Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: ihaa - 21.04.2015 kello on 12:55
-
Eipä siinä rekkaa vasten auta oliko millainen tuo matkailuauto; retkeily- puoli-integroitu vai täysintegroitu. :(
Uudehko Ducato pölykapseleista päätellen..
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1429582913178.html
-
Eipä siinä rekkaa vasten auta oliko millainen tuo matkailuauto; retkeily- puoli-integroitu vai täysintegroitu. :(
Uudehko Ducato pölykapseleista päätellen..
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1429582913178.html
Tuossa tilanteessa olisi käynyt yhtä huonosti myös henkilöautolla.
Surullinen tapahtuma. Mahtoivatko olla orgilaisia?
-
On niin paljon tuttuja tuolla suunnalla, että heti tuli tunne selvittää automerkkiä. Googlailin mihin malliin kuuluu merkintä Reference, joka näkyi auton kyljessä ja olen sitä mieltä, että saattaisi olla Pilote Reference. Lohduttoman näköinen kasa tuollaisesta törmäyksestä jää.
-
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1429582913178.html
Kaksi suomalaista matkailijaa kuollut liikenneonnettomuud essa Saksassa matkailuautolla.
-
Googlailin mihin malliin kuuluu merkintä Reference, joka näkyi auton kyljessä ja olen sitä mieltä, että saattaisi olla Pilote Reference.
Joo, ilmeisesti puoli-integroitu Pilote P 730 vuosimalli 2009?
-
^
Viittaa näihin kuviin..
Jos mm. veri tekee pahaa, ei kannata isommin kattoa kuljettajan paikkaa
http://www.bild.de/regional/hannover/lkw-crash/lkw-crash-mit-wohnwagen-40621940.bild.html
(http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/a352-022-jpg_44758681_mbqf-1429543096-40624174/2,w=559,c=0.bild.jpg)
..Mutta pahan näkoisesti on jäänyt kuorkin lavan ja takaa tulleen rekan väliin - matkakoppi mennyt ohi lavalle..
Mikä olisi kenties auttanut takaa tullutta rekkakuskia havaitsemaan ajoissa - hätävilkut m-autossa. Kokemuksesta tiedän, että suom. ei sellaisilla takantulijoita infoa. Pahinta on ryömiä kävelyvauhtia ilman jarruvaloja.. Ja toisaalta edes jonossakaan ole hyötyä olla liian lähellä ed. menevää - kenties olisi pelastanut..
Tietenkään en tiedä mikä tilanne yo. oli..
-
Nuo kuvat olikin uutta mulle...Tainnut rekka tulla ihan normivauhtia tuon matkailuauton perään, ei tuo nuppi noin heikkoon kuntoon mene 60 km/h vauhdista..
edit. Ilta-lehdessähän tuo sitten lukikin, ilmankos tuo nuppikin oli noin heikkoon kuntoon mennyt.
Matkailuauto pysähtyi ajoissa, mutta sen takana ajanut rekka ei huomannut pysähtymistä ajoissa ja törmäsi siihen täysillä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015042119555510_ul.shtml
-
^
Jos katot Bildin 2. ylintä kuvaa, näet ettei kuskille jäänyt mitään tilaa.. :-[
-
^
Viittaa näihin kuviin..
..Mutta pahan näkoisesti on jäänyt kuorkin lavan ja takaa tulleen rekan väliin - matkakoppi mennyt ohi lavalle..
Mikä olisi kenties auttanut takaa tullutta rekkakuskia havaitsemaan ajoissa - hätävilkut m-autossa. Kokemuksesta tiedän, että suom. ei sellaisilla takantulijoita infoa. Pahinta on ryömiä kävelyvauhtia ilman jarruvaloja.. Ja toisaalta edes jonossakaan ole hyötyä olla liian lähellä ed. menevää - kenties olisi pelastanut..
Tietenkään en tiedä mikä tilanne yo. oli..
Missä pistetään hätävilkut päälle, jos pysähdytään ruuhkan takia? - tai poljetaan jarrua varmuudenvuoksi, jos jono matelee?
Ja jotenkin tuntuu ettei ruuhka helpota, jos seisovassa ruuhkassa pidetään turvavälinä kymmeniä metrejä.
Turha tuosta on yrittää karavaanaria syyllistää - murhaaja on varmaan nukkunut ratissa tai muuten täysi piittaamattomuus tilanteesta - vauhtia lienee ollut niin reilusti ettei oo ehtinyt enempää hiljentää...
-
Missä pistetään hätävilkut päälle, jos pysähdytään ruuhkan takia?
Saksan moottoriteillä. Hyvä käytäntö, jonka soisi rantautuvan tännekin. Itse kytken aina hetkeksi hätävilkut myös Suomen moottoriteillä, jos edessä on suma.
Tosin tuo onnettomuus ei tainnut sattua moottoritiellä.
-
^
Bildin alin kuva; motari, 2-kaistaa/suunta ja alkaa 100km/h rajoitus..
Edit: tekstissä mainitaan A352. Langenhagen. Tuo pätkähän yhdistää oikasten E30:n ja E45:n
Missä pistetään hätävilkut päälle, jos pysähdytään ruuhkan takia? - tai poljetaan jarrua varmuudenvuoksi, jos jono matelee?
Ja jotenkin tuntuu ettei ruuhka helpota, jos seisovassa ruuhkassa pidetään turvavälinä kymmeniä metrejä.
Turha tuosta on yrittää karavaanaria syyllistää - murhaaja on varmaan nukkunut ratissa tai muuten täysi piittaamattomuus tilanteesta - vauhtia lienee ollut niin reilusti ettei oo ehtinyt enempää hiljentää...
Ei tässä ketään syyllistetä - yhtään enempää vaanaria tai takaa tullutta rekkakuskia (varmastikaan ei tahallaan tehnyt).
Kun on tullut tuolla etelässä jouduttua satasen vauhdista stauhun - se stoppi tulee nopeasti ja todella yllättäen. Tilannetta hämää paljon se autojen määrä (rinnakkaiset kaistat), edes pelkät jarruvalot ei riitä varoittamaan tarpeeksi kauas.. sitä tarvitaan, että osaavat hiljentää ajoissa. Takana tulijoita todellakin kannattaa tarkkailla.
Jos etelässä tarkkailee paikallisten käytöstä, ne hätävilkut laitetaan hetkeksi päälle (vaikka auto liikkuu) - siihen asti ainakin, että takanatulijakin tekee samoin - "viesti on kulkenut"..
Kirjoitin aiemman siis muistutuksena ulkomailla ajamiseen, että "maassa maan tavalla" - eikä tästäkään uutisesta kannata säikähtää, mutta kannattaa miettiä "kuinka olisin voinut ehkäistä.."
-
Joissakin uudemmissa autoissa nuo hätävilkut syttyvät automaattisesti voimakkaassa jarrutuksessa. Ilmeisesti ominaisuus on kielletty Suomeen tuotavissa autoissa ja maahantuoja joutuu ohjelmoimaan sen pois?
-
Tosi ikävä ja surullinen tapaus! Turha on jossitella mitään, mutta tuli heti mieleen että varoittiko suomalaisten asuntoauto takana tulevia hätävilkuilla. Tietysti rekkakuskin pitäisi keskittyä liikenteeseen.
Täällä on tapana varoittaa hätävilkuilla takaa tulevia, mikä voi tuntua suomalaiselta oudolta.
MUISTAKAA VAROITAA HÄTÄVILKUILLA TAKANATULEVIA, jos nopeus hiljenee moottoritiellä ja tulee ruuhka!!!! Myös muilla teillä.
Tämä on hyvä asia ja tapa. Tietysti myös siinä tilanteessa jos auto rikkoutuu, vilkut päälle ja turvaliivit päälle ja autosta äkkiä pois turvaan.
Soleil
-
Joissakin uudemmissa autoissa nuo hätävilkut syttyvät automaattisesti voimakkaassa jarrutuksessa. Ilmeisesti ominaisuus on kielletty Suomeen tuotavissa autoissa ja maahantuoja joutuu ohjelmoimaan sen pois?
Kyllä, toistaiseksi näin Thumbd
-
Joo todella ikävä uutinen ja vahvistaa ajatustani ettei kannata teiden varsilla pysäköidä. Mielummin joku metri tieltä sivuun ja enemmän turvassa...Noi pärekorit kun ei oikein anna mitään suojaa paitti tuulelta ja sateelta. Ikävä uutinen. t migel
-
Näitä tuolla maailmalla ikävä kyllä sillointällöin näkee. Osallisena joskus tätä matkailukalustoakin .
Kaikkien vaan silmät ja korvat auki. Lisäksi edellä mainittiin neuvoja jotka tärkeitä.
-
Joissakin uudemmissa autoissa nuo hätävilkut syttyvät automaattisesti voimakkaassa jarrutuksessa. Ilmeisesti ominaisuus on kielletty Suomeen tuotavissa autoissa ja maahantuoja joutuu ohjelmoimaan sen pois?
Koskeeko tämä siis matkailukulkimia?
Ainakin omassa autossa toimii ja lomalla kävin jääradalla koeajamassa uusia volkkareita ja niissäkin toimi kaikissa. Vaatii vaan aika rivakan polkaisun jarrulle.
-
Koskeeko tämä siis matkailukulkimia?
Ainakin omassa autossa toimii ja lomalla kävin jääradalla koeajamassa uusia volkkareita ja niissäkin toimi kaikissa. Vaatii vaan aika rivakan polkaisun jarrulle.
Saksalaisissa autoissa tuo ominaisuus on ollut jo pitkään ja vielä jokin aika sitten näiden autojen suomalaisiin ohjekirjoihin oli liimattu tarra, että ominaisuus on poistettu laittomana. Saattaa olla, että uusissa autoissa se olisi jo sallittu. Jos on, niin hyvä niin. Ja kaikista käytettynä maahantuoduista sitä tuskin on muistettu poistaa.
-
Valitettava tapaus.
Ja sitten tuohon stau käytökseen, aina kun vauhti tippuu äkisti 20-30 km hitaammaksi hätävilkut päälle ja jos mahdollista jarruvalot kanssa polkimella välkkymään.
Ja ei mennä siihen edessä olevan takapuoleen kiinni vaan koitetaan pysyä noin 50 m päässä kunnes takana on pari ajoneuvoa.
Nykyisin nämä itäkuski ovat niitä perään ajajia useimmiten sillä ne eivät pidä ollenkaan turvaväliä vaan tulevat alle 5m perään.
Näitä kuvia näkee joka viikko täällä päin uutisissa, tosi useimmiten siinä välissä on henkilöauto.
-
Saksalaisissa autoissa tuo ominaisuus on ollut jo pitkään ja vielä jokin aika sitten näiden autojen suomalaisiin ohjekirjoihin oli liimattu tarra, että ominaisuus on poistettu laittomana. Saattaa olla, että uusissa autoissa se olisi jo sallittu. Jos on, niin hyvä niin. Ja kaikista käytettynä maahantuoduista sitä tuskin on muistettu poistaa.
Mulla toimii hätävilkut kovassa jarrutuksessa ja on kuulemma lailliset Suomessa...
Tuollaisen rahtikoneen pysäyttää 50m matkalla kuivalla kelillä. Kuski lienee ollut ajatuksissaan valitettavasti. :(
-
^
http://www.skal.fi/files/1464/TONNEITTAIN_VASTUUTA_osa3.pdf
Vaikka olisi ollut valppaanakin, niin reaktioaika+jarruviive mukaanlukien 83m. Tai jos otetaan se todellinen nopeus, niin 100m :D
Mutta valpaana vai ei.. itseäni ei se kiinnosta lainkaan kun siihen ei voi tienpäällä suoraan vaikuttaa. Sen sijaan välillisesti, jos omalla käytösellä jonossa saa oman olonsa hieman turvallisemmaksi, niin niitä (tulleet jo esille) pitää korostaa.
-
Aakku, mistä nopeudesta pysähtyy rahtikone 50 metrin matkalla? Ehkä alta 60 km/t. Entä moottoritienopeudes ta eli 80-90 km/t? Uskoisin että havaintoineiniin 100 metriäkin on aika lyhyt matka?
Vaaratilanteessa havainnointi sitten vielä lisäksi jolloin havainnointiaika itse toimintaan lähes aina yli 1 sek ja jolloin moottoritienopeudel la 90 km/t rekka liikkuu sekunnissa 25 metriä.
Tuossa surullisessa tapauksessa ei edes matka-auton turvavälillä ei ollut merkittävää merkitystä. Osanottoni uhrien omaisille.
-
Hirveää jälkeä :(
Ihminen on inhimillinen, eikä ikäviä tapahtumia voi estää näköjään tekniikalla.
Tuossa linkissä MB:n rekan jarrutestiä.
https://www.youtube.com/watch?v=Ap9BXQqKi6U
-
Aakku, mistä nopeudesta pysähtyy rahtikone 50 metrin matkalla? Ehkä alta 60 km/t. Entä moottoritienopeudes ta eli 80-90 km/t? Uskoisin että havaintoineiniin 100 metriäkin on aika lyhyt matka?
Vaaratilanteessa havainnointi sitten vielä lisäksi jolloin havainnointiaika itse toimintaan lähes aina yli 1 sek ja jolloin moottoritienopeudel la 90 km/t rekka liikkuu sekunnissa 25 metriä.
Tuossa surullisessa tapauksessa ei edes matka-auton turvavälillä ei ollut merkittävää merkitystä. Osanottoni uhrien omaisille.
Nämä arvot Liikenneturvan uusimmasta koulutusmateriaalis ta...
Ajoneuvoyhdistelmä 56 t sähköohjatuilla levyjarruilla, jarrutusmatka 80 nopeudesta pysähdyksiin 41m.
Ajoneuvoyhdistelmä 62 t sähköohjatuilla levyjarruilla, jarrutusmatka 80 nopeudesta pysähdyksiin 55m.
Lisäksi tietysti se tärkein, eli kuljettajan reaktioaika. 80km/h n. 22m/s. Jarruviive on vähäinen sähköohjatuista jarruista johtuen. Näin päästään pysähtymismatkaan, joka on n. 65-75m.
Kyllä totuus lienee se, että rekan kuljettajan reagointi ja mahdollinen turvavälin puute oli peräänajon syytä. Tässähän tapauksessa ei hidastusta liene paljoa ollut, vaan lähes täysi vauhti törmäyksessä. Voihan tietty olla myös perävaunun jarrut vialliset. Näinhän valitettavasti monesti on noiden irtoperien suhteen.
-
Ei mantereella rekalla kukaan aja baanalla 80km/h, siellä ajetaan tappia vasten 89-90km/h, riippuen siitä kuinka tarkalle rajoitin on säädetty. Oma lukunsa on sitten nämä sankarit , jotka ohittavat nopeudenrajoittimen erilaisilla konsteilla...
Hätävilkkuja euroopan motareilla SAA JA PITÄÄ käyttää ,jo heti kun vauhti vähänkin hidastuu normaalista, sillä varoitetaan takanatulijoita tehokkaasti.
Espanjan pitkissä nousuissa usein rekat käyttää hätävilkkuja madellessaan vuorenrinnettä ylös, selvästi muuta liikennettä hitaammin.
Valitettava tapaus kuitenkin ja osanotot omaisille, kuitenkin euroopan motareilla liikkuessa törmää vastaaviin tilanteisiin lähes päivittäin, yleisin kolari taitaa olla juuri ajaminen täydellä vauhdilla toisen perään.
-
Jeppe sanoi ihan saman, minkä olin jo ajatellut kirjoittaa.
Olen jo viisitoista vuotta käytellyt hätävilkkuja "väärin" ja aion vastakin näin tehdä. Lisään omalta osaltani sen, että hiukankin useampikaistaisessa liikenneympyrässä tökkään kaikki vilkut päälle ja töräytänkin joskus, ja aina tietä annetaan.
Turvavälin lisäksi en koskaan aja 10 metriä lähemmäksi, oli millainen vehje tahansa edessä. Vielä näissä stau-jarrutuksissa, jotka kuten Bavaria kertoi, ovat joskus aika äkäsiä, niin hilluttelen kulkinetta kaistani laidasta laitaan, jarrua pumppaillen. Sillai kuin vormulat rengaitaan lämmittelevät. Sekin vain takanatulijan huomion herättämiseksi.
Ei todellakaan vaadi kuin cd:n hamuilua sen sekunnin-pari, ja tragedia on valmis.
Osanotto omaisile myös meiltä.
-
Todella valitettavasti tapaus.
Mitä sitten tulee nopeuksiin, kun niistä niin paljon keskustellaan, niin tuolla keskisessä Euroopassa rekat ajelevat 90km/h. Sitten vielä rajoittimen marginaali, niin nopeudet ovatkin jo 95km/h. Ja sitten kolisee kun tulee äkillinen Stau. Edelläajavat tulevat lähes kirjaimellisesti "perä edellä vastaan".
-
Niin kyllä menevät tapissaan mutta kun ei aina ole alamäki tai tasainen. Lisäksi menevät jonossa jossa yksi puolalainen/tsekki/bulgaari tai joku muu joka ei vetele kuormaa uusimmalla sähköjarrumallisill a Mersulla. Tästä tulee tuo keskiarvio max. 80 km/t. Lepotaukoineen voi laskea mikä on keskimatkanopeus ja kun siitä vähentää lepoajat pois saa todellisen keskimatkavauhdin joka ei ole 89-90 km/t.
Onko joku tullut 1000 km reilussa 11 tunnissa + lepoajat? Eipäs liioitella tai vaarannetaan lisää liikenteessä.
Tekee kiirettä matka-autollakin saada tuo nopeus, vaikka välillä toista sataa mittarissa pitkät ajat kunhan ei rekkoja ole edessä kahdella kaistalla.
-
Niin kyllä menevät tapissaan mutta kun ei aina ole alamäki tai tasainen. Lisäksi menevät jonossa jossa yksi puolalainen/tsekki/bulgaari tai joku muu joka ei vetele kuormaa uusimmalla sähköjarrumallisill a Mersulla. Tästä tulee tuo keskiarvio max. 80 km/t. Lepotaukoineen voi laskea mikä on keskimatkanopeus ja kun siitä vähentää lepoajat pois saa todellisen keskimatkavauhdin joka ei ole 89-90 km/t.
Onko joku tullut 1000 km reilussa 11 tunnissa + lepoajat? Eipäs liioitella tai vaarannetaan lisää liikenteessä.
Tekee kiirettä matka-autollakin saada tuo nopeus, vaikka välillä toista sataa mittarissa pitkät ajat kunhan ei rekkoja ole edessä kahdella kaistalla.
4
Mitä höpötät?Oliko jostain keskinopeuksista kyse? Kyllä siellä tappia vasten ajetaan, alamäessä lasketaan menemään sataa.
Muutama vuosi sitten Ranskassa, kun ajoi rajoitinta vasten 89km/h, niin Espanjalainen Frigorekka imeytyi perään ja samantien vilkku päälle ja ohi. Luigit olivat sitä mieltä, ettei euvostoliiton määräykset koske heitä ja eivät käyttäneet rajoitinta ollenkaan.
Ranskassa hallintoviranomaine n puhalsi pelin poikki ja uhkasi katkaista liikenteen Espanjasta kokonaan, jollei vauhdit hiljene. Nykyään luigit ajaa jonossa kiltisti muiden kanssa.
Mitä keskinopeuksiin tulee, niin tallessa on useita digitulosteita ja kiekkoja joissa ajettu esim. 10h08min 832km, sisältäen pysähdykset tietulleihin ym. hidastukset. Parhaat keskinopeudet oon saanut Ranskassa, koska siellä liikenne sujuu ylivoimaisesti parhaiten.
Tätä on arkipäivä Keski-euroopan hektisessä rekkaliikenteessä.
-
Kurja uutinen. Mutta vääjäämätön ja riski onnettomuuksiin joissa on karavaanari osallisena vain lisääntyy sitä mukaa kuin noilla matkailuajoneuvoill a ajo lisääntyy.
-
Ihanko koko ajan tosiaan tappia vasten? Miksi sitten matka edistyi vain 832 km 10 tunnissa? 89-90 km/t?
Sekö lätkä laudassa on se tärkein asia ettei edes pysähdy ennen toisen perää? Keskusteluasenteesi kaipaa korjausta.
Kyllä minä tiedän että jalkoihin jäät jos hellität hetkeksikään, itse aiheutettu koko alalla.
Kannattaa käyttää painoa siinä polkimen päällä niin ei jalka väsy.
-
Ihanko koko ajan tosiaan tappia vasten? Miksi sitten matka edistyi vain 832 km 10 tunnissa? 89-90 km/t?
Sekö lätkä laudassa on se tärkein asia ettei edes pysähdy ennen toisen perää? Keskusteluasenteesi kaipaa korjausta.
Kyllä minä tiedän että jalkoihin jäät jos hellität hetkeksikään, itse aiheutettu koko alalla.
Kannattaa käyttää painoa siinä polkimen päällä niin ei jalka väsy.
Oisko mittari virhe
-
Hyödytöntä kinaamista, kun ei puhuta samaa kieltä.
-
Niin on, ikävä rekkaonnettomuus taustalla. Aja turvallisia kilometrejä.
-
Ikävä noista on lukea, kuitenkin pitää muistaa realiteetit. Suomessa kuolee runsaat 250 ihmistä vuodessa liikenteessä ja suurin osa saa pienen palstatilan lehdessä, joskus ihan maininnan uutisissa.
Sitten jos onnettomuudessa on mukana raskas ajoneuvo niin uutiskynnys on taatusti ylitetty, jopa saksalaisen kun mukana pari ulkomaalaista.
Näitä sattuu ja omaisille ja ystäville toki raskas paikka, heille jaksamista.
-
Sen verran noista nopeuksista voi sanoa että 90 km/h on nopeusrajoitus raskaalle liikenteelle moottoritiellä miltei koko länsi-eurooppa aluella. Asia tuntuu olevan tuntematon aika monelle kokeneellekin matkaavalle.
-
Katselin onnettomuusuutisia Bild:in sivuilta ja kyllähän matkailuajoneuvoja on jo huhtikuussakin ollut murjottavana useita...
http://albinkarmann.blogspot.fr/2015/04/hatavilkkujen-kaytosta.html
Tässä yksi ikävän näköinen tapaus...
http://www.bild.de/news/inland/unfaelle-mit-todesfolge/schwerer-unfall-auf-autobahn-40483916.bild.html
-
Katselin onnettomuusuutisia Bild:in sivuilta ja kyllähän matkailuajoneuvoja on jo huhtikuussakin ollut murjottavana useita...
http://albinkarmann.blogspot.fr/2015/04/hatavilkkujen-kaytosta.html
Linkissä on hyviä neuvoja Saksan halki matkaaville, mutta yksi puuttuu: Ajoita Saksan läpiajo sunnuntaille tai muulle pyhäpäivälle, jolloin rekkaliikennettä ei ole.
-
Kiitos,
tuo olikin se tärkein neuvo. Sen noudattaminen pitäisi olla listassani ykkösenä. Lisään se tekstiini.
-
Tippa tuli linssiin ko. uutista lukiessa :'(
Mutta ajattelin ettei heidän tarvinnut kärsiä letkuissa/laitteissa he kuolivat heti, rakkaan harrastuksensa parissa....
Rumaa jälkeähän tuos tuli, ei nää hoppikopit kestä (no tuos paikas ei kestä mikään muukaan ajoneuvo) pahemmin törmäillä hajoomatta.
Osanottoni omaisille