Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Jääkaapit => Aiheen aloitti: Satsa - 17.06.2015 kello on 20:49
-
Pari kysymystä, nyt kun tuulettimen asennus jääkaapin taakse käsillä. (Vaimo sanoi, että pitää kysyä viisaammilta, ennen kuin tekee mitään (väärin)).
Voiko tuulettimen laittaa suurinpiirtein kuvassa näkyvään kohtaan? Ja jos ei, miksi ei? Paikka on siis alimmaisen ritilän yläreunan päällä, ja tietysti niin, että imee alhaalta päin, eli tehostaa kiertoa, eli lämpimän ilman poistumista yläritilän kautta.
Toinen kysymys: Onko estettä ottaa virta toisessa kuvassa näkyvästä sokeripalasta (sin. ja valk. johto), johon tulee 12V jännite, kun päävirta vain on päällä. (Katkaisin tulee sisälle ja + johtoon sulake, mutta lähinnä mietin, että mikä tuon sokeripalan todellinen käyttötarkoitus on.
Tälläisiä kyselee Satsan "parempi puolisko",
Jukka
(http://karavaanari.org/kuvat/1434562625.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1434562641.jpg)
-
Mittaa tuleeko sinne sokeripalaan jännite ja milloin. Laita nappitermostaatti, ettei puhallin pyöri jatkuvasti. En osaa sanoa miten on sinulla jääkaapin tausta yhteydessä sisätioihin. Jos on, laita puhaltimet imemään (yläritilään).
Itselläni on yläritilässä kolme puhallinta. Kaksi käynnistyy, kun lämpötila nousee. Jos lämpö nousee lisää, sitten kolmas käynnistyy, siis myös polttimen yläpuolella oleva.
-
Kuten sanoin, siihen tulee "aina" jännite, eli kunhan päävirtakytkin on päällä.
Termostaattia en viitsi laittaa, pienen kytkimen vain sisälle, jolloin saan sen kelien mukaan päälle/pois.
Lähinnähän tuo tuulettimen paikan sopivuus kiinnosti, kun vaimo sanoi, että on ollut palstalla erilaisia mielipiteitä, voiko laittaa jonkun lauhduttimen alle, päälle, kaasupolttimon lähelle, kauas, jne. ja kun en esim. tuollaista kaasupolttimoa löydä/tunnista, niin ettei nyt mene ihan poskelleen homma.
(Auto on -05 Atria Coral ja jääkaappi on Domesticin iso jääkaappi/ pakastin.)
-
Projekti täällä myös menossa, puhaltimina pari kappaletta Arcticin termariohjattuja http://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f12-tc.html (http://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f12-tc.html) 120-millisiä. Noi on siitä käteviä, et kuluttaa minimaalisesti virtaa (0.02A) kun on viileetä, ja kierrokset nousee lämpötilan kohotessa yli 32 asteen. Maksimivirta varttiämpärin verran 38 asteen pahemmalla puolella. Pitäis ehkä kuitenki varmuuden välttämiseks kaivaa sähkö niin et toimii vain kun on tolppasähköt, kun ei ole vielä paneeleja katolla. Joka tapauksessa pääkytkimen taakse. Ja viel mieluummin jääkaapin kytkimen taa. Sisävalon rinnalle, jos sen sähköletkun jostai takaa löytäis?
Tiiä sit, onks noista paljoakaan hyötyä kun auto käy ja on kulussa? Eli pitäiskö olla ohjaus myös D+:n takaa?
Paikka Dometicin kaupalliselle flektille on ohjeistettu ylös vinon ripaputken alle, samalla tavalla vinoon. Ei varmaan kannata laittaa ainakaan polttimen liki, ettei muutu paloilmapuhaltimeks!
-
Katsokaa kohdasta Kaasulaitteet, kohdasta jääkaapit. On monta sivua ohjetta ja suositusta.
-
Itse en ole Dometicin isossa tarvinnut puhallinta, minulla ylempi "ritilä" katolla oleva tuuletusputki. Pysyy +5c:ssä kovillakin helteillä. Tänään oli säädin 3:lla ja kaapissa +2c .Ulkona parikymmentä lämmintä,kai iltapäivällä oli auringossa joku 23.
Aiemmassa oli kaksi puhallinta imemässä ilmaa lauhdutuselementin läpi , kytkin valolla sisällä jolla sai päälle ja pois..
-
Katsokaa kohdasta Kaasulaitteet, kohdasta jääkaapit. On monta sivua ohjetta ja suositusta.
Nii tual: http://karavaanari.org/index.php/topic,95.465.html (http://karavaanari.org/index.php/topic,95.465.html)
-
Itse en ole Dometicin isossa tarvinnut puhallinta, minulla ylempi "ritilä" katolla oleva tuuletusputki. Pysyy +5c:ssä kovillakin helteillä. Tänään oli säädin 3:lla ja kaapissa +2c .Ulkona parikymmentä lämmintä,kai iltapäivällä oli auringossa joku 23.
Tosiaan tuo flektin sijoitus ( ja tarpeellisuus ylipäätään) lienee paljolti kiinni siitä, millainen ilmanvaihto siinä kaapin takapuolella on. Omat kokemukset täsmää diplomaatin kanssa siihen, että mikäli poistohormi menee katolle, on tuuletin tarpeeton myös oikeasti helteellä. Itse olen lyhyen ja kunniattoman karavaanariuran alusta lähtien pitänyt jääkaapisssa ja pakastimesssa lämpömittaria lämpötilan seurantaan.
-
Kiitos linkeistä ja vinkeistä! Monenlaisia mielipiteitä tuntuu yksinkertaisesta asiasta olevan. Taidan asentaa sen suunnitelmani mukaan, kunhan koitan etsiä/tunnistaa sen kaasun palopesän, ettei tule liian liki sitä.
-
Tosiaan tuo flektin sijoitus ( ja tarpeellisuus ylipäätään) lienee paljolti kiinni siitä, millainen ilmanvaihto siinä kaapin takapuolella on. Omat kokemukset täsmää diplomaatin kanssa siihen, että mikäli poistohormi menee katolle, on tuuletin tarpeeton myös oikeasti helteellä. Itse olen lyhyen ja kunniattoman karavaanariuran alusta lähtien pitänyt jääkaapisssa ja pakastimesssa lämpömittaria lämpötilan seurantaan.
Sen olen huomannut että vanhemmat jääkaapit tarvitsee erilaisia virityksiä, että kesällä toimivat tyydyttävästi. Jääkaapin lämpötilalla 6 asteen seutuvilla, ei ruoka pysy tuoreena. 2-4 astetta on jo toista luokkaa, siinä on 80-90 luvun jääkaapilla haastetta.
-
Jääkaappiasennukset vaikuttavat tuohon paljon. 80 luvulla oli pieni reikä lattiassa kaapin kohdalla ja kaappi seisoi hyllyllä n. 10cm irti lattiasta. Paloilman otti suurimmaksi osaa sisätiloista ja samoin ylösnouseva lämpö ohjattiin sisälle ritilän kautta joka oli pöytätasossa kaapin päällä. Toimi ok myös kuumalla mutta riski kaasun leviämisestä vaunuun oli olemassa ja lisäksi tuo lämmitti vaunua kaapin käydessä.
Seinäritilöiden myötä matalissa kaapeissa painovoimaa menetettiin paljon ja kaapit jäi pienempitehoisiksi. Niitten myötä kuitenkin vaunua ei enää lämmitetty jääkaapilla ja mahdollinen kaasuvuoto ohjattiin ulos. Näissä ne lisätuulettimet on paikallaan ja valmistajien mukaan paras hyöty saadaan ohjaamalla ilmavirta lauduttimelle. Laittamalla tuulettimet yläritilän taakse ilmankierto tehostuu mutta vaatii ilmeisesti enemmän tehoa/ useampia tuulettimia toimiakseen.
Nykyisissä kaapeissa ainakin korkeimissa jääpakastin kaapeissa painovoima riittää. Itse olen vuosia kuljettanut tuuletinta mukana ja se jää asentamatta koska kaappi ei tarvitse sitä.
Paras ratkaisu on sitten se ruotrsalaisten toteuttama jossa lämpö johdetaan katon kautta ulos.
-
Kiitos linkeistä ja vinkeistä! Monenlaisia mielipiteitä tuntuu yksinkertaisesta asiasta olevan. Taidan asentaa sen suunnitelmani mukaan, kunhan koitan etsiä/tunnistaa sen kaasun palopesän, ettei tule liian liki sitä.
Taitaa tuossa ylemmässä kuvassa oleva kirkas putki olla kaasuputki - se päättyy polttimeen.
Polttimen yläpuolella palopesä ja sen päällä T-mallinen hormi.
-
Voiko tuulettimen laittaa suurinpiirtein kuvassa näkyvään kohtaan? Ja jos ei, miksi ei? Paikka on siis alimmaisen ritilän yläreunan päällä, ja tietysti niin, että imee alhaalta päin, eli tehostaa kiertoa, eli lämpimän ilman poistumista yläritilän kautta.
Kuumaa ilmaa tosiaan pitäisi saada kaapin takaa pois. Tehokkaimmin se tapahtuu, jos puhallin/puhaltimet on siinä yläritilässä JA siihen jäähdytettävän putkiston kohdalle on laitettu pellinpala, joka estää ilman ohivirtauksen.
-
Kiitos Ossille vihjeestä! Näin sitä itsekin pähkäilin, mutta hyvä saada viisaamman varmistus. Se putki tosiaan päätyy lähinnä sen näköiseen paikkaan, että palopesäksi sitä arvelin, vaikkakin on aika hyvin pelleillä suojattu, toisin kuin joissakin kuvissa mitä palstalta löytyi. Mutta näin ollen tuo tuulettimen sijoitus ei tod. näk. sen toimintaa häirinne.
Ei muuta kuin odottelemaan lämpimiä kelejä, että olis tuulettiimelle käyttöä! 8)