Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kylpyhuone ja WC => Aiheen aloitti: Aakku - 27.06.2015 kello on 20:14
-
Kävin kuolaamassa hieman isompaa retkuiluautoa...
Ajatuksena oli löytää sellainen auto, jossa olisi WC ja suihku.
Mitenkä näissä mahtuu suihkuttelemaan, kun ne on samassa kopissa ja suihku on osin vessanpöntön ja pesualtaan päällä? Yhdessä uudessa hulppeassa, tai ainakin kalliissa autossa oli suihku takana, jonka takaseinänä oli vain pakun ovet. Vedet siis roiskuisi suoraan pakun takaoveen ja sieltä valuisivat lattialle.
Mistä löytyis sellainen alle 6m retkuiluauto, jossa olisi erillinen suihkukaappi ja vessa?
Ajattelin sellaista alkovimalliakin, jossa olisi tilaa 4:lle ja makuutilat vain alkovissa. Takaosa olisi sitten vaikka sitä sosiaalitilaa. Voisi siellä olla tietty takana pitkä sohvasänky pitkittäin vielä. Taitaa olla mahdoton yhtälö löytää valmiina.
-
No tuossa itsellä on Rellussa WC + suihku, molemmat omina tiloinaan, suihkuseinällä/-ovella erotettuna. Ja valmiita petejä on 4 kpl, joista 2 kpl alkovissa. Keskiosan pöytäryhmästä saa sitten tarvittaessa vielä 2 kpl petipaikkoja lisää, mutta kuka jaksaa noiden kanssa joka ilta & aamu jumpata jos ei pakko ole. Tosin tuolla autolla on pituutta "jopa" 6,59m, vaikkakin B-kortti kuskille riittää 8)
-
Mielipiteitä on monia. Meillä ei ole paljoa käytetty auton suihkua. Kummankinlaisia on ollut, erilliset suihku ja wc sekä molemmat samassa tilassa. Ainakin näissä meillä olleissa olen pitänyt ehdottomasti parempana, että ovat samassa tilassa.
Suunnilleen samat "neliöt" käytetään joko tilavaan(?) suihku-wc-tilaan tai erillisiin wessaan ja suihkuun, jolloin kumpikin on hyvin pieni.
-
Tommonen ;) Thumb
(http://karavaanari.org/kuvat/1435432106.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1435432128.jpg)
Wc erikseen ;) Thumb
-
No mulla on toi atrian romuska ollu vissiin 5 vuotta eikä koskaan ole suihkua tarvittu, joskus silloin tällöin lasken vettä ettei putket limotu. Nuoriso voi käyttääkin mutta nekin on sfc jäseniä niin nekin varmaan käy aina alueilla saunomassa. Kun nyt oon ettinyt meille sopivaa kuljinta niin suihkutiloilla ei ole merkitystä ,kunhan vessaan mahtuu kunnolla istuu pöntöllä
-
Joo, tärkeintä on päästä suihkupuhtaana puhtaisiin lakanoihin, niin alueella kuin puskassakin.
-
Ja käyppä noin suihkussa jonku Ä... sulkemana...
Eli meillä on oma suihku, ei ole hiekkaa kilo sotalla , eikä muutakaa, pesua varten ne on tehty ja jos Kampeen systeemit ei sitä kestä on syytä vaihtaa Kampe laadukkaampaan. ;)
-
Niin mehän ei puskissa olla kuin joskus pakon sanelinimina. Ja sfc aluieita käytetään,sen takiahan ollaan jäseniä
-
Kun en tiedä, mitä vuosimallia a hintaluokkaa pitäisi olla. Mutta tuossa olisi ainakin sellainen pohja missä on erillissuihku.
http://www.nettikaravaani.com/granduca/corfu/1430820
Tässä toinen . Tässä on tosin kerrospetit takana, mutta tilaa vaikuttas olevan ja suihku erikseen.
http://www.nettikaravaani.com/granduca/autoroller/1427256
-
Mielipiteitä on monia. Meillä ei ole paljoa käytetty auton suihkua. Kummankinlaisia on ollut, erilliset suihku ja wc sekä molemmat samassa tilassa. Ainakin näissä meillä olleissa olen pitänyt ehdottomasti parempana, että ovat samassa tilassa.
Mitenkä sitten käytännössä?
Onko niin, että koko vessa on roiskeveden vallassa suihkuttelun jälkeen? Jonkinlaisen suihkuverhon olen jossakin mallissa nähnyt välissä, mutta ei sellainenkaan kovin vakuuttavalta näyttänyt.
Mites rakenteet? Onko ne jotain hyvin vettä kestävää puujäljitelmää ja miten nopeasti lämpimän suihkun jälkeen kosteus palautuu normaaliksi.
-
Huvikseni katoin Adrian retkeilyautot niin eipä missään ole erilliset kuten näissä isommissa, tässä se millainen meillä olisi mutta eipä tuota ole kertaakaan käytetty, alueella kun ollaan yleensä yövytty. Ja tuon istuinosan täyttää meillä mikro joten eipä siellä vettä kehtaa pahemmin lätryytellä. ;D
(http://karavaanari.org/kuvat/1435437239.jpg)
-
Kysyjällä on haussa retkeily- ei matkailuauto. Eli peltikuoriainen?
Jo vain niissä on suihkuja nähty. Kysyjän tavat tuntien, eli alueiden välttely, ymmärrän tarpeen. Omat tavat toiset, reissussa kulkineen suihku on käytössä 2-3 kertaa viikossa, loput alueilla tai muuten vain ulkopuolisissa.
Budjetti olisi hyvä tietää. Kai sieltä Pössliä sun muuta alkaa irrota noilla varustuksilla?
-
Kysyjällä on haussa retkeily- ei matkailuauto. Eli peltikuoriainen?
Jo vain niissä on suihkuja nähty. Kysyjän tavat tuntien, eli alueiden välttely, ymmärrän tarpeen.
Mutta oletko erillistä suihkua nähnyt, minä en.
-
En. Mutta asiallinen yhdistelmäkoppi löytynee. Kuten mulla, lavuaari taittuu sivuun pytyn päälle, jolloin jää hyvä tila. Eikä hukkaannu metrejä tilapäistarpeisiin.
-
Kun en tiedä, mitä vuosimallia a hintaluokkaa pitäisi olla. Mutta tuossa olisi ainakin sellainen pohja missä on erillissuihku.
http://www.nettikaravaani.com/granduca/corfu/1430820
Tässä toinen . Tässä on tosin kerrospetit takana, mutta tilaa vaikuttas olevan ja suihku erikseen.
http://www.nettikaravaani.com/granduca/autoroller/1427256
Eipä se mielellään kovin iso saisi olla kun meitä 1-2 kulkee...
Eipä nykyisin enää erilliset peditkään niin haitaksi ole, on sitten päällekkäin, taikka vierekkäin.
Jotenkin näin:
Tilaa neljälle istua, jotta olisi hyvä ruokailupöytä. Nukkumapaikat kahdelle vaikka sitten päällekkäin. Sitten se kunnollinen saniteettitila, niin siinä ne tärkeimmät.
Taakse, jos mättäisi vain kerrossängyt, niin tulisi lisää tilaa suihkulle. Toinen vaihtoehto olisi alas laskettava peti, niin ettei alhaalla olisi lainkaan petiä.
Pitää miettiä. Nykyinen kirppukin on loppujen lopuksi aivan käsittämätön tilaihme, vaikka tarkkaan saa joka liikkeen suunnitellakin.
VW Westfalia Exclusive olisi aika lähellä, mutta siinäkään ei ole suihkua, vaikka hyvä WC tila onkin. Näin ainakin oletan.
-
Ai retkeilyauto. :-[ No tuossa on ja erillissuihkukin. :) Eikä tuossa hinnassa ole kovin paljon sitä kermankuorintaa varmaankaan. Uutena varmaan maksanut aikas monta rahaa :-\
http://www.nettikaravaani.com/possl/roadcruiser-erillisvuoteet/1435828
-
Kyllähän niitä on, mutta pitäis saada lottovoitto ensin....
Vaikka CS Reisemobilen Rondo L
Ihan kohtuullisen kivan näköinen WC/suihku
http://www.cs-reisemobile.de/spins/rondol/index.html
-
Mitenkä sitten käytännössä?
Onko niin, että koko vessa on roiskeveden vallassa suihkuttelun jälkeen? Jonkinlaisen suihkuverhon olen jossakin mallissa nähnyt välissä, mutta ei sellainenkaan kovin vakuuttavalta näyttänyt.
Mites rakenteet? Onko ne jotain hyvin vettä kestävää puujäljitelmää ja miten nopeasti lämpimän suihkun jälkeen kosteus palautuu normaaliksi.
Omaan autovanhukseen laitoin paljeoven ja puhalluksen ulos kattoventtiiliin.
Osta kunnollisen kokoinen auto. Minulla kotona 80 neliötä = auto 7,5m, sinulla kotona ? neliöitä = auto ? m.
-
Osta kunnollisen kokoinen auto. Minulla kotona 80 neliötä = auto 7,5m, sinulla kotona ? neliöitä = auto ? m.
Kuinkas tuo asunnon koko vaikuttaa auton kokoon ? ;D
Ja varsinkin, auton wc/suihkun käyttö kodin neliöihin ? ::)
-
Kuinkas tuo asunnon koko vaikuttaa auton kokoon ? ;D
Ymmärsin tuon aikaisemman niin, että mitä pienempi asunto, niin sitä isompi auto. :)
No mulla ensimmäinen intressi on kuitenkin auton pieni koko ulkomitoiltaan. Liikkuminen on ykkösasia. Ketteryys ja henkilöautomaisuus saavat oman arvonsa. Sitten tulee tietysti se toimivuus. Turhia kömpelöitä neliöitä en haluaisi kuljettaa.
Asia olisi ihan toinen, jos auto olisi ensisijaisesti oleskelua varten, eikä liikkumiseen. Tarpeita on monia ja hyvä niin.
Vielä jäi mietityttämään, jos tuollaisessa perus retkuiluautossa käy vaikkapa päivittäin suihkussa, niin kestääkö rakenteet vaurioitta?
-
Ymmärsin tuon aikaisemman niin, että mitä pienempi asunto, niin sitä isompi auto. :)
Oiskohan noin. Meillä n. 180m2 lämmintä + 110m2 kellariautotalli ja as.auto ei ole edes 7m pitkä ;)
Vielä jäi mietityttämään, jos tuollaisessa perus retkuiluautossa käy vaikkapa päivittäin suihkussa, niin kestääkö rakenteet vaurioitta?
Ei. Ajan myötä nuo rakenteet antaa ihan väkisinkin periksi, mikä nopsammin mikä hitaammin. Normiasunnossakin noista märkätiloista on ennemmin tahi myöhemmin ongelmia (aika nopeastikin jos niistä ei huolehdita) ja ne on nimenomaan tuohon päivittäiskäyttöön tarkoitettu ynnä materiaalivalinnatk in ovat vapaammat, kiinteitä massiivisia rakenteita :-X
-
Auton pituus ei haittaa, korkeus kylläkin. Samasta ilmareijästä kulkee pitempikin auto. Jos kotona on väljää, miksi sitten ängätä perheensä kähisemään pieneen autoon. Jos joku rajoittaa auton kokoa, niin kotipihan ahtaus.
Ee muuta kun hauskoja matkoja kaikille, auton koosta huolimatta, kesällä ja talvella, ja varsinkin rospuutalla.
-
Höpöllä on vain oma näkökulma. Ehkä ei haittaa pituus metsäpolulla, mutta kyllä kaupungissa. Etenkin muualla kuin Suomessa, ja kysyjällä ei ole rajoja reissaamisen suhteen.
Aika harvoin tullut auton korkeus rajaksi. Ihan sama, onko 2,60 m vai 3,10. Yhden kerran oli Puolassa alikulku 3,30, harva auto on sitä korkeampi.
Eikä tällä ole mitään tekemistä suihkun kanssa. Hymerin varmaan ainoa suunnitteluvirhe liittyy muuten tuohon. Sitä kun nukkuu mielelllään pää ylempänä kuin alempana niin mieluusti parkkeeraan auton vänkärin puoli hiukan ylöspäin. Sillä puolen on alkovin lukuvalot. Siitä kuitenkin seuraa, että toisella puolella olevassa sosiaalitilassa jää pieni määrä vettä seisomaan seinää vasten eikä valu viemäriin. Vaan äkkiäkös sen rätin avulla kuivaa.
Käyttöön on suihku tehty, jos ei kuitenkaan ihan päivittäiseen. Onhan se ikävä illan kähmyssä pikkupesulle lähteä leirintäalueen suihkuun. Eri asia tietenkin, jos puuttuu elämästä sellaiset perusmukavuudet.
-
Höpöllä on vain oma näkökulma. Ehkä ei haittaa pituus metsäpolulla, mutta kyllä kaupungissa.
Eikä tällä ole mitään tekemistä suihkun kanssa.
Käyttöön on suihku tehty, jos ei kuitenkaan ihan päivittäiseen. Onhan se ikävä illan kähmyssä pikkupesulle lähteä leirintäalueen suihkuun. Eri asia tietenkin, jos puuttuu elämästä sellaiset perusmukavuudet.
Minulla oli eka auto Taunus-Transit, ei siihen olisi suihkua mahtunut millään.
Pitkät turistibussit ajelee ahtaissakin paikoissa. Ja hurjimmat vetelee pitkää matkailuvaunua kaupungin kujilla.
Meikäläinen käyttää suihkua päivittäin, elikkä peseytyy.
Jokkainen tyylillään.
-
7,5 metrinen auto ei sovi yhtä pitkään aukkoon kadun laidassa, saati 5 - 5,5 metriä pitkään ruutuun. Kuusimetrinen sopii, jälkimmäiseenkin kun peruuttaa perän nurmikon/jalkakäytävän päälle. Pitempi, varsinkaan turistibussi ei. Ei ole kiinni ajotaidoistakaan.
Tyyli on vapaa (vaikka joittenkin sellaisessa riittääkin ihmettelemistä), vaan totuudessa häätyy pysyä. 8)
Säännöllisesti suihkuttelevalle puskaparkkilaiselle toivottelen riittoisia vesisäiliöitä. Äkkiä käy isolla porukalla vähiin nimittäin. Retkeilyautossa varsinnii.
-
Aika harvoin tullut auton korkeus rajaksi. Ihan sama, onko 2,60 m vai 3,10.
Korkeuden mukana vaan tulee sitä tuulipinta-alaakin. Tuo Rellukin kun on 3,10m korkea, niin kyllähän tuossa huomaa kun se tuulenpuuska koppiin tarttuu. Samaten noita ostoshelvettejä yms. pitää hiukka sihtailla, mihin mahtuu katoksen alle, mihin ei. Säilytyksenkin suhteen matalan peltikuorisen voisi ajaa jopa parkkiluolaan suojaan ulkoilman rasituksilta, tuo korkeampi tarttee oikeastaan tehdas- tms. hallin suojakseen :-X
-
Tuossa tuli hyviä käytännön juttuja...
En ole tullut ajatelleeksi tuota vuoteen sijoittelua tarkemmin. Itsekin nukun mielellään pääpuoli hieman koholla, tai vähintäin tasassa. Pitkittäin kun nukun, niin auton keula on aavistuksen koholla. Tämä tietty vaikuttaa ovien liikkeeseen, mutta onhan se suihkun vesiallaskin sitten otettava huomioon.
Mitä vielä tulee kokoon, niin kyllä pitkässä autossa on yleensä pitkä peräylityskin. Leveyskin on jonkinlainen haittatekijä, kun ahtaissa paikoissa kulkee. Korkeudelle ei voi oikein mitään meidän verotussäntöjemme takia, mutta turhaa on mihinkään parkkitaloon yrittää. Hyvä kun saa kotona talliin.
Ajaminen on sitten toinen juttu.
Ihan ongelmitta voin ajaa moduliyhdistelmällä rahtia paikasta toiseen. Mikäs siinä, kun on asfalttitiet. Samoin turistibussilla olen ajeluttanut väkeä hyvinkin ahtailla mökkiteillä ja vanhojen kaupunkien kujilla. Samoin Itävallan alpeilla ja Viron saarissa. Nuo turistibussit ovat kuitenkin vain 12m pitkiä. Kaupunkibussit ovat niitä pitempiä.
Tuolla piskuisella retkuiluautolla olen kuitenkin ajellut pieniä teitä pitkin esim. vanhoja Hitlerin aikaisia kivipintaisia teitä Puolassa. Lehtipuut ovat joskus kyllä niin matalalle kaartuneet tien yli, että korkeus alkaa haitata. Alpeilla olen "oikaissut" pieniä hiekkateitä serpentiinien välillä. Samoin Norjassa olen kulkenut vanhoja postiteitä, joita ei kaikissa kartoissa edes näekään. Välillä tietenkin on matka tyssännyt heikon tien kunnon takia. Ilman nelivetoakin näkee kuitenkin aika ihmeellisiä paikkoja.
-
Samaten noita ostoshelvettejä yms. pitää hiukka sihtailla, mihin mahtuu katoksen alle, mihin ei. Säilytyksenkin suhteen matalan peltikuorisen voisi ajaa jopa parkkiluolaan suojaan ulkoilman rasituksilta, tuo korkeampi tarttee oikeastaan tehdas- tms. hallin suojakseen :-X
Pätee vain silloin, jos tuolla tarkoitetaan matalaan pakettiautoon tehtyä retkeilyautoa. Parkkiluolissa tulee korkeus vastaan välittömästi. Etelämpänä muutkin mitat. Olen Triestessä ajanut Touranin halliin, jonne pääsi vain nippanappa sekä korkeuden että akselivälin ja leveyden vuoksi. Ramppi oli kapea ja mutkat erittäin jyrkät.
Korkeammalla autolla ei mitään väliä korkeudella, juuri minnekään se ei sovi.
-
Yleensä T5 Transporter menee parkkihalleihin.
MUTTA meillä nostokattoinen retkeilyauto on henkilöauto.
Sarvikuonojenmaa Thumbd
-
Wc:ssä ja Suihkussa..
-
Ymmärsin tuon aikaisemman niin, että mitä pienempi asunto, niin sitä isompi auto. :)
No mulla ensimmäinen intressi on kuitenkin auton pieni koko ulkomitoiltaan. Liikkuminen on ykkösasia. Ketteryys ja henkilöautomaisuus saavat oman arvonsa. Sitten tulee tietysti se toimivuus. Turhia kömpelöitä neliöitä en haluaisi kuljettaa.
Asia olisi ihan toinen, jos auto olisi ensisijaisesti oleskelua varten, eikä liikkumiseen. Tarpeita on monia ja hyvä niin.
Vielä jäi mietityttämään, jos tuollaisessa perus retkuiluautossa käy vaikkapa päivittäin suihkussa, niin kestääkö rakenteet vaurioitta?
Silloin kun ostimme tuon hymerin, ja havaittiin myös tuo suihkunkäyttömahdol lisuus, niin ostin muistaaksen RK merkkistä valkoista saumamassaa tuubin ja saumasin sen vessan, ettei se huokaile sitä kosteutta ihan joka rakoon saati roiskevesiä. Yksi paikka oli siellä nurkassa mistä tuli letkut siihen suihkuhanaan, seinän reijät oli kokonaan tiivistämättä.Tämä paljastui kun hanassa ilmeni vika oston jälkeen ja vesi vuoti letkua pitkin dinetin jalkatilaan ja tytären sukat kastui. Korjasin tuolloin hanan ja letkut ja tiivistin reijät. Myöhemmin on jo hanakin sitten vaihdettu uuteen.
Kun ollaan oltu reissussa sitten, niin meillä on ollut truma päällä lämmitysasennolla ja ilmasuulake wc-suihkutilaan puhaltamaan.wc kattoluukku auki. Tämä on käytännössä havaittu hyväksi. Suihkutila on lämmin ja suihkun jälkeen tila kuivuu nopeasti. Meillä on käytössä myös Hymerin tilanjakaja. Eli kovamuovinen suihkuseinä.Seinä on helppo liipata suihkun jälkeen, joka myös nopeuttaa kuivumista. Mitään kosteusvaurioita ei ole näkynyt.
-
^
Elikä pitäisi olla täysin umpinainen tiivis koppi, jossa on ainoastaan tuuletusreikä katossa ja vaikka ovessa ritilällä suojattu ilmanottoaukko. Puhallin kuivaamassa tarvittaessa.
Se olisi vähän niin kuin noiden ruotsinlaivojen kylppärit. Kokonainen muovinen moduli.
Tuo liikkeessä oleva uusi auto jota katselin vain ihmetytti, kun suihkun takaseinänä toimi takaovi. Kai siellä joku systeemi oli, ettei pesuvesi mennyt suoraan oven lukkolaitteisin.
Olisiko se ollut joku tällainen, mutta uusi...
https://www.youtube.com/watch?v=005mSro7nj4
-
Tuo liikkeessä oleva uusi auto jota katselin vain ihmetytti, kun suihkun takaseinänä toimi takaovi. Kai siellä joku systeemi oli, ettei pesuvesi mennyt suoraan oven lukkolaitteisin.
Olisiko se ollut joku tällainen, mutta uusi...
Se olisi eksoottista tuommosessa suihkutella, pakkasen paukkuessa ulkona ja ovenpielet valkoisessa kuurassa.
-
^
No mulla ei nyt muutenkaan ole kuin kesärenkaat...
Varmaan jonkinlainen jäätymisvaarakin olisi putkistolle talvella.
-
(http://karavaanari.org/kuvat/1435518394.jpg)
Chaussonissa oli avara vessa ja mukava käydä suihkussa ja vessassakin.
Suihkun jälkeen kun jätti vähäksiaikaa lämmityksen puhaltamaan niin wc kuivui nopeasti ,kattoluukku raollaan .
Pitää vain huolen että vesi menee viemäriin helposti eikä jää lainehtimaan lattialle .
Me käymme suihkussa kesken matkaakin kun on ollut tukalan kuumaa .
Se virkistää mukavasti :)
Sitä vartenhan näitä releitä mukana raahataan ;D
-
..
Olisiko se ollut joku tällainen, mutta uusi...
Hmm.. eräs huomio tämän esimerkin tilankäytöstä; täysdinette 4hlö ja päälle vielä etupenkit - siis 6 hlölle :o Monelleko on ajonaikaiset (4 ?), saati punkat (2 ?). Ketä siinä halutaan kestitä, naapureita?
Näihin kenenki m-auton kokomieltymyksiin - joo se minkäpituinen vain m-auto menee liki samankokoisesta "ilmareiästä" oli se minkä tyyppinen vain (integ., puolikas, alkovi tai peltikäs). Peltihärveli on saman korkuinen (jos sisältä 190cm). Ainoa mikä tekee sen pienemmäksi, on leveys. Samalla se tuo on sisäahtauden, lisäten sitä kaartuvilla seinillä. Oikeastaan pakumainen kapeus tekee siitä ketterämmän ajossa (mahtuu ruutuun ja kylätielle), ei pituus..
Leveyden tuoma "jättimäisyys" vs. pakukopsa korostuu etu-yläkulmilla - pakussa kapenee reilusti, kun styroxiboksissa "bussimaisuus" tuo koon tuntua. Eturenkaat piirtää kaikissa ihan samalla tavalla.
Peltikuoriaisen pituus on tyypillisesti 6m, joka on ihan perhekäyttöön toimivan styroxiautonkin pituus, mutta sisältä kaikki on ihan toisin. Jos pituutta venyttää vielä 0.5m, löytyy jo erilliset wc ja suihkutilat. Tällainen auto menee vielä 3.5tn "raamiin paperilla", eli liikkuu huokemammin euroopassa, ja kovempaa 8) - toisaalta laivoilla halpaluokassa..
Pituus se on ratkaiseva painoasioissa kun laskennallista kantavuutta jaetaan metreissä - eli ei voi olla autoa, jossa pituutta ja paikkalukuja - vain toisen voi valita, vaikka omamassa liki sama :-X Eikä kannata rakentaa b-kortilla ajettavaa 7.5m autoa 2hlolle (paitsi luksusluokassa).
-
Voisiko siihen retkiautoon ajatella ulkosuihkua? Tai siis jos liikkuu paikoissa jossa saa olla enempi rauhassa niin takaovet auki, ovien väliin verho ja jalkojen alle puuritilä?
-
Hmm.. eräs huomio tämän esimerkin tilankäytöstä; täysdinette 4hlö ja päälle vielä etupenkit - siis 6 hlölle :o Monelleko on ajonaikaiset (4 ?), saati punkat (2 ?). Ketä siinä halutaan kestitä, naapureita?
Tuo on se kysymys, joka muakin on pitkään askarruttanut. Miksi autossa pitää olla enemmän istumapaikkoja kuin ajossa saa henkilöitä mukana olla? Ja mitä järkeä on olla enemmän istuma- kuin petipaikkoja. Meillä molempia on neljä, + yksi lisäpenkki, joka hiukan helpottaa esim. lounastamista autossa, kun ei tarvi kuskin penkkiä kääntää, ja toimii muina aikoina paikkana, johon voi heitellä vaatteita ja muuta tavaraa helposti. Periaatteessa siinä voisi olla kaappi, mutta se aiheuttaisi ahtauden tuntua.
Off topicia vähän, mutta asiaa kysyjän autonvalinnan kannalta. Ehkä.
-
ei tarvi kuskin penkkiä kääntää, ja toimii muina aikoina paikkana, johon voi heitellä vaatteita ja muuta tavaraa helposti.
Näin juuri. Thumb
-
Noin yhteenvetona jotain tämmöistä...
WC ja suihku voivat olla samassa tilassa, jotta tilaa säästyy.
Huonetilan on syytä olla tiivis kokonaisuudessaan.
Läpiviennit syytä tiivistää hyvin ja tuuletus on oltava tehokas.
Suihkualtaan on oltava riittävän syvä ja hyvällä pohjaventtiilillä.
Kalusteiden materiaalista ei ole ollut puhetta, mutta niiden on syytä olla varmaan hyvin kosteutta kestävää. Liekö puujäljitteistä muovia, tai jotin MDF levyä. MDF ei kyllä mielestäni ole täysin kosteutta kestävää.
-
Miksi autossa pitää olla enemmän istumapaikkoja kuin ajossa saa henkilöitä mukana olla? Ja mitä järkeä on olla enemmän istuma- kuin petipaikkoja.
Meillä vyö-paikkoja on 4 ja jos ohjaamon jakkaroita ei pyöritellä, on myös vyöttömiä istumapaikkoja 2. Eli ohjaamon jakkarat tuohon sitten tarpeen mukaan lisäksi, niin 6 pääsee tuon jatkettavan pöydän ympärille. Samaten ainavalmiita poikittaisia, koko auton leveyden mittaisia, 2m pitkälle ukollekin riittäviä petipaikkoja on autossa 4, mutta jälleen ns. tarpeen tullessa noitakin saa 2 poikittaista vielä lisää pöytäryhmästä askartelemalla = yhteensä 6 pääsee siis koijaamaan. Autossa voi siis muonittaa ja majoittaa myös satunnaisia vieraita pari kpl autolla matkaavien lisäksi 8)
Mielestämme siis varsin onnistunut pohjaratkaisu, mutta tuon yksilön etsintään sen verran panostettiinkin että syytäkin on olla. Kukapa tuota myöntäisi etsineensä aikansa ja silti päätyneensä huonoon ;D
-
^
Rimori laittaa aavistuksen paremmaksi :P (vitsi) Kaikki 6 syöjää voi nukkumisen lisäksi matkustaa mukana vöissä, eikä matkavauhdissa hävitä Onnibusseille ;D
Erillinen suihkutila omalla suihkualtaalla wc:n yhteydessä 10cm korkealla reunalla erotettuna. Wc-puolella oma lattia-allas kaivoineen - ei kastu lattia suihkunkäytöllä kun verho välissä. Pyttyä ja lavuaaria voi käyttää suihkun ollessa käytössä - suihkuun mahtuu hyvin 2 aikuista "tuntumalla" 8)
Noin yhteenvetona jotain tämmöistä...
WC ja suihku voivat olla samassa tilassa, jotta tilaa säästyy.
Huonetilan on syytä olla tiivis kokonaisuudessaan.
Läpiviennit syytä tiivistää hyvin ja tuuletus on oltava tehokas.
Suihkualtaan on oltava riittävän syvä ja hyvällä pohjaventtiilillä.
Kalusteiden materiaalista ei ole ollut puhetta, mutta niiden on syytä olla varmaan hyvin kosteutta kestävää. Liekö puujäljitteistä muovia, tai jotin MDF levyä. MDF ei kyllä mielestäni ole täysin kosteutta kestävää.
Toivottavasti mistään autosta, paitsi ti-värkkääjien tekeleistä, et löydä mdf:ää ;) Asunnoissa ihan eriasia..
Se ei kuulu matkailuvehkeisiin, joissa yhtenä tärkeänä asiana on paino. Mdf: 600-800kg/m3 (12mm: ~8.4kg/m2) - eli about sama kuin lastulevyllä.
Kumpikaan ei sellaisenaan tarjoa vesitiiviyttä. Sisäpinta pitäiisi olla kiiltävää melamiinia/vinyyliä tiivistetyin saumoin.
Näissä suoraseinäisissä autoissa ei suihkutilojen seinä- tai kalustemateriaalit poikkea muista tiloista muuten kuin pintamateriaalin osalta. Kevyttä kennolevyä joutavat olemaan kun ei kantavuutta vaadita. Ohuimmissa levyissä käytetty jotainkevyttä ja pehmeää (harva syistä, paksu viiluista) etelän lehtipuusta tehtyä vaneria..
-
Toivottavasti mistään autosta, paitsi ti-värkkääjien tekeleistä, et löydä mdf:ää ;) Asunnoissa ihan eriasia..
Se ei kuulu matkailuvehkeisiin, joissa yhtenä tärkeänä asiana on paino. Mdf: 600-800kg/m3 - eli about sama kuin lastulevyllä.
Kumpikaan ei sellaisenaan tarjoa vesitiiviyttä. Sisäpinta pitäiisi olla kiiltävää melamiinia/vinyyliä tiivistetyin saumoin.
Näissä suoraseinäisissä autoissa ei suihkutilojen seinä- tai kalustemateriaalit poikkea muista tiloista muuten kuin pintamateriaalin osalta. Kevyttä kennolevyä joutavat olemaan kun ei kantavuutta vaadita.
Mitäs ainetta ne tiikin näköiset kalusteet WC/suihkutilassa sitten oikein ovat....?
-
Mitäs ainetta ne tiikin näköiset kalusteet WC/suihkutilassa sitten oikein ovat....?
Filmiä eli kuvattu aitoa ja siirretty se kalvolle joka on liimattu sitten milloin millekkin alustalle
-
^
Joo, noinhan se on.
Mulla yksi seinälevyn pala (14mm), jossa filmiä (saarni tms.); 30x67 cm = 0.201 m2, painaa 1.3kg. Jotain balsan tapaisesta tehtyä (6 vuotaa) vaneria. Paino siis vain 6.5kg/m2 (462kg/m3)
-
^
Rimori laittaa aavistuksen paremmaksi :P (vitsi) Kaikki 6 syöjää voi nukkumisen lisäksi matkustaa mukana vöissä, eikä matkavauhdissa hävitä Onnibusseille ;D
Tuolla ratkaisulla on todella vaikea löytää auto nykyään. Sällin kanssa pitkään etsittiin ja monta käytiin katsomassa. Neljälle rekisteröityjä kuudella makuupaikalla on paljon myytävänä. Kun sitten jonkun 6 hengen auton löysi niin yleiskunto tai joku muu teki sen että etsintää piti jatkaa.
Hymer swing sitten löytyi joka kunnoltaan oli sellainen että sälli sen osti. Auttamattoman pieni auto 5 hengen perheelle ja ruokapöydän ääreen mahtuu 4, kääntyvälle apparinpenkille sitte 5 mutta se paikka ei ole pöydän ääressä.
Pesutilat ja wc yhdistetty ja lavuaari nostetaan ylös suihkun ajaksi.
Viikon päästä lähtevät reissuun ja sitteen saa kuulla miten tuo 6m pitkä toimii 5 henkisen perheen käytössä. Muutaman vuoden luultavasti ok, mutta kun lapset kasvavat käy luultavasti pieneksi.
-
Filmiä eli kuvattu aitoa ja siirretty se kalvolle joka on liimattu sitten milloin millekkin alustalle
Kullostaa hälyyttävältä sana "liimattu" suihkussa....
Onko kokemusta, jotta kestääkö liimaukset päivittäisessä suihkuttelussa...ta i edes satunnaisessa?
-
Kullostaa hälyyttävältä sana "liimattu" suihkussa....
Onko kokemusta, jotta kestääkö liimaukset päivittäisessä suihkuttelussa...ta i edes satunnaisessa?
Kyllä tänä päivänä erilaiset liimapinnoitteet kestää. Ihan esimerkkinä muualta kun autosta niin laminaattilattiatha n on tehty vastaavalla menetelmällä ja muovipinnasta on saatu kova kulututusta kestävä. Sen päällä kävellään likaisilla kengillä ja nekään ei sitä pintaa riko.
-
^
Kokemuksia tässä vain peräänkuulutan...
Laminaattilattia on siinä mielessä huono vertailukohde, koska sitä ei suositella kosteisin tiloihin. Johtunee siitä, että sen rungossa on puuainesta mukana. Kulutusta se kyllä kestää kiitettävästi.
-
^
Tässä eräs: vuodesta 2007. Joka reissulla useasti käytetty..
Vanha kuva, jolloin kattoventtiilin vaihdoin auringolla pyörivään - pyörii käyttäjän tahtomatta 8)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Solar-el/Dush-Sol-fan.jpg)
Ei mikään näköistä kosteusongelmaa ollut. Saumat tiiviit, eikä värjäytymiä. Suihkuallas pysynyt ehjänä. Painevedellä mukava ja lämmin suihku. Lattian alla ~70 litrainen harmaavesisäiliö, keittiöllä omansa..
-
^
Kokemuksia tässä vain peräänkuulutan...
Laminaattilattia on siinä mielessä huono vertailukohde, koska sitä ei suositella kosteisin tiloihin. Johtunee siitä, että sen rungossa on puuainesta mukana. Kulutusta se kyllä kestää kiitettävästi.
Saumaton pinta ja oikein valittu pinnoite oli mitä tuolla hain. Laminaatti kyllä imee itseensä vettä mutta saumojen kautta alusmateriaaliin.
-
^
Tässä eräs: vuodesta 2007. Joka reissulla useasti käytetty..
Vanha kuva, jolloin kattoventtiilin vaihdoin auringolla pyörivään - pyörii käyttäjän tahtomatta 8)
(http://koti.mbnet.fi/sfc88k5/Rimor/Solar-el/Dush-Sol-fan.jpg)
Ei mikään näköistä kosteusongelmaa ollut. Saumat tiiviit, eikä värjäytymiä. Suihkuallas pysynyt ehjänä. Painevedellä mukava ja lämmin suihku. Lattian alla ~70 litrainen harmaavesisäiliö, keittiöllä omansa..
Tuollainen on varmaan hyvä...
Tilanne saattaisi olla toinen, jos samassa tilassa olisi pinnoitettuja kalusteita, kuten hyllyjä ja altaan reunoja.
Onko tällaisesta kellään kokemusta. Siis kaikki samassa suihkuttelutilassa.
-
eikä matkavauhdissa hävitä Onnibusseille ;D
Juu, tuo 100km/h marssivauhti on kyllä varsin bueno! Meilläkin ex. auto oli 80 ja kokoajan tuntui että sen kanssa on vaan jaloissa. No ehkä 300tkm ajetulla 2.5d vaparillakin oli "hieman" tuon asian kanssa tekemistä ::) Nykyisin 3.0dCi + 6-koloinen aski niin kyllä tuo satku ihan hyvin tuolle vermeelle tuntuu maittavan - eikä sen saavuttamiseenkaan tartteta mitään lentokenttä-suoraa :D
-
... suihkuun mahtuu hyvin 2 aikuista "tuntumalla" 8)
Verraton ominaisuus. :laugh:
Tuo häätyykin testata joka autossa erikseen, kun käy seuraavan kerran renkaita potkimassa Jyväs Caravanissa.
-
Mielestämme siis varsin onnistunut pohjaratkaisu, mutta tuon yksilön etsintään sen verran panostettiinkin että syytäkin on olla. Kukapa tuota myöntäisi etsineensä aikansa ja silti päätyneensä huonoon ;D
No minulla ainakin on käynyt siten että vasta kunnon reissussa huomaa kuinka omat kuvitelmat on vastannut todellisuutta .
-
No minulla ainakin on käynyt siten että vasta kunnon reissussa huomaa kuinka omat kuvitelmat on vastannut todellisuutta .
No siksi mekin ollaan jo menty sen klassisen kaavan kautta, aloitus vuokrakalustolla, sitten halvalla pari kautta harjoitellaan ja nyt uudempaa, parempaa jossa on mitä halutaan 8)
-
No siksi mekin ollaan jo menty sen klassisen kaavan kautta, aloitus vuokrakalustolla, sitten halvalla pari kautta harjoitellaan ja nyt uudempaa, parempaa jossa on mitä halutaan 8)
niinpä juurikin ,neljäs auto viiteen vuoteen meilläkin :-X
-
niinpä juurikin ,neljäs auto viiteen vuoteen meilläkin :-X
Onko tuolla vaihtotahdilla kerennyt edes kotiutuakkaan siihen mikä on ollut ? :o
-
niinpä juurikin ,neljäs auto viiteen vuoteen meilläkin :-X
No jos nyt rehellisiä ollaan, niin ei tuossa nykyisessä Rellussakaan kyllä aivan kaikki "tahtoo" -listalta löytyneet itemit ole :-[ Eli ns. vannomatta paras, mutta taas koskapa sitä ihan täydellistä olisikaan edes olemassa ::)
-
Voisiko siihen retkiautoon ajatella ulkosuihkua? Tai siis jos liikkuu paikoissa jossa saa olla enempi rauhassa niin takaovet auki, ovien väliin verho ja jalkojen alle puuritilä?
Aloin oikein funtsimaan tätä ajatusta...
Yllätyksekseni tämäkin oli jo ajateltu puolestani. Tässä retkuiluautossani on kuin onkin suihku.
Ihmettelinkin joskus, jotta miksi tässä on niin pitkä ulosvedettävä pesuhanaletku. Sehän onkin yhdistetty lavuaarin hana ja suihku.
Oikein ohjeessa selvitetetään, kuinka suihkuletku vedetään ulos kuskinovesta ja ripustetaan varta vasten tähän tarkoitettuun suihkupidikkeeseen imukupilla auton kylkeen. Hanassa on katkaisija sähköpumpulle.
En taidakaan vaihtaa retkuiluautoa, kun tämäkin selvisi 5 vuoden ihmettelyn aikana. :)
Muutama juttu pitää vielä ratkoa...
Vesi on kylmää, vai onko kun se on lämmennyt matkalla.
Vesisäiliön tilavuus on esitteen mukaan 53L (riittääkö)
Suihkuverhoa ei ole. Tarviikohan sitä edes puskissa.
-
niinpä juurikin ,neljäs auto viiteen vuoteen meilläkin :-X
Niinpä juurikin, kolmas auto 37:n vuoteen meilläkin.
-
Aloin oikein funtsimaan tätä ajatusta...
Yllätyksekseni tämäkin oli jo ajateltu puolestani. Tässä retkuiluautossani on kuin onkin suihku.
Ihmettelinkin joskus, jotta miksi tässä on niin pitkä ulosvedettävä pesuhanaletku. Sehän onkin yhdistetty lavuaarin hana ja suihku.
Oikein ohjeessa selvitetetään, kuinka suihkuletku vedetään ulos kuskinovesta ja ripustetaan varta vasten tähän tarkoitettuun suihkupidikkeeseen imukupilla auton kylkeen. Hanassa on katkaisija sähköpumpulle.
En taidakaan vaihtaa retkuiluautoa, kun tämäkin selvisi 5 vuoden ihmettelyn aikana. :)
Muutama juttu pitää vielä ratkoa...
Vesi on kylmää, vai onko kun se on lämmennyt matkalla.
Vesisäiliön tilavuus on esitteen mukaan 53L (riittääkö)
Suihkuverhoa ei ole. Tarviikohan sitä edes puskissa.
Suihkuverho on kiva jo ihan tuulen takia vaikkei ujo olisikaan :)
Meillä ( 2 aikuista ja 1 lapsi) menee päivässä noin 80 litraa vettä kun ollaan "sivistyksen" ulkopuolella eli puskissa. Tosin lämmönvaihdin tekee niin paljon lämmintä kuin jaksaa letkusta laskea; lisää vedenkulutusta kun suihkussa viihtyy pidempään.
-
Meillä ( 2 aikuista ja 1 lapsi) menee päivässä noin 80 litraa vettä kun ollaan "sivistyksen" ulkopuolella eli puskissa.
Aikas paljon, meillä menee keskimäärin noin 35 litraa päivässä (kaksi aikuista). Vaikka suihkukin on käytössä.
-
Meilläkin menee 25-35 litraa noi karkeasti arvioiden jos ei olla alueella. 2 aikuista ja lapsi. Juomavedet ei kuulu tuohon. Suihkut ja tiskit sekä vessan huuhtelu. Suihkuun riittää yllättävän vähän jos ei tarkoituksella lotraa vaan pesaisee pikaisesti.
-
Kävin kuolaamassa hieman isompaa retkuiluautoa...
Ajatuksena oli löytää sellainen auto, jossa olisi WC ja suihku.
Tämä olisi mun mielestä paras kompromissi retkeily- ja matkailuauton välillä. Tää olisi vieläpä saatavissa satasen lätkään.
Todella tilava yhdistetty wc/suihku.
Harkittisin, jos nyt autoa etsisin, kun skiditkään ei ole enää ihan pieniä.
Eli tällaista "vanhaa" Hymer Exsistä tarkoitan. (http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/hymer-eriba-exsis-sk-l%C3%BCtjenburg/209168121.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=11300&makeModelVariant1.modelDescription=exsis&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&maxFirstRegistrationDate=2010-12-31&negativeFeatures=EXPORT&noec=1#)
Halpa ei kyllä ole.
-
^
Toivottavasti mistään autosta, paitsi ti-värkkääjien tekeleistä, et löydä mdf:ää ;) Asunnoissa ihan eriasia..
Se ei kuulu matkailuvehkeisiin, joissa yhtenä tärkeänä asiana on paino. Mdf: 600-800kg/m3 (12mm: ~8.4kg/m2) - eli about sama kuin lastulevyllä.
Kumpikaan ei sellaisenaan tarjoa vesitiiviyttä. Sisäpinta pitäiisi olla kiiltävää melamiinia/vinyyliä tiivistetyin saumoin.
Näissä suoraseinäisissä autoissa ei suihkutilojen seinä- tai kalustemateriaalit poikkea muista tiloista muuten kuin pintamateriaalin osalta. Kevyttä kennolevyä joutavat olemaan kun ei kantavuutta vaadita. Ohuimmissa levyissä käytetty jotainkevyttä ja pehmeää (harva syistä, paksu viiluista) etelän lehtipuusta tehtyä vaneria..
Olen kyllä monessa tavannut tuota kevyttä mutta rimpulaa "kennolevyä". Ainakin kotimaisessa se oli tehty styrox-ytimellä eikä edellisessä Adriassakaan tainnut paljoa sen ihmeellisempää olla.
Olen oikein tyytyväinen että nykyisessä kalusteet ovat umpivaneria. Siis kaikki, ohuemmat että paksummat. Ne on tukevia ja niihin voi ripustaa/kiinnittää jotain, vaikka telkkarin ilman että tarvitsisi joka pomppua pelätä.
-
Palatakseni taas tuohon alkuperäiseen ajatukseen erillisestä suihkusta...
Tämmöinen La Strada tuli selatessani vastaan. Näyttäis olevan erillinen suihku. Koko kaappi on irti ulkoseinistä, mikä voisi olla hyvä juttu kosteuden eliminoimiseksi.
Kaikki muut olisi aika sopivan kompaktia mulle, mutta tavaratilasta on jouduttu tinkimään.
Mitäs mielipiteitä tämä herättäisi?
http://www.nettikaravaani.com/la-strada/regent-l/1437288
-
Palatakseni taas tuohon alkuperäiseen ajatukseen erillisestä suihkusta...
Tämmöinen La Strada tuli selatessani vastaan. Näyttäis olevan erillinen suihku. Koko kaappi on irti ulkoseinistä, mikä voisi olla hyvä juttu kosteuden eliminoimiseksi.
Kaikki muut olisi aika sopivan kompaktia mulle, mutta tavaratilasta on jouduttu tinkimään.
Mitäs mielipiteitä tämä herättäisi?
http://www.nettikaravaani.com/la-strada/regent-l/1437288
Kovin on pieni minun käyttöön...
-
^
Niinpä.... :)
Minun käyttööni se on hieman liian suuri, mutta kun kaikkea ei saa pienempään mahtumaan.
Se tässä hulluinta on, kun pienempi tuppaa olemaan kalliimpi kuin suurempi. Liekö tuotantomäärät syynä.
-
Kovin on pieni minun käyttöön...
No sinun ja Aakun käyttötapa on tasan päinvastainen.
----
Vanhasta Exsisista tulee vielä kulttiauto, niin hyvissä hinnoissa tuntuvat yhä olevan.
-
Eipä tuo juuri transportterista eroa käytännön elämässä, mahtuu ruutuihin jne. Mutta sivutuuli tarttuu jo enemmän, polttoainetta kuluu aika paljon enemmän ja toi on takaveto.
Tommonen sprintteri ei ole huonoimmasta päästä takavetosia mutta etenkin talvella vaativampi ajettava ja metsässä jää aikaisemmin jumiin.
-
Eipä tuo juuri transportterista eroa käytännön elämässä, mahtuu ruutuihin jne. Mutta sivutuuli tarttuu jo enemmän, polttoainetta kuluu aika paljon enemmän ja toi on takaveto.
Tommonen sprintteri ei ole huonoimmasta päästä takavetosia mutta etenkin talvella vaativampi ajettava ja metsässä jää aikaisemmin jumiin.
Mulla on ainoastaan noista D1 Sprintereistä kokemusta. Ne ovat olleet kyllä vakaita ja miellyttäviä ajettavia.
Etu- tai takaveto ei varmaan paljoa merkkaa tällaisissa, kun ei ole paljoa peräylitystä. Tuuli ottaa yhtälailla kiinni tuohon korkeaan VW Westfaliaankin. Onhan se melkein yhtä korkea, kuin pitkäkin. 2,7m korkeutta sentään.
Kulutus on tietty yksi asia. Tämä VW on kuluttanut lomareisuilla n. 7,5L. Sveitsin alpeilla oli jo 8,1L kulutus. Toisaalta ajoa on tullut joka vuosi alle 10 tuhatta, eli ei paljoa merkkaa.
-
Mulla on ainoastaan noista D1 Sprintereistä kokemusta. Ne ovat olleet kyllä vakaita ja miellyttäviä ajettavia.
Etu- tai takaveto ei varmaan paljoa merkkaa tällaisissa, kun ei ole paljoa peräylitystä. Tuuli ottaa yhtälailla kiinni tuohon korkeaan VW Westfaliaankin. Onhan se melkein yhtä korkea, kuin pitkäkin. 2,7m korkeutta sentään.
Kulutus on tietty yksi asia. Tämä VW on kuluttanut lomareisuilla n. 7,5L. Sveitsin alpeilla oli jo 8,1L kulutus. Toisaalta ajoa on tullut joka vuosi alle 10 tuhatta, eli ei paljoa merkkaa.
Etenkin huonoissa olosuhteissa tuntu usein siltä että sprintteri karkaa ihan minä hetkenä hyvänsä hanskasta, kun taas transportterin kanssa tuntu siltä ettei ole mitään hätää oli tie missä kunnossa tahansa.
Ja melkein joka talvi se sprintterin perä karkasikin jossain maantienopeudessa täysin yllättäen ilman ennakkovaroitusta. Korkea auto on vielä aivan kamala viedä sivuluisussa noissa nopeuksissa. Mutta aina pysyttiin tiellä. Nyt minulla on uuskoppanen sprintteri ja sen kanssa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Edellinen mersu oli samanmittainen kuin tuo myynnissä oleva, uusi on pitkä malli.
Maantiellä se mersu oli minusta mukavampi ajaa silloin kun ei ollut liukasta.