerrottiinkin.
Se että näkyvyys Touranista on hyvä, istuthan korkeammalla ja pystymmässä kuin normaali henkilöautossa.
Susuki, on ollut mietinnässä. Yksi Jaappanin ihme. Vitarasta tulossa uusi malli ja se nelivetona. Bensiinikoneelle luvataan pieniä kulutuksia ja se pienempikin malli piisaisi heidän 2,5 hengen perheelle. Jeti on ollut yhtenä vaihtoehtona mielessä mutta kotiväki pitää Jetiä rumana, no ne sammakonsilmä lamput ei ole kaunistukset sen keulassa.
Käynee kuitenkin niin että Touranilla matka jatkuu ? ?
-
Samat ajatukset, eli bensakoneella en VW:ia osta ja kilometrit on jääneet aika vähiin, eli 10.000 ei paljoa vuodessa ylity, kun Aygoon ja Hymeriin tulee lähes saman verran.
Touran korvaa takapenkit poistettuna pikkupakettiauton, eivätkä käyttökulut ole olennaisesti korkeammat kuin perusgolffissa. Uusi on kuulemma vielä pitempi eli tilavampi kuin tuo mun vanha.
Suzuki on ollut listalla, mutta olen pitänyt turhan tehottomana. Subaru lienee ykkösvaihtoehto, jos bensakoneeseen päädytään.
-
Hei.
Minulla on tuommoinen 2.0 tdi 103kw, 6v dsg tourani ja "möykkynä" perässä polarin 520, kulutusta 10-12 l/100.
Ajelen sellaista 80-90, rekkavauhtia, tasaisella ihan kutosella ja mäkiin tarjoilen vitosella, kokoajan vakionopeudella. Harvaan mäkeen tarttee nelosta tarjota.
"Turaanturaani" ja polarin 520 gs yhdistelmä on kyllä osoittautunut hyväksi tilaratkaisuksi meidän nelihenkiselle perheelle, tilaa on molemmissa.
Ainut vain että, takana tulijoita ei voi kuin arvailla ilman leveitä peilejä. :D
-
Hyvä kun mainitsette millaisia yhdistelmiä olette ajaneet niin voi vähän haarukoida millaista vaunua voisi havitella tulevaisuudessa Touranin vedettäväksi. Tuskin vaihdan vetoautoa vaan ajan tuon loppuun (DSG vaihteisto ja 10v jo takana niin tuskin on myyntiarvoa paljon). Max vetopaino ei pitäisi tulla vastaan kun se tuntuu riittävän kolmen vuodenajan vaunuille.
Pistäkää vaan kokemuksia tulemaan.
-
Testasin eilen lankun (5cm leveä) avulla miten peruutustutkat reagoisi kiinteään koukkuun.
Vaikutti siltä ettei kiinteän koukun suhteen ole ongelmia peruutustutkien suhteen.
(Keväällä kattelen jos asentaisi koukkua autoon ja samalla äänieristystä.)
-
Millaisia peilejä käytätte/käytitte Touranissa?
-
Emuk. Helpot asentaa ja erittäin tukevat. Yhä käytössä trailerin kanssa.
Älä osta halpiksia, ne useimmiten tärisee, ja sitten ei näy mitään..
-
Huomasin tuossa, että omassa Touranissa kokonaismassa on 2265kg.
Nettiautosta kun kattelin niin muissa samanlaisissa kokonaismassa on 2160kg.
Omani on saksan tuonti niin oisko sillä vaikutusta. Saiskohan tuon alennettua katsastuskonttorill a? :)
Suurta merkitystä tuolla ei ole muuten kuin, että voisi vedellä detskuja (~1300kg) ilman BE-korttia, joka tuntuisi vaativan säätöä jos haluaisi suorittaa sen manuaalisella autolla.
-
Huomasin tuossa, että omassa Touranissa kokonaismassa on 2265kg.
Nettiautosta kun kattelin niin muissa samanlaisissa kokonaismassa on 2160kg.
Omani on saksan tuonti niin oisko sillä vaikutusta. Saiskohan tuon alennettua katsastuskonttorill a? :)
Suurta merkitystä tuolla ei ole muuten kuin, että voisi vedellä detskuja (~1300kg) ilman BE-korttia, joka tuntuisi vaativan säätöä jos haluaisi suorittaa sen manuaalisella autolla.
Saat laskettua kokonaismassan haluamallesi tasolle. Omamassaa ei voi alle 5% muuttaa.
-
Kyllähän tuolla hyvin vetää varmasti, mulla ei dsg:stä kokemuksia toistaseksi vaikka volkkareita on tässä useita jo ollut. Voi olla että seuraavassa vaihdossa voi joutua dsg:n ottamaan jos haluaa sen riskeimmän dieselin, siihen kun ei muuta saa...... Tärkeintä kai tuossa on vaan huollattaa se laatikko säännöllisesti, niin pitäisi toimia hyvin. Oliko se nyt 60tkm välein se öljynvaihto laatikkoon.
-
Saat laskettua kokonaismassan haluamallesi tasolle. Omamassaa ei voi alle 5% muuttaa.
Kävin kahdella konttorilla kyselemässä saako kokonaismassaa muuttaa niin ei kuulemma saa. Harmi.
-
Täällä vetoautona 03 vuoden tourani 1,9 77kw koneella ja manuaali laatikolla
Ajettu 366000 ja vm 83 rempattu solifer 552 tulee erittäin nätisti perässä. Kulutus ollut 9-10 litraa satasella. Nätisti jos ajelee niin menee just alle 9.
Lähetetty minun S30 laitteesta Tapatalkilla