Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: Transistori90 - 3.06.2015 kello on 13:33
-
Ensimmäistä kertaa nykyiseen autoon kaasupulloja vaihtaessani huomasin, että siiinä on tällaisella kaasupullon "mutteriliittimellä" letku Truman pullonvaihtajasta:
(http://karavaanari.org/kuvat/1433327173.jpg)
Ja tällainen pitäisi olla suomalaisilla pulloilla:
(http://karavaanari.org/kuvat/1433327204.jpg)
Tuolla on taulukko näistä erilaisista: http://dealer.truma.com/truma05/en/downloads/11581/Tabelle_Gasschlaeuche.pdf (http://dealer.truma.com/truma05/en/downloads/11581/Tabelle_Gasschlaeuche.pdf)
Edellinen suomalainen omistaja on noita ylempiä ilmeisesti tyytyväisenä käyttänyt ja tuntuuhan ne pitävän kun tarpeeksi kiristää. Uudet letkut maksaisi jotain 50 euron luokkaa kappaleelta.
Mutta entä onko jotain adaptereita saatavilla tuohon väliin?
-
Siis tuossa letkunrikkoventtiil i, hyvin ne käsinkin kiinni menee, siihen saa muoviavaimen jos ei näpit pidä.
Tuo venttiili mahdollistaa laillisen kaasunkäytön ajaessa keski-euroopassa.
-
Sinällänsä outoa, että auto on saatu kilpiin väärillä korkeapaineletkuill a (väärä pulloliitin Suomessa ja Saksassa). Rekistiröintikatsas tuksessa kait pitäisi olla paikallisen kaasuliikkeen leimat/tod... eihän Suomessakaan homma täydellistä ole, varsinkaa jos "kaveripalveluja" käytetään..
-
Jos tuo on kytketty ylemmän kuvan mukaisella letkulla pulloon niin liitin ei ole oikea.
-
Jotain tommoista kait pitäisi olla.. vaan parempi käyttää auto caravan/kaasuliikkeellä. Muistaakseni letkurikko venttiilejä on eri virtausarvolla, eli riippuu lämppäristä, kaapista ja liedestä - ettei katko turhaan sitten käytössä. Toki vaihdin/säädin vaikuttaa myös, että toimii kuten pitää
(http://www.caravantukku.fi/image_view.php?name=1%2F50410_01.jpg)
Caravantukusta tämä kuva..
Vapaa-aika.com'in sivuilla näkyy outoja FIN-korkeapaineletkuja.. :-X
-
Sinällänsä outoa, että auto on saatu kilpiin väärillä korkeapaineletkuill a (väärä pulloliitin Suomessa ja Saksassa). Rekistiröintikatsas tuksessa kait pitäisi olla paikallisen kaasuliikkeen leimat/tod... eihän Suomessakaan homma täydellistä ole, varsinkaa jos "kaveripalveluja" käytetään..
Tuo mutteriko on vääränlainen. ?
-
Tuo on ikävä esimerkki siitä miten väärä ja sopimaton osa saadaan laitettua kohtaan joka voi aiheuttaa vaaraa.
Kaasulaitteet on turvallisia kun ne toimii oikein ja on tehty oikeilla osilla, yksi liitos joka on sinne päin voi sitten aiheuttaa kunnon vahingon. Lähinnä täälläkin aiheena olleet vaunu/autopalot joista foorumilla puhuttu enemmänkin tämän kommentin ajatuksena
-
Kappas, nyt vasta hokasin jotta siellähän normi mutteri pullon päässä :-[
-
Tuo mutteriko on vääränlainen. ?
Ei kait mutterinmalilla väliä (paitsi G.12 eri näköinen "sormiversio"), muttakun pulloon tuleva tukiholkki taitaa uupua.. mitenhän lie pitää ilman taivuteltaessa ja tärinässä 13bar painessa - ettei ole vielä tuplatiivistys antamassa joustoa..?
-
Ei kait mutterinmalilla väliä (paitsi G.12 eri näköinen "sormiversio"), muttakun pulloon tuleva tukiholkki taitaa uupua.. mitenhän lie pitää ilman taivuteltaessa ja tärinässä 13bar painessa - ettei ole vielä tuplatiivistys antamassa joustoa..?
Tosiaan siitä puuttuu tuo ulkoneva ohut putki päästä ja tiiviste on liittimen sekä pullon päässä. Eipä siinä kai muuta kuin letkut vaihtoon oikealla liittimellä oleviin.
-
Tuota "sormimutteria" ihmettelin omassanikin, kun tuossa on kaasukaapissa oikein kuvakin jotta sitä ei sitten tiukata tosiaan kuin sormin, työkalujen käyttö ompi kielletty. Mistähän moinen kielto? ???
-
Onpas mielenkiintoista, kun tuolla sitten samanlaiselle minulla olevalle väärälle letkulle on merkattu myös "FIN": https://www.reimo.com/fi/75345-hochdruckgasschlauch_secumotion_eu/ (https://www.reimo.com/fi/75345-hochdruckgasschlauch_secumotion_eu/)
"Saksan malli" lienee se oikea: https://www.reimo.com/fi/75340-korkeapaineletku_secumotion_d/ (https://www.reimo.com/fi/75340-korkeapaineletku_secumotion_d/)
-
Onpas mielenkiintoista, kun tuolla sitten samanlaiselle minulla olevalle väärälle letkulle on merkattu myös "FIN": https://www.reimo.com/fi/75345-hochdruckgasschlauch_secumotion_eu/ (https://www.reimo.com/fi/75345-hochdruckgasschlauch_secumotion_eu/)
"Saksan malli" lienee se oikea: https://www.reimo.com/fi/75340-korkeapaineletku_secumotion_d/ (https://www.reimo.com/fi/75340-korkeapaineletku_secumotion_d/)
Omassani on samanlainen kuin tuossa ensimäisen postauksen kuvassa, mutta siellä pullopäässä on tappi, tosin lyhyempi kuin suomi mallissa.
Ja käy belgian, saksan ja osaan ranskalaisista pulloista suoraan. Ja on ollut myös suomipullossa.
Eli olisiko ranskan malli tuo eli onko auto ranskan tuoti tai ranskalainen valmstaja sillä?
-
Omassani on samanlainen kuin tuossa ensimäisen postauksen kuvassa, mutta siellä pullopäässä on tappi, tosin lyhyempi kuin suomi mallissa.
Ja käy belgian, saksan ja osaan ranskalaisista pulloista suoraan. Ja on ollut myös suomipullossa.
Eli olisiko ranskan malli tuo eli onko auto ranskan tuoti tai ranskalainen valmstaja sillä?
Täytyy vielä vilkaista kun pääsee kotiin. Auto on saksalaisvalmiste, mutta myyty uutena Viroon (2008) ja sieltä tuotu Suomeen joskus kolmisen vuotta sitten.
-
Uudet letkut Suomi-liittimillä asennettu. Ihan hyvähän ne on muutenkin uusia nyt 8 vuoden kohdalla.. Alla kuvat pois otetuista vanhoista:
(http://karavaanari.org/kuvat/1433345066.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1433345068.jpg)