Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: harko - 24.06.2015 kello on 19:27
-
Terve!
Seuraavanlainen ongelma; varo/tyhjennysventtiili ei pysy kiinni (yläasennossa) ja näinollen päästää käyttövedet tyhjennysputkesta suoraan ulos.
Hetkellisesti pysyy ylhäällä kun laittaa Truman vedenlämmityksen päälle. Vesiputkistot olleet tyhjänä talvenajan ja nyt käyttöönotettaessa hankaluuksia. Vesipumppu tuntuu myös käyvän jatkuvasti, kaikista hanoista olen saanut tulemaan vettä, kun tyhjennysventtiiliä ollaan pidetty "väkisin" yläasennossa.
Mikä avuksi/hyvä korjaamo Turun suunnalla?
t. Harri
-
Onko si/va ja pu/va-johtojen välissä 12 volttia?
-
Ei ole.
-
Selvitä miksi ei ole. Jännite tulee lämmittimestä. Toimiiko lämmitin? Mittasitko muuten liittimestä?
-
Ensiapuna nippuside, pieni putkiklemmari, pyykkipoika... tms. venttiilin varteen s.e. se ei enää pääse tipahtamaan. Ja vaikka tuo sähköongelma ratkeaisikin, niin toimiihan tuo kiinnitys yhä varmistimena jos sähköt syystä taho toisesta hiukan pätkäsee niin ei ole vetet heti auton alla Thumb
-
No niin, tähän mennessä selvinnyttä:
- liittimeen ei tule jännitettä kun Truma ei ole päällä
- kun Truma on päällä, liittimeen tulee jännite, venttiili pysyy ylhäällä ja kaikki toimii
Kytketty "tahallaan" toimimaan näin vai jotain muuta?
Olen "uusi" omistaja asuntoautolle joten ei aikaisempaa kokemusta asiasta
*muokattu klo 21.00*
-
Minulla keväisin c3402 magneettiventtiili täytyy ensimmäisen kerran vetää ylös kun akut on kytketty + asunto-osan päävirta kytketty ja lämmitin kytketty päälle tällöin kun sen vetää niin jää päälle vaikka lämmittimen sammuttaa ja päävirran katkaisee. jos akutkin irroittaa niin sitten vasta päästää.
Honkte
PS. magneettiventtiilis tä voi tyhjentää järjestelmän painamalla venttiili alas ja uudelleen nostamalla ylös niin venttiili jää ylös vaikka asunto-osan päävirtakytkin olisi OFF asennossa.
-
^ Onko sinulla Truma kytketty päävirran ohi. Tuo venttiili sa virtansa Truman kautta ja se ei vaadi lämmittimen päälläoloa mutta virransyöttöä lämmittimelle se vaatii
-
^ Onko sinulla Truma kytketty päävirran ohi. Tuo venttiili sa virtansa Truman kautta ja se ei vaadi lämmittimen päälläoloa mutta virransyöttöä lämmittimelle se vaatii
Jos minulta kysyit, niin truma on kytketty asunto-osan päävirtakytkimen taakse, mutta tuo venttiili saa virtansa ohi päävirtakytkimen.
Honkte
Tai sen on pakko saada kun kaikki muut on OFF tilassa.
-
Joo sinulta kysyin.
Nyt jäin miettimään omaa kytkentää. Trumasta lähtee johdot venttiilille ja vedet ei tule ulos vaikka asuinosan virrat sammuttaa, Truma kyllä sammuu
-
Joo sinulta kysyin.
Nyt jäin miettimään omaa kytkentää. Trumasta lähtee johdot venttiilille ja vedet ei tule ulos vaikka asuinosan virrat sammuttaa, Truma kyllä sammuu
Tyhjennysventtiilin täytyy saada pitovirta sieltä termostaatin kautta joka oli muistaakseni +4 . Eli piirikortilla on rele joka jää pitämään sen +4 termostaatin kautta. Jos olen oikein ymmärtänyt.
Keväällähän sitä ei saa pitämään ennenkuin asunto-osan lämpötila on saavuttanut +8 astetta.
-
Joo sinulta kysyin.
Nyt jäin miettimään omaa kytkentää. Trumasta lähtee johdot venttiilille ja vedet ei tule ulos vaikka asuinosan virrat sammuttaa, Truma kyllä sammuu
Kokeilepas ottamalla asunto-osan akku irti.
-
Selvittäisikö kuva asiaa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1435174722.jpg)
-
Selvittäisikö kuva asiaa.
(http://karavaanari.org/kuvat/1435174722.jpg)
Tuohon kuvaan näkyy tulevan 12v tuolta käyttöjännite 12 v ja tuolta 12 v KI.30 kohdasta jos näin nuo kirjaimet / numerot oikein.
Sitä en sitten tiiä miten tuo kuvan kytkentä toimii!
-
Harko, sulla tuossa valokuvassa näkyy punainen "lanka". Onko se kuparijohdin? Veikkaisin että se olis se kestovirtajohto jonka pitäsi pitää virtaa yllä, kun Truma on sammuksissa.Jos löydät vastaavan katkaistun johtimen toisen pään ja mittaat sen jännitteen
(ja tietysti mihin se menee)selviää varmaan puuttuvan virran arvoitus.
Katso ohjeesta sivu 7 "varo- ja tyhjennysventtiilin liitäntä" kuva F
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C3400%20ja%20C6000.pdf
-
Harko, sulla tuossa valokuvassa näkyy punainen "lanka". Onko se kuparijohdin? Veikkaisin että se olis se kestovirtajohto jonka pitäsi pitää virtaa yllä, kun Truma on sammuksissa.Jos löydät vastaavan katkaistun johtimen toisen pään ja mittaat sen jännitteen
(ja tietysti mihin se menee)selviää varmaan puuttuvan virran arvoitus.
Katso ohjeesta sivu 7 "varo- ja tyhjennysventtiilin liitäntä" kuva F
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C3400%20ja%20C6000.pdf
Tuo punainen johto saa koko ajan 12 v minun autossa. Ruskea johdin on irti.
(http://karavaanari.org/kuvat/1435220388.jpg)
PS. Pitäis kai imuroida välillä taas!
-
Ongelma korjattu vetämällä suoraan akusta puuttuva johdin varoventtiilille (sulake tietty välissä).
Thumb
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
-
Truma lämmittimessä varoventtiilin si/va ja pu/va- johdot on ainoastaan käytössä normitilanteessä ja saa jännitteensä lämmittimeltä. Jos lämmittimen jännite katkaistaan niin varoventtiili laukeaa ja laskee vedet pois. Jos ilman lämpötila on alle 5 astetta niin varoventtiili ei pysy päällä.
-
Ongelma korjattu vetämällä suoraan akusta puuttuva johdin varoventtiilille (sulake tietty välissä).
Thumb
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
ymmärsinkö oikein,vikaa ei ole korjattu vaan tehty viritys jossa lämpötila anturi jätetty pois käytöstä :o
eikö jatkuva virta pitäisi tulla trumankortille missä sijaitsee se 5 asteen anturi?
-
Eihän se ole pois kytketty vaan sille on otettu virransyöttö muualta, eli suoraan akulta eikä lämmittimeltä. Vika edelleen olemassa mutta ohitettu
-
Kyllä se on aivan oikein korjattu, punaisessa johdossa pitää olla jatkuva sähkö.
https://goo.gl/6d2y5S
-
Kyllä se on aivan oikein korjattu, punaisessa johdossa pitää olla jatkuva sähkö.
https://goo.gl/6d2y5S
Se jatkuva sähkö kuuluu tulla lämmittimeltä. Toki tuo venttiili ei tiedä mistä se tulee mutta lämmittimen piirikortissa ongelma on olemassa, nyt se on ohitettu
-
Miksi moinen 5 asteen viritelmä tuolla ylipäätään edes on? Toki jossain Etelä-Euroopasa tuo voi olla ihan asiallinenkin, mutta kyllä täällä pohjolassa se auton sisälämpö voi helpostikin mennä alle 5 asteen ja vielä ei ole putket jäässä - jota vartenhan tuo viritelmä siellä ylipäätän on, mutta pointti olikin miksi ihmeessä se on nuinkin korkealle asetettu ???
Itsellä tuolla ei juuri ole merkitystä, sillä varoventtiilin mekaaninen "varmistus" on paikallaan => tuo venttiili ei omillaan pääse enää mitenkään aukeamaan. Mutta kun auto seisoo, niin se "kuivataan" automaattisesti jos ajoa ei ole vähään aikaan tiedossa = no probs 8)
-
Ulkona voi meidän oloissa olla -30 kun laitat auton parkkiin ja auton lämmittimen vieressä hyvinkin lämmintä. Miten tuon asettaisi paremmin, asuinosa voi olla jo pakkasen puolella kun tuo laukeaa lämmittimen vierestä. Moni pumppu päästää myös säiliöveden valumaan läpi ja ulos kun tuo laukeaa, kalvopumppu ei.
Nollakeliaikaan jätän lämmittimen minimiasentoon 5c jos tankkaan vedet päivää ennen reissua ja auto saa peruslämmityksen ja vedet pysyy sisällä
-
Moni pumppu päästää myös säiliöveden valumaan läpi ja ulos kun tuo laukeaa, kalvopumppu ei.
Tuossa kohtaa onkin itsellä pieni mielenkiintoisuus odotettavissa ensi syksynä viimeistään, tuo uusi Dometicin pumppu kun on mallia kalvo ja raikasvesisäiliössä ei ole erillistä tyhjennyshanaa, hana on vasta pumpun jälkeen + tietty tuo Truman suojahana => säiliö pitänee tyhjentää ihan erikseen tai ajaa pumpulla tyhjäksi ???
-
Miksi moinen 5 asteen viritelmä tuolla ylipäätään edes on?
Se on käytössä vain silloin, kun pannu ei ole päällä tai on häirötilassa.Kun pannu on päällä on käämillä jatkuva sähkö pannun kautta.
-
Katsoin omasta Truma C3402 lämmittimestä tuon johdotuksen, kuinka se sieltä kulkee. Meillä on ihan alkuperäinen asennus.Tuo keltaisella merkkisukkajohdinpa ri mistä pu +12V tulee electroblockilta (Block 4) sinisenä johtimena, missä lukee" heizung"ja siitä liittimen kautta muuttuu johdin punaiseksi ja yhdistyy Truman piirilevyyn.Ruskea paksumpi johdin on tuossa miinus. Merkkasin tuon punaisen mustalla poikkiraidalla jotta erottuu tuosta rimasta.(4:s vas)
Kuvan toinen punainen johdin, joka tulee venttiililitä, yhdistyy siniseen johtimeen, missä lukee "heizungventil" ja tämä sininen kulkee suoraan Electroblockille myös tuonne nelosblockiin, mistä tulee virta ohjatusti.Kun mittasin, tuli koko ajan
+12. Electroblockilta löytyy myös "heizungille" (suom. "lämmitys") sulake.
Eli meillä ei tule tuolle venttiilille suoraan virta, vaan elekctroblockin kautta.
(http://karavaanari.org/kuvat/1435318741.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1435318902.jpg)
Tässä kuvassa ylin sininen on "heizung"(lämmitys) >> Truman kortille keltasukalla (+12V ) merkityllä johtimella.
Ja alin sininen "heizungventil" mikä menee suoraan tuohon venttiilin punaiseen johtimeen ja on siitä yhteydessä meillä tuonne elektroblockiin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1435319084.jpg)
Electroblockilta kuva huom johtimen teksti
(http://karavaanari.org/kuvat/1435319233.jpg)
Liitinrima Truman piirikortilla
(http://karavaanari.org/kuvat/1435319314.jpg)
Block 4
(http://karavaanari.org/kuvat/1435322555.jpg)
Truman rimapistoke paikallaan.