Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: jojuvy - 10.05.2015 kello on 20:00
-
Trumatic c 3402 oli kysymyksessä jossa oli paloilmapuhaltimess a pari ruuvia löysässä,kiristyksen jälkeen toimii erittäin hyvin mutta.
Lämmittimen toimiessa tulee lievä kuumentuneen muovin käry sisälle onko ehdoituksia mistä?Kyseessä on Fiat/Knaus sport traveller vuodelta 2001. Pakoputken ulkokuori ei lämpene päältä,Pannun pohja on/ oli kiinni palotilan kohdalta lattian muovimatossa.Mikähä n olisi sopiva etäisyys tai mikä eriste siihen väliin.Mitään sulamisen merkkejä ei näy missään .
-
En tohon pysty suoralta kädeltä vastaamaan, kun en pysty mittaamaan näin etänä. Kaasuventtiilissä on ollut jumimisvikoja ja voisi olla mahdollista, että ykkösteho jää päälle kun kakkosteho kytkeytyy, jolloin siellä onkin kolmosteho, joka ei siihen kuulu, tämä siis vain oletus. Lämmittimen ei pitäisi kuumeta liikaa kun on vain kahden tehon lämmitin ja pannua käytetään myös kolmosteholla 6002 versiossa. Tarkista, että pannun päällä kannen alla ( 4 mutteria irti ) on valkoinen eriste. Noita vikavaihtoehtoja on niin paljon, että ainoa mahdollisuus olisi saada pannu pöydälle, että voisi tehdä tarkemmat mittaukset.
-
ok. tarkistetaan kun ehdin.Muistatko kumpi on ykkösteho ja kumpi kakkosen venttiili. Sitä vaan ihmettelin kun pannun pohja on kiinni lattiassa ja sentään kuumenee aika kuumaksi.
-
Omastani nostin 3402 pihalle pari viikkoa sitten. Joskus tuo on ilmeisesti käynyt kuumana kun lattiassa oli ruskea läntti lämmittimen keskikohdan paikkeilla. Tuo oli ollut irti edellisen omistajan aikana jäljistä päätellen ja itse ajattelin, ettei paloilmapuhallin ole toiminut tehokkaasti. Meidän aikana tuo on toiminut moitteettomasti.
Varsinainen lämmityspuhallin saattaa myös aiheuttaa ylikuumenemisen jos se ei kierrätä lämmitettyä ilmaa pois tarpeeksi nopeasti. 6002 täysi lämmityspuhallinteh o on huomattavasti isompi kun 3402 vastaava.
-
Varsinainen lämmityspuhallin saattaa myös aiheuttaa ylikuumenemisen jos se ei kierrätä lämmitettyä ilmaa pois tarpeeksi nopeasti. 6002 täysi lämmityspuhallinteh o on huomattavasti isompi kun 3402 vastaava.
Minulla C 6002 antoi palaneen muovin käryä herkimmin silloin kun kesällä oli kylmän pannun laittanut tulille, ja piirongissa oli niin lämmintä, ettei lämmityspuhallin lähtenyt käyntiin. Pannu lämmitti vain lämminvesiboilerin juuri täyttänyttä kylmää vettä. Veden lämmitys +60 asteiseksi kesti n. 2 tuntia, ja yleensä viimeisen lämmitystunnin loppupuolella tuntui voimakkaammin muovin käryä. Truman lämmittäessä samaan aikaan myös piironkia, ei juurikaan koskaan käryn hajua tullut. Koskaan en varmuudella saanut selville tarkkaa käryn lähdettä. Mitään selviä muovin kuumenemis tai sulamis kohtia en pannussa havainnut.
-
Meillä ilmeni kanssa trumassa tuota katkua, joka pari kertaa sai aikaan tykytyksiä reissulla. Otin sitten tutkintaan tuon asian. Huomasin, että kun trumalla lämmittää pelkästään vettä, itse puhallin ei pyöri. Lämmin ilma kuitenkin nousee puhallinkotelolle ja kuumentaa sitä melkoisesti. Kun hajua alkoi tulla etsin ihan haistelemalla sen kohdan missä oli voimakkain ja siitä harmaan eristeen kohdaltahan se tuli.Lasikuituerist e sekä villa ei haissut. Kun leikkasin ensin eristettä haju vain jatkui. Mutta kun olin poistanut sen liimankin, loppui hajut. Liima oli mennyt vuosien aikana ruskeaksi, ilmeisesti paistunut siinä puhallinkotelon päällä. Poistin kokonaan sen harmaan vaahtomuovin ja korvasin sen liimattavalla alumiininauhalla siten ettei sieltä kotelon välistä pääse kuituja ilmaan. Hyvin on pelannut ilman katkuja.
-
ok. tarkistetaan kun ehdin.Muistatko kumpi on ykkösteho ja kumpi kakkosen venttiili. Sitä vaan ihmettelin kun pannun pohja on kiinni lattiassa ja sentään kuumenee aika kuumaksi.
Pikkupisara on ykkösteko, iso pisara kakkosteho.
-
Meillä ilmeni kanssa trumassa tuota katkua, joka pari kertaa sai aikaan tykytyksiä reissulla. Otin sitten tutkintaan tuon asian. Huomasin, että kun trumalla lämmittää pelkästään vettä, itse puhallin ei pyöri. Lämmin ilma kuitenkin nousee puhallinkotelolle ja kuumentaa sitä melkoisesti. Kun hajua alkoi tulla etsin ihan haistelemalla sen kohdan missä oli voimakkain ja siitä harmaan eristeen kohdaltahan se tuli.Lasikuituerist e sekä villa ei haissut. Kun leikkasin ensin eristettä haju vain jatkui. Mutta kun olin poistanut sen liimankin, loppui hajut. Liima oli mennyt vuosien aikana ruskeaksi, ilmeisesti paistunut siinä puhallinkotelon päällä. Poistin kokonaan sen harmaan vaahtomuovin ja korvasin sen liimattavalla alumiininauhalla siten ettei sieltä kotelon välistä pääse kuituja ilmaan. Hyvin on pelannut ilman katkuja.
Samalta suunnalta minäkin koitin hajujen lähdettä katsella. En vain osannut liimaa epäillä hajujen syyksi, kun muuten ei mitään kuumenemisen aiheuttamia muutoksia näkynyt.
Hyvä tietää tulevaisuutta varten tuollainenkin hajun lähteen mahdollisuus. Auton vaihdon myötä vaihtui myös lämmitin Alden pannuun.
-
Hyvä tietää tulevaisuutta varten tuollainenkin hajun lähteen mahdollisuus. Auton vaihdon myötä vaihtui myös lämmitin Alden pannuun.
Mikä Alde tuli mukana?
-
Mikä Alde tuli mukana?
Alde 3000. Auto on linkin mukainen, vaikka ei sama yksilö. Emäntä ei enää halunnut nousta Bürsnerin alkoviin nukkumaan, niin oli katseltava matalalla sijaitsevalla parivuoteella oleva malli.
http://www.siilincaravan.fi/pdf/vaihtoautot/dethleffs_t6446_premium.pdf
-
Tuo on hieno malli 8)
-
Nyt syy muovin käryyn on selvinnyt. Syyllinen on samalla kertaa uusitut vesiletkut "pannuhuoneessa" ja tiskialtaalle menevät.Laitoin Bilteman Sinistä ja punaista venetarvike osastolla olevaa juomavesiletkua.Let kusta haihtuu jotain ilmeisesti liuotinta jonka truman puhallin veti sisälleen jakaen koko autoon.Ei muuta kuin letkut vaihtoon.
Toivottavasti tästä on muille joskus hyötyä.
-
Minulla on c6002. Antaa voimakasta palaneen muovin käryä vedenlämmitystoimin nolla. Käryä/hajua ei tule ns. talviasennolla. Kulkine on hankittu hiljattain ja myyjä on lupautunut korjaamaan mahdolliset viat.
Käryn syytä on myyjä yrittänyt selvittää termostaattia mittaamalla. Termostaatti tuntui jotenkin pelaavan, koska 40 asteen asetuksella veden lämpö hanasta valuvasta vedestä mitattuna noin 55 astetta ja suuremmalla lämpöasetuksella noin 75 astetta. On kuulemma normaali heitto, mutta saas tiedä.
Kova palaneen muovin käry leviää autoon kuitenkin molemmilla asetuksilla.
Seuraavaksi aikoivat tilata uudet suojakuoret ja vaihdon yhteydessä nostaa pannua muutaman millin ylemmäksi ja laittaa peltilevyn pannun ja maton väliin.
Saa kommentoida vapaasti.
-
Mun mielestä se ongelma on sen puhallinkotelon ylikuumeneminen, kun puhallintoiminto ei ole käytössä vedenlämmitystilass a. Pannun pystyasento nostaa lämpimän ilmakerroksen luonnollisesti ylöspäin, mistä se siirtyypuhallinkote loon ja ahtautuu sinne, koska puhallin ei poista sitä, kuten talvikäytöllä. Uudet trumalämmittimet onkin nykyään eri asennossa "makaavasti" ja puhallinkotelo on pannun päässä. Eli tuli mieleen se, onko tämä käyttökokemusten aikaansaama tuotekehittelytulos näiden erikoisten lämpölieveilmiöiden vuoksi? He joilla tuo pannu on poikittaismallinen varmaan osaa kertoa onko palaneen käryä ollut?
-
Mun mielestä se ongelma on sen puhallinkotelon ylikuumeneminen, kun puhallintoiminto ei ole käytössä vedenlämmitystilass a. Pannun pystyasento nostaa lämpimän ilmakerroksen luonnollisesti ylöspäin, mistä se siirtyypuhallinkote loon ja ahtautuu sinne, koska puhallin ei poista sitä, kuten talvikäytöllä. Uudet trumalämmittimet onkin nykyään eri asennossa "makaavasti" ja puhallinkotelo on pannun päässä. Eli tuli mieleen se, onko tämä käyttökokemusten aikaansaama tuotekehittelytulos näiden erikoisten lämpölieveilmiöiden vuoksi? He joilla tuo pannu on poikittaismallinen varmaan osaa kertoa onko palaneen käryä ollut?
Kun muutama kuukausi sitten olin kulkinetta ostamassa ja kyselin tämän tyyppisen Truman perään kaikki(Truman omistajat) kehuivat Trumaticin hyväksi jos aldeen vertaa.
Kukaan ei muistanut mainita, että jos meinaan vettä lämittää, niin on hengityssuojain oltava ja ikkunat auki.
-
Kukaan ei muistanut mainita, että jos meinaan vettä lämittää, niin on hengityssuojain oltava ja ikkunat auki.
En ymmärrä mitä hajua tuo sitten antaisi, ei minun nenään tule mitään outoa hajua, mutta johtuuko se sitten siitä kun tuo Truma on tuolla takatallissa, vasemman takapyörän vieressä, ei sieltä hajua tule.
-
Minun pannu on pitkittäisvuoteen alla. Pannun eristyskoppa on hajun ilmaantuessa todella kuuma. Joskus keväällä kyselin kokemuksia lämpöpannasta, eli siitä sähköisestä veden lämmittimestä. Onko kellään kokemusta, käryääkö laite jos sitä käyttää? Silloin ei tietysti voi puskaparkissa lämmittää, mutta...
-
Otan osaa tähän keskusteluun viittaamalla oman ongelmani ratkaisuun
Kuten kerroin tuo palaneen muovin haju oli todella voimakas ja tuli lömpösuuttimista ,kun sitten vaihdoin ne letkut toisenlaisiin haju poistui kokonaan. Nyt on käyttökokemusta jo useammasta käyttöviikosta myös lämpimän veden osalta. Sisäilmapuhallin veti ne haihtuvat aineet sisälleen ja levittivät sen sisätiloihin, mitään kuumenemisjälkiä ei pannusta löytynyt.Nostin samalla korotuspaloilla noin sentin ylemmäs ja laitoin lämpöeriste kankaan tulipesän ja lattian väliin.
Josko siihenkin olisi letkut vaihdettu?
-
Otan osaa tähän keskusteluun viittaamalla oman ongelmani ratkaisuun
Kuten kerroin tuo palaneen muovin haju oli todella voimakas ja tuli lömpösuuttimista ,kun sitten vaihdoin ne letkut toisenlaisiin haju poistui kokonaan. Nyt on käyttökokemusta jo useammasta käyttöviikosta myös lämpimän veden osalta. Sisäilmapuhallin veti ne haihtuvat aineet sisälleen ja levittivät sen sisätiloihin, mitään kuumenemisjälkiä ei pannusta löytynyt.Nostin samalla korotuspaloilla noin sentin ylemmäs ja laitoin lämpöeriste kankaan tulipesän ja lattian väliin.
Josko siihenkin olisi letkut vaihdettu?
Täytyy käydä ulkona koittamassa. Laitan vedenlämmityksen päälle ja nuuskin suuttimet. Palaan kohta uutta kokemusta rikkaampana.
Kiitos uudesta neuvosta. Thumb
-
Hajua ei tule suuttimista. Haju tulee jostain kohtaa pannusta. Koetin pannun alustan kuumuutta työntämällä sormet sen alle. Sormi osui johonkin metalliseen ja oli niin kuuma, että taitaa vesikello nousta(v-käyrän lisäksi). Pannu on kyllä todella lähellä lattiaa, ellei jopa kiinni matossa jostain kohtaa. Olisihan helpotus, jos vika olisi siinä.
-
Pannu on kyllä todella lähellä lattiaa, ellei jopa kiinni matossa jostain kohtaa. Olisihan helpotus, jos vika olisi siinä.
Tässä lähestymme sitä vaihtoehtoa, että turha sättiä lämmitintä, jos se on väärin asennettu...
-
Sitä varten juuri itsekin nostin pannua ylemmäs,lattia oli siitä kohdin kuumentunut ruskeaksi.Jossain truman asennusohjeissa varoitettiin että se pannun pohjan lämpötila saattaa nousta jopa 120 asteeseen.Juuri siksi laitoin myös biltemassa myytävää pakoputken lämpösuoja kangast maksoi alta kaksikymppiä.
-
Yli sata asteiselta se pohja näpeissä tuntuikin ja voi, kunpa se vika korjaantuisikin sillä. Taitaa se pannu lämmetä kuumimmilleen juuri kyseisellä lämmitystavalla.
Miten se on voitu asentaa lattiaan kiinni? 120 astetta ei kyllä riitä sytyttämään mitään, mutta hajua voi tulla
Parempi olla enempi hehkuttamatta, kun homma ei vielä ole selvinnyt. :-*
-
Yli sata asteiselta se pohja näpeissä tuntuikin ja voi, kunpa se vika korjaantuisikin sillä. Taitaa se pannu lämmetä kuumimmilleen juuri kyseisellä lämmitystavalla.
Miten se on voitu asentaa lattiaan kiinni? 120 astetta ei kyllä riitä sytyttämään mitään, mutta hajua voi tulla
Parempi olla enempi hehkuttamatta, kun homma ei vielä ole selvinnyt. :-*
Meillä oli aikaisemmin 3402 ja nykyään 6002 ja käytännössä nuo on aina päällä kun ollaan reissussa. Nytkin oltiin viikonloppu ja vesi pidettiin 60 asteisena viikonlopun ja ei tuo montaa kertaa lämmittänyt koppia yöllä kun asetus oli luokkaa 24c. Ei hajuhaittoja.
Kuitenkin nuo käy kuumina ja kun vaihdoin lämmittimen lattiassa oli ruskea läntti lämmittimen kohdalla. Olisiko paloilmapuhallin joskus ollut ongelmana aikaisemmalla omistajalla, kyllä sen lämmön pitäisi nousta ylöspäin ja itse en keksi muuta syytä miksi tuo haisisi.
-
Jos lämminilma puhallin ei toimi oikein niin kuumenemista ilmenee.
-
Jos lämminilma puhallin ei toimi oikein niin kuumenemista ilmenee.
Ilmiö näyttää tulevan jos ainoastaan lämmitetään vettä, silloinhan lämminilmapuhallin ei pyöri. Siksi ehdotin paloilmapuhallinta ja sen mahdollista vajaatehoa.
-
Ilmiö näyttää tulevan jos ainoastaan lämmitetään vettä, silloinhan lämminilmapuhallin ei pyöri. Siksi ehdotin paloilmapuhallinta ja sen mahdollista vajaatehoa.
Tuota vedenlämmitystoimin toa juuri tarkoitin. Talvella, kun samalla asuinosaa lämmitetään hajua ei esiinny.
-
Oletko varmistanut että pako/imuputkessa ei ole jyrkkää mutkaa ja paloilmankierto sen takia huono. Tuossahanputket on sisäkkäin ja väärä asennus voi tuottaa ongelmia
-
Ilmiö näyttää tulevan jos ainoastaan lämmitetään vettä, silloinhan lämminilmapuhallin ei pyöri. Siksi ehdotin paloilmapuhallinta ja sen mahdollista vajaatehoa.
Näin maalaisjärjellä ei tunnu luontevalta. JOS lämmitin lämpiäisi enemmän ilman puhallinta, niin miksi puhallin??
-
Näin maalaisjärjellä ei tunnu luontevalta. JOS lämmitin lämpiäisi enemmän ilman puhallinta, niin miksi puhallin??
Paloilmapuhallin toimii kun liekki palaa ja säätää tarvittavaa ilmamäärää. Trumassa tuskin on ilmamäärämittausta vaan se toimii oletusarvoilla. Jos puhallin jostain syystä toimii vajaatehoisena laite kuumenee liikaa ja alkaa haisemaan. Vajaateho voi johtua myös imu/pakoputken tukoksesta ja silloinkin laite voi ylikuumentua.
-
No eikös sen tuon teorian mukaan kuuluisi haista silloin vielä enemmän, kun siirtopuhallin puhaltaisi käryä ilmaputkiston kautta asuintilaan. Nythä se ei sitä tee vaan haju ilmenee kun siirtopuhallin ei poista lämmintä ilmaa puhallinkotelosta ja se liikkuu tämän vuoksi hitaammin ja kuumentaa pannun yläosan ja puhallinkotelon. Johtopäätöksenä ajattelis niin, että pannu pitää saada irti lattiasta ja väliin palosuojalevy ja pannun kuoriosa esim alumiiniseksi tai peltiseksi puhallinkoteloineen .Ja kuten joku ehdotti niin muoviletkut hiiteen kuuman paholaisen ulottuvilta. Minun mielestä muovit ym epämääräiset seosmateriaalit pitäis olla pois laitteista mitkä tuottaa lämpöä palamisen avulla. Tällaisilla säästöosilla vain pilataan hyvä idea.
-
Siirtopuhallin nimenomaan siirtää sitä lämmintä ilmaa, se ei ehdi kuumentua haisevalle tasolle.
Ja, ehdottomasti muoletkut pois
-
Jos puhallin jostain syystä toimii vajaatehoisena laite kuumenee liikaa ja alkaa haisemaan.
Kummallista. Laitteen pitäisi tuottaa lämpöä ja sitä jäähdytetään jottei se lämpenisi liikaa... ::)
-
Kummallista. Laitteen pitäisi tuottaa lämpöä ja sitä jäähdytetään jottei se lämpenisi liikaa... ::)
Jokainen liekillä toimiva laite vaatii liekin oikean koon ja palokaasujen oikean poiston. Tuo koskee kaikkia pönttöuunista kaasujääkaappeihin ja moottoreihin. Jos seos menee pieleen laite ei toimi oikein ja Trumassa tuota seosta hoitaa puhallin. Jos puhallin jostain syystä toimii vajaatehoisesti tai pakoputkessa on virtaushäiriö on selvä että laite ei toimi oikein.
-
Kävin katsomassa yhtä autoa jossa oli 6002 lämmittimenä. Aloitin kokeilemalla kaikki laitteet ja panin lämmittimen päälle.
Lämmittimestä kuului voimakasta resonointiääntä ekan 20s käynnistyksen jälkeen ja se vaimeni hiukan kun tuo kävi. Myyjän mukaan tuo on aina tehnyt noin ja ääni on ihan normaalia. Huolellisen auton läpikäymisen ja koeajon jälkeen niin selkeä paha haju tuli lämmittimestä.
En väitellyt myyjän kanssa mutta kyllä nuo itsellä käytössä olleet 3402 ja 6002 paloilmapuhaltimet käy lähes äänettömästi ja huomaamatta, sitä se ei tuossa tehnyt.
-
Itsekin jouduin täältä peräänkuuluttamaan apua tuohon ilmeisesti samaan ääneen ja vikahan löytyi paloilmapuhaltimen sisältä. Toinen mielenkiintoinen asia onkin sitten näiden pannujen asennukset tehtaalla, paitsi että lattian ja pannun pohjan väli oli luokkas 0.5mm--0,0 mm ja pannun pohjan lämpötila voi nousta jopa 120 asteeseen normaalistikin, niin myös imankiertopuhaltime n moottori oli seinässä kiinni antaen oman resonanssin Siirsin samalla pannua sentin keskemmälle ja samanverran myös ylös. Voitte uskoa että hiljeni kummasti.
-
Nyt on kaikki Truman maahantuojan ehdottamat toimenpiteet hajun poistamiseksi tehty asennusliikkeen toimesta.
C6002:een tilattiin uusi puhaltimen koppa, jonka maahantuoja väitti olevan paremmin kuumuutta kestävää muovia(epäilen kyllä samanlaiseksi, kuin alkuperäinen)mukana tuli koppaan semmoinen lisäpeltisuikale pistemäistä kuumuutta levittämään.
Samalla maahantuoja laittoi tarralla lattiaan liimattavan "folion" pannun alle. Pannua samalla nostettiin irti lattiasta muutaman millin.
Katselin läpi koko toimenpiteen ja otin muutamia kuvia.
Yläkuvassa lämmitin ilman koppaa.
Alakuvassa uusi koppa, jossa keskellä näkyy se peltisuikale. Helppo varmaan tehdä itsekin.
(http://karavaanari.org/kuvat/1434355006.jpg)
(http://karavaanari.org/kuvat/1434355049.jpg)
Sanoin asentajalle, että laitetaan vedenlämmitys päälle ilman koppaa. Eihän se siinä toiminnossa mitään puhallinta tarvitse. Näin koitettiin ja samantapainen käry levisi autoon. Ehkä haju oli nyt enemmän semmoinen kuin sähkökiuas laitetaan päälle.
Kopan asennuksen jälkeen koitettiin uudestaan ja muovin käryä tuli ilmaan.
Nyt ehkä kylläkin miedompana kuin ennen.
-
Katselin läpi koko toimenpiteen ja otin muutamia kuvia.
Ne kuvat ois varmaan hyvä saada tänne näytille jotta saman ongelman parissa voisivat ottaa siitä mallia. Thumb
-
Elähän hättäile. Painiskelen niiden parissa parhaillaan... :D
Siellä ovat.
-
Kiinnostaisi miltä näytti pannun alla kun liimasitte sen folion. Mulla pannun alus oli ehjä, ei palojälkiä kun vasta tarkastin. Katoppas tuota alempaa kuvaa ja varsinkin sitä vaahtomuovia. Minä poistin omasta lämmittimestä tuon vaahtomuovin ensin, kun se haisi palaneelle ja oli jo palojälkiä.. Sen alta paljastui liima joka oli ruskeaksi paistunut. Eli kun tuo puhallin ei ole päällä, siirtyy tuosta kuumasta alumiinikammiosta kuumailma sinne puhallinkotelon yläkaareen ja kotelon lämpö on äärirajoilla ilman puhaltimen toimintaa. Kaikki mitä siinä puhallinkotelon päällä on, on kuin paistolevyllä. Se kotelo varmaan on sellainen että kestää lämpöä mutta se päällä oleva liima ajan kanssa varmaan ei. Kun tuohon yhdistää kesähellepäivän niin ei paljon jäähdytystä ole. Testasinvielä tuon veden lämmityksen parikin kertaa. Kuitenkaan tuon vaahtomuovin ja varsinkin sen liiman poiston jälkeen ei ole haissut. Kuvat vuodelta 2014 jolloin tuon homman tein. Alumiinin päällä on nyk. musta vahvistettu teippi, joka kestää lämpöä. En muista nyt oliko 3M vai joku muu kuumankestävä teollisuusteippi.
Tuo koko puhallinkotelo olis järkevintä olla esim. alumiinia tai peltiä. Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin. Truma Combi on "päivitetty" eri asennossa toimivaksi.
http://www.truma.com/downloadcenter/combi_4e_6e_operating_fin.pdf
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/C3402%20C4002%20C6002.pdf
(http://karavaanari.org/kuvat/1434361750.jpg)
Liima oli palanut haperoksi. Käytin imuria apuna ettei rouhe levinnyt. Kuvasta näkee kuinka vaahtomuovissa ylikuumentumisen ruskea väri.
(http://karavaanari.org/kuvat/1434361785.jpg)
"Saumasin" raot alumiininauhalla. Pannun kannessa eristeet jätin paikoilleen (palovilla ja lasikuitumatto) Laitoin alumiininauhan myös suojaksi puhallinkotelon sisähuuliin. Tarkastin 6kk päästä. Oli vielä ok.
-
Olin juuri hakemassa kahvia, kun pannu oli ylempänä ja kuvaa ei ole. Asentaja sanoi lattiassa olleen muutaman sentia kokoinen pyöreä alue, joka oli hieman väriä muuttanut.
Kerroppa, kuinka sen vaahtomuovin saa parhaiten pois, varsinkin sen liiman(millä aineella)?
Vaikuttaako vaahtomuovin poisto mihinkään ja pitääkö se korvata jollain muulla eristeellä?
Kuten aiemmin kerroin, ilman koppaa haju oli kuten saunan sähkökiukaassa ja muovin käry tuli kopan laiton jälkeen. Autoon ei siis tullut kokonaan uutta eristyskoppaa, vaan ainoastaan se puhaltimelle menevä muovimutka ja siihen lisävarusteeksi pellin pala. Pyörittelin itsekin vaahtomuovia käsissäni ja kattelin, että onkohan nuo tummuneet osat lämmön aiheuttamia.
-
Pistin nuo kuvat tuohon selvennykseksi. Se liima lähti ihan lastalla kaapimalla, meni muruiksi jotka imuroin. Loput puhdistin muistaakseni jollain alkoholipitoisella puhdistusaineella jota nyt sattui olemaan. Tein ton operaation kesällä 2014 kun kyllästyin siihen käryilyyn lomareissulla. Tuo alumiininauha on ihan rautakaupan itseliimautuva nauha. On edelleen hyvin ollut paikallaan ja pannu pelaa kuten pitää. Eikä haisuja ole ilmennyt. :) Avasin sen koko kansipaketin silloin ja tarkastin ne materiaalit, ne oli ok. Siellä oli palovilla ja lasikuitueristematt o valkoinen. Noita vesiletkuja tsekkailin kanssa toissapäivänä. Mietin jos nekin vielä vaihtelis kesän aikana. Vähän on kovettuneet jo kun autollakin ikää 15 vuotta. Tuo vaahtomuovi pisti miettiin, kun oli niin rusapaksi mennyt, ja kun otin vähän kiinni ja vedin hajosi miltei käsiin kuten kuvasta käy hyvin ilmi. Siinä yläkuvassa näkyy ruskeaa kuumenemisjälkeä puhallinkotelon kaaressa, kun tarkkaan katsoo sen lopun poistettavan liimamoskan oikealle puolelle.
-
Joo,o.
Taitaa meikäläinenkin alkaa kaapimishommiin. Osaako joku sanoa, miksi siinä ylipäätään pitää tuommoiset superlonit olla?
Jos mutka käy vedenlämmitystoimin nolla liian kuumana, eikö siihen voisi laittaa vaikka palovillaa ja tuota alumiiniteippiä päälle.
Siinä toimisi myös varmaan se autojen pakosarjan ympärille tuleva "liina". Olisi ainakin helppo pyörittää paikoilleen ja alumiiniteipillä saumat tiiviiksi.
-
Tolla superlonilla vissiin on ollut tarkotus eristää se lämpö sinne kiertoilman puhallinkoteloon. Vähän outo materiaali kylläkin.
-
Otin itsekin superlonin pois ja laitoin pikkuisen palovillaa siihen puhallinkotelon ja pöntön väliin. Alumiiniteipillä teippasin päältä tiiviiksi. Palovillaa siksi, että sen kotelon ja teipin väliin ei olisi jäänyt turhaa ilmarakoa.
Testasin vehjettä ja käryä ei enää paljoa ollut. On se vaan pirun kuuma se puhallinkotelon ylämutka.
Ounastelin mielessäni, että ei sitä koteloa eristää kannata, koska silloin kuuma kotelo ei pääse jäähtymään ollenkaan.
-
Se superloni on äänieristystä varten ja sen voi poistaa.
-
Se superloni on äänieristystä varten ja sen voi poistaa.
Eipä heti tullutkaan tuo ääniasia heti ekana mielehe, kun tuota pehmuketta käpistelin. ::) No varsin hiljanen kapinehan tuo kyllä on ilmankin. Kiitos tiedosta "mjo33400" :)
-
Otin tuon Truman vielä kerran työn alle. Jäi tuo pannun alustan suojaus mieltä vaivaamaan.
Elikkäs.
1. Otin vaatekaapista pannun edessä ja päällä olevat levyt pois.
2. Avasin pannun jalkojen ruuvit ja otin ne ruuvit pois
3. Leikkasin metallilevystä palan (paksuus 3-4mm) olikohan tuo nyt 20 x 30 senttiä ::)
4. kiilasin pannun jaloista pannua yläspäin 4-5mm ja ujutin levyn sinne pannun alle siten,
että ne kuumat kohdat jäi levyn yläpuolelle. En ruvennut purkaan koko höskää.
5 Otin + 300 astetta kestävää moottorisilikonia pikku tuubin ja ujutin sen tuubin nokan
sinne levyn ja lattiapinnan väliin ja pursotin neljästä kohdasta jonkun sentin verran tuubista
per kohta. Tällä sain aikaan pienen ilmavälin sinne lattiapinnan ja levyn väliin.
6. Kiinnitin levyn vielä ruuveilla siten että ruuvit ei ole "hauisväännetty", vaan että levy jäi
hieman "kellumaan".
7. Laskin pannun alas ja katsoin takaa lampulla valaisemalla että levy on ok.
8. Pursotin pannun jalkojen ruuvien lattiareikiin tiivistemassaa ja ruuvasin ruuvit.
9. Tarkastin kaikkien letkujen kiinnitykset, ilmaputkien kiinnitykset, sekä saippuavedellä
kaasuliitoksen. Kun kaikki oli ok
10 Koekäytin pannun ensin pelkällä vedenlämmitys toiminnolla ja sitten puhaltimen kanssa
n. 1 tunti vedelämmitystoiminn on sammumisesta.
11. Asensin suojalevyt paikoilleen käytön aikana ja tarkkailin lämmön vaikutuksia.
Havainnot: ilmapuhallin kotelon kaari lämpeni kuten aiemminkin kuumaksi pelkällä vedenlämmitysasenno lla. Mitään häiritseviä hajuja ei silti ilmennyt.
Kuitenkin kävi mielessä, että jos pannukaapin seinään tekisi liukuluukulla suljettavan tuuletus aukon, mihin asentaisi pienen ulos puhaltavan tuulettimen. Toisaalta, jos taas käyttää suihkua, niin keskuslämmitysasenn on käyttäminen voisi olla vedenlämmitykseen fiksumpi ajatus. Suuttimilla kun voi ohjata lämpimän ilman wc tilaan ja näin suihkukäynnin jälkeen tila kuivuisi nopeammin.
Pääasia on kuitenkin se, että nyt pannun alus on suojattu, kuten Truman ohjeessakin suositeltiin laitteen paikan valinnassa.
-
Juurikin näin.
Itselläni muovin käryt loppuivat tyystin.