Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Touko-Puoko - 28.04.2015 kello on 02:26
-
Olen lukenut monta tämän keskustelupalstan viestiketjua läpi ja havainnut että kaikki viestiketjut jossa kysytään vinkkiä asuntoautossa asumiseen, ovat kääntyneet kilpailuun asuntoauton ja -vaunun välille.Tässä on kai kyseessä karavaanarien puritanismi. Toivon että tässä ketjussa, joka koskee vain asuntoautossa asumista, vaunupuritaanit eivät tyrkytä omia mielipiteitään.
Olen avioerosta ja ulosottovelasta johtuen päättänyt muuttaa asumaan asuntoautoon. Asuntoauto tulee olemaan ainut omistamani ajoneuvo sekä koti neljän vuoden ajan. Tarkoitus on asua asuntoautossa minimaalisin kustanuksin luontokohteita kiertäen. Työni teen, kuten ennenkin, etätyönä tietokoneella. Laskin että neljässä vuodessa saan maksettua ulosottovelan sekä säästettyä sukanvarteen jonkin verran.
Olen aikaisemmin nukkunut talvipakkasessa havulaavussa öitä siitä nauttien joten seikkailumieltä ja erätaitoa on tarpeeksi. Itseasiassa 12 vuuotiaana olin ensimmäisen kerran Rauman ulkosaaristossa itserakentamassani laavussa yötä. Nyt olen 41 vuotias.
En harkitsekaan hankkia asumuksekseni loisteliasta asuntoautoa. Tarkoitus olisi arvon palstaveljien ja -siskojen opastamana löytää edullinen ja toimiva ratkaisu myytävänä olevista asuntoautoista neljän vuoden ajaksi kodiksi kelpaava yksilö. Tulen majoittumaan enimmäkseen "puskissa". Päivittäin olen suunnitellut liikkuvani 100-250km eli lämmönvaihdin asuintilan ja moottorin välille on kai hyvä ratkaisu? Kaasupullojen vaihto ei ole ongelma. 2 x 11kg 4-5pv välein paukkupakkasilla ei ole ongelma.
Kuinka kuumaksi nuo tulevat kesä helteellä? onko asuintilan ilmastointi pakollinen?
Kokonaisbudjetti asuntoauton hankintaan ja varustamiseen on noin 25keur
Kaikki vinkit tulevat todella isoon tarpeeseen.
Kiitos etukäteen keskusteluun osallistuville.
-
Oletko laskenut että tuon matkan polttoaineet + vakuutukset + verot + huollot on yli 1000€ kuukaudessa
- ~150km/pv = ~8000e/vuosi polttoaineisiin,
- 3,5€/pv ajoneuvoverot ja vakuutukset (tämä voi olla alakanttiin). 1300€/vuosi = 108€/kk
- 2 kaasupulloa/kk keskimäärin = 480€/vuosi = 40€/kk (20€ kappale)
- Auton huollot, renkaat, tuulilasit yms noilla kilometreillä 1500€/vuosi = 125€/kk (sitten kun hajookin se vaihdelaatikko tai lämmitys tms...)
= 40€ + 108€ + 125€ + 800€ = ~1100€/kk on laskettava kuluille joka kuukaisi.
Paikallaan olo tietenkin helpottaisi mutta jos on liikkuvaista sorttia.
Toki voihan tuosta vähentää normaali henkilöauton kulut jotka ei nekään ilmaisia ole ja autoahan aina tarvitsee jos ei satu asumaan kehä 1:n sisäpuolella.
Jos ilmastointia halujaa niin tarviitaan sähköä. Ja sen hinta riippu mistä sitä ottaa. Leirintäalueella voi olla hankalaa päästä yhdellä henkilöllä alle 20€/vrk sähkön kanssa.
-
Onnea valitsemallesi tulevaisuuden uomalle!
Itsekkin pakkasessa laavulla nukkuneena ja kylmässä
asuntoautossa myös, ymmärrän ja tiedän kuinka tärkeä
petipaikan kunto/lämpö yms ovat.
Toivottavasti löydän soivan pelin jossa lämmöt pelaa, eikä
tule asuntoautohöperöksi Thumb ;)
Pahoittelut avioerosta ja veloista.
Life sucks, then you must manage better one :)
-
Kannattaa pohtia pari kertaa vielä tuota autossa asumisen hintaa.Jos tuo työ ei aseta ongelmaksi paikoillaan asumista niin kannattaisi haeskella pieni kerrostalo tai rivitalo asunto naapurikunnasta jossa ei uusia asukkaita vuoden aikana tule.Sellaisissa kunnissa vuokrat ovat hyvin kohtuullisia ja jos hankit esm.Fiatin jonkin vanhemman mallin auton ajopeliksesi niin väittäisin asumismukavuuden ja muutenkin viihtyvyyden olevan monta kertaa paremman verrattuna pienessä autossa asumiseen.Väittäisi n tuon autossa asumisen viehätyksen olevan kiinni siitä ettei kaikkia vaihtoehtoja kuitenkaan ole huomattu.Hanki ajopeliksesi alle 1000e oleva rotisko jonka voit harkinnan mukaan jättää ilman kilpiä seisomaan suuremmitta itkuitta.
-
Tervetuloa tutustumaan tähänkin harrastukseen, ammattimaisesti. Thumb
-
No sotketaan ny kauha tähän soppaan.
Ok ero takana velat edessä,mutt selvitettävissä Thumb
Nuista selvinny kolhuja kokenu..niin ei se varmaan haittaa jos kulkineasumus ei viimosenpäälle ookkaan.
juu remppaa tulee vanhuksissa vaan kolahtaa ne uuvemmatkii välillä.
Vanhemmassa ei nii ketuta jos isompaa tulee ja ei haluakkaan enää asumistaan autossa jatkaa..uudemman taas saa helpommin eteenpäin.
Kait sitä lepää missä vaan konhan on lämmintä ,kuivaa ja vatta tyytyväisesti täynnä. Thumb
Hjyvä harkita tarkkaan vaan jos oot jo päätöksesi a-autosta tehnyt nii anna mennä..
Rohkeutta ja hjyvää vointia jatkoon. Thumb
-
Osta riittävän iso auto, ettet tule "mökkihöperöksi". Jos et löydä intekroitua, sitten auto josta saat kätevästi erotettua pois kylmän peltiohjaamon, vaikka liukuovilla. Jos sinulla on kuorma-autokortti silloin valinta on helpompi, joku 7-8 metrinen auto. Nestelämmitys tietysti. Irrallinen aurinkokenno takatalliin, jonka nostat parkissa ulos kohden aurinkoa. Ilmastointi vaatii 230V, joten se on unohdettava. Siitä vaan autoja katselemaan. Lykkyä tykö, Laavumiehelle. Thumb
-
Oletko laskenut että tuon matkan polttoaineet + vakuutukset + verot + huollot on yli 1000€ kuukaudessa
- ~150km/pv = ~8000e/vuosi polttoaineisiin,
- 3,5€/pv ajoneuvoverot ja vakuutukset (tämä voi olla alakanttiin). 1300€/vuosi = 108€/kk
- 2 kaasupulloa/kk keskimäärin = 480€/vuosi = 40€/kk (20€ kappale)
- Auton huollot, renkaat, tuulilasit yms noilla kilometreillä 1500€/vuosi = 125€/kk (sitten kun hajookin se vaihdelaatikko tai lämmitys tms...)
= 40€ + 108€ + 125€ + 800€ = ~1100€/kk on laskettava kuluille joka kuukaisi.
Paikallaan olo tietenkin helpottaisi mutta jos on liikkuvaista sorttia.
Toki voihan tuosta vähentää normaali henkilöauton kulut jotka ei nekään ilmaisia ole ja autoahan aina tarvitsee jos ei satu asumaan kehä 1:n sisäpuolella.
Jos ilmastointia halujaa niin tarviitaan sähköä. Ja sen hinta riippu mistä sitä ottaa. Leirintäalueella voi olla hankalaa päästä yhdellä henkilöllä alle 20€/vrk sähkön kanssa.
Tästä se 'puritaanisuus' sitten heti alkoi.... >:(
Jos joku aikoo jotain tehdä, hän kyllä osaa kulunsa laskea.
-
Päivittäin olen suunnitellut liikkuvani 100-250km
Kuinka kuumaksi nuo tulevat kesä helteellä? onko asuintilan ilmastointi pakollinen?
Tuo, että liikkuisit päivittäin, on aika epärealistista. Eihän siihen ole mitään järkevää syytä; jos joku paikka miellyttää niin viihtyy siellä sentään pari-kolme päivää. Eihän ajaminen voi olla itsetarkoitus. Oma asiasi tietenkin ja mieltymysten mukaan, mutta silti.
Et tarvitse Suomessa välttämättä ilmastointia, jos sinulla on varaa valita, koska nukut. Mukava se tietenkin olisi. Tuuletin (12V) kannattaa hankkia.
Kun haluaa saunaa ja mukavuuksia voi pistäytyä leirintäalueillakin . Liity SF -Caravan jäseneksi niin pääset edullisesti sen alueille.
Jos uskot kaikkia Höpöttäjän neuvoja (jotka on periaatteessa hyviä, paitsi saa se kenno olla katollakin) ja aiot liikkua paljon, niin budjettisi on aika tiukka. Kovin uutta saati vähän ajettua integroitua ei 25 tuhannella irtoa. Vanha se ei voi olla, jos aiot ajaa sillä 30-50 t vuodessa. Eli sinun ei kannata ajaa niin paljon.
-
Tästä se 'puritaanisuus' sitten heti alkoi.... >:(
Jos joku aikoo jotain tehdä, hän kyllä osaa kulunsa laskea.
Ei ollut tarkoitus olla 'puritaaninen', vaan realistinen. Kuten sanottua jos päivittäistä kilometrimäärää voi vähentää eikä tarvitse liikkua joka päivä noin paljon niin kulut pienevät. Alustan kulumisesta ja polttoaineestahan tuossa suurin osa kuluista tulee. Ei varsinaisesta asumisesta.
Eli ei ollut muuta tarkoitusta kuin että auttaa tiedostamaan asiaan kuuluvat realiteetit. Jos ne on tiedossa niin homma on hyvä. Toisaalta kantapään kautta ne kyllä myös oppii...
-
Etsi talveksi paikka, jossa saa sähköä ja on lämpöistä yhteistilaa, missä voi rentoutua porukassa, saunoa ja pestä pyykkiä.
Lue täältä edesmenneen HuruUkkelin talvi asuntoautossa http://karavaanari.org/index.php/topic,6030.0.html (http://karavaanari.org/index.php/topic,6030.0.html)
Pärjäillään
-
- Asuntoauto tulee olemaan ainut omistamani ajoneuvo sekä koti neljän vuoden ajan.
- Tarkoitus on asua asuntoautossa minimaalisin kustanuksin luontokohteita kiertäen.
- Tulen majoittumaan enimmäkseen "puskissa".
- Päivittäin olen suunnitellut liikkuvani 100-250km eli lämmönvaihdin asuintilan ja moottorin välille on kai hyvä ratkaisu?
- Kokonaisbudjetti asuntoauton hankintaan ja varustamiseen on noin 25keur
Jos tuossa on tärkeimmät reunaehdot, niin vaikeaksi menee. Vakituinen asuminen sujuisi helpoiten isossa integroidussa, jossa on suihku sekä isot säiliöt vessalle, likavedelle ja juomavedelle. Mutta koska ajat paljon, ison auton kulut ovat myös suuret.
Kun pääpaino on aktiivisella liikkumisella ja pienillä kustannuksilla, suosittelisin vähän ajettua peltikuorista retkeilyautoa. Verot ja polttoainekulut ovat pienet ja se ei kiinnitä puskissa suurta huomiota. Vaikka lämmöneristykset ovat hieman heikommat, on lämmitettävvää tilavuutta vastaavasti vähemmän. Eikä yksi ihminen tilaa tarvitsekaan, ellei autossa ole muita joita pitää jatkuvasti väistellä.
Suosittelisin jotakin tämän tyyppistä:
http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globecar-twinscout/1390362
-
Jos ! Minä olisin samoilla reunaehdoilla liikenteessä., niin ostaisin noin kymppitonnin maksavan asuntoauton mikä on kilometrejä pelkäämättömällä yksinkertaisella tekniikalla olevan alustanpäälle rakennettu pieni intekroitu auto. sitten varustaisin sen noin viiellä tonnilla mieleiseksi ja jättäsin sen kympin sukanvarteen tulevia remppoja varten jotka ei kumminkaan maksaisi paljon koska tekisin kaikki huollot ja korjaukset ite.
Talvea todennäköisesti pakenisin hieman etelämmäksi.
nimimerkk;i vuosimallin 1980 chevy ja 30-50tuhatta kilometriä vuodessa ja noin puolivuotta asuntona Thumb
eli jos on kädentaitoja selviää vanhallakin komeesti
-
http://www.nettiasunto.com/omakotitalo
Kulut pienemmät ja arvo säilyy . . .
Karu totuus . . .
Ja kulkineeksi 150€ leimattu "paalamo"auto, halpoja kilometrejä, tuurilla . . .
Lisäystä:
Aloittaja kirjoitti tekevänsä etätyötä tietokoneella ja pääkaupunkiseudun leirintäalueet tuskin ilmaisia , talvellakaan . . .
-
^Halvalla saa kyllä suomestakin asuntoja, tosin ovat kaikki korvessa. Mikäli työt on pääkaupunkiseudulla niin on asumisen hinnat kohdillaan
-
Etätyö voisi varmaan onnistua ulkomaillakin, jos työ ei vaadi suomessa oloa. Netti toimii ja etelän lämmössä asuminenkin on halvempaa.
Halvempi auto ilman vaihdelaatikko- ja moottoriongelmia, mahdollisimman iso, jos kortti vaan riittää.
En usko, että jaksat ajaa joka päivä noin paljoa. Loppuu suomikin kesken. Jos ajaa 150 kilsaa päivässä ni kymmenessä päivässa ajat hangosta utsjoelle, noin suurinpiirtein.
Halpa/käytetty auto tarkoittaa käytännössä joka tapauksessa sitä että lämmitysjärjestelmä on syytä korjata/huoltaa ennen syksyä. Jos talvella hajoo lämmitys niin sitten ei huvita enää mikään.
-
Kannattaa pohtia pari kertaa vielä tuota autossa asumisen hintaa.Jos tuo työ ei aseta ongelmaksi paikoillaan asumista niin kannattaisi haeskella pieni kerrostalo tai rivitalo asunto naapurikunnasta jossa ei uusia asukkaita vuoden aikana tule.Sellaisissa kunnissa vuokrat ovat hyvin kohtuullisia ja jos hankit esm.Fiatin jonkin vanhemman mallin auton ajopeliksesi niin väittäisin asumismukavuuden ja muutenkin viihtyvyyden olevan monta kertaa paremman verrattuna pienessä autossa asumiseen.Väittäisi n tuon autossa asumisen viehätyksen olevan kiinni siitä ettei kaikkia vaihtoehtoja kuitenkaan ole huomattu.Hanki ajopeliksesi alle 1000e oleva rotisko jonka voit harkinnan mukaan jättää ilman kilpiä seisomaan suuremmitta itkuitta.
Ite asusin mielummin vaikka siellä itsetehdyllä laavulla, kuin pienessä kerrostalokämpässä ;D
-
Kysyjä etsii autoa ja omakotitalosta kerrostaloasuntoon ehdotetaan.
Jos minulla ei olisi perhettä ja sidoksia sen kautta voisin hyvin kuvitella asuvani autossa. Maisemaa ja sosiaalista ympäristöä pystyy hetkessä muuttamaan ja ei ihmisen tarvitse isoa omaisuutta raahata mukanaan pärjätäkseen. Ja ainahan tuostatilanteesta pääsee pois jos ei miellytä.
-
Ymmärsitkö minut väärin?
Tarkoitin tuon asuntoauton voittavan kerrostalokämpän 100-0.
Laavu pärjää sille vain 10-0 ;D
-
Tarkoitin tuon asuntoauton voittavan kerrostalokämpän 100-0.
Nyt kun on jo muutaman vuoden asunut OKT, niin kerrostalo on kyllä se viho viimeinen vaihtoehto johon en kyllä ihan helpolla enää takaisin muuta! :-X
-
Ymmärsitkö minut väärin?
Tarkoitin tuon asuntoauton voittavan kerrostalokämpän 100-0.
Laavu pärjää sille vain 10-0 ;D
En tarkoittanut sinua ja olen tuosta samaa mieltä.
Nyt kun on jo muutaman vuoden asunut OKT, niin kerrostalo on kyllä se viho viimeinen vaihtoehto johon en kyllä ihan helpolla enää takaisin muuta! :-X
Omakotitaloissa olen asunut n. 30v ja sen jälkeen runsaat 20 kerrostaloissa. Loppukeästä kokeillaan sitä kolmatta vaihtoehtoa kun muutetaan rivariin. Ajatuksena asua siinä 5-10v ja sitten takaisin kerrostaloon. Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja voi huoletta olla poissa pitempiäkin aikoja vaivaamatta muita kovinkaan paljoa.
-
Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja voi huoletta olla poissa pitempiäkin aikoja vaivaamatta muita kovinkaan paljoa.
Niimpä .... :D Thumb
-
Vaan siinä ne hyvät puolet olikin, mun kokemuksen mukaan.
Kotona ihminen yleensä on pääosan ajastaan, lyhyemmät ajat viihtyy pienemmässäkin tilassa. Samalla logiikalla olen ihmetellyt ihmisiä, jotka rakentaa taloihinsa valtavia saunoja. Siellähän ollaan 0,5-2 h viikossa, välttää pienempikin tila.
Jos aikoo oikeasti asua matkailuautossa pitkiä aikoja, niin tilaa pitää olla. Vaikka olisi yksin, tai kuvittelisi olevansa. Retkeilyautossa tulisi talvisyännä ahdistunut olo, vaikka se kesäkautena olisikin hyvä ratkaisu.
------------------------------------------------
Eipä ole kysyjä kommentoinut vastauksia. Sellaisesta jää kovin epäilyttävälle mielelle, kun on kohta 20 vuoden aikana kaikenlaista keskustelufoorumeil la nähnyt.
-
Juu, kyllä tässä varmaan itsekukin on odotellut aloittajan vastinetta jotta osattais viedä ketjua tiettyyn suuntaan, nämä tällaiset ketjut kaihertaa mieltä. :-\
-
Vaan siinä ne hyvät puolet olikin, mun kokemuksen mukaan.
Kotona ihminen yleensä on pääosan ajastaan, lyhyemmät ajat viihtyy pienemmässäkin tilassa. Samalla logiikalla olen ihmetellyt ihmisiä, jotka rakentaa taloihinsa valtavia saunoja. Siellähän ollaan 0,5-2 h viikossa, välttää pienempikin tila.
Jos aikoo oikeasti asua matkailuautossa pitkiä aikoja, niin tilaa pitää olla. Vaikka olisi yksin, tai kuvittelisi olevansa. Retkeilyautossa tulisi talvisyännä ahdistunut olo, vaikka se kesäkautena olisikin hyvä ratkaisu.
------------------------------------------------
Eipä ole kysyjä kommentoinut vastauksia. Sellaisesta jää kovin epäilyttävälle mielelle, kun on kohta 20 vuoden aikana kaikenlaista keskustelufoorumeil la nähnyt.
Ohi otsikon.
Tuommonen 6-9 m3 mikä on nykyisin aika normi koko "saunalle" on oikeasti vain lämpökaappi.
On tullut sen verran noita saunoja värkättyvä että on oppinut kuuntelemaan mitä kukin haluaa.
Normi " saunassa" kävästään sen verta että pinta kastuu ja oikeassa saunassa, 12 m3 ja ylöspäin kylvetään
kunnolla ja hartaasti. Sama varmaan koskee näitä matkamökkejä, jollekkin piisaa pienempikin tila.
-
Kotona ihminen yleensä on pääosan ajastaan, lyhyemmät ajat viihtyy pienemmässäkin tilassa. Samalla logiikalla olen ihmetellyt ihmisiä, jotka rakentaa taloihinsa valtavia saunoja. Siellähän ollaan 0,5-2 h viikossa, välttää pienempikin tila
Meillä sauna on kyllä käytössä 5-7h viikossa. Lämmitysajat päälle.
Jos lapsetkin saunaa, tulee äkkiä lisätunteja.
-
Meillä ehkä tuon verran vuodessa... Luulisin että Alanin arvio osuu melkolailla Suomalaisten keskiarvoon.
-
Kerrostaloasuminen on vaivatonta ja voi huoletta olla poissa pitempiäkin aikoja vaivaamatta muita kovinkaan paljoa.
Varmaan. Mitä muuta siellä voi tehdä, kuin juoda kaljaa ja katsoa telkkaria?
-
Kotona ihminen yleensä on pääosan ajastaan, lyhyemmät ajat viihtyy pienemmässäkin tilassa. Samalla logiikalla olen ihmetellyt ihmisiä, jotka rakentaa taloihinsa valtavia saunoja. Siellähän ollaan 0,5-2 h viikossa, välttää pienempikin tila.
Minimissään sauna lämpiää 7 kertaa viikossa...
-
Minimissään sauna lämpiää 7 kertaa viikossa...
Mites loppu aika?
-
Mites loppu aika?
Siis mikä?? ::)
-
Ohi otsikon.
Tuommonen 6-9 m3 mikä on nykyisin aika normi koko "saunalle" on oikeasti vain lämpökaappi.
On tullut sen verran noita saunoja värkättyvä että on oppinut kuuntelemaan mitä kukin haluaa.
Normi " saunassa" kävästään sen verta että pinta kastuu ja oikeassa saunassa, 12 m3 ja ylöspäin kylvetään
kunnolla ja hartaasti. Sama varmaan koskee näitä matkamökkejä, jollekkin piisaa pienempikin tila.
Vaikka meneekin ihan OT:ksi alkuperäiseen kysymykseen, niin komppaan Bavariaa saunan koossa täysin. Itselläni on löylyhuoneen koko n. 15m2 ja vaikka en lämmitäkään saunaa kuin 1-2 kertaa viikossa, niin on mukava nauttia pehmeistä löylyistä ilman kiirettä pois:)
-
http://www.nettikaravaani.com/hymer/classic-b-534/1421813
http://www.nettikaravaani.com/burstner/a-574/1430521
Aloittajalle pari vaihtoehtoa.
-
Varmaan. Mitä muuta siellä voi tehdä, kuin juoda kaljaa ja katsoa telkkaria?
Oletko tosiaan sitämieltä ettei kerrostalossa voi kuin juoda kaljaa ja katsoa telkkaria. On täällä vekkulia väkeä.
-
Ei muuta kuin rohkeutta autoasumiseen, toivottavasti saat kysymykseesi asiallisia vastauksia eikä kukaan rupeaisi sinua neuvomaan miten sinun pitäisi elää ja asua...
Mutta valitettavasti näyttää osin menevän ohi aiheesta....
-
Varmaan. Mitä muuta siellä voi tehdä, kuin juoda kaljaa ja katsoa telkkaria?
Juoda teetä ja kuunnella ratioo.
-
Oletko tosiaan sitämieltä ettei kerrostalossa voi kuin juoda kaljaa ja katsoa telkkaria. On täällä vekkulia väkeä.
Tost sun lainauksen kohteesta tulis mieleen
https://youtu.be/uXfyRLLsslo (https://youtu.be/uXfyRLLsslo)
Jos ei tietäis että provo >:(
-
Minä ainakin ahdistuin kerrostalossa asuessani ja havaitsin senkin että kaikki pikkuasiat alkoi ärsyttää = merkki siitä että mieli ei sinne sovi..
-
Minä ainakin ahdistuin kerrostalossa asuessani ja havaitsin senkin että kaikki pikkuasiat alkoi ärsyttää = merkki siitä että mieli ei sinne sovi..
Se on juurikin näin, ei varmasti sovi kaikille kaikki asumismuodot. Minulle ei tulisi mieleenikään vaihtaa kerrostalon vapautta mihinkään toiseen asumismuotoon. Kaikella on varmaan puolensa ja kukin menee tyylillään.
-
Joo ei näitä silti yleistää sovi, toista vois ahdistaa oman mökin tekemättömät työt ja repsottavat nurkat ym :)
-
toista vois ahdistaa oman mökin tekemättömät työt ja repsottavat nurkat ym :)
Vaikka nurkat ei repsoittaisikaan, niin kyllä OKT:ssä on aina lista niitä "tekemättömiä töitä", entiset kun saa tehtyä, niin aina on listalle uutta hommaa pukkaamassa = ikuinen "työsiirtola" ;) Mutta tuohonkin tottuu, niillä tekemättömillä on prioriteettinsa ja niiden tekemisestä hyötyy tahi tekemöttämyydestä kärsii vain se oma p*rse => tekee jos jaksaa ja huvittaa tai jättää tekemäti jos ei hotsita, toki ne must-jutut on sitten erikseen 8)
-
Tuo jus66si linkittämä hymer on melko hyvä asuttavaksi, iso oleskelu tila ja peti helposti pois näkyvistä viemästä tilaa. pitkä aikaiseen asumiseen yhdelle henkilölle hyvä ja hintakin sen verran pieni että pystyy vielä budjetin rajoissa tekemään tärkeä kalliit huollot pois.
-
http://www.nettikaravaani.com/hymer/s740/1395174 (http://www.nettikaravaani.com/hymer/s740/1395174)
Paljonkohan tuollainen Mersun kone ,automaatilla kuluttaa matka-ajossa naftaa , en tiedä ,kertoisiko joku tietäjä.
Menee aloittajan budjetin yli ,mutta tuollaisesta minä haaveilen tai siis hankinkin kun budjetti salli , siihen vaiheeseen kun pääsemme asumaan etelään talvia.
Eli kyse lähes vakituisesta asumisesta kuitennii.
Jos aiheen aloittaja voi ajella tuon määrän niin eikö talveksi kannattaisi ajella johonkin läpimämpään ilmastoon ,hyvän nettiyhteyden päässä.
Voi ne lämmitys- ja kaasurahat käyttää tuoreeseen salaattiin ja muuhun mukavaan.
Tuollaisellakin (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.lemondeducampingcar.fr%2Fguide-d-achat%2Fchausson-95.html&ei=aNFBVfuIHIuQsgHCyoDACA&psig=AFQjCNFgM61IxSP1tgrXZPYwzI0qyk0Q8g&ust=1430463203255419) aijotaan selviytyä satunnaista vakituisemmassa asumisessa ens talvena kuukaus tolokulla .
Ulkonäkö on eri mutta pohjakuva melkein samanlainen.
sori nyt ot mutta kun tuo etelässä talvehtiminen meillä kiehtoo vain enempi ja enempi
-
Minulla on integroitu Hymer samalla koneella ja automaatilla. Kulutus on maastosta, ajonopeudesta yms tekijöistä riippuen kahta puolen kymmen litran satasella. Talvella kärryn kanssa (230cm leveä, painoa kelkkojen kanssa 1300kg) n. 14L/100km.
Koska tuo painaa enemmän, niin voisin arvella että kulutus on jossain 12L/100km paikkeilla.
Talvella tuolla pärjää huomattavasti mukavammin kuin etuvetoisilla, alusta ainakin minulla toimii hyvin ja vakaasti. Mersun moottori + loota toimii myös hyvin yhteen ja on hiljainen.
-
http://www.nettikaravaani.com/hymer/s740/1395174 (http://www.nettikaravaani.com/hymer/s740/1395174)
Paljonkohan tuollainen Mersun kone ,automaatilla kuluttaa matka-ajossa naftaa , en tiedä ,kertoisiko joku tietäjä.
Menee aloittajan budjetin yli ,mutta tuollaisesta minä haaveilen tai siis hankinkin kun budjetti salli , siihen vaiheeseen kun pääsemme asumaan etelään talvia.
Eli kyse lähes vakituisesta asumisesta kuitennii.
Jos aiheen aloittaja voi ajella tuon määrän niin eikö talveksi kannattaisi ajella johonkin läpimämpään ilmastoon ,hyvän nettiyhteyden päässä.
Voi ne lämmitys- ja kaasurahat käyttää tuoreeseen salaattiin ja muuhun mukavaan.
Tuollaisellakin (https://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.lemondeducampingcar.fr%2Fguide-d-achat%2Fchausson-95.html&ei=aNFBVfuIHIuQsgHCyoDACA&psig=AFQjCNFgM61IxSP1tgrXZPYwzI0qyk0Q8g&ust=1430463203255419) aijotaan selviytyä satunnaista vakituisemmassa asumisessa ens talvena kuukaus tolokulla .
Ulkonäkö on eri mutta pohjakuva melkein samanlainen.
sori nyt ot mutta kun tuo etelässä talvehtiminen meillä kiehtoo vain enempi ja enempi
Hyvä peli. Koko riittävä. No, jos nyt sitten jottain niin, Rumatik. :)
-
Eiköhän tuossa truma ole toteutettu kuten kuuluukin -> silloin lämpö on tasaista ja laite käytännössä liki äänetön. Trumaa moittivat ovat kait yleensä käyneet autoissa joissa se on toteutettu halvalla. Eli, 5 - 8 lämpösuutinta koko autossa. Lämmön jako ei voi olla tasaista ellei ole todella pieni auto. Lisäksi putkien/suuttimien määrässä on säästetty -> liian kova virtausnopeus joka taasen aiheuttaa ääntä.
Hyvä puoli tuossa on sama kuin omassani, eli Trumatikkejä on kaksi. Se antaa lisäturvaa talvella jos sattuu häiriö lämmittimeen.
-
Minulla on integroitu Hymer samalla koneella ja automaatilla. Kulutus on maastosta, ajonopeudesta yms tekijöistä riippuen kahta puolen kymmen litran satasella. Talvella kärryn kanssa (230cm leveä, painoa kelkkojen kanssa 1300kg) n. 14L/100km.
Koska tuo painaa enemmän, niin voisin arvella että kulutus on jossain 12L/100km paikkeilla.
Talvella tuolla pärjää huomattavasti mukavammin kuin etuvetoisilla, alusta ainakin minulla toimii hyvin ja vakaasti. Mersun moottori + loota toimii myös hyvin yhteen ja on hiljainen.
Onneksi eivät hyvittäneet näin kylmiltään palion mitään meidän autosta >:D
Eikä se hirveämmin muutu vaikka menisi paikan päälle tinkaamaan >:(
Ois muuten taas ajattanut kaupoille Tsadiin :-X :-X
Aivan sikana tekee vain mieli intekroitua Hymeriä ,asumisautoksi ::) ??? ;D
-
Hieno tuo Hymer-Mercedes.