Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: Onneva - 30.06.2015 kello on 10:22
-
Jääkaappi toimii verkkovirralla ja kaasulla.
Vaan ei pysy kylmänä akun kautta, siis ajon aikana. Juu, on 13 napainen pistoke ;)
Vika on tullut "matkan varrella". Viime kesänä lopetti toimintansa, mutta ei ole ollut tarvetta tähän panaeutua.
Vaunu on menossa ens viikolla huoltoon, jossa ei ehkä ole suuremmin aikaa tähän paneutua.
Onko ehdotuksia missä vika vois olla?
Ollaan ajateltu, että isosti ei korjauteta.
-
Sulake palanut tai kontaktihäiriö jossain liitoksessa.
-
Sulakkeet on tsekattu. Kosketushäiriö tietty mahdollista
Vaunu on menossa huoltoon. Puhelimessa isäntä kyseli jääkaapista ja liikkeessä arveltiin vastuksen hajonneen (muistankohan keskustelun oikein...). Tätä sitten ihmeteltiin keskenämme, että voiko vastus hajota vaikka kaappi toimii verkkovirralla ja kaasulla.
Onko näissä useampi vastus?
Huollossa eivät luvanneet korjausta (ei ole aikaa). Toisaalta mekään ei haluta mitään isompaa remppaa.
-
Sulakkeet on tsekattu. Kosketushäiriö tietty mahdollista
Vaunu on menossa huoltoon. Puhelimessa isäntä kyseli jääkaapista ja liikkeessä arveltiin vastuksen hajonneen (muistankohan keskustelun oikein...). Tätä sitten ihmeteltiin keskenämme, että voiko vastus hajota vaikka kaappi toimii verkkovirralla ja kaasulla.
Onko näissä useampi vastus?
Huollossa eivät luvanneet korjausta (ei ole aikaa). Toisaalta mekään ei haluta mitään isompaa remppaa.
Tottakai siellä on omat vastukset 230 ja 12 voltille.
Mittaamallahan se selviää, tuleeko 12V vastukselle jännite vai ei.
Mitenköhän on, jos on ollut kaksi energiamuotoa yhtä aikaa käytössä - kaasu+12V - voiko vastus ylikuumentua ja palaa?? Osassa kaapeista tuplakytkentä on mahdollista, kun kaikille omat kytkimet.
-
Minulle kertoivat, että kaikissa ei ole edes 12 V puolta kytketty toimintaan kaapilla, vaikka nappikin olisi.
-
Minulle kertoivat, että kaikissa ei ole edes 12 V puolta kytketty toimintaan kaapilla, vaikka nappikin olisi.
Olishan se kumma sattuma ettei olis, jos on viimekesänä kysyjällä toiminut ;D
-
Miksi jääkaappia käytetään 12V:lla, kun kaasun kulutus on mitätön. Ei kai se sähkö ilmaista ole tuotettuna veturissa, pitkän piuhan päässä olevalle jääkaapille. Vielä lisäksi 12V:n käytöllä kaapin tehot on huonommat.
-
Mitenköhän on, jos on ollut kaksi energiamuotoa yhtä aikaa käytössä - kaasu+12V - voiko vastus ylikuumentua ja palaa?? Osassa kaapeista tuplakytkentä on mahdollista, kun kaikille omat kytkimet.
2 vuotta sitten todella kävi näin ja ihmettelimme miksi kaappi ei kylmene. No, virhe huomattiin ja tämän jälkeen kaappi on toiminut kaikilla kolmella energialla ihan ok. Kunnes viime kesänä todellakin lopetti toimintansa 12 voltilla.
Miksi jääkaappia käytetään 12V:lla, kun kaasun kulutus on mitätön. Ei kai se sähkö ilmaista ole tuotettuna veturissa, pitkän piuhan päässä olevalle jääkaapille. Vielä lisäksi 12V:n käytöllä kaapin tehot on huonommat.
Kaasulla käytetään aina kotimaassa ajettaessa. Onhan se kätevämpääkin, kun ei tauolla
tarvitse muistaa kääntää kaappia akulta kaasulle.
Elokuussa ollaan lähdössä ulkomaille ja 12 v:n käyttö olisi tarpeen.
-
Eikö ne kytkennät näy kaapin ilmastointiaukoista ?
Kynällä (http://static1.motonet.fi/img/4/493159/500/493159.jpg)koitat liittimestä tuleeko sinne sähköä.
Jos tulee niin sitten on vastus rikki.
Kun et laita valtakunnan verkkoa kiinni et saa sätkyjä.
-
^
Kiitos :) tutkimme tilannetta viikonloppuna, kun ollaan vaunulla.
-
Kertomus jatkuu:
Jääkaappi "tutkittu" ja kunnossa on.
Vika on autossa.
Tähän harrasteeseen palaamme varmaankin viikonloppuna, kun lankomiehen mittarit ja tietotaito tulee paikalle.
-
Kertomus jatkuu:
Jääkaappi "tutkittu" ja kunnossa on.
Vika on autossa.
Tähän harrasteeseen palaamme varmaankin viikonloppuna, kun lankomiehen mittarit ja tietotaito tulee paikalle.
Olisko kaappi kytketty siten ettei toimi vaunun 12V virralla, vaan ainoastaan suoraan autosta tulevalla jatkuvalla virralla?
Vaihtuiko auto siinävaiheessa kun lakkasi toimimasta?
-
Olisko vaunu tuoreempi (-11->) ja/tai 13-nap. töpsöli, joka adapterilla laitetaan auton 7-nap. pistorasiaan..
..eihän se jääkaappi sitten 12v vastuksella voikaan toimia :-X
-
Kunnes viime kesänä todellakin lopetti toimintansa 12 voltilla.
Autoa ei Onneva tainnut tuossa vaiheessa vaihtaa.
-
Autoa ei Onneva tainnut tuossa vaiheessa vaihtaa.
Sitten on auton jatkuvan virran sulake palanut tai hapettunut. ;)
-
Ei ole auto vaihtunut.
Autossa ja vaunussa on 13 napainen töpselisysteemi, ei adapteria välissä ja tämä on toiminut vielä viime kesänä.
-
Tuossa on kätevä testeri, eikä ole kalliskaan..
http://www.puuilo.fi/Peraevaunupistoke-testeri-7/13-pin
-
Tuossa on kätevä testeri, eikä ole kalliskaan..
http://www.puuilo.fi/Peraevaunupistoke-testeri-7/13-pin
7-napaisen testeri, ei näe edes peruutusvaloa saatikka latauksia.
-
Uusi ongelma; Matkailuauton jääkaappi oli huollossa. Kaappia irrotettaessa irtosivat kipinäsytytksen johdot. Kaapille menevät johdot merkkasin niin että vas oik ja keskimmäiseen en mitään. Kaikki johdot on mustia..poikani toi kaapin eilen huollosta, merkkaamani laput oli revitty pois ja tilalla oli + ja - merkit ja yhdessä lukee "ei käytössä" Piezon johdot oli kiinnitetty huoltoliikkeessä. Kaapissa on kuitenkin 12 voltilla toimiva sytytys..joka käsittääkseni tarvitsee oman jatkuvan virran joka on se ohuin johto, jossa nyt lukee ei käytössä..ohuella se tulee myös auton puolelta.
Kaappi jäähdyttää kun laittaa miinuksen miinukseen ja + jatkuvaan virtaan, mutta sytytys ei toimi. Sytkä ei pelaa myöskään miinuksen kanssa parina jatkuvasta virrasta.
Onkohan nyt sytkän piuhat ristissä vai/ja - ja + merkinnät ristissä?
Maadotuksen olen tutkinut auton puolella oikeaksi ledistä tekemälläni "kopukynällä" joka ei siis pala kuin oikeinpäin kytkettynä..
Huoltoliike on melkeiin 200 km päässä jossa alkuviikosta tehtiin huolto jonka palautuspäivä piti olla keskiviikko mutta olikin perjantai.
-
Kumpikohan on + ? ruskea vai sininen?
(http://i8.aijaa.com/b/00529/13951261.jpg) Aijaa.com (http://aijaa.com/6BANFt)
230v toimii.